Turci koupili Twisto. Svět se změnil, úplně jsme změnili přístup a jdeme tvrdě za ziskem, říká Šmída
O tom, že začne Twisto vydělávat, mluví jeho zakladatel dlouho. Firmu mezitím stihl prodat do Austrálie a teď do Turecka. Má i novou strategii.
Michal Šmída, zakladatel startupu Twisto
Už je to deset let, co Michal Šmída začal v Česku se svým startupem Twisto prokopávat odložené platby. Během první dekády zažil řadu dobrodružství a největší turbulence přišly v posledních letech. Když firmu v roce 2021 prodával v rámci několikamiliardové transakce Australanům, ještě netušil, že se doslova za pár měsíců de facto celý svět obrátí vzhůru nohama a on bude brzy Twisto znovu prodávat. Teď už může oficiálně mluvit o tom, že jeho novým chlebodárcem je turecká společnost Param, která Twisto koupila od australského Zipu. „Žili jsme v nastavení, které přestalo fungovat,“ říká ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch.
O tom, že Twisto kupuje turecký Param, jsme informovali včetně podrobností před měsícem. Michal Šmída však tehdy ještě nemohl celou věc oficiálně komentovat. Teď už dostala transakce schválení od České národní banky, což byl poslední chybějící dokument. Svou druhou dekádu tak Twisto začíná pod křídly nového majitele. U toho předchozího, australského Zipu, se příliš neohřálo. Do soužití s Paramem už ale vstupuje s úplně novou strategií, která je přizpůsobená dnešní době. Místo zběsilého růstu a pálení peněz přichází maximální soustředění na efektivitu a výhledově také zisk.
Šestatřicetiletý Michal Šmída teď v rozhovoru pro CzechCrunch popisuje, jak a kdy se dozvěděl, že se bude jeho firma znovu prodávat, v čem byly uplynulé měsíce nejnáročnější a kdo vlastně je turecký Param, o kterém jsme toho zatím v Evropě mnoho neslyšeli.
Twisto v číslech
- V roce 2013 jako první do Česka přivedlo odložené platby.
- V Česku a Polsku zprostředkovalo celkem 33 milionů transakcí v celkové hodnotě přes 20 miliard korun.
- Služby Twista vyzkoušelo 1,6 milionu uživatelů.
- Odložená platba přes Twisto je dostupná ve 29 tisících e-shopů.
- Od investorů firma získala v přímých investicích přes 860 milionů korun.
- Zip při akvizici Twista firmu před dvěma lety ocenil na 2,5 miliardy korun.
- Param nyní Twisto získal za zlomek této ceny.
Twisto teď již oficiálně patří společnosti Param. Proč nakonec právě Turci?
Hlavní důvod, proč Param kupuje Twisto, je, že chtějí získat evropský tým s pochopením místní kultury a klíčovou licencí pro působení v Evropské unii. Sami jsou licencovaní v Turecku a my jim nabízíme vstupenku do Evropy. Je to tedy podobná investiční teze, jako byla se Zipem, který si kupoval evropský tým s ambicí růst a expandovat. Rozdílem je, že Param je vysoce profitabilní firma, která je i na evropské poměry co do objemů peněz, příjmů či zisku velká.
Poskytuje celou řadu produktů pro podniky i jednotlivce – od platebních bran, digitálních peněženek a věrnostních cashback programů přes vydávání platebních karet až po vlastní odložené platby či poskytování financování. Jen za posledních dvanáct měsíců proteklo přes Param 4,12 miliardy eur (99 miliard korun – pozn. red.). Kdyby byl v západní Evropě, dávno by mohl být jednorožcem s valuací přesahující miliardu dolarů. Kvůli svému původu má ale ve valuacích velký diskont. S námi se chtějí v Evropě pořádně ukázat.
Když vás kupoval Zip, mluvil jste o tom jako o další kapitole. Je to teď zase další kapitola v příběhu Twista?
Je to podobný princip investice, ale v diametrálně odlišné době. Před dvěma lety byl trh na vrcholu, investoři posílali do startupů obrovské peníze, prodávalo se za velké násobky a klíčové metriky byly růst, expanze a počty klientů. To se změnilo. Dnes jsou klíčovými metrikami jednak profitabilita transakce a také to, kolik firma pálí či generuje peněz. Před osmnácti měsíci jsme žili ve světě, kde bylo vše podřízeno rychlosti a expanzi, zatímco na efektivitu se tolik nehledělo. Param byl proti tomu poslední patnáct let stavěn od prvního dne jako profitabilní firma a vše, co dělá, má pozitivní návratnost investice.
Takže něco jako Klarna?
Možná něco jako Klarna předtím, než získala první velkou investici a začala ve velkém expandovat. Poměrně často se stává, že firma, která deset let fungovala z vlastních peněz a měla pozitivní hospodaření, se dostane na výslunní, získá od investorů stovky milionů a začne velká party – expanze, najímání, velké výdaje. Zakladatel Paramu celou firmu budoval od píky bez externích peněz, dnes točí miliardy eur a vše dělá s velkým důrazem na náklady. Ví, kde firma utrácí, kde investuje, jakou to má návratnost, a to stejné nyní vnáší také do Twista.
Chovali jsme se tak už posledních dvanáct měsíců, kdy jsme náš byznys významně optimalizovali, ale s Paramem přichází ještě větší tah na branku. Plánujeme dosáhnout profitability ve velmi krátkém horizontu. Je to úplně jiný přístup v budování firmy a investování peněz.
Ohlédněme se zpět za těmi turbulentními roky, které následovaly poté, co Twisto koupil Zip. Bylo to zatím to nejnáročnější, co jste v byznysu zažil?
Nejnáročnějších bylo posledních dvanáct měsíců nejen pro mě, ale pro celou firmu, která byla zvyklá nabírat kapitál, investovat a růst. Podle toho jsme najímali určitý profil lidí, kteří jsou takzvaní budovatelé. Poslední rok a půl se ale naše firma podobně jako většina trhu otáčí, už to není jen o expanzi a růstu, ale také o optimalizaci, profitabilitě a vypínání produktů, které nefungují, abychom jí dosáhli.