Twitter neplatí nájem a rozprodává kanceláře, do aukce dal i logo. S propadem příjmů to prý nesouvisí

Sociální síť Elona Muska očekává masivní pokles příjmů. Neplatí nájem. A rozprodává kanceláře. Náhoda? Prý ano, aukce s problémy nesouvisí.

Michal MančařMichal Mančař

twitter-logo-office

Foto: Heritage Global Partners

Twitter rozprodává sanfranciské kanceláře. Včetně ikonického loga

0Zobrazit komentáře

Sociální síť Twitter je od svého převzetí Elonem Muskem zdrojem podivuhodných informací. Především kvůli prohlášením excentrického miliardáře, který pro kontroverzní čin nebo slova nejde daleko, ale i kvůli rozhodnutím nutně nesouvisejícím se šéfem Tesly nebo SpaceX. Teď například firma dala do aukce hromadu vybavení ze svého sanfranciského sídla.

Chcete si koupit svítícího modrého ptáčka z loga Twitteru? V okamžiku vydání tohoto článku vám na to stačí 20,5 tisíce dolarů, ani ne půl milionu korun. Ale máte na to čas jen do dnešního večera, kdy online aukce společnosti Heritage Global Partners končí. Neonové logo je nicméně jen jedním z několika stovek předmětů z hlavních kanceláří Twitteru, které firma rozprodává.

V nabídce jsou luxusní kávovary, pohovky, židle, stoly, akustické kabiny, televize i drobnější kancelářské vybavení. Anebo dvoumetrový květináč ve tvaru zavináče, znaku používaného k identifikaci uživatelů Twitteru. Nejnižší možný příhoz, jenž by vám neobvyklý doplněk domácnosti získal, byla v okamžiku vydání článku 8 250 dolarů, zhruba 180 tisíc korun.

Zlé jazyky by tak snadno mohly šuškat o propojení aukce a současných problémů Twitteru. Hlavní témata spojovaná s firmou v poslední době jsou totiž její ekonomická situace – včetně neplacení nájmu – a identita nového CEO. Muskovo vedení Twitteru se totiž nesetkalo s úplným pochopením uživatelů sociální sítě. A odráží se i na výsledcích firmy. I proto se po veřejné anketě rozhodl Musk přenechat svůj post stále nenalezenému nástupci.

Musk, který za Twitter na podzim zaplatil 44 miliard dolarů (téměř bilion korun) krátce nato přiznal, že služba očekává „masivní pokles příjmů“. Dokonce varoval, že by mohla zbankrotovat, pokud nezíská potřebné prostředky. Zástupce aukční společnosti Heritage Global Partners nicméně pro časopis Fortune uvedl, že dražba s hrazením nákladů za koupi Twitteru nemá nic společného. „Příjmy z prodeje pár počítačů a židlí tyto výdaje nepokryjí. Kdo si myslí opak, je hlupák,“ prohlásil.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za důvod snížených tržeb Musk označil údajný tlak aktivistů na inzerenty, aby na sociální síť neumisťovali reklamu. Jeden z nejbohatších lidí světa totiž po svém příchodu uvolnil dosavadní přísnější obsahová pravidla, což mělo umožnit snazší šíření nevhodného obsahu. Po uživatelském hlasování zpátky na platformu například pozval Donalda Trumpa.

Twitter navíc čelí potížím kvůli zmíněnému neplacení nájemného. A to včetně centrály v San Francisku, kde jej kvůli tomu žaluje pronajímatel. Zaměstnanci firmy měli být ze stejného důvodu nedávno vykázáni ze singapurských kanceláří. Místa přitom potřebují méně než dřív, pod Muskovým vedením byla z firmy propuštěna již více než polovina z původních 7 500 zaměstnanců. Zrušila se i řada zaměstnaneckých výhod včetně firmou hrazených obědů.

A zatímco někteří nad Muskovým radikálním počínáním kroutí hlavou, jiní ho chápou. Například zakladatel několika technologických firem i investičního portálu Jakub Rož ve svém komentáři pro CzechCrunch napsal: „Twitter je dlouhodobě ztrátovou firmou a to první, co Elon Musk potřebuje, je udělat z něj profitabilní byznys. A k tomu vede jediná cesta – extrémně ho zeštíhlit a maximálně osekat náklady.“

S přispěním ČTK.

Teplo pomáhá od menstruačních bolestí. Česká designérka tak navrhla elegantní hřejivé body

Elegantní body, které hezky vypadá a zároveň umí prohřát břicho a spodní záda? Právě takové vymyslela Kateřina Rydlová už během svých studií.

rydlova-nahled

Foto: Body Moody

Kateřina Rydlová je absolventkou Ústavu průmyslového designu na Fakultě architektury ČVUT v Praze

0Zobrazit komentáře

Menstruace může někdy pěkně potrápit. Každá žena, která se pravidelně potýká s jejím bolestivým průběhem, potvrdí, že minimálně během prvního dne by si nejraději zalezla pod peřinu a spodní záda i podbřišek si obkládala zahřívací lahví. Jenže většina žen nežije ve světě, který by jim takový komfort umožňoval i během pracovních dnů. Mladá průmyslová designérka Kateřina Rydlová ale vymyslela textilní body, které může ženy příjemně zahřívat, zatímco sedí třeba na pravidelném meetingu.

Kateřina Rydlová absolvovala Ústav průmyslového designu na Fakultě architektury ČVUT v Praze. A i když původně směřovala k interiéru, nakonec se začala zabývat oblastí zdravotních a lékařských pomůcek. První zkušenost přišla ve druhém ročníku, když navrhovala zubařský laser. Měla možnost tento známý nástroj vylepšit, mluvit s doktory a stavět design na tom, že výsledek někomu reálně pomůže.

S tématem ženského těla pak souvisel její další projekt – vajíčko Lumen Light. Tím chtěla nahradit těhotenský test. Místo papírku se dvěma čárkami mohou ženy dát partnerovi vajíčko, které pomocí měnící se intenzity světla lépe vyjadřuje jejich emoce a rozsvítí se právě pozitivním těhotenským testem. V roce 2018 pak Rydlová začala realizovat nápad na pomůcku, která by mohla ulevit od bolesti břicha způsobené menstruací.

Věděla totiž, že ženy se během menstruace často uchylují k úlevě v podobě prášků proti bolesti, a chtěla přijít s jiným řešením. „Projekt začal jinak než všechny ostatní moje projekty ve škole. Než jsem začala kreslit, chvíli to trvalo. Dávala jsem prostor výzkumu – co bolest způsobuje, co ženy používají a jak jim může pomoci teplo. Až poté jsem začala experimentovat s tím, že by mohlo jít o oblečení, které hřeje,“ vysvětluje Rydlová.

body-moody

Foto: Body Moody

Rydlovou napadlo spojit hřejivý efekt s nenápadným kouskem oblečení

Právě teplo totiž při bolestech prokazatelně přináší úlevu. Děloha se během menstruace stahuje, což způsobuje, že se nedostatečně prokrvuje. Prohřátí podbřišku tak pomáhá rozproudit krev, uvolňuje a tím orgány okysličuje. Navíc bez vedlejších účinků, které mohou zatížit organismus podobně jako různé tišící pilulky. Hřejivé dečky nebo gumové lahve tak mohou být skutečně efektivní, jenže je lze využít jen doma. Hřejivé oblečení se tak jevilo jako důmyslné řešení.

Teplo, které si žena může obléct

Mladá designérka na projektu pracovala jako studentka a výsledkem byla z části funkční diplomová práce – textilní body se speciální hřejivou vrstvou. Na vývojovou část na akademické půdě Rydlová s týmem získala grant zhruba 1,2 milionu korun od Technologické agentury České republiky, který pokryl náklady na vývoj a experimenty na univerzitě.

„Díky grantu jsem pracovala v týmu lidí a učila se za pochodu. Lepší výstup ze školy jsem si asi nemohla přát. Díky tomu jsem se i našla v tom, kam bych chtěla dál směřovat. Předtím jsem nikdy nemyslela, že se budu zabývat textilem, a děsila mě představa, že budu navrhovat oblečení. Moje mamka byla švadlena, ale já jsem nikdy neuměla šít. Neznala jsem technologie, neznala jsem textilní materiály. Byl to pro mě nový svět,“ vzpomíná designérka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Diplomové body mělo velkou baterii a dráty napájené podomácku, velkým oříškem tak bylo vytvořit kousek oblečení, který bude moci žena pohodlně nosit, ať už půjde kamkoliv. Původně měla Rydlová v plánu hřejivý vzor vyšívat, což ale nebylo vhodné pro potenciální sériovou výrobu nebo dlouhou životnost. Nakonec se jako nejlepší způsob ukázalo laminování hřejivé vrstvy v předním a zadním díle úboru – vrstva tak hřeje podbřišek i křížovou část zad zároveň.

Po škole pak designérka dle svých slov pokračovala na vlastní pěst, nenastoupila do práce na plný úvazek a bodýčku věnovala jeden den v týdnu a většinu volného času. Zavolala rodičům, zda by mohla využít stavební spoření, a každý měsíc dávala do vývoje i část výplaty. „Svolala jsem kamarády, na zeď jsem nalepila plán a pokračovala. Každý v mém okolí nějak přidal ruku k dílu. Hlavně moje mamka. Za rok od té doby jsme dokončili další funkční vzorek s mnohem menší baterií, než byla ta v rámci diplomky. Ten jsem vystavila v roce 2020 na Designbloku.“

Spojit látku s hřejivou vodivou vrstvou pak podle Rydlové byla jedna věc, mnohem náročnější však bylo tuto vrstvu napojit na zdroj energie tak, aby byl výsledek pratelný. Nakonec se jako nejlepší řešení ukázalo spojení se švédskou firmou Inuheat, která má v této oblasti vyvinuté funkční komponenty. A po důkladném testování se podařilo vytvořit takový produkt, který vydrží 200 pracích cyklů beze změny hřejivosti.

body-moody-1

Foto: Body Moody

Bodýčko je nenápadné a elegantní

Samotná hřejivá vodivá vrstva má přitom tloušťku pouhý jeden milimetr. K tomu, aby se body proměnilo na efektivního pomocníka, k němu stačí připojit baterii, která ho dokáže pohánět až 100 minut při nastavení na maximální teplotu a pomocí které lze body i ovládat. Úbor je ale navíc propojený s mobilní aplikací, ve které lze rovněž ovládat intenzitu, časování a zkontrolovat i zbývající kapacitu baterie.

Od diplomky po založení vlastní firmy

Kateřina Rydlová nejprve body testovala sama na sobě, aby viděla, jestli jí skutečně pomáhá. A když zjistila, že ano, zapojila i jiné ženy s různými potížemi a s různými typy postavy, které body zkoušely během menstruace. „To, že teplo na menstruační bolesti pomáhá, výzkumem podložené je. Body má zejména tu výhodu, že si ženy mohou vzít teplo s sebou. Při jeho navrhování jsem se zaměřovala zejména na umístění, elasticitu a velikost hřejivé plochy,“ přibližuje Rydlová.

V roce 2021 přišel výrazný zlom, když se do projektu zapojila Dorota Kajfoszová. Ženy společně založily firmu Body Moody a Kajfoszová do ní vložila peníze pro patentovou ochranu technického řešení, ochranu loga a další provozní nezbytnosti. Pomohla s překlopením projektu do byznysové fáze a Rydlová se díky ní mohla soustředit hlavně na produkt, jeho vývoj a realizaci sériové výroby, zatímco Kajfoszová se stará o marketing a prodej.

body-moody-4

Foto: Body Moody

Body Moody lze ovládat také pomocí mobilní aplikace

„Od funkčního vzorku k zaplacení první série byl potřeba zhruba milion,“ líčí Rydlová. Na podzim roku 2022 se Body Moody oficiálně objevilo na českém trhu – od zahájení prodeje se dostalo už mezi první desítky zákaznic. Všechna bodýčka se přitom šijí v české textilce a na doplňkovém šití se podílejí švadleny z Česka.

V průběhu ledna se navíc Body Moody spojilo s projektem Endotalks, který se zaměřuje na šíření osvěty o endometrióze – body začala testovat jedna ze zakladatelek projektu, která touto bolestivou a život komplikující diagnózou trpí. Čas tedy ukáže, jak prospěšné může teplo integrované v textilním body být i v případě vážných potíží. A jelikož je Rydlová úspěšnou designérkou v oblasti lidského zdraví, chce se podílet i na rozšiřování pole možností designerského oboru jako takového.

„Cítím, že bych Body Moody ráda spojila s osvětou, jaké je to vlastně dělat vlastní projekt. Pomoci designérům, kteří se do toho rozhodli taky pustit na vlastní pěst, nebo třeba někoho inspirovat. To by mě moc těšilo. Tak by mohlo vznikat více užitečných projektů, které pomáhají,“ říká průmyslová designérka na závěr.