Uber v ČR ustál soudní proces o zákazu služby UberPop. Návrh podaly přímo taxislužby

uber
0Zobrazit komentáře

Není žádným tajemstvím, že nové služby, které přímo neupravují tuzemské zákony, čelí mnoha legislativním problémům. A speciálně to pak platí pro služby přepravní, kde se zvláště například na Uber valí stížnosti kvůli řidičům bez taxikářské licence, jejich zdanění nebo využití nekomerčního pojištění, které je značně levnější.

Nejvíce stížností ale nepadá ze strany oficiálních orgánů, ani zákazníků, ale spíše taxikářských společností, které se nyní spojily v podání návrhu o předběžné opatření na městský soud v Praze o okamžité ukončení služby UberPop, tedy nejlevnější varianty jízdného, které Uber v Česku provozuje. O UberBlack, ve kterém figurují licencovaní řidiči samozřejmě nepadlo ani slovo.

Jakub Havrlant – Praha – 17.6.2014

Přečtěte si takéČeské Rockaway dokončilo převzetí eshopu Mall.cz a zakládá Mall GroupČeské Rockaway dokončilo převzetí eshopu Mall.cz a zakládá Mall Group

V soudním procesu ovšem pro tentokrát Uber opět zvítězil a soudkyně případ zamítla s tím, že není žádný okamžitý zájem na omezení nebo zrušení takové služby, která funguje na místním trhu již měsíce až roky. Taxikáři se podle všeho k rozhodnutí chtějí odvolat a podat i oficiální žalobu, informoval server iDnes.cz.

uber-h

V rámci dalších tuzemských služeb, mezi kterými se objevuje například Taxify nebo Liftago, prý zároveň není fér, že je nutné jejich řidiče vybavit kromě taxikářské licence a komerčního pojištění i stále běžícím taxametrem a označením jako taxi, což stojí řidiče desetitisíce ročně. Pokud by měly být podmínky pro všechny hráče rovné, měly by dvě poslední věci logicky odpadnout a srovnat se s Uberem.

To není ovšem problém jen těchto služeb

P2P služby v Česku totiž stejně jako jinde v Evropě narážejí na legislativní potíže, které právně nijak neupravují jejich podmínky k poskytování služeb – mezi těmito dohady by tak bylo lepší věc rozseknout přílepkem zákona, který by je ošetřoval a jasně řekl, co je a co není možné nebo legální.

Liftago_Hand

Další z českých služeb, tentokrát agregátor taxikářů Liftago

Pro UberPop jako takový totiž jezdí oficiálně i mnoho taxikářů. Ti si za účelem přivýdělku sundávají svoje označení taxi a vypínají taxametr, i když ho fyzicky ve voze stále mají. To je samozřejmě podobně nelegální, jako je relativně nelegální i UberPop jako celek.

Snaha o zákaz hrozí Uberu na každém rohu

Podobnými soudními tahanicemi si Uber prošel již například v Německu, kde bylo nutné jeho alternativu pro místní UberPop nebo americký UberX zcela zrušit a nahradit UberTaxi, které agreguje klasické taxikáře, s možnou platbou prostřednictvím aplikace, ze které, jako u jiných služeb, má Uber přibližně čtvrtinu.

Tak nebo tak, jde u Uberu o jednu z nejpohodlnějších alternativ přepravy a jak už bylo zmíněno, než zakazovat, dohadovat se a působit komplikace mnoha stranám, bude lepší, pokud se na úpravu zákona zaměří přímo oficiální orgány, za což lobbují jak taxislužby, tak samotný Uber a další jemu podobné služby.

uberself

Autonomní systémy testuje i alternativní přepravní služba Uber. A není jediná.

Globálně vypadá ale startup nezastavitelně

I přes problémy na mnoha jednotlivých trzích se zdá, že jde Uberu business více než dobře. Jen za posledních 6 měsíců dokázal vygenerovat miliardu jízd, tedy přesně tolik, co mu předtím trvalo takřka 6 let. Velký podíl na tom má trh v Číně, kam Uber vstoupil se samostatnou společností a do které jde momentálně většina investic.

V Lotyšsku se mu pak společně s Taxify podařilo podepsat dohodu, která legalizuje privátní jízdy za účelem přivýdělku.

Spotify spouští podrobné cílení reklam, které se v reálném čase přizpůsobí uživatelům

spotify_hh
0Zobrazit komentáře

Hudební streaming startup Spotify, který v tomto roce nabral další investici ve výši 1 miliardy dolarů od několika investičních skupin, a který nedávno odhalil, že má již přes 100 milionů aktivních uživatelů, s třetinou platících, se chystá ještě více zpřehlednit způsob zadávání reklam pro své inzerenty a tím i potencionálně zvýšit své příjmy z reklamy jako takové.

Spotify je totiž v základu zdarma, uživatelé si pouze čas od času musejí vyslechnout během poslouchání hudby reklamní blok. Ten by měl být prostřednictvím nového systému zaměřený na maximálně přesné zacílení, které nově otevře možnosti cílení dle věku, pohlaví, poslouchaných žánrů, doby dne nebo podle vybraných playlistů.

compressify

Přečtěte si takéDíky tomuto nástroji je možné snížit velikost videa až o 60 % se zachováním kvalityDíky tomuto nástroji je možné snížit velikost videa až o 60 % se zachováním kvality

anna

Přečtěte si takéOpustila podnik, aby se zachránila. Dnes učí cukráře, jak nevyhořetOpustila prosperující byznys, aby chránila své zdraví. Dnes učí cukráře, jak podnikat a nevyhořet

Inzerent si tak nově bude moci vybrat, že chce například cílit na muže mezi 25 až 30 lety, kteří během 16 a 19 hodiny odjíždějí z práce a poslouchají house. Na technologii Spotify podle serveru WSJ pracovalo se společnostmi AppNexus, Rubicon Project a The Trade Desk. Výhodou nových reklam bude zároveň možnost úpravy schémat zacílení v reálném čase.

spotify_1

Inzerenti tak budou mít možnost přesněji zasáhnout až 70 milionů neplatících uživatelů. Spotify v minulém roce na příjmech z reklamy vydělalo 215 milionů dolarů, respektive 5,2 miliardy korun – přitom ale stále bojovalo se skoro stejně vysokou ztrátou, ve výši 190 milionů dolarů.