Tričko z řas, měděná bunda a stoleté kalhoty. Příběh značky Vollebak začal nedávno, ale hledí daleko do budoucnosti

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

full-metal-jacketStory

Foto: Vollebak

Vollebak nedávno představil bundu z mědi, která zabíjí viry

0Zobrazit komentáře

Člen posádky vesmírné lodi ve vzdálené budoucnosti si chce před přistáním na Mars odpočinout. Aby ho ve spánku nerušila jeho kočka nebo kolize lodi s malými asteroidy, přes hlavu si přetáhne a zapne speciální relaxační kapuci. A britský oděvní startup Vollebak doufá, že na okraji kapuce bude malým písmem vyšitá jeho značka.

Jeden z nejinovativnějších výrobců převážně outdoorového oblečení má ve svém základu zájem o mnoho technologických a vědeckých odvětví, od fyziky a biologie přes archeologii a antropologii až po psychologii. Z nich se snaží přebírat to nejlepší know-how a aplikovat ho v módě, která futuristicky nejen vypadá, ale také funguje.

Pokud se podíváme na sci-fi z 60., 70. nebo 80. let, zjistíme, že mnoho zařízení dnes působí zastarale, že žijeme „v budoucnosti“. Výkonné tenké tablety jsou na denním pořádku, stejně jako hodinky schopné telefonovat a měřit tělesné funkce. Elektrické automobily s autopilotem nevydávají žádný zvuk, a když už ano, jsou to syntezátory Hanse Zimmera. Vollebak si neklade za cíl nic menšího, než do sféry věcí z někdejších možných představ o budoucnosti překlenout oblečení.

nick-and-steve-vollebak

Foto: Vollebak

Bratři Nick a Steve Tidballovi, zakladatelé Vollebaku

Slovo „vollebak“ prý ve vlámštině znamená něco jako „opřít se do toho“. Startup s tímto názvem založili bratři Nick a Steve Tidballovi, atleti a designéři, jejichž ambice jsou zcela jasné hned z prvních vět sekce „O nás“ na webu společnosti: „V každém průmyslu je někdo, kdo buduje budoucnost, ať už jsou to technologie, architektura, jídlo, auta nebo vesmírné rakety. V oděvním průmyslu jsme to my.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oděvní startup se od tradičněji technologických společností zásadně liší – snad kromě designu nemá mnoho dílů Star Treku nebo adaptací Philipa K. Dicka, kterými by se inspiroval. Místo toho se tedy pro nápady obrací na jiná odvětví a přírodu. Mezi výsledky patří například bunda z grafenu, druhého nejpevnějšího materiálu na světě nebo tričko vyrobené z plně biodegradovatelných řas a eukalyptu. 

Co kdyby byla celá oděvní firma jen výzkum a vývoj?

Tidballovi jsou vášnivými fanoušky více i méně extrémních sportů. Věnují se výkonnostní cyklistice, lyžování, lezení, surfování, jízdě na kajaku, paddleboardingu a běhání. Zúčastnili se ultramaratonů napříč pouštěmi, Arktidou a korytem Amazonky. Steve v podcastu rádia Monocle 24 zmínil, že průběhu amazonského ultramaratonu v jednom bodě skutečně riskoval život. Bratři proto říkají, že mají s riskem dobré zkušenosti.

Tímto slovem je snad adekvátní popsat snahu dvou nadšenců bez byznysové minulosti vystoupit z řady výraznými oděvními produkty, mířícími někam mezi vysoce funkční oblečení a svět vysoké módy. Zcela mimo módní přehlídky či dokonce kamenné obchody. Jedna z původních ideí se prý rozvinula v průběhu ultramaratonu – oblečení by mohlo být zásadním prvkem přípravy na vrcholné fyzické vypětí, podobně jako strava a trénink.

Ačkoliv si už vysloužili přirovnání například k Tesle, mají Tidballovi minimálně prozatím velmi daleko k multimiliardovému byznysu podporovanému i ze státní kasy. Počet zaměstnanců Vollebaku nepřesahuje číslovku 20, většina z nich sdílí kanceláře v Londýně a žádný z nich se nevěnuje výhradně marketingu. O ten se stará několik poutavých videí na YouTube, články v médiích se zájmem o inovace a sami zákazníci.

deep-sleep-cocoon1

Foto: Vollebak

Bunda Deep Sleep Cocoon má zajistit nerušený spánek

deep-sleep-cocoon2

Foto: Vollebak

Bunda Deep Sleep Cocoon má zajistit nerušený spánek

deep-sleep-cocoon3

Foto: Vollebak

Bunda Deep Sleep Cocoon má zajistit nerušený spánek

Jedno z posledních videí například s nepříliš seriózním tónem představuje archeologický objev v roce 7019. Naši vzdálení potomci našli pozůstatky muže, které jsou v dokonale zachovalém stavu díky péřové bundě, co měl v době smrti na sobě. Zmíněné ošacení je samozřejmě jedním z nejnovějších produktů Vollebaku, určeném pro ty nejextrémnější podmínky.

O video s dosahem v řádu stovek tisíc zhlédnutí se zase postaral jeden z nejznámějších amerických moderátorů, Jimmy Fallon. Jeho host Jon Glaser si do studia přinesl dvě růžové mikiny značky Vollebak se záměrem vytvořit ideální atmosféru k relaxaci. Kapuci mikiny lze totiž zapnout až po vršek hlavy, do uší si pustit uklidňující růžový šum, obejmout sám sebe a odpočívat, třeba na cestě vesmírnou lodí. Nebo před ultramaratonem.

strv-office-min

Přečtěte si takéHome office natrvalo jako nový trend? Zeptali jsme se českých startupů, jak se chystají změnit přístup k práciHome office natrvalo jako nový trend? Zeptali jsme se českých startupů, jak se chystají změnit přístup k práci

Na první pohled velmi neseriózní růžová barva má také svůj specifický účel. Daný odstín má zvláštní pojmenování Baker-Miller Pink. Jde o kombinaci příjmení dvou vedoucích věznice, kteří v rámci psychologického experimentu svolili na růžovo vymalovat  několik cel. Psychologický výzkum této barvy zjistil, že vystavení jí uklidňuje vězně, snižuje u nich nepřátelské a agresivní chování. Nic z toho ve zmíněném videu pochopitelně nezazní, stejně jako název výrobce svršku.

Nick Tidball magazínu Esquire vysvětlil, že fungování například bez reklamního oddělení není způsobeno pouze byznysem v začátcích, ale specifickou strategií, jak se postavit zavedeným značkám jako Nike nebo Patagonia, která myslela a fungovala ekologicky již v době, kdy byla planeta všem ukradená. „Mysleli jsme, že to můžeme udělat skrze inovaci. Takže místo toho, abychom měli oddělení pro výzkum a vývoj, co kdyby to byla celá firma?“ řekl Tidball.

Přesto v sobě nezapřou svou vlastní třináctiletou reklamní minulost, přetavenou do hravého přístupu ke komunikaci se zákazníky. Ve spojitosti s uvedením „relaxační mikiny“ vymysleli fiktivní firmu zabývající se těžbou na asteroidech. Na internet umístili nabídky práce s nástupem od roku 2084. Ozvalo se jim mnoho lidí se zájmem o pozici a všichni se dočkali odpovědi žádající přiblížení motivací, relevantních pracovních zkušeností a podobně.

Bunda, kterou nikdo nepotřeboval

Filozofii značky dobře vystihuje také komentář zakladatelů k „nezničitelné“ bundě, vyrobené ze stejného materiálu, který se používá v neprůstřelných vestách. Ačkoliv má jeden z nejnovějších představených svršků navazovat na ikoničnost odolných džínových bund a kožených bomberů, odolnou látku Dyneema trvá dlouho vyrobit, je finančně velmi náročná a špatně se s ní pracuje.

Spoluzakladatel Vollebaku Steve Tidball k tomu webu Dezeen poznamenal: „Mám tušení, že tyhle tři věci skoro žádná jiná značka nevyhledává, ale my se s nimi rádi vypořádáme.“

indestructible-jacket

Foto: Vollebak

Nezničitelná bunda od Vollebaku

Zdaleka ale nejde jen o ochotu vytvářet složitější designy než ostatní. Ještě důležitější je s nimi vůbec přijít, pokusit se na celý problém nahlížet ze zcela nového úhlu a formulovat tak odpovědi na otázky, které jsou většinou pokládány výrazně jinak. Některé z otázek se navíc objevují ve zcela odlišném odvětví. „Vždycky začínáme se zvláštními nápady, které si lidé s oblečením nespojují,“ říká Steve.

Dlouhodobým problémem je například viditelnost chodce na silnici v noci. Existuje tedy široký výběr oblečení z reflexními prvky nebo lidé často nosí reflexní pásky. Obě možnosti technicky fungují, v lepších případech ovšem působí jako nutný dodatek, v horších jako estetické diletantství.

Ve Vollebaku ideu dobré viditelnosti ve tmě naproti tomu postavili přímo do centra svého designu. Pro její přetavení do funkčního produktu se místo ostatních výrobců oblečení podívali na olihně. Tito mořští živočichové jsou totiž schopni svou kůži použít jako zrcadlo, odrážející světlo do širokého spektra barev napříč celým tělem. Díky tomu vzniká tisíce až psychedelických fotografií podmořské fauny.

black-squid-full

Foto: Vollebak

Black Squid Jacket inspirovaná olihněmi ostré světlo rozloží do celého barevného spektra

Na podobném principu pak funguje i Vollebak Black Squid Jacket, která pod přímým světlem vypadá jako mimozemská biologická forma. Svému nositeli zajistí pozornost nejen kolemjdoucích, ale také blížících se aut či horských služeb. I když na bundu přímé světlo nesvítí, její polomatně černý povrch a vysoký límec působí neméně futuristicky.

Podobný koncept odevní startup využil ještě ve dvou dalších případech, jen inspirací se stali motýli a světlušky. Standardně modrá bunda tak na ostrý proud fotonů reaguje jejich odrážením v jasně tyrkysové barvě. Přes den šedá běžecká větrovka se pak nabije slunečním světlem, aby ve tmě zářila.

Díky takovým nápadům je britská značka často středem pozornosti prestižních periodik a vyhrává ceny za nejinovativnější produkty. Stejného zájmu se jí dostává také u zákazníků i přes poměrně vysoké ceny. Ty jsou zkrátka důsledkem promyšleného designu, často náročných výrobních procesů, kvalitního zpracování a v neposlední řadě také exkluzivity.

graphene-vollebak

Foto: Vollebak

Grafenová bunda Vollebak

Kolik lidí ve vašem okolí nosí kus oblečení vyrobený z dosud jediného materiálu, který svým objevitelům vysloužil Nobelovu cenu? Bunda z grafenu se začala prodávat v srpnu, kdy ji nikdo nepotřeboval, za v přepočtu více než 17 tisíc korun. Do pěti dnů se vyprodala. Jak jinak, když dává svoji výjimečnost okamžitě na odiv poznámkami o vědeckých experimentech a Nobelově ceně.

Měděná střela

Oba zakladatelé Vollebaku strávili třináct let prací pro marketingové společnosti. Pro dobrý slogan nebo atraktivní cenovku ale nejsou ochotni dělat ústupky v designu – možná spíše právě naopak. Vollebak jde přímo proti hned několika trendům v módním průmyslu. Jedním z nich jsou trendy samotné.

Nový kus oblečení je představován každý měsíc, podle toho, kdy je co připravené, ne kdy je na to zrovna sezóna. S tím je spojen i koncept fast fashion, tedy konzumování oblečení a jeho časté obměny. Tidballové naproti tomu nabízejí mnoho produktů, které mají být podle sloganů takřka nezničitelné, ve skutečnosti alespoň velmi trvanlivé. Snad s výjimkou trička vyrobeného tak, aby se v přírodě do několika týdnů samo zcela rozložilo.

Navíc, zatímco například pro luxusní značku Louis Vuitton znamená futuristická móda zabudování OLED displejů do kabelek, pro britský startup je to vyvíjení nových materiálů. Poslední tři roky například pracovali se švýcarskou společností Schoeller, zaměřující se na inovativní typy textilu. V zásadě shodou okolností byli nyní schopni v ideální době představit bundu, která má antimikrobiální a antivirové vlastnosti.

vollebak-m

Foto: Vollebak

Samorozložitelné triko od Vollebaku

Full Metal Jacket je standardně označení pro celoplášťovou střelu, v tomto případě ale jasně jde o slovní hříčku – v doslovném překladu to znamená celokovová bunda. Novinka z kovu pochopitelně není celá. Přesto je jedenáct kilometrů měděných drátků vpletených do textilu úctyhodných, jelikož to odpovídá kolem 65 % celkového objemu ošacení. Zbytek tvoří polyuretan, polyamid, fleece a zvláštní membrána c_change.

Proč měď? Je skvělým vodičem tepla a navíc při doteku rychle rozkládá bakterie a viry. Vollebak upozorňuje, že nebyl schopen provést jakékoliv testy účinnosti bundy, jejíž povrch z velké části tvoří také polyuretanová vlákna bez antivirových vlastností. Vytvořit jeden z prvních kusů oblečení odolného vůči nemocem nicméně bylo záměrem. Pokud vir přijde do styku přímo s měděným vláknem, jeho buněčná DNA se okamžitě nenávratně rozpadne bez jakékoliv možnosti si časem vybudovat imunitu.

yvon-chouinard-patagonia2

Přečtěte si takéPatagonia aneb příběh značky, která myslela a fungovala ekologicky již v době, kdy byla planeta všem ukradenáPatagonia aneb příběh značky, která myslela a fungovala ekologicky již v době, kdy byla planeta všem ukradená

Pod měděnou vrstvou bundy je zmíněná membrána, která se sama otevírá nebo uzavírá, čímž se přizpůsobuje okolním podmínkám. Kromě vysoké odolnosti vůči vodě a větru dokáže podle potřeby zadržovat nebo odvádět teplo. Inspirací pro ni byly například květiny chovající se podobně. Ačkoliv tedy bunda neobsahuje například prvoplánovou elektroniku, obsahuje hned několik sofistikovaných technologií se skutečnou funkcí. Proto se Vollebak těší i velkému zájmu investorů ze Silicon Valley – ty často odmítají.

„Věřte mi, peníze nejsou problém. Je to úplně šílené. Když vám lidi nabízejí obrovská množství peněz, třeba 20 milionů liber, je to proto, že chtějí rychle navyšovat produkci a do 18 měsíců vás dostat na 100 milionů liber v příjmech, a jakmile bychom to udělali, nemohli bychom dělat žádné zajímavé věci. Protože jak bychom mohli, kdybychom se snažili dostat na 100 milionů liber v příjmech?“ vysvětluje Nick Tidball.

vollebak-full-metal-jacket-2

Foto: Vollebak

Polyuretanová vlákna protkaná s mědí dávají bundě až neskutečný vzhled

Podobný přístup je někdy problematický a startup kvůli němu ztratil, podle slov zakladatelů, miliony liber. Ještě loni se totiž potýkali s neustálým nedostatkem naskladněného zboží, jejich webový obchod byl plný fascinujících produktů, ale téměř žádný z nich nebyl dostupný. Dnes to už neplatí, takže není nouze o oblečení inspirované přirozenými procesy biologického rozpadu, exotickými motýly, olihněmi, neprůstřelnými vestami nebo jeskyněmi.

Požadujeme od oblečení věci, které v minulosti nedělalo

Kolem roku 2016 pracoval Steve Tidball se svým kamarádem, psychologem z oxfordské univerzity a řekli si: „Nebylo by super zase žít v jeskyni?“ O tři roky později světlo světa uzřel 50,000BC Jacket s číslovkou v názvu odkazující na hlubokou historii lidské civilizace, kdy se vyráběly teplé stany ze zvířecích kůží a mamutích kostí.

Je to prý něco mezi kabátem a jeskyní, kombinujícím architekturu a textilní vědu. Při pohledu na samotný produkt, několik voděodolných vrstev plných vlny a velkou kapuci, přestanou přirovnání k osobní jeskyni působit tak šíleně. Ochrana má být navíc i psychologická, jelikož oděv svému nositeli umožňuje se doslova uzavřít okolnímu světu.

50000bc-clay

Foto: Vollebak

50,000BC Jacket svému nositeli poskytne osobní „jeskyni“

Žádnému z lidí, kteří na kabátu pracovali, samozřejmě neuniká jeho až komická přemrštěnost. Právě to je z velké části důvodem pro jeho existenci, proto se o něm tolik mluví, proto je o něj takový zájem.

Vollebak si nikdy nespecifikoval cílového zákazníka. Může jím být vrcholový sportovec, dobrodruh, klidně i někdo, kdo je prostě fascinován nezvyklými koncepty oblečení a nemá pro ně mnoho praktického využití. U mladé britské značky už nakoupil také Brad Pitt, stejně jako boháči ze Silicon Valley.

Stejně tak není konkrétním záměrem vytvářet v tradičním významu ekologické produkty. Takřka nezničitelné kalhoty jsou primárně výsledkem snahy se podívat na následovníka džínů, původně určených dělníkům, dnes jsou módním standardem.

100-year-trouser

Foto: Vollebak

Stoleté kalhoty od Vollebaku, které vydrží

V online obchodě se pak objeví pod označením „stoleté kalhoty“, které zjevně není třeba příští rok nahradit novým kouskem. Podobnou trajektorií prošla zimní bunda, jejíž zateplení je vyrobeno z recyklovaných plastových lahví.

Lidé jsou už nyní částečně bionickými tvory, jejichž kognitivní kapacitu rozšiřuje smartphone a fyzické možnosti zase umělé končetiny nebo chytré brýle. Cílem je tuto stránku oblečení posunout výrazně vpřed, kdy bude poskytovat mnohem více než jen ochranu před živly.

„Požadujeme od oblečení věci, které v minulosti nedělalo,“ říká Steve Tidball. Ačkoliv svršky s grafenem, mědí nebo fluorescentními materiály mohou v kontextu současné módy působit futuristicky, Vollebak sám sebe vidí jen na úplném začátku cesty.

Nejbohatší Brit a vynálezce. James Dyson uspěl s unikátním vysavačem i fénem, ale utopil se v elektromobilu

dysonStory

Foto: Dyson

James Dyson s jednou ze svých inovativních žehliček na vlasy

0Zobrazit komentáře

Jeho jméno je symbolem čistoty i mnohamiliardového neúspěchu na poli elektromobility. I přes své neuvěřitelné jmění se ale o obchody nikdy příliš nezajímal, jelikož nadevše miluje nezávislost a tvoření. I proto rád věnuje dlouhé hodiny spánku a nadějným vynálezcům značné sumy. James Dyson je jasným důkazem toho, že i řešení zdánlivě malých problémů může vynést šlechtický titul i pozici nejbohatšího muže Velké Británie.

Pět tisíc prototypů a čtyři roky práce – přesně tak dlouho trvalo Jamesi Dysonovi vytvořit zcela inovativní bezsáčkový vysavač, který mu rozvázal ruce a umožnil mu zasvětit život vynalézání a svobodě. Dyson však nikdy nebyl oním geniálním dítětem jako třeba Nikola Tesla, který neustále něco konstruoval už od útlého věku.

Třiasedmdesátiletý Dyson, duší umělec, rád maloval a umění nakonec zasvětil i celé své studium. Jeho nespoutané umělecké já nejlépe vystihují jeho vzpomínky na dětství. „Peníze byly nepodstatné, mnohem větším darem pro mě byla krajina, moře, písečné duny a svoboda,“ řekl pro BBC Dyson.

james-dyson10

Foto: Dyson

Zvídavost Jamesi Dysonovi nikdy nechyběla

Studium umění jej nakonec z rodného Norfolku zaválo až do pulzujícího Londýna, kde začal studovat architekturu a design. Dyson nacházel inspiraci především u amerického architekta a matematika Buckminstera Fullera, který se proslavil svými transparentními kopulovitými dómy, připomínající bublinu z bublifuku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To, co na jeho práci Dysona tak fascinovalo, byla především účelnost, která přinášela i designovou eleganci. V té době měly hlavní slovo beton a hrany, proto Fullerovi stavby působily jako z jiné dimenze. „Elegance nevycházela z jeho stylu, ale z jeho inženýrských schopností, a to bylo to, co mě přitahovalo,“ pronesl o Fullerově díle Dyson.

Lodě místo bublin

Dyson učarovaný Fullerovým uměním chtěl podobnou stavbu vytvořit i na území Velké Británie. Hledání investora však nakonec dopadlo zcela jinak, než si původně představoval. Namísto provzdušněné stavby skončil se svářečkou, kterou nikdy předtím nedržel v ruce, u stavění lodí pro inženýra Jeremyho Frye.

james-dyson5

Foto: Dyson

James Dyson u jednoho ze svých showroomů

Když Dyson Fryeho požádal o financování, sice jej zaujal, ovšem místo toho, aby mu Frye peníze na stavbu skleněného dómu poskytl, nabídl mu u sebe zaměstnání. Dysonovým úkolem bylo navrhnout plavidlo schopné přistávat přímo na břehu, nikoliv u mola.

Byť Dyson nikdy nic takového nedělal, Frye rád dával příležitost mladým lidem. Tak nakonec vzniklo plavidlo Sea Truck, kterého se prodávaly stovky kusů ročně. Dyson ve společnosti Frye působil sedm let a za tu dobu v něm uzrál jeho vynalézavý duch, který mu přikázal vydat se vlastní cestou.

Spoutání cyklonu

První útok na trh Dyson provedl s pomocí zahradního kolečka, které mělo místo klasického kola kouli, díky které nezapadávalo do bláta. Geniální myšlenka neměla problém prorazit, ovšem Dyson byl nucen hledat investory a ztratil nad svou společností kontrolu.

Proto raději z kolečkového byznysu vyskočil a směřoval svou energii jiným směrem. Tato zahradnická zkušenost jej totiž přivedla ke zcela novému nápadu.

james-dyson3

Foto: Dyson

Dysonova rychlá skica nápadu na cyklonový vysavač

Když si koncem 80. let koupil nový vysavač, zjistil, že stroj nefunguje příliš dobře, protože se jeho sáček neustále ucpává. Stejně jako u kolečka, začal i zde přemýšlet nad tím, jak stroj vylepšit, aby k ucpávání nedocházelo. Inspiraci našel v průmyslové pile, ve které byly piliny odsávány cyklonovým systémem.

Z lepenky a pásky proto sestrojil prototyp a světě div se, ten fungoval. Jenže od funkčního prototypu z lepenky k produktu schopného zaujmout zákazníky vedla dlouhá cesta posetá tisíci prototypy, dny strávenými nad jedinými cílem a zadlužením, které někdy dosahovalo až k milionu liber.

„To byl důvod, proč mi trvalo tak dlouho dostat vysavač do oběhu. Neměl jsem žádné peníze a vždy jsem byl těžce zadlužený,“ vysvětloval Dyson.

dyson

Foto: Dyson

První komerčně prodávaný vysavač značky Dyson

První cyklonový vysavač značky Dyson byl uveden na trh až v roce 1993. Jenže ani tehdy nebylo vyhráno a Dysonovi trvalo další dva roky, než našel prodejce, díky kterému by začal prodávat svůj vynález ve velkém. Tím se nakonec stal britský řetězec obchodů s elektronikou Comet. Díky němu se ke jménům Hoover a Electrolux brzy přidalo také jméno Dyson.

Nejbohatší z britských lordů

Společnosti se začalo dařit, Dyson bodoval doma i ve Spojených státech a postupně se vyhrabal ze všech dluhů. K oblíbeným vysavačům se začaly přidávat supersonické fény, antivirové a antibakteriální vysoušeče, zvlhčovače, osvětlení a další produkty.

Britský vynálezce nikdy nepřišel se svým zcela osobitým a jedinečným produktem, který by neexistoval v určité podobě již předtím. To ale nedělal ani sám Edison, a přesto je dnes považován za jednoho z největších vynálezců všech dob.

james-dyson3

James Dyson s řadou svých ikonických vysavačů

Dysonovy produkty jsou vždy vylepšením stávající techniky. V mnoha případech jsou praktičtější, přináší jiná konstrukční řešení a také osobitý Dysonův design. Jeho píle byla brzy oceněna i samotnou královnou, z jejíž rukou přijal šlechtický titul, a odměněna byla samozřejmě i po finanční stránce. Dysonovo jmění dnes činí 16,2 miliardy liber, v přepočtu tedy bezmála 500 miliard korun, díky čemuž aktuálně ovládá žebříček nejbohatších lidí Británie, jak informoval The Guardian.

Fiasko jménem N526

Hodnota Dysonova jmění mohla být ještě o něco vyšší, pokud by se nepustil do projektů, které skončily nezdarem. Jedním z nich byla například dvoububnová automatická pračka. Její neúspěch je však jen malé zaškobrtnutí oproti projektu, který měl z Dysona udělat britského Elona Muska.

Elektromobil z dílny Dyson Ltd. měl být přelomové čistě elektrické SUV s dojezdem téměř tisíc kilometrů. Jeho vývoj začal již v roce 2014 a Dyson utrácel obrovské částky nejen za samotný vývoj vozu, ale především za infrastrukturu, která k němu byla zapotřebí.

dyson-car1

Foto: Dyson

James Dyson před vyvíjeným elektromobilem N526

Masivní investice probíhaly ve Velké Británii i dalších částech světa. Kupovaly se patenty a technologie, dokonce se přestavovala celá letiště, a to vše jen proto, aby Dyson po pěti letech oznámil, že projekt končí. „Je to obrovský smutek a zklamání. Náš život je plný rizik a selhání. Věci zkoušíme a ony selhávají. Život není snadný,“ povzdechl si Dyson.

Důvod? Podle vynálezce nebyl projekt životaschopný, což prozrazují i nejnovější informace, které poskytl pro The Times. Nejenže ukázal vyvíjený prototyp pojmenovaný N526, ale zároveň prozradil, že by každý kus musel vydělat 150 tisíc liber (4,5 milionu korun), aby se náklady vrátily zpět. A to je částka, která je zcela enormní. Dyson by totiž nebyl schopen kompenzovat ztráty na prodeji elektromobilů prodejem konvenčních vozů tak, jako to dělají jiné automobilky.

josefbenes

Přečtěte si takéAby rozběhl startup, prodal veškerý svůj majetek. Teď Josef Beneš získal miliony na digitalizaci stavebnictvíAby rozběhl startup, prodal veškerý svůj majetek. Teď Josef Beneš získal miliony na digitalizaci stavebnictví

Je to obrovská škoda, protože vůz Dyson se nesl přesně v duchu celé filozofie značky. Jeho baterie měla poskytovat dojezd, o kterém si mohou všechny doposud nabízené elektromobily nechat jen zdát. Inovativní byla také sedadla v interiéru, která působí spíše jako moderní kancelářské křeslo než jako sedadlo ve voze. Vůz toho měl v záloze daleko víc, od hologramové navigace až po chytře řešené úložné prostory.

dyson-car2

Foto: Dyson

Vůz měl ohromit nejen technikou, ale i výbavou

Dyson se ovšem nehodlá ze sektoru automobilového průmyslu vytratit úplně. Chce se dále věnovat vývoji bateriových článků s technologií pevného elektrolytu a ty dodávat ostatním výrobcům. Elektromobil však prozatím přikrývá plachtou, kterou několik příštích let jistě nebude sundávat.

„Elektrické automobily jsou velmi drahé. Baterie, správa baterií, elektronika a chlazení jsou mnohem dražší než spalovací motor,“ poukazoval na hlavní slabiny elektromobilu Dyson.

Kvalitní spánek a chuť dál tvořit

Chuť bádat a přinášet na trh nové produkty Dysona s tímto velkým neúspěchem rozhodně neopustila. Sám o sobě tvrdí, že byznys ho vlastně nikdy nezajímal a vždy mu šlo především o nové a lepší produkty.

A to nejen ty jeho. Po vzoru svého prvního zaměstnavatele Jeremyho Frye dává i Dyson příležitost mladým vynálezcům prostřednictvím James Dyson Award. Ta finančně podporuje ty nejzajímavější studentské projekty, které řeší stanovený problém a zároveň dbají na design.

james-dyson2

Foto: Dyson

James Dyson hodlá dál inovovat tradiční produkty

exec-final

Přečtěte si takéČupr, Šejdová a Hajduček ukazují, jak budovat byznys s vizíČupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí

V minulosti bylo v této soutěži oceněno například samodezinfekční madlo, batoh se solárními panely či speciální postup výroby sáčku z ryb.

Dnes je Dysonovi 73 let. Stále se snaží spát minimálně deset hodin denně a doma nevyřizovat pracovní e-maily, ani telefonáty. Jakou zajímavost tento muž přinese světu příště, neví dost možná ani on sám, jeho jméno je však zárukou, že to bude opět něco zcela převratného a také designově zajímavého.