Udržitelné syntetické palivo jako budoucnost létání. KLM poprvé použilo biokerosin při komerčním letu

klm-boeing777

Foto: Andreas Bolkenbaas/KLM

Boeing 777 v barvách KLM

0Zobrazit komentáře

Uhlíková stopa, kterou za sebou zanechávají letadla, je pro jejich výrobce a letecké společnosti velké téma. Proto se řada z nich zavázala k uhlíkové neutralitě, které by chtěly dosáhnout v několika příštích dekádách. Pomoci jim k tomu mají nejen kompenzace, ale také nové technologie. V případě společnosti KLM by se mělo jednat o zelenější syntetické palivo, které bylo využito už na lince Amsterdam – Madrid.

Nizozemsko platí za jednoho z evropských průkopníků, co se podpory vývoje udržitelných leteckých paliv týče. Tamní vláda vede hned několik podpůrných programů na vývoj a komerční využívání takových typů paliva. Příkladem může být podpora výstavby první evropské továrny, která produkuje udržitelný biokerosin.

Do projektu využívání biopaliva produkovaného továrnou v nizozemském Delfzijlu je zapojeno také letiště Schiphol a letecká společnost KLM, která tam má svou základnu. Nizozemské královské aerolinie taktéž platí za průkopníky nejen v oblasti využívání alternativních leteckých paliv. Stačí se podívat na projekt futuristického véčkového letounu.

První komerční lety, které využívaly biopaliva (konkrétně směsi leteckého petroleje a použitého kuchyňského oleje v poměru 50:50), zahájily v roce 2011. Nyní zkouší jinou alternativu, kterou jsou syntetická paliva vyráběná udržitelným způsobem.

klm1

Foto: KLM

Tankování paliva budoucnosti do letounu

Historický let absolvoval minulý měsíc letoun Boeing 737-800, do kterého bylo mimo jiné natankováno také 500 litrů tohoto paliva. Dodavatelem se stal petrolejářský gigant Royal Dutch Shell, přičemž objem odpovídal více než pěti procentům celkového objemu paliva spotřebovaného během letu.

Oxid uhličitý, ze kterého bylo palivo vyrobeno, pochází z produkce největší evropské rafinérie u rotterdamské čtvrti Pernis a také od krav chovaných na jedné z farem na severu země. Během výroby paliva do procesu vstupuje vodík, jehož výroba vyžaduje značné množství energie.

Jak uvádí Marjan van Loon, prezidentka holandského zastoupení Shellu, k tomuto účelu byla použita energie získaná ze slunce a větru. Dodala ale, že v této fázi není nejtěžší dokázat, že vyrobit takové palivo je technicky možné, ale pracovat na jeho ekonomické životaschopnosti, jelikož je velmi nákladné.

I přesto vývoj a využívání syntetického biopaliva jako alternativy k běžně využívanému kerosinu považuje Pieter Elbers, generální ředitel KLM, za důležitou součást úsilí o snižování emisí produkovaných leteckým průmyslem. Sám dokonce prohlásil, že by to mělo být právě syntetické palivo, co se nejvíce zaslouží o snížení emisí u nových letadel. Jeho slova potvrzuje i nedávné vyjádření Boeingu.

klm2

Foto: KLM

KLM poprvé v historii použilo během komerčního letu syntetické palivo vyrobené udržitelně

Ten prohlásil, že do roku 2030 chce do rukou dopravců dodávat komerční letadla schopná létat výhradně na biopaliva či udržitelné syntetické palivo. K tomu bude zapotřebí přepracovat motory a získat potřebné bezpečnostní certifikace od regulačních orgánů. Boeing byl zároveň první, kdo předvedl komerční let poháněný pouze biopalivem. Jednalo se o model 777, jenž v roce 2018 letěl pod barvami přepravní společnosti FedEx ze Seattlu do Memphisu.

Podle statistik se komerční létání před paralýzou způsobenou pandemií podílelo na světové produkci emisí přibližně ze dvou procent. Zaměříme-li se pouze na sektor dopravy, zde tento podíl vzrůstá na 12 procent, přičemž přibližně 80 procent ze všech vyprodukovaných emisí pochází z letů, které svou délkou přesahují 1 500 kilometrů, tedy z letů, které nemohou být nahrazeny žádným jiným alternativním dopravním prostředkem.