Tři absolventi Masarykovy univerzity vydali hru, kde hratelnost vytváří hudbu. A kde se střílí bez násilí
Vendula Němcová, Jan Polák a Vlastimil Blažek zkombinovali logickou hru a žánr tower defense. A taky studium, práci a vývoj titulu Omnibullet.
Čerstvě dokončili studijní program Vývoj počítačových her na Fakultě informatiky brněnské Masarykovy univerzity. Vzali svůj školní projekt, proměnili ho na plnohodnotnou hru a právě ji vydali na Steamu. Vendula Němcová, Jan Polák a Vlastimil Blažek ve svém titulu Omnibullet prověří vaše myšlení v málo vídané kombinaci žánrů, ale zaujmou i něčím, co u logických hříček obvykle nestojí za větší zmínku. Soundtrackem.
Že mají videohry hudební podkres, který se vám do paměti zapíše podobně jako slavné tóny hollywoodských soundtracků, se dávno ví. Pokud jste sami hráči, určitě vám občas nějaké herní melodie v hlavě zazní, i když je nesložil zrovna Hans Zimmer nebo John Williams. V nové české hře Omnibullet je hudba také něčím neobvyklá. Vzniká totiž tím, jak hru hrajete.
„Omnibullet nemá žádný předpřipravený soundtrack. Všechny zvuky ve hře se generují přímo podle toho, co se v postaveném systému děje,“ popisuje pro CzechCrunch jeden z trojice tvůrců Vlastimil Blažek. Zmiňovaný systém tvoří různé stavební prvky, jejichž souhra má jediný úkol – nabíjet baterie projíždějící kolem na dopravním pásu. Z jednoho políčka vyletí energetický výboj, další ho třeba posílí, jiný usměrní k nedaleko jedoucím baterkám… a všechno vydá nějaký zvuk.
Jak tvůrci, vystupující coby studio Arbitrary Combination, popisují, hra v podstatě funguje jako takové elektronické klávesy. „Má v sobě pět stovek různých zvuků, které může hrát. Jejich kombinací nakonec vzniká kompletní soundtrack, který se vyvíjí s tím, jak systém zvětšujete a přestavujete,“ popisuje vývojář. Generované audio ale není jen potěchou pro váš sluch. Má i dopad na hratelnost.
„Soundtrack kromě estetické funkce slouží i jako okamžitá zpětná vazba o stavu vámi postaveného systému,“ říká Blažek. „Snažili jsme se to udělat tak, aby správná řešení zněla pěkně a v těch horších nebo úplně špatných byla slyšet disharmonie,“ dodává o počítačové hře, která vyšla teprve před pár dny. Omnibullet na Steamu pořídíte za deset eur, takže zhruba 250 korun.
Spojuje v sobě logickou hru, automatizační prvky a žánr tower defense, ve kterém obvykle stavíte různé kanóny, věže a další obrany proti čím dál větším hordám nepřátel. Tady ale nijak neválčíte. Jen se snažíte vykoumat rozložení nejefektivnější nabíjecí stanice. Rané verze hry totiž vznikaly už během prvního semestru magisterského studia autorů, kdy jeden z vyučujících zmínil, že nenásilné dílo bude ohodnoceno body navíc.
„Do té doby jsme počítali s běžným pojetím a nepřáteli. A když se nás na konci předmětu vyučující zeptal, proč střílíme energii do baterek, a my mu to vysvětlili, ukázalo se, že na svůj slib zapomněl,“ přidává s úsměvem další z vývojářů Honza Polák. Ale ničemu to prý nevadilo – výstup bodově hodnocený nakonec vůbec nebyl. Podobně veselý byl mimochodem i úplný počátek hry.