Twisto začalo s tureckým majitelem řešit ziskovost. Ztrátu snížilo na třetinu, loni byla 130 milionů

Český finančně-technologický projekt loni převzal nový majitel, turecká společnost Param, a jako ti předchozí chce, aby začal vydělávat.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nenika-twisto

Foto: Twisto

Nemika Menevse, předsedkyně představenstva Twista

0Zobrazit komentáře

Ve výroční zprávě o stavu hospodaření společnosti Twisto za loňský rok nebyl poprvé podepsán její zakladatel Michal Šmída. Ten v rámci velkých změn poté, co finančně-technologický projekt stavící na odložených platbách převzal nový majitel z Turecka, firmu opustil. Pod novým vedením se Twisto zaměřilo především na zlepšení ziskovosti. Výsledkem je meziroční snížení ztráty zhruba o třetinu. V loňském roce rostly také výnosy a předsedkyně představenstva Nemika Menevse hlásí, že cílem pro letošní rok je dosáhnout vyrovnaného hospodaření.

Twisto má za sebou turbulentní roky. Startup, který založil Michal Šmída v roce 2013 a začal s ním v Česku prokopávat odložené platby při nákupech nejen na internetu, původně před třemi lety zamířil do rukou australské společnosti Zip. Jenže její situace se začala mimo jiné kvůli pandemii a ekonomickému dění ve světě komplikovat, Twisto dál prodělávalo peníze, a tak se pro český projekt hledal nový majitel znovu. Australané nakonec Twisto prodali s velkou ztrátou. Novým majitelem se před rokem stala turecká společnost Param.

Krátce poté Michal Šmída v rozhovoru pro CzechCrunch vyprávěl, jak se svět úplně změnil, a proto muselo také Twisto změnit přístup. „Jdeme tvrdě za ziskem,“ říkal prakticky přesně před rokem. O tom, že by se chtěla firma po mnoha letech fungování a stamilionům korun nabraných od řady investorů konečně otočit do černých čísel, mluvili Šmída a spol. dlouho. Nikdy se jim to ale pořádně nepovedlo a nový turecký majitel se nakonec rozhodl, že do další fáze již půjde s novým vedením. Loni v listopadu tak Šmída a někteří další kolegové firmu opustili.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Před pár týdny Twisto publikovalo svou konsolidovanou výroční zprávu za rok 2023, v níž potvrzuje cíl začít více vydělávat. „Vzhledem k obnovenému zaměření na ziskovost společnosti a opatřením přijatým v loňském roce za účelem optimalizace činnosti společnosti Twisto zůstává náš výhled na rok 2024 pozitivní. Naším cílem je dosáhnout v roce 2024 pod novým vlastníkem vyrovnaného hospodaření,“ píše v úvodním slově předsedkyně představenstva Nemika Menevse.

V loňském roce činila čistá ztráta Twista 130 milionů korun. Rok předtím to bylo 369 milionů. Zároveň začalo zvyšovat své provozní výnosy, které meziročně vzrostly ze 176 milionů korun na loňských 253 milionů. Čisté výnosy z poplatků a provizí, na nichž byznys model Twista do značné míry stojí, se meziročně zvýšily ze 48 na 80 milionů korun.

twisto-apple-pay-min

Foto: Twisto

Zaplatit lze s kartou Twisto i přes Apple Pay či Google Pay

„Během akvizice a po ní se společnost Twisto zaměřila především na zlepšení ziskovosti a efektivity nákladů s cílem kontrolovat čerpání hotovosti a souběžně s tím se soustředila na nové linie příjmů pro expanzi obchodních aktivit skupiny Twisto a Param do nových zemí,“ uvedla Nemika Menevse.

Firma se prý zaměřovala na ziskový růst na svých klíčových trzích v Česku a Polsku a naopak zastavila expanzi do zemí v na Blízkém východě a Afriky (region EMEA), kterou původně plánoval předchozí australský majitel. Turci se chtějí nově s českou službou vydat spíš do Evropy, například do Francie, Itálie, Španělska, Nizozemska, Německa, Rumunska, Maďarska, Slovinska, Slovenska, Chorvatska nebo Bulharska.

Twisto má pro Param sloužit i jako vlajková loď pro testování nových produktů. Zlepšení hospodařené v loňském roce připisuje Nemika Menevse několika krokům.

dan-svoboda

Přečtěte si takéNejvýše postavený Čech v McKinsey: Problém Evropy je její nerůstSnil o NHL, dnes je nejvýše postavený Čech v McKinsey. A říká: Problém Evropy je její nerůst

„Na začátku roku jsme optimalizovali velikost portfolia pro Českou republiku a Polsko a zaměřili se na ziskové klienty. To mělo za následek pokles celkové hodnoty transakcí, zejména v případě Polska, ale ziskovost se oproti předchozímu roku výrazně zvýšila. Díky úspěšným iniciativám v oblasti optimalizace nákladů, restrukturalizaci bilance, lepšímu řízení rizik, menším marketingovým výdajům a omezení využití ziskových produktů se provozní ztráta společnosti v roce 2023 snížila o téměř 70 procent oproti roku 2022,“ vysvětluje předsedkyně představenstva.

Twisto zároveň tento týden oznámilo příchod dvou nových posil. Z Alzy přichází František Nadymáček, který v největším českém e-shopu posledních šest let pracoval na spolupráci s veřejným sektorem a budoval oddělení B2B obchodu. V Twistu bude působit jako šéf obchodu v Česku a Polsku. Novým šéfem produktu bude Milan Žáček, který měl dosud v ČSOB na starosti Product Development v rámci akceptace platebních karet. Celé Twisto dnes vedle zmíněné předsedkyně představenstva Nemiky Menevse řídí také Ömer Karaçoban a Magaram Omarov.

Milion odběratelů za 90 minut aneb Jak se z Cristiana Ronalda může stát největší youtuber světa

Na Instagramu je největším tvůrcem, teď se o to pokusí na YouTube, kde dominuje MrBeast. „Dává to pro něj smysl,“ říká expert na marketing.

Filip HouskaFilip Houska

cr7-youtube-2

Foto: Nike / CzechCrunch

Cristiano Ronaldo je na YouTube

0Zobrazit komentáře

Sotva to oznámil, už měl nachystaných tucet videí, u kterých jeho tým nepochybně musel vědět, že přetočí internetová počítadla – a možná odstartují jednu novou éru. Byť je ještě velmi brzy na odhady, bylo by překvapivé, kdyby se Cristiano Ronaldo nestal největším youtuberem. Před dvěma dny spustil svůj kanál na YouTube a znovu potvrdil, že není jen výjimečným fotbalistou, ale i mistrem marketingu, který se svou značkou nakládá jako málokdo.

Přes 100 milionů lidí na sociální síti X, více než 160 milionů fanoušků na Facebooku a ohromných 630 milionů sledujících na Instagramu, což žádný jiný tvůrce nemá – a před druhým největším uživatelem, shodou okolností jeho věčným fotbalovým sokem Lionelem Messim, vede o 130 milionů lidí. Na TikToku není, ale kdyby Cristiano Ronaldo přišel i tam, vysoká popularita by ho velmi pravděpodobně neminula. Ale co YouTube?

Největšímu videoportálu světa se sportovec dlouho vyhýbal, ostatně je produkčně náročnější než třeba Instagram a dnešní rychlá doba spíš vyzývá ke sdílení kratších, údernějších videí. Na druhou stranu může být YouTube skvělou službou, přes kterou lze fanouškům nabídnout delší obsah, na nějž si udělají čas u televize a nekonzumují ho ve spěchu v tramvaji. Tudíž může být podrobnější, intimnější, mnohdy i zajímavější.

YouTube je zároveň – a pořád – velice efektivním marketingovým nástrojem. I to mohl být důvod, proč někdejší hvězda Realu Madrid sem po letech přehlížení zavítala. Ve středu Ronaldo oznámil svůj oficiální kanál a prakticky okamžitě ho začal plnit obsahem. Když člověk na jeho profil přišel, viděl dvanáct klasických videí a sedm horizontálních (Shorts).

„Je super, že tam rovnou přišel s nějakým obsahem, kterého navíc nebylo málo, takže je za tím hodnota a lidé mají důvod začít kanál sledovat i z jiných důvodů než jen kvůli tomu, že je slavnou osobností,“ komentuje pro CzechCrunch David Mistrík, který se marketingem na sociálních sítích zabývá. „Občas vidíme, že někdo něco oznámí, otevře profil, ale nic tam nedá. Toto byla ukázková best practice,“ dodává.

Úvodní naplnění youtubového kanálu přineslo Ronaldovi ovoce možná až nečekaně rychle. Hranici jednoho milionu odběratelů, na kterou jiní, podstatně méně známí tvůrci čekají věčnost, pokořil hodinu a půl po oznámení. Tentýž den zakončil se zhruba šesti miliony, přičemž v době vydání článku, necelé dva dny po premiéře, má už 30 milionů odběratelů.

To je tempo, které YouTube nepamatuje. Ještě nikdo v historii nezískal jeden milion odběratelů za takto krátkou dobu. „Rozbalit si youtube button prakticky v den založení, to je sen snad všech tvůrců. YouTube bylo stoprocentně připraveno mu ocenění za tento milník poslat hned, ostatně měli i nějakou spolupráci na Instagramu. Je to win-win pro všechny a velmi dobrý marketingový tah,“ dodává Mistrík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bezprecedentní jsou i jeho souhrnné počty zhlédnutí na videích, kterých je v tento moment přes 120 milionů. Možná tomu pomohl i fakt, že všechna zveřejněná videa jsou velmi krátká, a tak úplně nesplňují papírové zásady ideálního youtubového formátu. Co ale na tom, když se těchto čísel možná obává i největší youtuber planety současnosti?

Hybnou silou současné globální youtubové scény je Jimmy Donaldson alias MrBeast, který už dlouhou dobu drží prvenství v počtu odběratelů (přes 310 milionů) i rychlosti sbírání zhlédnutí nových videí. Když se nechal ztratit na voru na oceánu, jel na dovolenou za jeden dolar nebo zaživa skočil do rakve a byl zasypán hlínou, rychle mu do statistik skákaly nové desítky milionů views. A zdá se, že jeho tempo je neotřesitelné.

Teď ale do jeho revíru přišel někdo, kdo je na internetu také nesmírně silný. Z pohledu nejrychlejšího zisku deseti, dvaceti či třiceti milionů odběratelů Ronaldo MrBeasta naprosto přejel, byť je pravda, že MrBeast na YouTube nezačínal jako slavná osobnost, natož jako jeden z nejlepších fotbalistů všech dob. Kdyby ovšem Ronaldovo tažení pokračovalo v podobné kadenci, za měsíc se stane nejodebíranějším youtuberem.

jude-bellingham-2

Přečtěte si takéJude Bellingham nově reprezentuje i značku Louis VuittonEuro mu nevyšlo, zkusí to v módě. Nejhodnotnější fotbalista světa přichází do značky Louis Vuitton

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Je ale potřeba být při zemi. Nedá se předpokládat, že by na odběr jeho profilu denně klikalo patnáct milionů lidí – tempo se velmi pravděpodobně zpomalí. Nad 300 milionů odběratelů by se ale mohl dostat do konce roku. Ronaldo totiž slibuje, že svůj kanál bude zásobovat exkluzivními videi ze svého života, tudíž i soukromí, trénování a stravování.

Zároveň nebude aktivně tvořit jen pro skalní příznivce, ale i pro sponzory. Ačkoliv už nehraje v žádném špičkovém evropském klubu, ale naopak v Saúdské Arábii, pořád má jeho jméno obrovskou prodejní hodnotu. Ostatně jak před dvěma lety uvedla britská marketingová agentura Hopper, Ronaldo si za jeden příspěvek na Instagramu může říct klidně i 1,5 milionu dolarů, přes 30 milionů korun. A teď to může být o něco víc. „Je to obří a pro něj nová platforma, díky které bude mít další eso v rukávu. Dává to extrémní smysl, je to prostě diverzifikace jeho mediálního portfolia,“ zmiňuje Mistrík.