Tři vozy na jednom parkovacím místě. Squad je solární autíčko určené pro městské nomády a carsharingy

Při troše snahy se na podélné parkovací místo vejdou tři vozítka

Foto: Squad

Amsterdam je známý jako město, kde se dá většina přepravy řešit prostřednictvím jízdního kola. Sem tam se však objeví situace, kdy bicykl nestačí, tudíž je potřeba čtyř kol a úložného prostoru o objemu více než deset litrů. V takovém případě se nabízí například vozítko Squad Solar City Car od nizozemské společnosti Squad, které navíc může být poháněno slunečními paprsky.

Tomu, jak malý tento „kapesní“ automobil je, nasvědčuje fakt, že se na klasické podélné parkovací místo vedle sebe poskládají i čtyři vozítka. Dvoumístný automobil je tak kompaktní a lehký, že k jeho pohonu stačí pouze solární panel na střeše vozu. Nikdy však není od věci mít s sebou ve voze i nabitou náhradní baterii, která je v tomto případě plně vyměnitelná a lze ji tak nabíjet i doma v obýváku.

Dojezd vozítka totiž není nijak ohromující. V případě, kdy je jeho solární panel vystaven celý den přímému slunci, je schopen ujet čistě na sluneční energii necelých dvacet kilometrů. Není to moc, ovšem pro potřeby pohybu po městě je to dojezd relativně dostačující. Tvrdí to alespoň zakladatelé Robert Hoevers a Chris Klok, kteří dříve pracovali ve společnosti Lightyear, jež chce svůj solární automobil doručit na trh ještě v tomto roce.

squad2

Squad chystá vůz dopnit i vlastním nástěnným boxem Squad Battery Wall

Foto: Squad

Aby byl Squad vůbec schopný takového dojezdu dosáhnout, musela se do něj implementovat nepříliš silná pohonná jednotka. Jaký je její přesný výkon, společnost prozatím nezveřejnila, nicméně ústrojí není schopné vyvinout výkon, který by vůz poháněl kupředu rychleji než 45 kilometrů v hodině.

Pokud ovšem vezmeme v potaz zaměření vozu, vyšší rychlosti stejně není třeba. V ulicích městské džungle, pro které byl Squad stvořen, se jedná o rychlost dostačující, a to i vzhledem k omezování maximální povolené rychlosti na 30 km/h, ke které v poslední době přistupuje řada evropských měst, Paříž nevyjímaje.

Ideální pro sharing

Cena vozu vyvíjeného Lightyearem by měla atakovat hranici tří milionů korun, což byl také důvod, proč se zakladatelé Squadu rozhodli pustit do vlastního projektu a technologii solárního vozu více přiblížit masám. Jsou si totiž vědomi toho, že se kolekce energie ze slunečních paprsků stává stále dostupnější. Navíc solární panel na střeše Squadu má takové rozměry, že by měla být jeho výroba stejně jednoduchá jako výroba klasických panelů, které se instalují na střechy.

Do samotného procesu produkce se chce projekt dostat již v příštím roce. Předobjednávku automobilu však lze učinit již nyní. Cena vozu by měla startovat na částce 150 tisíc korun, díky čemuž se jedná o „přibližovadlo“ cenově skutečně velmi dostupné. I přesto je namístě otázka, zda takové pouliční golfové vozítko vůbec dává smysl.

Stejná vzdálenost, kterou ujede, se dá bez problému vyřešit jízdou na kole. Musíme ovšem brát v potaz, že ne všechna města mají dobře zvládnutou infrastrukturu vyhrazenou pro cyklisty, přičemž podobný stroj je bezpečnější a v neposlední řadě i pohodlnější alternativou.

Kde Squad ovšem dává smysl určitě, jsou flotily sharingových společností. Vůz se může v poklidu vyhřívat na sluníčku a čekat na to, až si s ním někdo vyřeší nárazovou potřebu přesunout se z bodu A do bodu B. Ostatně někteří výrobci konvenčnějších vozů si tuto díru na trhu uvědomují a snaží se ji zaplnit skřítky, jako je Renault Twizy či Citroën Ami. Zapomenout nelze ani legendu toho segmentu Smart Fortwo.

squad3

Automobil připomíná spíše golfový vozík, než skutečný vůz

Foto: Squad

Konkrétně u vozu Squad by provozovatelé carsharingových firem mohli ocenit řadu senzorů, které monitorují a majitele automobilu přes mobilní aplikaci informují například o stavu nabití baterie, tlaku v pneumatikách a poloze vozu. Prostřednictvím zabudovaných kamer lze navíc na dálku sledovat dění kolem automobilu a v případě potřeby jej dokonce i ovládat, na což by autoři vozu chtěli časem navázat plně autonomními schopnostmi.

Squad již nyní hlásí velký zájem právě ze strany carsharingových společností, které vidí ve voze příležitost, jak se podílet na udržitelném přerodu dopravy po městech. Tato změna v současné době spočívá na dvou základní pilířích. Těmi je omezení počtu automobilů v městských ulicích a dosažení co nejzelenějšího provozu těch, kteří v nich setrvají.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.