Tvůrci úspěšných her Machinarium a Samorost vyvíjí tři nové tituly. Loni utržili 66 milionů
Připravovaná hříčka jménem Phonopolis už se dočkala odhalení. Ale Amanita Design kromě papírového počinu chystá dva další projekty.
Čeští videoherní vývojáři ze společnosti Amanita Design zveřejnili finanční výsledky za rok 2022. Ty ovlivnila především skutečnost, že studio nevydalo žádnou novou hru, přesto firma zůstává zisková a kromě jejích her se daří třeba i sběratelským soundtrackům na vinylech. Navíc pilně pracuje na novince jménem Phonopolis. A nejen na ní.
Loňský rok znamenal pro Amanita Design pokles výdělků. Tržby těsně přesahující 66 milionů korun jsou nižší než obrat 83,8 milionu za rok 2021, stejně tak se snížil zisk z 25 na 15,5 milionu korun. Na poplach však tvůrci oblíbených her jako Machinarium nebo Chuchel nebijí, obdobný trend není vzhledem k povaze videoherního průmyslu nijak překvapivý.
„V roce 2022 jsme na trh neuvedli žádnou novou hru, určitý pokles tržeb jsme očekávali. Navíc je zablokovaný prakticky celý ruský trh, svou roli hraje také inflace, která brzdí výdaje na zábavu,“ komentuje výsledky firmy pro CzechCrunch její zástupce Lukáš Kunce. Mimochodem, o poklesu dokonce celého videoherního průmyslu tento týden informovali i zástupci slovenské vývojářské asociace. Ti čeští ještě loňská data nezveřejnili, ale také očekávají zpomalení
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsAmanita si mezi hráči vybudovala zvučné jméno svou audiovizuálně originální tvorbou. Její videohry obvykle kombinují hlavolamy s někdy půvabnou a pohádkově rozmarnou, jindy až napínavě hororovou atmosférou. Hry jako Machinarium, Samorost, Chuchel nebo Creaks či zmiňovaná Happy Game patří k nejznámějším – a světově úspěšným – českým hrám.
Podobně jako v roce 2021 byla pro Amanitu minulý rok významná nabídka jejích her na službě Apple Arcade. „Plyne nám z ní největší podíl tržeb díky hrám Creaks, Pilgrims a třetímu Samorostu,“ říká Kunce. Dlouhodobě největším bestsellerem ale zůstávají dobrodružství robota Josefa, jež letos oslaví čtrnáct let od vydání. „Machinarium v počtu prodaných kusů suverénně vede na všech platformách, tedy na počítačích, konzolích i mobilních zařízeních,“ dodává.
Výjimečné zpracování amanitích her se promítá také do neherní tvorby. Firma fanouškům nabízí rozmanitý merch, největší zájem je tradičně o soundtracky na vinylech. Na nich často pracuje úspěšný skladatel Tomáš „Floex“ Dvořák, který i díky herní hudbě prožívá zajímavou kariéru. Také v muzice se nejvíce daří Machinariu, jeho soundtrack vyšel už ve dvanáctém dolisu. „A loni jsme vyprodali limitovanou edici soundtracku ze Samorostu 2, který na vinylu vyšel vůbec poprvé,“ přidává Kunce.
V současnosti vývojáři pracují především na novince jménem Phonopolis. Přesnější termín vydání než příští rok však zmiňovat nechtějí. „Dáváme si na tom velmi záležet, ale kvůli unikátní a náročné výrobní metodě zabere vývoj velkou spoustu času,“ vysvětluje Kunce. Autoři totiž používají i na poměry kreativního studia poměrně neobvyklý proces, kdy se herní kulisy nejprve malují na karton, pak vystřihnou a následně digitalizují do podoby 3D modelů.
Kromě papírového počinu ale Amanita Design chystá i další novinky. Ty jsou však v reálném světě obestřeny ještě tajuplnější atmosférou, než jakou byste našli v dosavadní tvorbě studia. „Pracujeme na dvou dalších neoznámených projektech. Ale o těch vám ještě nemůžu více říct,“ odpovídá pouze na naše zvídavé dotazy Kunce. Hráčům nezbývá než si počkat. Snad ono čekání zkrátí co nejrychlejší vydání Phonopolis.