Týdny po Maďarsku vstupuje Pilulka do Rakouska. Chceme být synonymem lékárny v telefonu, říká Kasa

Vzhledem k tržnímu dění Pilulka na podzim přistoupila k úsporným opatřením. Navzdory krizi ale opět očekává rekordní výsledky.

Peter BrejčákPeter Brejčák

kasa-pilulka

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Česko, Slovensko, Rumunsko, od září Maďarsko a teď i Rakousko. Skupina Pilulka zakladatelů bratrů Martina a Petra Kasových oznámila vstup do páté země, kde chce následovat svůj cíl jako na jiných trzích – rychle se stát jedním ze tří největších online hráčů. Do Rakouska přitom chtěla Pilulka, jež loni utržila 3,6 miliardy korun, vstupovat v minulém roce, kdy byla obecně e-commerce v mnohem lepší kondici.

Situace na online trhu není v současné době zdánlivě optimální pro expanzi, ale vstupu na nový trh předchází rok až dva příprav. Takový krok neplánujete s ohledem na měsíce, ale roky – a po odeznění současné nepříznivé tržní situace nastane opět růst sektoru e-commerce,“ komentuje Martin Kasa, jeden ze zakladatelů a člen představenstva firmy.

Trh internetových obchodů letos zažívá doslova nepoznanou situaci – v podstatě poprvé za posledních dvacet let se ocitl v krizi. E-commerce prodeje jsou meziročně menší zatím v každém kvartálu, Pilulka však podle slov Kasy i tento rok překoná své dosavadní rekordy a očekává historicky nejvyšší tržby.

„Kamenné lékárny meziročně lehce rostou a internetoví obchodníci hlásí meziroční pokles okolo deseti až patnácti procent. Skupina Pilulka bude mít i za tento extra složitý rok nejvyšší tržby v historii navzdory tomu, že naprostá většina tržeb skupiny je online,“ říká Kasa.

Přiznává však, že oproti covidovému roku 2021 to letos bude významně nižší růst, který je však podle něj nutné vnímat v kontextu dlouhodobých trendů i bezprecedentního loňského růstu online prodejů Pilulky o šedesát procent.

martin-petr-kasa

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

S ohledem na tržní dění ale i lékárenská skupina během podzimu přistoupila k několika úsporným opatřením, kdy například omezila řadu obchodních partnerů a nákladů, což by se mělo mírně podepsat i na jejích tržbách za čtvrtý kvartál.

V rámci personálních výdajů Pilulka propustila přibližně patnáct procent zaměstnanců centrály a změny proběhly i ve vedení, které opustil dosavadní komerční ředitel Martin Navrátil a vedoucí projektu Plus Care Martin Urx.

„Říká se, že kdo je připraven, není překvapen. Víme, že rok 2023 nebude snadný, ale počítáme v něm s lehkým růstem,“ říká Kasa a dodává, že jako veřejně obchodovaná společnost oficiálně představuje konkrétní plány vždy jen souběžně s výsledky předchozího roku, proto nepřidá moc podrobností.

Pilulka na trh Start pražské burzy, který je určen spíše menším společnostem, vstupovala koncem roku 2020 a od investorů tehdy nabrala 300 milionů korun. Z úvodní hodnoty pod 600 korunami pak cena akcií skupiny rostla až na vrchol okolo 1 800 korun začátkem letošního roku, od té doby poklesla na aktuálních přibližně 690 korun.

„Nejprve akcie zaznamenaly až neočekávaný růst, letos došlo k jejich poklesu. Je potřeba to vidět v kontextu nálady celého trhu a změn ceny akcií hráčů v segmentu. Většina našich akcionářů drží pozice dlouhodobě a nižší objemy mají logicky větší šanci na výkyvy,“ říká k vývoji cen akcií Kasa. Nadále má platit i plán Pilulky vstoupit na hlavní parket pražské burzy, vzhledem k aktuálnímu dění k němu ale pravděpodobně v roce 2023 nedojde.

V mezičase Pilulka plánuje posilovat svou pozici na domácím trhu i těch zahraničních. Rakouské lékárenství vnímá jako velmi konzervativní – nereflektuje požadavky zákazníků a přeregulovanost tamního trhu podle Kasy vede k tomu, že online prostředí dominují zahraniční hráči s podílem více než devadesát procent.

I na rakouský trh Pilulka vstupuje hybridním modelem ‚mysli lokálně, jednej globálně‘.

„Také Pilulka vstupuje na rakouský trh tímto hybridním modelem ‚think local, act global‘ (mysli lokálně, jednej globálně), jehož start jsme si úspěšně odzkoušeli již v Maďarsku,“ říká Kasa. Do Maďarska Pilulka oficiálně vstoupila v září, původním cílem ale bylo tam zamířit již před pandemií. Covid ale tyto plány naboural.

První týdny na maďarském trhu nyní přitom podle Kasy ukázaly, že byl vstup rychlejší než v Rumunsku. V současnosti tam na Pilulce nakupuje přes sto zákazníků denně a celkové číslo nakupujících přesáhlo hranici pěti tisíc. Rakouský trh přitom skupina lékáren obsluhuje z nově otevřeného skladu v Olomouci, jenž slouží také jako největší lékárna v Česku.

„Zásilky z Pilulka.at budou expedovány z nově otevřené specializované lékárny v Olomouci, která zvládne odbavit více jak sedm tisíc objednávek denně. Rakušané si budou moci vybrat z nabídky deseti tisíc produktů skladem s rychlým doručením až ke dveřím. Postupně rakouským zákazníkům nabídneme plnohodnotnou nákupní aplikaci Pilulka a služby Pilulka Expres a Pilulka Boxy,“ doplňuje Michal Hanáček, provozní ředitel firmy.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym