Slovenský herní průmysl zažil po rekordu pokles. Za loňský rok hlásí tržby ve výši 1,8 miliardy

Videoherní byznys východních sousedů je v porovnání s Českem zhruba čtvrtinový. Před zpomalením růstu ale varují i zástupci českých vývojářů.

Michal MančařMichal Mančař

way-of-the-hunter-nine-rocks-games

Foto: Nine Rocks Games

Komu se ve slovenské hře Way of the Hunter nelení, tomu se jeleni… dostanou až na mušku

0Zobrazit komentáře

Slovenský herní průmysl se v minulém roce musel smířit s poklesem tržeb. Nikterak skvělou zprávu může alespoň trochu mírnit skutečnost, že propad je relativně mírný – a navíc přichází po předloňském rekordním úspěchu. Stagnuje ale i počet vývojářů, kteří loni pracovali na téměř třech stovkách her, především těch určených na PC.

V roce 2021 slavily slovenské videoherní firmy historické tržby ve výši 80 milionů eur. Ale právě zveřejněná data za rok 2022 ukazují propad na 77,1 milionu eur, v přepočtu zhruba 1,8 miliardy korun. Ani pro příští rok nehýří Slovenská asociace herních vývojářů (SGDA) optimismem, v aktuálním přehledu předpovídá další mírný pokles byznysu na 76,9 miliardy eur.

Za drtivou většinu obratu, přes 65 milionů, je podle dat SGDA zodpovědných deset procent největších studíí. Jedničkou zůstává na mobilní hry zaměřená Pixel Federation, mezi další velké firmy se řadí Superscale, PowerPlay, Qorpo a Nine Rocks Games. Ty působí v Bratislavě, kde se soustředí zhruba většina herních subjektů. Druhou baštou jsou Košice s dalšími členy top 10 firem Inlogic Software a Games Farm. Dohromady je na Slovensku šestašedesát profesionálních studií.

Spolu s poklesem tržeb slovenský gamedev nicméně zasáhlo i pozastavení personálního růstu. V současnosti v zemi působí 1 080 profesionálních vývojářů, jejich počet v roce 2022 nevzrostl. „Po pandemickém skokovém nárůstu je stagnace srovnatelná s trendem na globálním herním trhu,“ uvádí SGDA. Zhruba desetinu celkového počtu tvoří zahraniční zaměstnanci, především ti čeští.

Podobně jako Slováci patří k nejčastěji zaměstnávaným cizincům v českých studiích, tak právě Češi jsou na prvním místě mezi přespolními pracovníky u východních sousedů. Dalším příkladem blízkosti herních průmyslů obou zemí může být také už zmíněná bratislavská firma Nine Rocks Games, jejíž šéf David Durčák pomáhal se založením brněnských Ashborne Games. Ti shodou okolností nedávno představili svou hru o československých legiích Last Train Home.

Za rok 2022 uvedly slovenské firmy na trh 49 vlastních titulů a dalších 168 vznikalo prostřednictvím spolupráce s dalšími společnostmi. „Celkově se aktivně pracovalo na 282 hrách,“ zmiňují zástupci SGDA. Studia se primárně zaměřovala na tvorbu na PC, které se věnovaly zhruba tři čtvrtiny společností. Asi třetina firem působila v oblasti mobilních her.

Ve srovnání s Českem je slovenský videoherní byznys přibližně čtvrtinový. Asociace českých herních vývojářů data za rok 2022 ještě nezveřejnila, nicméně předloňská čísla ukázala rapidní růst na rekordních 7,11 miliardy korun. Už dříve však předseda české asociace Pavel barák varoval, že další období tak významné navýšení tržeb nepřinese. „Odhad růstu obratu za rok 2022 je jen zhruba šest procent na 7,5 miliardy korun,“ řekl loni v září.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym