Uber prodělal téměř 3 miliardy dolarů. Přesto s dalšími zachraňuje 170 miliony elektrické koloběžky Lime

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Lime Gen3 – Street

Foto: Lime

Elektrické koloběžky Lime

0Zobrazit komentáře

O elektrických koloběžkách jsme toho v poslední době slyšeli dost. V Česku se řešilo zejména to, že se do ulic Prahy vrátily některými vyhledávané, jinými nenáviděné limetkové stroje značky Lime. Byť se tento americký startup po několika týdnech mimo provoz znovu rozjíždí, ukazuje se, že balancuje na hraně.

Hovoří se o tom, že mikromobilita teď bude hrát ve městech ještě významnější roli. Lidé se totiž budou chtít častěji vyhýbat prostředkům městské hromadné dopravy a koloběžky či kola jsou ideálními stroji pro individuální a rychlou přepravu. Jenže je otázka, kolik se jich těchto světlých zítřků dožije.

Americký Lime teď totiž musel nabrat další velkou investici, aby dokázal složité období přečkat. Celkem 170 milionů dolarů (zhruba 4,2 miliardy korun) do koloběžkové firmy posílají investoři v čele s Uberem, který to sám nemá jednoduché. V Limu už nicméně od roku 2018 držel podíl, a tak investuje dál. Připojili se k němu GV, což je investiční paže Alphabetu, a Bain Capital.

lime-praha

Foto: Marek Rucinski

Elektrické koloběžky Lime v Praze

Situace je to zajímavá hned z několika úhlů. Do koloběžkových startupů se před pár lety začaly lít obrovské peníze. Jen Lime už teď nabral téměř 800 milionů dolarů, spolu s největším konkurentem v podobě Birdu se jeho valuace doslova během pár měsíců vyšplhala až na více než dvě miliardy dolarů. Ale byznys se sdílenými koloběžkami pořád ne a ne vydělávat.

Uber a spol. tak teď podávají Limu opět záchranou ruku, zřejmě s vidinou, že se koloběžky nakonec opravdu zlomí a začnou ekonomicky fungovat. Současná koronavirová pandemie jim pochopitelně nepomáhá. Lime už začátkem roku odešel z několika měst, v posledních týdnech pak na čas přerušil provoz prakticky po celém světě včetně Česka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pomalu se teď Lime vrací, první koloběžky nasadil i v Praze, ale návrat to je pozvolný. Do dalších měsíců ho každopádně povede znovu nový CEO, již třetí za tři roky. Uber po novém investičním kole nahradil Brada Baa, který zůstane předsedou představenstva, Waynem Tingem, jenž dosud působil v Uberu.

Další zajímavý úhel pohledu přináší nová investice v tom, že podle dostupných informací, s nimiž přišel například magazín The Information, se dál snižuje valuace startupu Lime, který před dvěma lety vyletěl nad dvě miliardy dolarů, ale teď má prý mít podle investorů hodnotu „jen“ 510 milionů dolarů. Bublina zkrátka splaskla.

dara-uber

Foto: Uber

Dara Khosrowshahi, výkonný ředitel Uberu

Uber nicméně nepřestává věřit, zřejmě i proto, že již před dvěma lety investoval stovky milionů dolarů, se tak snaží byznys se sdílenými dopravními prostředky, jako jsou koloběžky nebo kola, tlačit dál. Ostatně v rámci nové investice získává Lime vcelku nečekaně jeho startup Jump, který právě sdílená kola i koloběžky taktéž provozuje a Uber ho kupoval teprve před dvěma lety.

Ani Jump ale ekonomicky nefunguje a tím, že ho Uber převede pod Lime, mu trochu ulehčí v účetních knihách. Zatím není jasné, co přesně Uber zamýšlí, nicméně podle The Information by mohl mít v rámci dohod někdy mezi lety 2022 a 2024 možnost celý startup Lime za určitou cenu odkoupit.

boosted-boards

Přečtěte si takéKonec elektrických boardů Boosted ukazuje, že ani globální lovebrand nemá nic jisté. Teď jeho zbytky kupuje LimeKonec elektrických boardů Boosted ukazuje, že ani globální lovebrand nemá nic jisté. Teď jeho zbytky kupuje Lime

Do té doby ale bude dobré sledovat také samotný Uber. I na něj totiž pochopitelně koronavirová pandemie těžce dopadá. V taxících se jezdí méně a z některých trhů raději odešel i se svou rychle rostoucí službou Uber Eats. Tento týden oznámil, že odchází také z Prahy.

Přestože mu byznys s rozvozem jídla z restaurací skutečně roste jako z vody a v posledním čtvrtletí objednávky meziročně vyrostly o více než polovinu, tak celkově zaznamenal Uber těžké ztráty. Včera oznámil, že v prvním čtvrtletí letošního roku prodělal závratných 2,9 miliardy dolarů. Firmě se měl celý byznys meziročně propadnout o 80 procent.

Ani Uber, ani Limu se tak již nevyhnulo propouštění. Lime propustil 14 procent svého týmu. Stejné procento oznámil také Uber, jenže zatímco u Limu to dělá desítky lidí, u Uberu to je 3 700 zaměstnanců. Jak se bude svět pomalu vracet k ekonomické aktivitě a obecně k pohybu, bude zajímavé sledovat, v jakém stavu přežijí i třeba právě Uber a Lime.

Knižní trh se změní, všichni nepřežijí. Fyzická kniha bude pořád hrát prim, říká šéf Albatrosu na CzechCrunch Onlajnu

Filip HouskaFilip Houska

vaclav-kadlec

Foto: Albatros

Václav Kadlec, generální ředitel Albatros Media

0Zobrazit komentáře

Pod náporem koronavirové pandemie musela zavřít celá řada podniků, knihkupectví nevyjímaje. Pokud jste si chtěli pořídit nové čtení, museli jste se spoléhat na internetový prodej, což mnoho lidí zrovna u výběru knih úplně nemusí – chybí totiž ten uspokojivý pocit z listování knihami mezi regály. Nejde však pouze o koncové spotřebitele.

Bezprecedentní situaci totiž dlouhé týdny čelila i samotná nakladatelství, kterým se ze dne na den pozastavily příjmy a musela se – v lepším případě – spoléhat pouze na své úspory, z nichž by alespoň omezený provoz i zaměstnance držela nad vodou. Něčemu takovému byl vystaven i Albatros, jeden z největších tuzemských hráčů na knižním poli.

Právě jeho šéf, Václav Kadlec, byl jedním z hostů naší nedávné konference CzechCrunch Onlajn, během které popisoval několik klíčových momentů, jimž musel Albatros čelit. Spolu s tím se zaměřil i na plošnou krizi českého knižního byznysu a oprávněným obavám, jak by koronavirus mohl proměnit celou tuto oblast.

vaclav-kadlec-onlajn

Foto: CzechCrunch

Václav Kadlec během virtuální konference CzechCrunch Onlajn

„V knižní branži se okamžitě zastavilo cash flow,“ zmínil Kadlec na úvod. A protože aktivní průtok peněz mezi jednotlivými hráči je pro knižní trh naprosto zásadní, dopady se začaly projevovat takřka okamžitě. Pokud nakladatelství navíc neměla žádné úspory, které by našetřila během ekonomického růstu z předchozích let, problémy se jevily jako mnohem závažnější.

Jednou se to muselo zlomit

„Řada subjektů ještě během konjunktury jela na doraz, respektive bez rezerv. Fungovaly na průběžném financování, a jakmile jim vypadly příjmy, okamžitě zastavily tok plateb od sebe směrem dál,“ objasňuje Kadlec. Zároveň však dodává, že konkrétně Albatros, který od roku 2012 vede, to nijak extrémně neovlivnilo.

Albatros totiž s něčím takovým minimálně půl roku počítal. Pravděpodobně nepředpokládal, že Česko (a prakticky celý svět) zasáhne virová pandemie, ale připouštěl si, že ekonomický růst musí jednoho dne výrazně zpomalit. Od poloviny loňského roku proto ve firmě najeli na proces zefektivňování a redukování. Měnili portfolio, míchali s interní fungováním a sekali další, boční projekty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zaplať pánbůh, že jsme to tak udělali. Díky tomu jsme mohli garantovat platby, splatnosti vůči ostatním subjektům i mzdy zaměstnanců. Přepnuli jsme společnost během krátkého času na home office a vše relativně dobře fungovalo,“ zmiňuje Kadlec bezprostřední reakci Albatrosu na krizovou vlnu, která do Česka dorazila v polovině března.

Zatímco Albatros prováděl velké funkční změny, podprahově rašila otázka, jestli tato omezení nezmění smýšlení běžných lidí nad fyzickými knihami. Vedle klasických výtisků jsou totiž již celé roky k dispozici i tituly v elektronické podobě a také audioknihy, u nichž se dlouhodobě očekává boom, ale zatím se jednalo především o lehké škrtání sirek.

***

Na záznam naší konference CzechCrunch Onlajn a rozhovor s Václavem Kadlecem se můžete podívat níže:

***

„Fyzické knihy budou stále hrát prim,“ říká s jistotou Václav Kadlec. Ačkoliv věří, že trend elektronických knih se může po relativní globální stagnaci znovu zvednout, nepředpokládá, že se dostanou na stejnou úroveň jako knihy s papírovými stránkami. Lépe by na tom měly být audioknihy, které jsou stále velmi dynamické a pandemie jim může pomoci k většímu podílu na knižním trhu.

Podle Kadlece jsou ale mnohem zásadnější nové, netradiční a hlavně digitální formáty. Takové, které si řada nakladatelství vůbec nepřipouští, že existují a že mohou změnit knižní odvětví. „Historicky byla role nakladatele taková, že propojuje ty, kdo tvoří obsah, s těmi, kdo konzumují obsah. V posledních letech ale vzniká mnoho platforem, kde se tvůrci obsahu mohou s potenciálními čtenáři potkat napřímo, bez nakladatele,“ vysvětluje.

antonin-parma-boxed

Přečtěte si takéFanoušci chtějí příběhy a emoce. Antonín Parma proto servíruje rychlé sportovní zpravodajství v moderní podoběFanoušci chtějí příběhy a emoce. Antonín Parma proto servíruje rychlé sportovní zpravodajství v moderní podobě

Především pak naráží na novinky jako knižní aplikace, chatové „stories“, digitální příběhy na pokračování nebo knižní série, které mohou ovlivnit tradiční knižní řemeslo a přetavit trh na něco, co bude pro běžné nakladatele nezvyklé a ohrožující. Albatros by však tyto nové formáty neměly nijak ohrozit, protože operuje s bočními projekty, které jsou na nich založené.

Knižní segment se v Česku změní

Je zřejmé, že i tuzemský knižní byznys koronavirová krize ovlivní. Nyní je ale otázku, jakou měrou. Podle Kadlece bude následující vývoj poměrně přímočarý: začne se pozvolným náběhem k normálnímu provozu, nicméně výhledově se nedostane na úroveň, na jaké byl před pandemií.

Zejména pak dojde ke zrychlenému přesunu na online prodeje knížek, které by měly v horizontu následujících pěti let tvořit zhruba 30% podíl na trhu. „Nezemře ten, který to bude dělat dobře. I tradiční knihkupci musí být připraveni na to, že zákazník čeká něco jiného. Pokud takto funguje dvacet let, může stavět na své tradici. Ale jestli nezmění svůj marketing, přístup k zákazníkům a nové propojení s lokální scénou, mohou nastat krušné časy,“ říká Kadlec.

albatros-fragment

Foto: Fragment

Knihy nakladatelství Fragment, které patří pod Albatros Media

Kdo ale konkrétně přežije? Podle šéfa Albatrosu to zvládnou ty největší nakladatelské domy. Paradoxně by se měli udržet i ti skutečně nejmenší nakladatelé, jejichž tým tvoří pár lidí, a to díky tomu, že se dokáží dobře přizpůsobit a „hibernovat“ – pokud budou mít problém na straně příjmů, snadněji zredukují nákladovou strukturu a přečkají, než se situace přehoupne do optimističtějšího režimu.

Nejohroženější by pak měli být střední hráči s příliš velkou organizační strukturou, která jim redukci nákladů neumožňuje optimálně vyřešit, a ne tak velkou tržní silou, díky níž by dokázali vydobýt pozici v přetransformovaném segmentu. „Knižní trh bude menší, ale o to složitější,“ zakončuje Kadlec.

***

Co dalšího Václav Kadlec ve svém bloku zmínil? Nejen to se dozvíte v kompletním záznamu z naší konference CzechCrunch Onlajn, na které vystoupili například také Tomáš Čupr, Ondřej Kania, Libuše Šmuclerová, Dita Přikrylová, Pavel Doležal nebo zástupci iniciativy COVID19CZ.