Tři absolventi Masarykovy univerzity vydali hru, kde hratelnost vytváří hudbu. A kde se střílí bez násilí

Vendula Němcová, Jan Polák a Vlastimil Blažek zkombinovali logickou hru a žánr tower defense. A taky studium, práci a vývoj titulu Omnibullet.

Michal MančařMichal Mančař

arbitrary-combination-omnibullet-muni

Foto: Jakub Čáp

Jan Polák, Vendula Němcová a Vlastimil Blažek alias herní studio Arbitrary Combination

0Zobrazit komentáře

Čerstvě dokončili studijní program Vývoj počítačových her na Fakultě informatiky brněnské Masarykovy univerzity. Vzali svůj školní projekt, proměnili ho na plnohodnotnou hru a právě ji vydali na Steamu. Vendula Němcová, Jan Polák a Vlastimil Blažek ve svém titulu Omnibullet prověří vaše myšlení v málo vídané kombinaci žánrů, ale zaujmou i něčím, co u logických hříček obvykle nestojí za větší zmínku. Soundtrackem.

Že mají videohry hudební podkres, který se vám do paměti zapíše podobně jako slavné tóny hollywoodských soundtracků, se dávno ví. Pokud jste sami hráči, určitě vám občas nějaké herní melodie v hlavě zazní, i když je nesložil zrovna Hans Zimmer nebo John Williams. V nové české hře Omnibullet je hudba také něčím neobvyklá. Vzniká totiž tím, jak hru hrajete.

„Omnibullet nemá žádný předpřipravený soundtrack. Všechny zvuky ve hře se generují přímo podle toho, co se v postaveném systému děje,“ popisuje pro CzechCrunch jeden z trojice tvůrců Vlastimil Blažek. Zmiňovaný systém tvoří různé stavební prvky, jejichž souhra má jediný úkol – nabíjet baterie projíždějící kolem na dopravním pásu. Z jednoho políčka vyletí energetický výboj, další ho třeba posílí, jiný usměrní k nedaleko jedoucím baterkám… a všechno vydá nějaký zvuk.

Jak tvůrci, vystupující coby studio Arbitrary Combination, popisují, hra v podstatě funguje jako takové elektronické klávesy. „Má v sobě pět stovek různých zvuků, které může hrát. Jejich kombinací nakonec vzniká kompletní soundtrack, který se vyvíjí s tím, jak systém zvětšujete a přestavujete,“ popisuje vývojář. Generované audio ale není jen potěchou pro váš sluch. Má i dopad na hratelnost.

„Soundtrack kromě estetické funkce slouží i jako okamžitá zpětná vazba o stavu vámi postaveného systému,“ říká Blažek. „Snažili jsme se to udělat tak, aby správná řešení zněla pěkně a v těch horších nebo úplně špatných byla slyšet disharmonie,“ dodává o počítačové hře, která vyšla teprve před pár dny. Omnibullet na Steamu pořídíte za deset eur, takže zhruba 250 korun.

Spojuje v sobě logickou hru, automatizační prvky a žánr tower defense, ve kterém obvykle stavíte různé kanóny, věže a další obrany proti čím dál větším hordám nepřátel. Tady ale nijak neválčíte. Jen se snažíte vykoumat rozložení nejefektivnější nabíjecí stanice. Rané verze hry totiž vznikaly už během prvního semestru magisterského studia autorů, kdy jeden z vyučujících zmínil, že nenásilné dílo bude ohodnoceno body navíc.

„Do té doby jsme počítali s běžným pojetím a nepřáteli. A když se nás na konci předmětu vyučující zeptal, proč střílíme energii do baterek, a my mu to vysvětlili, ukázalo se, že na svůj slib zapomněl,“ přidává s úsměvem další z vývojářů Honza Polák. Ale ničemu to prý nevadilo – výstup bodově hodnocený nakonec vůbec nebyl. Podobně veselý byl mimochodem i úplný počátek hry.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Na střední jsem u člověka v trolejbusu viděl na mobilu nějakou primitivní tower defense hru a fascinovalo mě to. Já jsem hry strašně rád dělal, ale nikdy jsem je moc nehrál. Takže to pro mě byl úplně neznámý žánr,“ vzpomíná Vlastimil Blažek. „Když jsem pak přišel domů, pokusil jsem se zrekonstruovat, co jsem to vlastně viděl. A dneska už vím, že jsem to zrekonstruoval úplně špatně. Omnibullet vlastně vznikl omylem a nepochopením toho, co je žánr tower defense,“ přidává.

Jenže z prvotního nepochopení trolejbusové inspirace se stalo velké pochopení vyučujících i herního průmyslu. Při prezentaci prototypů studentských her z Masarykovy univerzity se Omnibullet dočkal pozitivních ohlasů, což tři vývojáře namotivovalo k dalšímu vývoji i po zbytek magisterského studia. Přišla další představení na oborových akcích, a dokonce i ocenění na pražské Game Developers Session.

Starší lidi mi říkají, že nikdy nebudu mít tolik času jako na vysoké. Dost o tom pochybuju.

Na významné videoherní konferenci vystoupily nejen známé osobnosti jako otec Tetrisu Alexej Pažitnov nebo tvůrce Kingdom Come: Deliverance Daniel Vávra, ale její součástí byla i přehlídka nezávislých her. Vendula Němcová, Jan Polák a Vlastimil Blažek si v mezinárodní konkurenci díky procedurálně generovanému soundtracku Omnibulletu odnesli cenu za nejlepší audio.

Zvuk přitom není dílo vyloženě jednoho z trojice vývojářů. „Tím, že jsme všichni zaměřením programátoři, jsme ze začátku neměli žádné výrazné rozdělení rolí. Časem jsme se vyprofilovali, Honza řešil technické věci, Venda vizuální a já game design a celkové směřování hry. Stejně ale doteď děláme tak nějak všichni všechno,“ přibližuje Vlastimil Blažek fungování Arbitrary Combination.

Z univerzity do práce i inkubátoru

Trojčlenný tým vznikl v rámci studia na Masarykově univerzitě, jeho základy ale Blažek s Polákem položili už mnohem dřív. „Ještě před vysokou jsme se náhodně srazili na studentské soutěži. Já soutěžil se svou první počítačovou hrou, Honza s nějakou šifrovací aplikací, díky které to nakonec celé vyhrál,“ vzpomíná mladý autor. „Hry nás oba baví, po dokončení bakaláře jsme se tak rozhodli studovat jejich vývoj,“ dodává.

U Venduly Němcové byla cesta k videohernímu studiu a průmyslu o něco méně tradiční. Dostala se k nim přes výtvarno. „Venda hry nikdy moc neřešila, ale bavilo ji programovat a odmala kreslila. Vývoj her pro ni dával smysl právě proto, že v sobě kombinoval jak technologie, tak umění,“ říká o své kolegyni Blažek.

Kombinovat nicméně museli všichni tři. Nikoliv jednotlivé oblasti svých zájmů, ale studium videoherního vývoje, samotný vývoj Omnibulletu i zaměstnání. Každý z trojice měl během magisterských semestrů vyšší úvazek v IT. „Starší lidi mi vždycky říkají, že už nikdy nebudu mít tolik času, jako jsem měl na vysoké škole. Dost o tom pochybuju,“ popisuje Blažek.

Situaci jim nicméně usnadnil rozvinutý vývojářský ekosystém, který v Brně mají. Jeho součástí je i nedávno spuštěný inkubátor Gamebaze, který mladé herní tvůrce podporuje. „Do Gamebaze nás doporučila přímo naše katedra. Hlavní součástí inkubace je cyklus přednášek o všem možném od investic přes duševní právo až po marketing. Poskytuje i přístupy na různé konference, kancelářské prostory nebo mentoring,“ vyjmenovává.

Vydáním Omnibulletu společná cesta Arbitrary Combination prý nekončí. Studio podle Blažka má několik dalších nápadů. „Ale zároveň jsme se všichni tři shodli, že to chceme dělat jen jako koníčka. Jakmile člověk začne něco dělat za peníze, rychle se z toho stane rutina, otrava a přestane ho to bavit. Tomu bychom se rádi vyhnuli,“ uzavírá.

zdenek-zahora

Přečtěte si takéChcete dělat hry? Pojďte do Brna, stačí nebýt blbec, říká pedagogChcete dělat hry? Pojďte do Brna, jsou tu školy, práce a skvělá komunita. Stačí nebýt blbec, říká pedagog

VR použijete pro HR. Týmového hráče nepoznáte na pohovoru, ale díky aplikaci studentů ČVUT ve vesmíru

Když se někoho zeptáte, jestli je týmový hráč, řekne asi ano. Ale jak to ověřit? Třeba tak, že ho pošlete na Mezinárodní vesmírnou stanici.

Michal MančařMichal Mančař

cvut-reg-deloitte-01

Foto: ČVUT

Patnáctka studentů Fakulty elektrotechnické ČVUT stvořila VR hru pro firmu Deloitte. Má pobavit i pomoci při náboru

0Zobrazit komentáře

Studenti Českého vysokého učení technického spojili síly s vesmírným odborníkem Janem Spratkem a společností Deloitte a stvořili VR aplikaci, která simuluje práci astronautů. Poslouží k mnoha účelům. K zábavě jako tak trochu úniková hra, ke vzdělávání o tom, jak se ve vesmíru pracuje, ale i jako nástroj pro oddělení human resources, kterému může odhalit o lidech víc než pracovní pohovor.

Až tři uživatelé do virtuálního zážitku vstupují s podobnými úkoly jako skuteční astronauti. Musí splnit standardní procedury, jež probíhají na Mezinárodní vesmírné stanici. Právě tou je totiž aplikace pro virtuální realitu od studentů Fakulty elektrotechnické ČVUT z velké části inspirovaná a její skutečné moduly a vybavení kopíruje. Virtuální počin simuluje i pohyb po stanici v prostředí mikrogravitace, pro přesun se musíte přitahovat po všudypřítomných madlech. A když upustíte pracovní nástroj, pozvolna vám odletí.

„Uživatele čeká například pěstování rostlin, práce s mikroskopem, měření tělesných funkcí a další činnosti, které odpovídají práci na stanici. Samozřejmě zkrácené oproti jejich skutečné délce, ale i tak je toho herního obsahu v aplikaci několik hodin,“ představuje titul s názvem Deloitte Space Shuttle pedagog David Sedláček z FEL ČVUT. Ten hlavní zážitek ale zabere něco přes hodinu. Kromě kosmické idylky je totiž součástí hry i krize.

Už po pěti minutách na virtuální vesmírné stanici se uchazeč stane plně autentickým.

Simulátor astronauta se v jednom okamžiku promění na něco jako únikovou hru. Například když stanici zasáhne vesmírné smetí, poškodí jí a virtuální výzkumníci si musí poradit s únikem plynu v přístupové chodbě, s poškozenou kyslíkovou maskou a následnou evakuací. To je samo o sobě slibným zážitkem, jak už ale plný název hry napovídá, aplikace má i komerční přesah.

Deloitte Space Shuttle vznikla díky patnáctce mladých vývojářů z FEL ČVUT jako zakázka právě pro společnost Deloitte. Hru si vyzkouší i studenti a veřejnost, ale poradenská firma má s VR dílem i HR úmysly. „Aplikaci zvažujeme k rozvoji jednotlivých lidí i týmů. To může v praxi znamenat například oblast náboru a odhalení nějakých osobnostních rysů kandidáta, ale i zdokonalování stávajících zaměstnanců,“ říká Jakub Hrdina, jenž má v Deloitte na starost imerzivní technologie.

„Když máme člověka na pohovoru a zeptáme se ho, jestli je týmovým hráčem, tak nám nejspíš každý řekne, že ano. Ale my nemáme možnost, jak to ověřit,“ míní manažer. V takový okamžik může ke slovu přijít virtuální realita. „Už po pěti, deseti minutách ve VR se člověk stane plně autentickým. Zaprvé nevnímá nás jako pozorovatele, ale hraný scénář. Zadruhé nemá žádný vzorec chování, jak na krizovou situaci na stanici reagovat. Měl by být klidný, měl by být asertivní?“ popisuje Hrdina.

Pozorování z vesmírné stanice má podle Hrdiny nicméně být jen součástí celkové metodiky, do níž patří i následný rozbor chování a řešení situací ve virtuálním vesmíru. Deloitte proto spolupracovalo například s Petrou Nulíčkovou, uznávanou odbornicí na lidské zdroje, jež vede HR v investiční společnosti Pale Fire Capital.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Aktivity našeho týmu jsou v úrovni poradenství, jak se v nových technologiích orientovat a jak z nich benefitovat. V případě naší hry to znamená formou workshopu seznamovat klienty s tím, co dokáže,“ přibližuje Hrdina dostupnost zážitku klientům. „Ten potenciál především v zaučování a tréninku je obrovský, je to mnohem efektivnější než se učit třeba textem,“ dodává.

V současnosti své zaměstnance do kosmu vystřelilo okolo desítky českých firem. A i samotné lokální zastoupení Deloitte. Kromě pohovorů či výuky aplikace našla i zábavnější využití jako nástroj teambuildingu. „Naší ambicí je dostat Space Shuttle do středně velkých a velkých společností a dále rozvíjet i další VR zážitky a technologie. A třeba firmám pomoci se založením vlastních interních VR týmů,“ uzavírá Hrdina.

Výlet do vesmíru si vyzkoušíte i v Praze

Kromě ČVUT a Deloitte na hře pro virtuální realitu spolupracoval i Jan Spratek, známý popularizátor všeho vesmírného a odborný pracovník platformy Planetum, pod niž patří pražská hvězdárna a planetárium. Spratek byl se studenty ČVUT během devíti měsíců vývoje v těsném kontaktu, dokonce i námět hry zasazené na kosmickou stanici pocházel od něj.

„My jako hvězdárna a planetárium se snažíme všemi možnými kanály a způsoby ten vesmír do lidí co nejvíc lifrovat. A co jiného než nové technologie, které umožní téměř autentický zážitek, dokáže u veřejnosti a hlavně u mladé generace podpořit ten zájem?“ říká Spratek, jenž u projektu zároveň sloužil jako garant co největší autenticity.

„Inspirovali jsme se především evropským modelem Columbus z Mezinárodní vesmírné stanice. A to jak vzhledem, tak činnostmi, které hráči provádějí. Ty jsou samozřejmě zjednodušené, opravdové experimenty trvají klidně i týdny nebo roky,“ přibližuje Spratek. „Ale to by nebyl vesmír, aby nebyl trošičku zabijákem. A tak nastanou ony katastrofické scénáře,“ popisuje průběh hry.

Tu si navíc bude moci vyzkoušet i širší veřejnost a studenti. Až za rok skončí rekonstrukce pražského planetária, studentské dílo tam bude návštěvníkům k dispozici. Už teď se na něj v rámci výuky mohou těšit žáci Gymnázia Josefa Božka v Českém Těšíně a Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia v Praze. Podle tvůrců by se aplikace mohla po dohodě s jejich vedením rozšířit i do dalších škol, které jsou vybaveny VR laboratořemi.

Pro mladé vývojáře z FEL ČVUT je Deloitte Space Shuttle další z řady zajímavých projektů, kterými obohacují své studium. Nedávno studentští tvůrci například vyslyšeli výzvu CzechCrunche a stvořili pro náš herní speciál návykově zábavnou hru Beak Quick! či nekonečnou kyberjízdu Fabulous Infinidrive. Ani jiné školy nezahálely, webovou hříčku, kterou si vyzkoušel také ministr Ivan Bartoš, stvořil tehdy i tým z matfyzu.

cozy-games-studio-gds

Přečtěte si takéStudenti ČVUT a matfyzu vytvořili pro CzechCrunch vtipnou hruDali jsme studentům ČVUT a matfyzu šanci vytvořit hru pro čtenáře. Vyzkoušejte si, jak se jim to povedlo