Tvůrci úspěšných her Machinarium a Samorost vyvíjí tři nové tituly. Loni utržili 66 milionů

Připravovaná hříčka jménem Phonopolis už se dočkala odhalení. Ale Amanita Design kromě papírového počinu chystá dva další projekty.

Michal MančařMichal Mančař

machinarium-amanita

Foto: Amanita Design

Robotická adventura Machinarium od českého studia Amanita Design

0Zobrazit komentáře

Čeští videoherní vývojáři ze společnosti Amanita Design zveřejnili finanční výsledky za rok 2022. Ty ovlivnila především skutečnost, že studio nevydalo žádnou novou hru, přesto firma zůstává zisková a kromě jejích her se daří třeba i sběratelským soundtrackům na vinylech. Navíc pilně pracuje na novince jménem Phonopolis. A nejen na ní.

Loňský rok znamenal pro Amanita Design pokles výdělků. Tržby těsně přesahující 66 milionů korun jsou nižší než obrat 83,8 milionu za rok 2021, stejně tak se snížil zisk z 25 na 15,5 milionu korun. Na poplach však tvůrci oblíbených her jako Machinarium nebo Chuchel nebijí, obdobný trend není vzhledem k povaze videoherního průmyslu nijak překvapivý.

„V roce 2022 jsme na trh neuvedli žádnou novou hru, určitý pokles tržeb jsme očekávali. Navíc je zablokovaný prakticky celý ruský trh, svou roli hraje také inflace, která brzdí výdaje na zábavu,“ komentuje výsledky firmy pro CzechCrunch její zástupce Lukáš Kunce. Mimochodem, o poklesu dokonce celého videoherního průmyslu tento týden informovali i zástupci slovenské vývojářské asociace. Ti čeští ještě loňská data nezveřejnili, ale také očekávají zpomalení

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Amanita si mezi hráči vybudovala zvučné jméno svou audiovizuálně originální tvorbou. Její videohry obvykle kombinují hlavolamy s někdy půvabnou a pohádkově rozmarnou, jindy až napínavě hororovou atmosférou. Hry jako Machinarium, Samorost, Chuchel nebo Creaks či zmiňovaná Happy Game patří k nejznámějším – a světově úspěšným – českým hrám.

Podobně jako v roce 2021 byla pro Amanitu minulý rok významná nabídka jejích her na službě Apple Arcade. „Plyne nám z ní největší podíl tržeb díky hrám Creaks, Pilgrims a třetímu Samorostu,“ říká Kunce. Dlouhodobě největším bestsellerem ale zůstávají dobrodružství robota Josefa, jež letos oslaví čtrnáct let od vydání. „Machinarium v počtu prodaných kusů suverénně vede na všech platformách, tedy na počítačích, konzolích i mobilních zařízeních,“ dodává.

Výjimečné zpracování amanitích her se promítá také do neherní tvorby. Firma fanouškům nabízí rozmanitý merch, největší zájem je tradičně o soundtracky na vinylech. Na nich často pracuje úspěšný skladatel Tomáš „Floex“ Dvořák, který i díky herní hudbě prožívá zajímavou kariéru. Také v muzice se nejvíce daří Machinariu, jeho soundtrack vyšel už ve dvanáctém dolisu. „A loni jsme vyprodali limitovanou edici soundtracku ze Samorostu 2, který na vinylu vyšel vůbec poprvé,“ přidává Kunce.

V současnosti vývojáři pracují především na novince jménem Phonopolis. Přesnější termín vydání než příští rok však zmiňovat nechtějí. „Dáváme si na tom velmi záležet, ale kvůli unikátní a náročné výrobní metodě zabere vývoj velkou spoustu času,“ vysvětluje Kunce. Autoři totiž používají i na poměry kreativního studia poměrně neobvyklý proces, kdy se herní kulisy nejprve malují na karton, pak vystřihnou a následně digitalizují do podoby 3D modelů.

Kromě papírového počinu ale Amanita Design chystá i další novinky. Ty jsou však v reálném světě obestřeny ještě tajuplnější atmosférou, než jakou byste našli v dosavadní tvorbě studia. „Pracujeme na dvou dalších neoznámených projektech. Ale o těch vám ještě nemůžu více říct,“ odpovídá pouze na naše zvídavé dotazy Kunce. Hráčům nezbývá než si počkat. Snad ono čekání zkrátí co nejrychlejší vydání Phonopolis.

Slovenský herní průmysl zažil po rekordu pokles. Za loňský rok hlásí tržby ve výši 1,8 miliardy

Videoherní byznys východních sousedů je v porovnání s Českem zhruba čtvrtinový. Před zpomalením růstu ale varují i zástupci českých vývojářů.

Michal MančařMichal Mančař

way-of-the-hunter-nine-rocks-games

Foto: Nine Rocks Games

Komu se ve slovenské hře Way of the Hunter nelení, tomu se jeleni… dostanou až na mušku

0Zobrazit komentáře

Slovenský herní průmysl se v minulém roce musel smířit s poklesem tržeb. Nikterak skvělou zprávu může alespoň trochu mírnit skutečnost, že propad je relativně mírný – a navíc přichází po předloňském rekordním úspěchu. Stagnuje ale i počet vývojářů, kteří loni pracovali na téměř třech stovkách her, především těch určených na PC.

V roce 2021 slavily slovenské videoherní firmy historické tržby ve výši 80 milionů eur. Ale právě zveřejněná data za rok 2022 ukazují propad na 77,1 milionu eur, v přepočtu zhruba 1,8 miliardy korun. Ani pro příští rok nehýří Slovenská asociace herních vývojářů (SGDA) optimismem, v aktuálním přehledu předpovídá další mírný pokles byznysu na 76,9 miliardy eur.

Za drtivou většinu obratu, přes 65 milionů, je podle dat SGDA zodpovědných deset procent největších studíí. Jedničkou zůstává na mobilní hry zaměřená Pixel Federation, mezi další velké firmy se řadí Superscale, PowerPlay, Qorpo a Nine Rocks Games. Ty působí v Bratislavě, kde se soustředí zhruba většina herních subjektů. Druhou baštou jsou Košice s dalšími členy top 10 firem Inlogic Software a Games Farm. Dohromady je na Slovensku šestašedesát profesionálních studií.

Spolu s poklesem tržeb slovenský gamedev nicméně zasáhlo i pozastavení personálního růstu. V současnosti v zemi působí 1 080 profesionálních vývojářů, jejich počet v roce 2022 nevzrostl. „Po pandemickém skokovém nárůstu je stagnace srovnatelná s trendem na globálním herním trhu,“ uvádí SGDA. Zhruba desetinu celkového počtu tvoří zahraniční zaměstnanci, především ti čeští.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podobně jako Slováci patří k nejčastěji zaměstnávaným cizincům v českých studiích, tak právě Češi jsou na prvním místě mezi přespolními pracovníky u východních sousedů. Dalším příkladem blízkosti herních průmyslů obou zemí může být také už zmíněná bratislavská firma Nine Rocks Games, jejíž šéf David Durčák pomáhal se založením brněnských Ashborne Games. Ti shodou okolností nedávno představili svou hru o československých legiích Last Train Home.

Za rok 2022 uvedly slovenské firmy na trh 49 vlastních titulů a dalších 168 vznikalo prostřednictvím spolupráce s dalšími společnostmi. „Celkově se aktivně pracovalo na 282 hrách,“ zmiňují zástupci SGDA. Studia se primárně zaměřovala na tvorbu na PC, které se věnovaly zhruba tři čtvrtiny společností. Asi třetina firem působila v oblasti mobilních her.

Ve srovnání s Českem je slovenský videoherní byznys přibližně čtvrtinový. Asociace českých herních vývojářů data za rok 2022 ještě nezveřejnila, nicméně předloňská čísla ukázala rapidní růst na rekordních 7,11 miliardy korun. Už dříve však předseda české asociace Pavel barák varoval, že další období tak významné navýšení tržeb nepřinese. „Odhad růstu obratu za rok 2022 je jen zhruba šest procent na 7,5 miliardy korun,“ řekl loni v září.