Třikrát a dost. Do čela Starbucks se vrací muž, který z řetězce udělal globální ikonu a změnil to, jak svět vnímá kávu

To, co byl Steve Jobs pro Apple, je Howard Schultz pro Starbucks.

Luboš KrečLuboš Kreč

netflix_1Story

Foto: Starbucks

Šéf Starbucks Howard Schultz

0Zobrazit komentáře

Na valné hromadě akcionářů kavárenského kolosu Starbucks před pěti lety předal legendární šéf firmy Howard Schultz svému nástupci Kevinu Johnsonovi klíčky od první restaurace značky ze seattleské tržnice Pike Place Market. „Měl jsem je u sebe 35 let,“ prohlásil muž, který měl hlavní podíl na globální expanzi značky. Bylo mu třiašedesát a chystal se na důchod. Teď ho musí přerušit a vrátit se. Už potřetí.

Když Starbucks v týdnu oznámil, že do jeho čela se znovu postaví Howard Schultz, akcie zareagovaly silným růstem. Žádný div, s trochou nadsázky se dá říct, že stejně jako Apple měl Steva Jobse, Starbucks má Schultze – ten firmu sice nezaložil, ale nebýt jeho, už asi neexistuje a určitě by z ní nebyl největší a nejslavnější restaurační řetězec světa.

Ačkoli jsem neplánoval se do Starbucks vrátit, je mi jasné, že firma se musí transformovat, aby byla opět schopna obstát v nové a vzrušující době,“ prohlásil Schultz. Předsedkyně představenstva společnosti Mellody Hobson dodala, že byznysový veterán přichází jako dočasný CEO a že má pomoci najít plnohodnotného šéfa. Johnson, který ho před pěti lety nahradil, se přesune na post konzultanta – o tom, že na nejvyšším postu chce skončit, už prý hovořil před rokem.

Zajímavé osmdesátky

Howard Schultz do Starbucks přišel poprvé v roce 1981, když tehdy desetiletá společnost měla jen pár podniků v Seattlu. Nastoupil jako marketingový šéf. V roce 1987 nakonec kavárny Starbucks od jejich původních majitelů odkoupil a spojil je s vlastní restaurační sítí Il Giornale, kterou budoval souběžně s prací pro Starbucks. Jeho idea byla, aby se z kaváren staly jakési huby, kde se pojí zábava s prací, kde panuje uvolněná atmosféra. A to se mu podařilo.

V roce 1992 podnik uvedl na newyorskou burzu Nasdaq. Když byla firma na burze, naordinoval jí Schultz pořádnou mezinárodní expanzi – zatímco do té doby se soustředil hlavně na rozmach na domácím trhu v USA, v devadesátých letech se Starbucks rozšířil i do Asie a Evropy. V roce 2000 poprvé odstoupil z pozice výkonného ředitele a stáhl se do pozadí, odkud se více věnoval globální expanzi firmy. Souběžně s tím se stal i spolumajitelem basketbalového klubu Seattle Supersonics.

starbucks

Foto: Starbucks

Ikonický kelímek

Když udeřila v roce 2008 finanční krize, na Starbucks to tvrdě dolehlo, a tak představenstvo opět povolalo Schultze. Ten se podnik s desítkami tisíc zaměstnanců po světě jal radikálně zeštíhlovat, propustil tisíce lidí včetně řady manažerů. Pověstným se stalo, že dokonce nechal na několik dní zavřít všechny kavárny značky, aby se jejich personál lépe naučil připravovat kafe a obsluhovat zákazníky. Zavelel také směrem k větší udržitelnosti a sociální odpovědnosti.

Hodnota akcií se značkou SBUX mezi roky 2008 a 2017, kdy trvalo Schultzovo druhé ředitelské období, posílila o 500 procent. Do Česka společnost vstoupila v roce 2008, kdy otevřela svou pobočku na Malostranském náměstí v Praze. Jenže na rozdíl od USA, kde si Starbucks provozuje své kavárny, v Česku značku provozuje polská skupina Amrest. Souběžně s tím, jak narůstalo kavárenské impérium ve světě, rostlo i byznysmenovo jmění, které nyní magazín Forbes uvádí ve výši 4,2 miliardy dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Když Schultz odcházel v roce 2018, měl to být definitivní konec. Ale nebyl, což bylo zřejmé například loni, kdy pomáhal firemnímu vedení lobbovat, aby si američtí zaměstnanci nezakládali odbory. Přesah do veřejného života mu je ostatně vlastní, financuje charitativní organizaci podporující vojenské veterány a opakovaně zvažoval svou kandidaturu na amerického prezidenta.

Nikdy se k tomu ale nakonec neodhodlal, i proto, že jako nezávislý kandidát by měl menší šance než straničtí nominanti. Etabloval se i jako úspěšný autor motivačních byznysových knih, ta první mu vyšla v roce 1997, ta zatím poslední v roce 2019.

Nyní se tedy do čela Starbucks vrací potřetí. Je mu 68 let, takže to už bude asi i naposledy. V byznysových učebnicích už coby muž, který změnil pohled na kávu, dávno je. Teď se jeho heslo ještě o něco rozšíří. Jak řekl pro americký Forbes Charles Elson, který se na univerzitě v Delaware věnuje firemnímu vedení: „Že se někdo vrátí dvakrát, je unikátní. Natož třikrát. Kočky mají devět životů, šéfové ne.“

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Koktejlová revoluce v Karlových Varech. Vyhlášený bar v Grandhotelu Pupp servíruje oranžový úspěch i červenou lásku

Zkušení barmani Vítězslav Cirok a Jan Šebek proměnili menu legendárního Becher’s Baru na barevnou škálu plnou emocí.

pupp_1Story

Foto: Becher’s Bar

Vítězslav Cirok a Jan Šebek z Becher’s Baru

0Zobrazit komentáře

Grandhotel Pupp se může pyšnit staletou historií i moderní identitou. Tu pro hotel vytvořilo Studio Najbrt, které stojí mimo jiné také za vizuály karlovarského filmového festivalu. Nejedná se přitom o první spojení se světem filmu – od samého vzniku festivalu slouží Grandhotel Pupp k ubytování hereckých hvězd a v jeho prostorách se natáčela bondovka Casino Royale s Danielem Craigem. A v jeho baru teď probíhá i koktejlová revoluce.

V nedávné době se totiž dočkal změn i samotný hotel. S novými majiteli nastaly nové pořádky a vedení hotelu se rozhodlo více zaměřit na to, jaké servírují jídlo a pití. Loni proto oslovilo zkušené barmany Vítězslava Ciroka a Jana Šebka, aby z legendárního Becher’s Baru vytvořili koktejlový bar, který dostojí své pověsti. Oba se úkolu zhostili s vervou a koncept předělali od základu.

I když podnik prošel v roce 2017 rozsáhlou rekonstrukcí, zasáhly jejich změny částečně i interiér. Ten nyní navozuje atmosféru takzvaných gentlemen’s klubů. Nejzásadnější proměna však čekala nápojový lístek – nové menu staví na signature drincích, za které by i James Bond vyměnil své oblíbené martini. Tématem pro první koktejlové menu se stala barevná škála od transparentní a bílé až po černou a s nimi související emoce.

Vzhledem k tomu, že Vítězslav Cirok s Janem Šebkem začali psát zbrusu novou kapitolu podniku, uvažovalo se též o změně názvu. Nakonec se jej spolu s vedením hotelu rozhodli zachovat. Už samotné jméno Becher’s Baru je pojmem, ovšem nikoli v souvislosti s karlovarskou Becherovkou. Ta se o název podniku sice skutečně zasloužila, ačkoli v současnosti nepatří mezi hlavní položky sortimentu, ale svůj věhlas získal až díky spojení s filmovým festivalem.

pupp_3

Foto: Becher’s Bar

Barevné koktejly z Becher’s Baru

Dnešní Becher’s Bar předchází pověst, že dovnitř se dostanou pouze vyvolení. Tento mýtus se v době festivalu, kdy do Karlových Varů přijíždí nejvíce návštěvníků, stává skutečností – celý Becher’s Bar je zarezervován pro držitele akreditací s označením BB, tedy hlavní hvězdy, největší sponzory a vyšší management. Během zbytku roku je však přístupný jako každý jiný koktejlový bar. A zvlášť nyní, kdy si jej vzali do parády Cirok s Šebkem, by byla škoda ho minout.

Síla velké značky

Vítězslav Cirok se v barové branži pohybuje přes šestnáct let a spolu s Milošem Danihelkou stál u zrodu pražského baru L’Fleur. Zde se také potkal s Janem Šebkem a do další fáze své kariéry již vykročili společně. Založili společnost Apollo Consulting a pomáhali novým i stávajícím podnikům s nápojovým programem, vývojem konceptu či obchodní strategií.

Jedním z klientů, kterého navíc neodvála pandemie, byl Grandhotel Pupp. Jejich úkolem bylo nejen vytvořit novou podobu Becher’s Baru a nápojového programu všech dalších gastronomických provozů v rámci hotelu, ale dostali také nabídku postavit se do čela provozu Becher’s Baru v roli bar manažera a šéfbarmana.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Šlo o velkou výzvu. Kromě nás dostalo stejnou nabídku pár dalších, ale netroufli si na ni. Chvíli jsme to zvažovali, ale pak jsme si řekli: ‚Kdo jiný než my?‘ Grandhotel Pupp je zavedená značka s dlouhou historií a nám by přišlo líto nepokusit se z Becher’s Baru vybudovat místo, které bude mít větší význam i z barového hlediska,“ začíná vyprávět Vítězslav Cirok, co je s Janem Šebkem přitáhlo do Karlových Varů.

„Nebudu zastírat, že jsme do toho šli i z čistě pragmatických důvodů. Pandemie gastronomickou situaci v Praze převrátila na hlavu, kdežto zde se nám naskytla možnost stabilního zázemí a menší konkurence,“ doplňuje Cirok. Pro Jana Šebka, který má zkušenost ze svého dřívějšího působení z Four Seasons, nebyla práce v hotelovém baru ničím novým.

pupp_2

Foto: Becher’s Bar

Místo s velkou tradicí a legendární pověstí zasáhla koktejlová revoluce

Jak sám říká, do projektu šel nejen s vědomím určitých jistot, ale také se znalostí schvalovacích procesů. Jelikož za řízením podobného podniku nestojí pouze jeden člověk, ale celý tým, některá rozhodnutí trvají déle. To, co by pro jiného bylo zdrojem frustrace, si Šebek s Cirokem pochvalují. Uvědomují si, že každé rozhodnutí se činí s ohledem na celkovou strategii hotelu. Nejde tak o krátkodobé vzplanutí, ale do detailu promyšlený krok, který má celou značku posunout o kus dál.

Podle Ciroka by si z „korporátního“ vedení měly vzít příklad i některé nezávislé bary: „Ve srovnání s běžným barem je Grandhotel Pupp důslednější a profesionálnější, co se plánování a strategie týče. Nelze něco vymyslet a prostě to zkusit – vše musí mít argument, finanční plán, nastavené cíle. Bez toho by nám žádný nápad neprošel. Oproti tomu v nezávislých barech probíhá plánování více intuitivně, což může být výhoda, ale i nevýhoda.“

Pryč s diskotékou

Grandhotel Pupp i Becher’s Bar jsou celosvětově známá jména. Ovšem svůj věhlas nezískaly ve spojitosti s gastronomií, ale s filmovým průmyslem a karlovarským festivalem. „Becher’s Bar každý zná jako podnik, kam každý chce, ale málokdo má šanci se tam dostat,“ připouští Vítězslav Cirok.

„V rámci filmového festivalu jde o skutečně legendární pojem, což nás samotné překvapilo. Lidé mají povědomí o existenci baru, i když v něm nikdy nebyli. Proto, ačkoli jsme vytvářeli celý koncept úplně od začátku, jsme se spolu s vedením hotelu nakonec rozhodli název zachovat,“ doplňuje šéf Becher’s Baru.

Jinak vzala dvojice barmanů proměnu podniku doslova od podlahy. Kromě konceptu si posvítili i na samotný prostor, v němž nejzásadnější změnou bylo zrušení tanečního parketu s živou hudbou. Původní velké banketové stoly pro deset až dvanáct lidí nahradili menšími stolky, kterými zastavěli i zmíněný parket, a získali tak více míst k sezení. Zkrátka však nepřijdou ani větší skupiny hostů – pro ně jsou určené boxy podél stěn.

„Ačkoli Becher’s Bar prošel před čtyřmi lety rekonstrukcí, chtěli jsme proměnit původní diskotékovou restauraci v klasický koktejlový bar. Barové zázemí bylo naopak perfektní, vedení hotelu jej při rekonstrukci pojalo velkoryse. I díky němu nás to do Karlových Varů nakonec zlákalo,“ popisuje změny Šebek.

Barvy & emoce

Takřka neomezené možnosti barového zázemí Vítězslav Cirok s Janem Šebkem využili při přípravě koktejlového menu. „Zpočátku jsme tápali – vůbec jsme netušili, do čeho jdeme. Jaká bude klientela, jak nás přijme lokální trh, co všechno si můžeme dovolit. Původně jsme si pohrávali s myšlenkou daleko složitějšího menu inspirovaného slavnými osobnostmi, které hotel navštívily. Ale nakonec jsme se rozhodli pojmout naše první menu jednodušeji, aby dokázalo oslovit i hosty nepolíbené barovou kulturou,“ vysvětluje Šebek.

Jak sám říká, první signature menu pod jejich taktovkou představuje 70 procent toho, co dokážou. Slouží v podstatě jako odrazový můstek, který jim pomůže nastavit další směr – buď to pro hosty bude stále příliš a ještě uberou, nebo menu ocení a s dalším budou moct přidat. Po osmi měsících provozu (bar v novém podání poprvé otevřel 15. července 2021) už oba barmani vědí, že správně je druhá varianta a těší se na vymýšlení dalších koktejlů.

Zatím je stále možné ochutnat dvanáct signature koktejlů inspirovaných barvami a emocemi. „Hosté mají rádi barevné koktejly. Když jsme v L’Fleur servírovali modrý drink, okamžitě se zařadil mezi bestsellery. Také jsme chtěli hosty trochu rozveselit, vnést barvy do šedé covidové nálady. Samotné barvy by ale přece jen byly trochu málo, a tak jsme se začali zabývat jejich významy a psychologicko-emočním názvoslovím,“ popisuje tříměsíční proces tvorby Cirok.

pupp_4

Foto: Becher’s Bar

Becher’s Bar v karlovarském Grandhotelu Pupp

Díky prvotnímu nápadu s barvami bylo jednoznačné, jak budou jednotlivé koktejly vypadat vizuálně. Ke každému pak barmani dodali i několik parádiček, které z koktejlů dělají instagramovou senzaci. Díky hotelovému marketingu, kdy se fotografie koktejlů promítají na obrazovkách, lidé často přichází do baru s objednávkou „toho koktejlu s bublinou“.

„Přiznávám, že mi tenhle přístup nevadí. Pro mě je důležité, aby si host odnesl zážitek – z chuti, ale klidně i jen z podoby koktejlu. Pravda je, že jsme dopředu tušili, že Žlutá servírovaná s kouřovou bublinou bude jedním z nejprodávanějších drinků právě díky svému vzhledu. Proto jsme zvolili takovou kombinaci surovin, kterou se trefíme do chuti většiny populace,“ poodhaluje Jan Šebek, co vše brali v potaz při skladbě jednotlivých nápojů.

Místní musíme přesvědčit, že má smysl se k nám vypravit.

Když se ptáme na tři nejoblíbenější koktejly, vrátí se nám otázka zpět: „Mám to říct z pohledu hosta, nebo barmana?“ Následně se dozvídáme, že mezi hosty jsou nejpopulárnější zmíněná Žlutá / radost a štěstí (kombinace vodky, kdoule, meruňky, mučenky a šumivého vína), Červená / láska (gin, jasmín, jahody, červený rybíz, ibišek) a Transparentní (do čiré podoby klarifikovaná variace na Piña Coladu doplněná šumivým vínem).

Osobními favority Jana Šebka a Vítězslava Ciroka pak jsou Oranžová / úspěch (skotská whisky, Aperol, rakytník, fermentovaná karotka), Hnědá / jednoduchost a důvěryhodnost (bourbon, ořechovka, kaštan, máslo) a Černá / elegance a dramatičnost (skotská whisky, káva, černá hruška). Kromě signature menu je možné vybírat také z osmi klasických koktejlů.

Ty si navíc hosté vychutnají nejen přímo v Becher’s Baru, ale také v restauraci a v baru v Malé dvoraně. Jan Šebek se svým barovým týmem tyto koktejly předmíchává do lahviček, čímž zajistí stejnou kvalitu drinků i tam, kde chybí zkušenější barman. Nejpopulárnějším koktejlem se stal Vesper 007, který si hosté oblíbili právě díky spojení hotelu s filmem Casino Royale.

Budoucí výhledy

Obavy z neznáma se během pár týdnů rozptýlily. Díky podpoře marketingového oddělení hotelu měl bar plno od prvního dne provozu. Největší podíl hostů tvoří hoteloví hosté, ovšem nejen z Grandhotelu Pupp, ale i ostatních hotelů na karlovarské kolonádě. Výhodu má Becher’s Bar také v tom, že je jedním z mála podniků v okolí, které mají otevřeno po desáté hodině večer. Pravidelně se tak stává, že si hosté musí na své místo v baru počkat.

„Když je plný hotel, víme, že bude plný i bar. V tuhle chvíli můžeme říct, že nemáme žádné slabé dny, ale také je potřeba dodat, že máme otevřeno pouze ve čtvrtek, pátek a sobotu,“ podotýká Vítězslav Cirok. Co se místních týče, do Becher’s Baru nadále chodí ti, co jej navštěvovali již před změnami. Ovšem kolonáda je považována spíše za turistické centrum a podniky pro místní se nacházejí v druhé části města.

„Místní musíme teprve přesvědčit, že má smysl se k nám vypravit. Snažíme si budovat jméno skrze karlovarskou gastronomickou komunitu, kdy se s podniky navzájem doporučujeme a spolupracujeme,“ říkají barmani. I tak ale oba považují svou původní misi – vybudovat nový koncept Becher’s Baru a zaplnit jej hosty – za splněnou a chystají se na další rozvoj podniku.

Důležité je nyní stabilizovat a rozšířit barový tým a v souvislosti s ním i otevírací dobu baru. Už nyní se v něm připravují na nadcházející filmový festival, který je alfou i omegou karlovarského života. Do budoucna by také rádi vyvezli jméno Becher’s Baru prostřednictvím hostování v zahraničních podnicích a také přivítali světové barmanské osobnosti u nás.

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

Newsletter Deli | Poslední vydání