Udržitelnost není buzzword, podnikatelsky se vyplácí, říká Lucie Mádlová z Asociace společenské odpovědnosti
Čím dál tím více projektů se snaží podnikat udržitelně. Zdárné příklady praxe, kdy se různí firemní aktéři starají o své okolí a mění svět k lepšímu, jsme představili i na nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn s podtitulem Udržitelná budoucnost. Jednou z osmi osobností, které na toto významné téma hovořily, byla Lucie Mádlová, šéfka Asociace společenské odpovědnosti.
Právě Asociace společenské odpovědnosti se snaží o sdružování a oceňování firem, které naplňují cíle udržitelného rozvoje. Lucie Mádlová tak už osm let sleduje, jak se v tomto tématu posouvají české firmy, organizace, ale třeba i orgány samosprávy.
Za jeden ze svých hlavních cílů považuje, aby se udržitelnost a společenská odpovědnost staly běžnou součástí podnikání pro každou firmu. Ačkoliv počet těch, které již sdružuje, rychle stoupá, Mádlová říká, že sociálně odpovědných firem je v celkovém měřítku stále málo.
Co to je ale vlastně je společenská odpovědnost, kterou se asociace zabývá? Pro Mádlovou je to hlavně agenda opřená o sedmnáct cílů udržitelného rozvoje (takzvané SDGs neboli sustainable development goals), na kterých se v roce 2015 shodly státy OSN. Patří mezi ně například vymýcení chudoby a hladu, čistá a dostupná elektrická energie nebo zodpovědná konzumace a produkce.
***
Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o udržitelnosti mluvila i Lucie Mádlová, šéfka Asociace společenské odpovědnosti.
„Vlastně je jedno, jak tomu přesně říkáme. Kolikrát vidíme, že naši Asociaci lidé přejmenovávají třeba na asociaci zodpovědného podnikání a podobně. Některé firmy ani přímo neříkají, že fungují odpovědně, přestože tak činí,“ vysvětluje Mádlová. Jak totiž zaznělo i v předchozích fázích konference, udržitelnost – ať už nazývaná jakkoliv – začíná být pro firmy nutností ze všech stran.
Na sociální aspekt podnikání tak čím dál tím více tlačí nejen akcionáři, ale i zákazníci. Ti se podle Mádlové stále častěji dívají na to, zda daná firma skutečně vyrábí udržitelné produkty. Zároveň existuje i vzrůstající podíl těch zájemců, u kterých je udržitelnost zásadním faktorem při výběru zboží, které si ve finále zakoupí.