Tržby se sice propadly o 60 %, ale Skrz.cz se přesto udržel v zisku. Čísla zachraňovaly dovolené v Česku

Peter BrejčákPeter Brejčák

skrz-cz

Foto: Skrz

Matěj Dvorský, výkonný ředitel Skrz.cz

0Zobrazit komentáře

I když se jí tržby propadly o bezmála 60 procent, dokázala se platforma Skrz.cz zaměřující se na prodej cestovních zážitků a dovolených udržet nad vodou, tedy v zisku. A to si rok 2020 malovala úplně jinak. Když oznamovala výsledky za rok 2019, během kterého utržila miliardu korun, očekávala, že obdobný růst bude pokračovat i další. Pandemie ale vystavila slušnému růstu stopku.

Skrz.cz se proto – podobně jako jeho sesterský Slevomat britské skupiny Secret Escapes – rychle transformoval z prodejce zahraničních dovolených na ty tuzemské. Meziroční propad tržeb byl v případě platformy pod taktovkou Matěje Dvorského sice pořád výrazný, a to o 59 procent na 364 milionů korun, ale i tak se firma dokázala udržet v zisku ve výši jednoho milionu korun.

„Ještě loni jsme touto dobou plánovali růst v segmentu zahraničních zájezdů a spolupráce s cestovními kanceláři. Všechno směřovalo k podpoře tohoto cíle, v březnu jsme ale museli udělat dramatickou otočku a zaměřit se víc na Česko, což se povedlo. Díky tomu jsme uspěli,“ hodnotí ředitel Skrz.cz Matěj Dvorský, který na této pozici v roce 2018 vystřídal zakladatele služby Petra Kováčika, který dnes buduje Blabu.

„Na jaře jsme spíš počítali, jak dlouho nám vydrží peníze na účtu a dělali úsporná opatření – krátily se úvazky a osekaly se zbytné náklady. Léto bylo silné. V domácím cestování došlo ke kompenzaci propadu z jara, mohli jsme lidem dát odměny a tím jim vynahradit ušlé výdělky z jara,“ doplňuje podrobnosti Dvorský.

matej-dvorsky-ceo-skrz

Foto: Skrz

Matěj Dvorský, výkonný ředitel Skrz.cz

Podle čísel Skrzu krize v cestovním ruchu loni srazila prodeje zahraničních dovolených na úplné minimum, když trh cestovních kanceláří spadl až o 85 %. Skrz.cz si v tomto ohledu stál lépe a klesl „jen“ o 70 %. „Dá se říct, že jsme vůči trhu vlastně vyrostli. Předloni jsme měli zisk 13 milionů, loni to byl jeden milion, takže propad o 92 %. Ale velký úspěch je v tom, že jsme vůbec zisk udrželi,“ vyzdvihuje Dvorský s tím, že loni zamířilo do bankrotu 150 z celkových 800 fungujících cestovek na českém trhu.

Platformu tedy zachránila transformace nabídky na segment domácí turistiky. Ještě v roce 2019 z něj do firmy tekla méně než čtvrtina obratu, loni to už byla téměř polovina. Obdobnou situaci zaznamenal také Slevomat, který díky rekordně silné poptávce po vnitrostátní dovolené loni utržil 1,8 miliardy korun a vykázal zisk na úrovni 90 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zajímavostí je, že obě firmy na trhu původně prorazily jako slevové portály, ovšem s postupnou konsolidací trhu a úpadkem poptávky po slevách se transformovaly na zážitky a cestování. Stejná situace se týká i jejich konkurenčního Travelkingu, jenž začínal jako Slevoking a během loňského léta díky sázce na domácí turismus hlásil raketový růst.

„Růst vůči trhu máme v plánu i letos, kdy cestovní kanceláře odhadují objem prodejů na 60 % roku 2019. Už teď vnímáme velký zájem o naše služby. Velká část prodeje zájezdů se přesune online, což je přesně to, kde umíme cestovkám pomoct oslovit nové klienty,“ komentuje Dvorský.

„Návrat na ‚normální stav‘ pravděpodobně začne později, takže první půlrok bude ještě těžký. V létě ale očekáváme, že se poptávka bude zvyšovat, tudíž očekáváme růst oproti loňsku o nějakých 40 %,“ doplňuje ředitel Skrz.cz.

Spotify vyrostlo už na 345 milionů posluchačů. Pro zvýšení příjmů zdražuje rodinné předplatné

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

daniel-ek-spotify2

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

0Zobrazit komentáře

Výsledky Spotify ze závěru minulého roku s sebou nesou pár zajímavých dichotomií. Služba stabilně přitahuje více a více uživatelů, ale snížil se příjem z každého z nich. Popularita podcastů zažívá masivní růst, drahé investice do nich ale nemají zjevné pozitivní dopady. Zdá se, že se švédská firma po zisku z prvního roku pandemie opět dostává do stadia lídra na trhu, který hledá dlouhodobě udržitelný byznys.

O schopnosti získávat nové publikum se u ní v současnosti každopádně pochybovat nedá. Spotify se hlavně v posledním půlroce svezlo na vlně nudy v karanténě a dvakrát po sobě přidalo přes 20 milionů nových zákazníků. Zatímco v loňském říjnu hlásilo 320 milionů aktivních posluchačů, teď jich je už přes 345 milionů. Většina z nich službu využívá zadarmo s reklamami, růst počtu předplatitelů ale za nimi zaostává jen trochu.

Konkrétně to znamená, že Spotify do nového roku vkročilo se 155 miliony zákazníků, kteří si za pohodlnější poslech platí. To je o 24 % více než o rok dříve. Neplatících uživatelů pak meziročně přibylo o celých 30 % na 199 milionů. Ve všech případech máme co do činění s vyššími hodnotami, než se předpokládalo. Na první pohled to tedy vypadá, že se služba pořád neblíží limitům své popularity a nezadržitelně se řítí vpřed.

Pokud se ovšem podíváme na finanční aspekt, dostaneme střídmější obraz. Ačkoliv se zvýšily příjmy z reklamy na 13 % oproti typickým 10 %, znatelně se propadl poměr příjmu na posluchače. Každý aktivní účet ke konci roku Spotify generoval průměrně 4,26 eura, což je o 8 % méně než o rok dříve. Stojí za tím množství promo akcí lákajících nové uživatele a také nižší ceny předplatných na trzích jako Rusko a Indie.

Spolu s rychlým růstem posluchačů se díky těmto ústupkům daří naopak snižovat ztráty. Zatímco ve čtvrtém kvartálu 2019 prodělal 209 milionů eur, loni to bylo 125 milionů. Sečteno podtrženo je zřejmé, že primární strategií Spotify je v současnosti co nejrychleji nabírat další uživatele i za cenu o něco nižších příjmů z nich. Otázkou je, jak daleko může takový přístup zajít, momentálně jde ale pořád počítat s úspěchy ze vstupů na další trhy, naposledy třeba do Jižní Koreje.

spotify-podcast-barack-michelle-obama

Barack a Michelle Obamovi při nahrávání podcastu

Paralelně s tím firma Daniela Eka vidí velké příležitosti v rozšiřování své nabídky mimo samotnou hudbu. Už od roku 2019 proto ve velkém investuje do exkluzivních podcastů, jež mají představovat výhodu oproti ostatním streamovacím službám i jiným platformám jako třeba YouTube. V prosinci se do portfolia Spotify oficiálně přidali Harry a Meghan z britské královské rodiny, dříve to už byl Joe Rogan, Obamovi, studio DC Comics a mnoho dalších.

Se zvětšující se nabídkou podcastů výrazně stoupá také zájem o ně, meziročně až o 100 %. Lidé si dnes na švédské platformě mohou poslechnout více než 2,2 milionu různých pořadů a čtvrtina ze všech uživatelů Spotify tuto možnost v uplynulém čtvrtletí využila.

Podle některých analytiků ale prozatím stále není vůbec jasné, jestli tento model přináší zisky odpovídající nákladům. Přestože Daniel Ek ujišťuje o schopnosti podcastů zvyšovat používání jeho služby a do budoucna má umožnit menší závislost na licencování hudby od nahrávacích studií, například analytici z firmy Citi situaci vidí jinak. Jak zmínilo CNBC, v poznámce investorům upozornili na jen malou korelaci mezi investicemi do podcastů a nárůstem počtu předplatitelů či stažení aplikace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Místo přitahování publika ke Spotify by tak společnost mohla přijít se samostatnou placenou platformou pouze pro exkluzivní podcasty. O podobné možnosti se přitom mluví také ve spojitosti s Applem, který formát nahrávaných mluvených pořadů před lety jako první zpopularizoval.

enhanced-games-mvp-x

Přečtěte si takéEnhanced Games: Něco jako olympiáda, jen s povoleným dopingemDostanou miliony korun, když pokoří rekord nadopovaní. Kontroverzní obdoba olympiády se blíží

Nejjednodušším způsobem, jak zvýšit příjmy, ale zůstává prosté zdražení předplatného. Už od loňského října se tak ceny rodinného předplatného u Spotify zvýšily v sedmi zemích, od 1. února je následovalo dalších 25, mezi nimiž je i Česko a Slovensko. Nešlo přitom o stejnoměrné zdražení – zatímco u nás to bylo z 9 na 10 eur (tedy zhruba o 25 korun), východní sousedé poskočili až na 11 eur. Ve Švédsku, Norsku, Finsku a na Islandu se nově více platí dokonce napříč všemi druhy předplatného.

Je to nevyhnutelný a zcela logický vývoj, kdy firma nejdříve naučí lidi platit za službu, kterou následně s rostoucí kvalitou zdražuje. Při mnoha stovkách milionů uživatelů platforem pro poslech hudby na vyžádání je navíc přirozené, že se posouvají do dalších úrovní a po zavedení svého modelu postupně zajišťují jeho dlouhodobou profitabilitu.