Trhy se s největší recesí od druhé světové války vypořádaly snadno. XTB vyrostlo na trojnásobek, říká David Šnajdr

david-snajdrRozhovor

Foto: XTB

Šéf XTB pro Českou republiku a Slovensko David Šnajdr

0Zobrazit komentáře

Minulý rok na burze se dá shrnout tak, že pokud jste investovali do akcií téměř libovolné technologické firmy nebo oblasti, která zaznamenala kvůli pandemii krátkodobý propad, s velkou pravděpodobností jste na konci roku skončili v zisku. Byť to tak původně nevypadalo, rok 2020 byl totiž nakonec na akciovém trhu jedním z nejsilnějších vůbec a pozitivní nálada panuje i v novém roce.

Loni se dařilo také původně polské brokerské firmě XTB, která má pobočku v Česku a několika dalších zemích a během minulého roku vyrostla obratově o 233 procent na 178,3 milionu eur, tedy 4,6 miliardy korun. Vedle obratu rostl o téměř 600 procent také zisk, a to na 89,9 milionu eur, respektive 2,3 miliardy korun.

Podstatnou metrikou pro XTB byl také nárůst počtu uživatelů, který loni činil 112 tisíc, což je třikrát více než v předchozím roce. Globálně tak má XTB, které bylo součástí našeho únorového Investičního speciálu, přes 275 tisíc uživatelů.

Šéf tuzemské pobočky XTB David Šnajdr nyní v rozhovoru popisuje, co za růstem stojí, jak se dívá na aktuální situaci na trhu s akciemi či kryptoměnami nebo na fenomén „Reddit vs. Wall Street“.

Jak za sebe hodnotíte minulý rok z pohledu investic na akciovém trhu? Vidíte nějaký trend, který bude pokračovat i letos?
Minulý rok byl z pochopitelných důvodů mimořádně volatilní. Globální pandemie rozhodně není něco, s čím by investoři počítali. Trhy se ale dokázaly s největší recesí od druhé světové války až neuvěřitelně snadno vypořádat, což samozřejmě souvisí s masivní podporou ze strany monetární a fiskální politiky. Ta výrazně pomohla růstu prakticky všech finančních aktiv a rozhodně je to něco, co může vysoké valuace minimálně na akciích podpírat i v roce 2021.

„Byl bych velmi obezřetný s investicemi do titulů, které jsou momentálně mezi drobnými investory velmi populární.“

Vedle akcií jako takových extrémním způsobem v posledních týdnech narostl také kryptoměnový trh. Jak se díváte na vývoj v této oblasti?
Osobně se domnívám, že by kryptoměny měly být, byť jen malou, součástí investičního portfolia. Je to jedno z mála asymetrických aktiv, které v delším horizontu nemusí příliš korelovat s vývojem na akciových trzích. Technologie je sice stále nová, je však zajímavým příslibem do budoucna. Osobně preferuji především bitcoin, který je ze všech kryptoměn nejvíce etablovaný a má nejsilnější síťový efekt.

Mimo kryptoměn investičním světem zahýbala také kauza „Reddit vs. Wall Street“, ve které se ukázalo, že i retailoví investoři mohou mít zásadní vliv na cenu některých akcií. Co si o tom myslíte?
Na jednu stranu považuji za dobrou zprávu, že již investování není jen pro velké hráče a že si i drobný investor může přijít na podmínky, o kterých si ti větší před deseti, dvaceti lety mohli nechat jen zdát. Na stranu druhou je však současná aktivita retailových investorů živena bezstarostným růstem akciových indexů, který je podpírán uvolněnou měnovou politikou a novými sazbami, které mají často tendenci na trzích vytvářet bubliny.

Byl bych proto velmi obezřetný s investicemi do titulů, které jsou momentálně mezi drobnými investory velmi populární.

XTB má globálně přes 250 tisíc uživatelů, z nichž téměř polovina přibyla jen během minulého roku. Kolik z nich máte na českém trhu?
XTB má nyní v globálním měřítku již něco přes 275 tisíc klientů. Lokálně v České republice obsluhujeme řádově desítky tisíc klientů. Abychom zvládali takové množství klientů, je naprosto nezbytné používat špičkové technologie – ať už se jedná o aplikace k obchodování nebo komunikaci s klienty.

xtb-app

Investiční aplikace XTB

Podle dostupných údajů dosáhlo XTB nejvyššího provozního i čistého zisku v historii. Co za tím stojí?
Výsledky loňského roku jsou logicky silně ovlivněny situací kolem koronaviru. V našem případě budou zveřejněné výsledky indikovat vysoký nárůst ve všech sledovaných metrikách. Velký počet lidí začal vyhledávat tržní příležitosti, které vysoká fluktuace na trzích umožnila. Procento uživatelů, kteří na denní bázi obchodují, vzrostlo meziročně v řádu stovek procent. Celkový počet klientů rostl meziročně o více než 200 procent.

Na čem je primárně postavený byznys a zdroje příjmů pro XTB? Je to primárně o poplatcích za každou transakci?
Ano, popisujete to správně, jsme obchodník s cennými papíry, který svým klientům zprostředkovává transakce s vybranými instrumenty, a za to si u většiny transakcí účtujeme poplatky. Sekundárními zdroji příjmů jsou poplatky za využití finanční páky.

V loňském roce jste naplno rozjeli kampaň s nulovými poplatky na obchodování s akciemi pro nové uživatele. Kolik nových lidí globálně a kolik v Česku přes kampaň přibylo?
Lokálně to byly tisíce a globálně vyšší desítky tisíc klientů. Je vidět, že jsme se načasováním velmi dobře trefili do zvýšeného zájmu o akciové investování, a pokud je to spojeno s nulovými poplatky, tak je zájem o to vyšší. Za zmínku stojí, že relativně významná část nových klientů je ve věku mezi 20 až 35 lety, za což jsme rádi, protože Češi byli vždy v investicích až zbytečně příliš konzervativní, ale zde snad již vidíme, že se blýská na lepší časy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Množství platforem sice umožňuje obchodování s akciemi či kryptoměnami, ale uživatelé je fyzicky nevlastní. Jak je to u vás?
U akcií evidujeme v rámci XTB vlastnictví fyzické akcie přímo na daného klienta. U jednotlivých světových depozitářů je běžným standardem, že vystupujeme pomocí hromadných účtů. U kryptoměn je situace ještě mnohem složitější, jelikož vlastnictví a držení kryptoměn není vůbec jednoduchá záležitost především z regulatorního hlediska.

Je to složité například kvůli tomu, aby se vyhovělo zákonným požadavkům na ochranu proti legalizaci výnosů z trestné činnosti. Tím pádem u kryptoměn klient vlastní odvozený cenný papír, tzv. derivát, který klientovi jen vypořádává peněžní rozdíl mezi nákupem a prodejem, aniž by musel vlastnit samontou podkladovou kryptoměnu.

Dokážete určit poměr uživatelů, kteří obchodují z mobilu a z desktopu? Jak se tento trend v čase vyvíjí?
Mobilní aplikace hraje obecně v investování čím dál větší roli a tento trend bude bezpochyby pokračovat. To potvrzují i naše rostoucí statistiky pokynů z mobilních aplikací. V tuto chvíli přijímáme asi 40 procent transakcí právě z mobilní aplikace xStation.

***

Text byl připraven v rámci Investičního speciálu, který ve spolupráci se čtveřicí předních investičních partnerů vybírá 20 akciových titulů pro rok 2021, které bude zajímavé sledovat, a přináší souhrn trendů, které by nás mohly v letošním roce čekat. Speciál, stejně jako text výše, neslouží jako investiční doporučení a případná investice je na vlastní riziko.

partneri-is21

Facebook ukazuje sílu. V Austrálii zablokoval veškerý zpravodajský obsah, protože se mu nelíbí připravovaný zákon

Jiří SvobodaJiří Svoboda

zuck-australie

Foto: Anthony Quintano/CzechCrunch

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg bojuje s australskými médii

0Zobrazit komentáře

Facebook se v Austrálii odhodlal k bezprecedentnímu kroku a dostává se do přímého střetu s tamní vládou. S okamžitou platností začal ve středu celosvětově blokovat obsah australských médií a všem uživatelům zakázal sdílet odkazy na jejich weby. Australanům zároveň znemožní vidět jakýkoliv zpravodajský obsah i ze světa. Spolu s tím Facebook omezil i některé stránky vládních a veřejných institucí.

Největší sociální síť světa tím reaguje na připravovaný zákon, který ji měl donutit platit vydavatelům za zpravodajský obsah, jenž je na Facebooku publikován. Návrh takového zákona už prošel australskou dolní komorou parlamentu a předpokládá se, že by s jeho schválením nebyl problém ani v Senátu.

Nová legislativa se má vztahovat na více internetových služeb, například včetně Googlu. Ten se však na rozdíl od Facebooku s vydavateli domluvil a za obsah jim pod novým zákonem skutečně platit bude.

Jen pár hodin před oznámením Facebooku největší vyhledávač světa zveřejnil, že se domluvil na placení za obsah mediálnímu konglomerátu News Corp. miliardáře Ruperta Murdocha, a to globálně, nikoliv jen v Austrálii.

fb-australia

Foto: CzechCrunch

Z facebookových stránek australských médií zmizely příspěvky

Stalo se tak i přesto, že před časem Google vyhrožoval, že z Austrálie odejde, alespoň podle informací serveru BBC. Zároveň to není tak dlouho, co došel k podobné domluvě s vydavatelskou asociací ve Francii. To se stalo na základě loňského rozhodnutí tamního antimonopolního úřadu, píše CNBC. Facebook jde ale jiným směrem.

„Připravovaný zákon je fundamentálním nepochopením vztahu mezi naší platformou a vydavateli, kteří ji používají ke sdílení svého obsahu,“ napsal v blogu William Easton, šéf Facebooku pro Austrálii a Nový Zéland. Obhajuje, že vydavatelé používají Facebook dobrovolně, a proto nemůže být porovnáván například s Googlem, který obsah z webů zkrátka bere.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největší sociální síť světa se tak staví do pozice, kdy má být pro zpravodajské weby pouhým benefitem. Svůj postoj obhajuje tím, že pro Facebook samotný není zpravodajský obsah tolik důležitý, protože tvoří jen 4 % obsahu, kteří lidé vidí ve svých newsfeedech.

Na druhou stranu vydavatelství generují z Facebooku často velká procenta čtenářů, a tak se pro mnohé stal právě Facebook živou vodou pro návštěvnost. Sociální síť tak byla podle Eastona postavena před volbu, zda se podřídit zákonu, který se podle něj zakládá na špatných úvahách, nebo znemožnit sledování a publikování zpravodajského obsahu. Vybral si tu druhou možnost.

V bodech pak Facebook popsal všechny restrikce následovně:

  • Pro australské vydavatele to znamená, že nemohou sdílet ani zveřejňovat žádný obsah na stránkách Facebooku.
  • Pro mezinárodní vydavatele to znamená, že mohou i nadále publikovat zpravodajský obsah na Facebooku, ale australské publikum odkazy a příspěvky nemůže prohlížet ani sdílet.
  • Pro australské uživatele to znamená, že nemohou zobrazit australský nebo mezinárodní zpravodajský obsah na Facebooku nebo sdílet obsah z australských a mezinárodních zpravodajských stránek.
  • Pro mezinárodní uživatele to znamená, že nemohou prohlížet ani sdílet australský zpravodajský obsah na Facebooku ani obsah z australských zpravodajských stránek.

Změny se tak projevily nejen v Austrálii, ale i v Česku. Například facebooková stránka australské veřejnoprávní služby ABC je najednou zcela bez příspěvků a stejně jsou na tom veškerá další velká média u protinožců. A pokud budete chtít sdílet například odkaz na článek z téhož webu, Facebook zahlásí chybovou hlášku.

Zatímco australští uživatelé si jednoduše mohou najít nejnovější zprávy jinde, trpět budou především ti vydavatelé, kteří spoléhají na návštěvnost z Facebooku jako jeden ze svých hlavních pilířů. Sociální síť Marka Zuckerberga navíc nezačala blokovat pouze australská média, ale příspěvky zmizely také za stránek některých vládních agentur či veřejných služeb.

Prázdné stránky najednou hlásily různé úřady, záchranné sbory a mnoho veřejných služeb, na nichž se často objevují důležitá sdělení. Podle dosavadních informací to vypadá, že by se těchto institucí neměly nové kroky Facebooku týkat a postupně se vrací zpět do běžného provozu.

Podle Swissinfo sociální síť uvedla, že zákaz nemá vládní stránky ovlivnit, ale jelikož zákon nedává jasnou definici, co je to zpravodajský obsah, použila širší definici, což vyústilo právě v blokování i některých nemediálních stránek, kde se objevuje obsah podobného druhu.

V Británii se Facebook dohodl

Facebook tvrdí, že byl ochotný o kompenzacích pro vydavatele jednat, ovšem jen za existence správných pravidel, což podle něj zmíněný australský zákon neumožňuje. Pro společnost Marka Zuckerberga je to v této oblasti doposud nejtvrdší krok, který mohla udělat.

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

Přitom v jiných částech světa se Facebook dokázal s vydavateli domluvit. Ve Velké Británii došel minulý rok k závěru, že bude každoročně platit mainstreamovým vydavatelům miliony liber za licence k jejich článkům. To znamená, že je bude moci využívat v oddělené záložce Facebook News, o jejíž spuštění se ostatně Facebook snažil i právě v Austrálii.

Diskuze v podobném duchu aktuálně probíhají i v EU. Jak popsaly Financial Times, legislativa v Evropské unii se může ubírat podobným směrem jako ta australská. Změny by se mohly stát součástí Aktu o digitálních službách, připravovaného balíku evropských pravidel. Tato směrnice je však teprve předmětem debat a bude hledat podporu u dostatečného množství europoslanců.