Trocha Mexika z Prahy. Kukuřičné tortilly Moctezuma jedí lidé v polovině Evropy, vznikají ale jen v Hostivaři
Šéf rozvoje Moctezumy Damian Santillanes
Že je Česko e-shopový ráj, není žádné tajemství. Ale že se zde nejen na e-shopu prodávají, ale také vyrábí a do celé Evropy posílají mexické tortilly, možná leckoho překvapí. Pražská firma Moctezuma, stoprocentně vlastněná a řízená Mexičany, přitom řešila v uplynulých dvou letech existenční problémy.
Hrozící bankrot odvrátila až změnou byznysového modelu. Původní orientaci na restaurace rozšířila o koncové zákazníky a to se jí vyplatilo. Obrat v řádech statisíců eur tím firma dokázala oproti předcovidové době dokonce zdvojnásobit.
Na letošních 720 tisíc eur neboli 18 milionů korun se Moctezuma samozřejmě nedostala jen díky českému trhu. Ten má na příjmech pouze desetinový podíl. Mexická firma, která vyrábí tortilly v pražské Hostivaři, exportuje hned do třiadvaceti zemí. Úspěch slaví především v severní a západní Evropě. A to v nemalé konkurenci.
Podle šéfa marketingu a prodeje Damiana Santillanese je obrovská koncentrace tortillových producentů zejména ve Španělsku, kde odhaduje až dvacet továren na jedno město. „Je tam víc Mexičanů než kdekoliv jinde v Evropě. V každém bloku jsou aspoň dvě mexické restaurace, kde se dá rychle a dobře najíst,“ popisuje Santillanes.
Právě rychlá příprava tortill je podle manažera Moctezumy to, čím by rád oslovil širší veřejnost. Kukuřičná placka plněná rozmanitými směsmi je v Mexiku základní potravinou, podobně jako třeba v Itálii těstoviny. „Tortilly půjdou stejným směrem,“ věří Santillanes. Rozšířit povědomí konzervativních Čechů se mexická firma snaží třeba spoluprací s mexickými šéfkuchaři v Česku, se kterými točí videa s jednoduchými recepty.
Rozdíl mezi běžně dostupnými tortillami v supermarketu a těmi od Moctezumy je podle Santillanese v kvalitě a logicky i v ceně. „V českých řetězcích jsou nyní tortilly z Belgie, která je na špičce evropské produkce, kvalita je však někde jinde. My se soustředíme na prémiovější produkty, často v organické bio kvalitě,“ vysvětluje marketér.
Ke koncovým zákazníkům si tak Mexičani snaží prodrat cestu mimo e-shop také skrze české řetězce se zdravou stravou jako Sklizeno, se kterými jednají o distribuci. Časem by se rádi dostali i do větších řetězců, tak jak se jim to povedlo v Německu, Dánsku či Švédsku. Polovina tortill v regálech tamních supermarketů podle Santillanese pochází právě z pražské továrny.