Učení bez pamatování znalostí nemá smysl. S microlearningem si zaměstnanci zafixují vše potřebné, říká expert Trasku
Jan Bartovský, Head of Digital HR Platforms ve společnosti Trask
Každá zdravá firma má zájem na tom, aby se její zaměstnanci vzdělávali. Je to logické. Nově nabytými znalostmi a dovednostmi totiž posouvají kupředu celou firmu. Klíčové je ale nastavit správný model vzdělávání, protože ze standardních školení a přednášek si lidé velkou většinu informací prostě nezapamatují.
Jan Bartovský pracoval dvacet let ve velkých nadnárodních společnostech v oblasti lidských zdrojů, kde se v poslední době zaměřoval na automatizaci, digitalizaci a také na sdílení znalostí. Od letošního roku je šéfem digitálních HR platforem v české technologické společnosti Trask a v komentáři pro CzechCrunch popisuje, proč je podle něj jedním z nejefektivnějších způsobů vzdělávání zaměstnanců microlearning.
***
Firma je živý organismus. Její fungování a růst jsou ovlivněny úrovní odborných znalostí a dovedností zaměstnanců, která se v čase musí měnit. To, že zaměstnanec absolvuje vzdělávací kampaň, neznamená, že si získané informace také zapamatuje. Lidský mozek totiž funguje jako sval. Pokud pravidelně netrénuje, zapomíná.
Proto jsme v Trasku vyvinuli novou službu našeho vzdělávacího systému eDoceo – Microlearning. Ta respektuje přirozené fáze fungování paměti a také potřeby firmy. Je vyvinuta tak, aby znalosti zaměstnanců upevňovala a dlouhodobě fixovala.
Standardní vzdělávání nezohledňuje křivku zapomínání
Dynamické tempo inovací ve firemním segmentu vytváří velký tlak na oblast vzdělávání a rozvoje zaměstnanců. Firmy robotizují, nasazují umělou inteligenci a tlačí na stále efektivnější práci obecně. Neustálé změny legislativy, inovace systémů, služeb a produktů nutí firmy ke kontinuálnímu doškolování zaměstnanců. Kvůli všem těmto důvodům jsou kladeny stále vyšší a vyšší nároky na profesní vzdělávání a rozvoj.
Standardní průběh firemního vzdělávání připomíná výuku ve škole. Zaměstnanci absolvují vzdělávací aktivitu a jejich znalosti jsou vyhodnoceny testem. S nabytými vědomostmi se již ale dál aktivně nepracuje a rychle dojde k zapomenutí velké části předaných znalostí.
Obecně je paměť chápána jako schopnost mozku kódovat, ukládat a dle potřeby obnovovat informace. Je tvořena senzorickým procesem, krátkodobou a dlouhodobou pamětí. Podle Ebbinghausovy křivky zapomínání člověk ztrácí až 50 procent nově získaných znalostí během několika dnů od vzdělávací aktivity.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.