Tři dny v kanceláři, dva kdekoliv jinde. Google zkouší nové pracovní pořádky a přidává se i Komerční banka

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

google-campus

Foto: Google

Google nechá své zaměstnance na home officu další rok

0Zobrazit komentáře

Když se v průběhu většiny letošního roku mluvilo o tom, že se svět po pandemii nenávratně změní, nemuselo být snadné si pod tím něco konkrétního představit. Co by se po rozšíření vakcinace a minimalizace následků nového viru mělo měnit? Třeba to, jak a kdy chodíme do práce. Operuje s tím i samotný Google, který plánuje permanentně zavést tři dny práce v kancelářích a dva dny práce doma, a následuje ho také tuzemská Komerční banka.

Home office je letos naprosto všude a někde tento koncept jako protipandemické opatření vyžaduje i vláda. Maximální možný přechod na práci mimo tradiční kanceláře ohlásila většina velkých firem. Google se v březnu stal jednou z prvních a v červenci pak přišel s rozhodnutím, že s takovým stavem kvůli postupné distribuci vakcíny proti COVID-19 počítá až do července příštího roku.

Ve Spojených státech ale vedle prvních očkovaných zdravotníků stále padají rekordy v počtu infekcí a úmrtí. Technologický gigant se proto pro dominantní část svých pracovníků rozhodl návrat do kanceláří odsunout minimálně na září. Nyní je navíc dost možné, že se tam během klasického pracovního týdne všichni už nikdy znovu nepotkají.

sundar-pichai2

Foto: Google

Sundar Pichai, šéf Googlu a jeho mateřské firmy Alphabet

Otázkou za miliardy totiž je, co po pandemii, když nové pořádky nebudou diktovány zdravotní situací, ale zjištěními, která si vynutila. Jak nyní napsal ředitel Googlu Sundar Pichai v dopisu zaměstnancům, odpovědí by mohlo být: zůstaňme doma o něco déle, konkrétně o dva dny. Firma zvažuje už nadobro přejít na systém „flexibilního pracovního týdne“, který by vyžadoval pracovat přímo v kancelářích jenom tři dny týdně v rámci „dnů spolupráce“.

„Testujeme hypotézu, podle které model flexibilní práce povede k větší produktivitě, spolupráci a blahobytu pracovníků,“ píše Pichai v e-mailu, k němuž se dostal deník The New York Times. Zatím není vůbec jasné, v jakém měřítku či časovém horizontu by se mohl hybridní model práce v Googlu objevit, už samotné jeho zvažování je nicméně zásadním příkladem dlouhodobého vlivu pandemie na fungování společnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K radikálnímu kroku takřka neomezeného home officu pro některé zaměstnance se už v květnu rozhodl Twitter s tím, že spolupráce na dálku je v něm překvapivě efektivní. Naopak ředitel Netflixu Reed Hastings si na aktuální podmínky stěžoval, protože podle něj zabíjí kreativitu ve firmě založené na rychlém vývoji nápadů. K hybridnímu modelu práce přesto směřuje mnoho společností v různých oborech.

Jsou mezi nimi i banky, kde se v některých případech v Česku podařilo dokonce předpovědět možný vývoj, který pandemie jen urychlila. Například pražská centrála UniCredit Bank počátkem letošního roku prošla velkou rekonstrukcí, po které většina lidí přišla o své přiřazené pracovní místo. Dostali ale mnohem širší možnosti, jak prostory využívat, a jako součást konceptu chytré kanceláře také zázemí pro funkční spolupráci s kolegy kdekoliv na světě.

unicredit-bank-capexus-prague-office-16-2

Foto: Jiří Alexander Bednář

Nové Smart Office UniCredit Bank v Praze

Velmi podobný přístup nyní aplikuje také Komerční banka, jejíž ředitel lidských zdrojů Ctirad Lolek pro CzechCrunch řekl: „Během krátké doby jsme se museli naučit, jak zvládat práci na dálku a jak zacházet s novými digitálními nástroji. Nyní už víme, že nám to jde, a to dokonce velmi efektivně.“ Rozhodli se proto chytré kanceláře zavést jak v celé Komerčce, tak v dceřiných společnostech.

Smart Office, neboli chytrá kancelář, je postavena na třech základních pilířích počítajících s hybridním pracovním modelem: práci z domova, sdílení pracovních míst a systému rotace, tedy obměňování pracovníků, kteří jsou zrovna v prostorách firmy. Takovému pojetí je přizpůsobena vnitřní architektura kanceláří, kde se propojují otevřené prostory pro setkávání či týmovou práci a zasedačky pro lepší soustředění.

Přečtěte si takéČeské AnyoneGo jde s pomůckami pro hendikepovaná zvířata dobýt Evropu. Díky 3D tisku chce vylepšit i lidský vozíkČeské AnyoneGo jde s pomůckami pro hendikepovaná zvířata dobýt Evropu. Díky 3D tisku chce vylepšit i lidský vozík

Důvody pro přechod na takový koncept jsou prý zřejmé. „Větší úspora času díky menšímu dojíždění, vyšší flexibilita, tudíž možnost lépe si zorganizovat čas i snáze najít rovnováhu mezi pracovním a osobním životem,“ míní Lolek. Samotné kanceláře pak díky menšímu množství přítomných zaměstnanců získají například větší prostor pro investice do vybavení.

„Osobní kontakt s kolegy je nicméně velmi důležitý, proto i do budoucna budeme podporovat pravidelné setkávání týmů, ať už v rámci pracovních workshopů či neformálních setkání,“ dodává šéf HR Komerční banky. Výhodou současné situace je, že podobný model firmy donutila otestovat a při jeho dlouhodobém nasazení pak bude třeba už jen ladit detaily.

komercni-banka-stodulky5

Foto: KB

Centrála Komerční banky v pražských Stodůlkách

O chytré čtení pro děti je zájem. Z Book Therapy posílají pečlivě vybrané české i anglické knihy a zákazníci přibývají

Filip HouskaFilip Houska

petra-a-jiri-min

Foto: FDU

Petra Caudr Hanzlíková s manželem Jiřím stojí za projektem Flowers & Dinosaurs University

0Zobrazit komentáře

Byznys manželů Caudrových se točí hlavně okolo knih a plody jejich práce jsou nejviditelnější v unikátním knihkupectví Book Therapy, ve kterém se snaží nabízet promyšlený výběr knih ve vysoké kvalitě a s vysokou přidanou hodnotou. Vzhledem k pandemické situaci ovšem své pobočky v Praze a Brně museli zavřít a vsadit na online prodej, který se osvědčil zejména u jejich předplatitelské služby.

O konceptu služby Flowers & Dinosaurs University nám Petra Caudr Hanzlíková a její manžel Jiří vyprávěli už před rokem. V hlavách totiž měli představu, že by rodičům nabídli speciální balíčky knih pro děti, které by rozvíjely kritické myšlení jejich potomků a zvyšovaly jejich kreativitu. To vše v rámci jednoho měsíčního předplatného, za které by rodině dorazil domů balíček s tituly, jež by vybrali kurátoři. Rodiče by se tak o nic nemuseli starat.

„Každý měsíc vybíráme ze zajímavých témat, která dětem rozšíří obzory, ale dbáme i na to, aby se vždy jednalo o novou knihu. Takže v balíčku nenajdete třeba rok starou knihu, byť může být naprosto skvělá. A samozřejmě balíček přizpůsobujeme věku dětí,“ popisovala Caudr pro CzechCrunch koncem roku 2019 a objasňovala, že by rodiče dostali na výběr jeden ze tří balíčků určených pro různé věkové kategorie dětí. Od kojenců až po osmileté.

Koncept kurátorského výběru knih pro děti se v prvních měsících od spuštění osvědčil. Pandemie koronaviru pak navíc totálně ochromila nejen prodej knih v kamenných obchodech, ale promíchala pořádky ve školních lavicích. Děti se v některých měsících vůbec nepodívaly do školy, což nastartovalo jak boom online komunikačních nástrojů, tak prodej knih přes internetové kanály. A mnoho žáků a rodičů si tak našlo cestu i do Flowers & Dinosaurs University.

fdu-1x

Foto: FDU

Jedna kniha v angličtině, druhá v češtině

„Od rodičů víme, že kvůli uzavření škol a školek detailněji poznali, jak probíhá výuka ve školách a jaká témata děti řeší. I proto cítili mnohem intenzivnější potřebu se do vzdělávání vložit. Témata typu kritické myšlení jsou mnohem více zmiňována v médiích a každý den je na běžných událostech vidět, jak moc je zdravé analytické uvažování potřeba. Zájem o službu je díky situaci na trhu mnohem větší,“ říká pro CzechCrunch Petra Caudr Hanzlíková.

To je důvod, proč předplatitelská služba od srpna letošního roku pravidelně roste. Meziměsíčně je to o 20 až 30 procent, přičemž v dosud rekordním období mezi srpnem a září se počet aktivních zákazníků skokově zvýšil o několik stovek. Flowers & Dinosaurus University tak již zákazníky, kteří si nechávají poslat knihy každý měsíc, počítají ve vyšší stovkách až tisících, přesné číslo ale s odvoláním na obchodní tajemství nechtějí prozradit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O 19 procent se Flowers & Dinosaurs University podařilo snížit i takzvaný churn rate, respektive podíl zákazníků, kteří vám za konkrétní období vypovědí smlouvu. A ačkoliv tvůrci nechtějí uvádět konkrétní sumy letošních tržeb, zmiňují, že nárůst bude v rozmezí 40 až 45 procent, za což může zejména kategorie knižních balíčků pro děti od tří do pěti let, které si lze – stejně jako ostatní nabízené – vyzvednout i osobně na brněnské pobočce Book Therapy.

„Historicky byla naší nejsilnější kategorií skupina nejmenších dětí, tento rok ale dominují děti od 3 do 5 let, přičemž téměř všechny balíčky jsou brané v anglickém jazyce,“ objasňuje zakladatelka kurátorské služby a zmiňuje, že čím dál více rodičů pro své děti bere tituly v takových balíčcích, kde je zahrnuta jedna kniha anglicky a jedna česky, a to i přes skutečnost, že si mohou vybrat pouze české učebnice.

Udržitelný růst především

I přes to, že má Flowers & Dinosaurs University tuzemské kořeny, rozhodně se dívá i za hranice, čemuž napovídá i anglická mutace webu. Jak manželé Caudrovi pro CzechCrunch zmiňují, zákazníky mají i na Slovensku, v Německu, Belgii, Nizozemsku, Dánsku, Portugalsku, Španělsku nebo Švýcarsku. S tím vším se ostatně pojí vylepšování služeb, konkrétně logistiky.

prodejna-book-therapy

Foto: Book Therapy

Prodejna Book Therapy v Praze

LILO & STITCH

Přečtěte si takéJe Lilo & Stitch remake, co má smysl? Film porazil i Toma CruiseDávají remaky animáků od Disneyho smysl? Nový film porazil i Toma Cruise a míří k miliardě dolarů

„Během příštího roku se zaměřujeme na dlouhodobý udržitelný růst a budeme se orientovat na to, aby zákazníci získávali knihy maximálně pohodlně. Proto budeme optimalizovat logistiku a hledat delivery partnery. Na straně zákazníků chceme zlepšit kvalitu a formu obsahu, který vytváříme pro zákazníky a který popisuje jednotlivé vybrané knihy,“ zmiňují manželé nadcházející plány.

V neposlední řadě se také zmiňují o dobročinnosti, na kterou kladou zvýšený důraz. Zatímco v minulosti spolupracovali s organizací Zdravotní klauni, teď chtějí podporovat samoživitele přes neziskový projekt Znesnáze21, kterému bude posílat darované knížky do vánočních balíčků. „Je pro nás důležité, aby firmy využívaly svého dosahu a svých možností k podpoře charitativních projektů. Měla by to být standardní součást podnikání,“ zakončují.