Uber jako oficiální taxislužba pražského letiště funguje. Lidé ho volají více, roste také konkurence
Pražské letiště i Uber si po čtyřech měsících od spuštění pochvalují vzájemnou spolupráci. Cestující ve větším objemu z letiště vozí také Bolt.
Koncem září loňského roku se po dlouhých peripetiích stal oficiální taxislužbou Letiště Václava Havla americký Uber. Na předních parkovacích místech přímo u terminálů a v dalších prospektech nahradil původní hráče v podobě Taxi Praha a Fix. Jednou z nových výhod pro cestující bylo například to, že budou dopředu znát pevnou cenu své jízdy, ať už si objednají přes mobilní aplikaci nebo v kiosku na letišti. Pražské letiště teď pro CzechCrunch poskytlo první nasbíraná data za úvodní čtyři měsíce spolupráce, kterou si velmi pochvaluje. Jen za listopad a prosinec měla společnost Uber odbavit o 98 procent jízd více než předchozí provozovatel ve stejném období.
„Celková konverze jízd na tisíc cestujících narostla o 48 procent. Zjednodušeně řečeno se jedná o to, kolik z tisícovky cestujících procházejících letištěm využije taxislužbu. Uber je vysoce efektivní. Jeho poměr jízd ve sledovaném období byl 65 procent vyzvednutí na letišti a 35 procent dovoz cestujících na letiště. V minulosti byl tento poměr 90 procent ku 10 procentům. Taxislužba na letišti se díky tomu stává šetrnější k životnímu prostředí, jelikož pro provoz je tím pádem potřeba méně vozů,“ uvádí Klára Divíšková, tisková mluvčí Letiště Praha.
Jako nového poskytovatele taxislužby letiště vybralo Uber v rámci koncesního řízení, které se konalo už koncem roku 2022, ale kvůli průtahům ze strany původních provozovatelů nakonec došlo k oficiálnímu startu Uberu až loni na podzim. Mezi nejzásadnějšími parametry mělo Letiště Praha v rámci koncesního řízení to, aby cestující dopředu věděli konečnou cenu jízdy, která nesmí být překročena ani v případě, že dojde ke změně trasy nebo čekání v koloně. Vyhláška magistrátu pak stanovuje maximální cenu: 36 korun za kilometr a 60 korun nástupní sazba.
Právě to Uber při svých jízdách garantuje a tisková mluvčí Letiště Praha potvrzuje, že neeviduje žádný případ předražené jízdy. „Naopak všechny dosavadní kontroly potvrzují, že je nařízení o maximálních cenách dodržováno, což bylo jedním z pilířů nového modelu taxislužby na Letišti Václava Havla Praha,“ doplňuje Divíšková. Uber zároveň musí zajišťovat dopravní obslužnost letiště v režimu 24 hodin denně a vozy, které směřují na letiště nebo opačnou trasou, musí být maximálně pět let staré a převážně vyšší střední třídy.
Firma se také zavázala ke vzrůstajícímu počtu elektromobilů. Aktuálně jich má mít v letištní flotile zhruba sto a podle prvních zveřejněných dat je každá desátá jízda poskytována vozidlem s elektrickým nebo hybridním pohonem. Řidiči musí hovořit česky a mít alespoň základní znalost angličtiny včetně reprezentativního oblečení.
„Velmi nás těší, že se hned po prvních měsících od spuštění služby Uber Airport můžeme pochlubit takto pozitivními čísly. Od prvního dne jsem s letištěm v prakticky každodenním kontaktu a řešíme, jak službu dále posouvat, aby byla pro pasažéry z letiště i na letiště maximálně uživatelsky přívětivá. Osobně mám velkou radost, jak moc letišti na úrovni služby záleží,“ komentuje výsledky prvních měsíců provozu Štěpán Šindelář, manažer Uberu pro Českou republiku.
Letiště má prý zatím v evidenci pouze dvacet stížností, z nichž se většina měla týkat problémů s přepravními kapacitami na začátku fungování, neochotou si pro čerpání jízdy stahovat aplikaci nebo se registrovat. Objednat si Uber je možné tradičně v mobilní aplikaci či prostřednictvím kiosků v příletových halách na obou terminálech. Informace o cestě a svém taxíku zákazník dostane do e-mailu či formou SMS.