Umělá inteligence dokáže být empatičtější než lékař. V Česku už se trénuje, aby pomohla s péčí
Za specifických podmínek byla umělá inteligence k pacientům citlivější. V Česku už se zkouší, jak by mohla být odborným „přítelem“ pro svěřování.
Kam nemůže lékař, mohl by brzy chodit chatbot. Konverzace s umělou inteligencí, která pomáhá s duševním stavem lidí, by se mohla stát důležitou součástí práce psychoterapeutů i lékařů. Chytří chatboti a takzvané digitální persony, jejich ztvárnění s lidskou tváří, dokonce dokážou za určitých podmínek působit empatičtěji než lidé. A ti k nim zas mnohdy snáz získají důvěru a jsou ochotnější se jim svěřit. Vývoj takových digitálních person probíhá i v Česku.
„Lékaři mají někdy na jednoho pacienta patnáct minut. V té době mu mají naslouchat i vysvětlit léčbu. Stane se, že čtrnáct minut z toho se snaží po zdravotní stránce porozumět problému, ta zbylá minuta na empatické vysvětlení léčby pacientovi nestačí,“ popisuje Eduardo Bunge, profesor psychologie z kalifornské univerzity Palo Alto, který problematiku emocí v lékařství a digitálních person řeší a nedávno ji přijel předat lékařům do Česka v rámci akce Canadian Medical.
Bunge se zároveň podílí na vývoji zdejších digitálních person s emoční inteligencí, které by měly pomoct jak pacientům, tak rodičům dětí s autismem, poruchami pozornosti nebo hyperaktivitou. Cílem je poskytnout lidem emoční podporu tam, kde zatím pokulhává. Práce doktorů je zaměřená především na léčení, a přestože se část důrazu už na lékařských školách klade jak na vysvětlování, tak třeba i na způsob sdělení těžkých diagnóz i dalších složitých informací, může se stát, že emoční stránka věci zůstane v pozadí.
„Jsme jen lidé. Někdy jsme unavení, a tak nemusíme být dost vnímaví vůči dalším lidským bytostem. Digitální persony se neunaví. U nich nastávají jiné problematické chvíle – musejí být dobře natrénované a dost empatické tam, kde potřebují být. Ale vždy mají dost času a neunaví se,“ říká Bunge. „Jako terapeut bych chtěl poskytnout co nejvíc emocionální podpory, co je možné, ale s každým klientem na to mám hodinu týdně. Vím, že to není dost, takže pokud mi může pomoct asistent, budou z toho těžit všichni,“ popisuje.
Pacient může vést s takovým programem konverzaci o tom, jestli si vzal prášek, případně i vysvětlit, proč si ho vzít nechtěl. Jak se cítí, nebo třeba čeho se bojí. „Nejnovější analýzy využití chatbotů prokázaly slibné výsledky u osob s depresí, úzkostmi, či u silně stresovaných pacientů. Zajímavé je, že pacienti mají tendenci chatbotům přisuzovat lidské vlastnosti a často se jim svěřují s informacemi, které by obvykle s živými lidmi nesdíleli. Pacienti si dokonce vytvářejí s chatboty stejné vazby jako s terapeuty, psychology či psychiatry,“ říká Bunge.
Kromě toho lidem komunikace se stroji může pomoct s osaměním, nebo být prvním krokem k trénování konverzace s jinými lidmi. Podle dosavadních zkušeností se lidé o digitální persony zajímají s tím, že by rádi kamaráda. Někteří by při navazování běžných vztahů narazili na omezení vyplývající z jejich sociálních poruch, jako je například autismus – ale s digitálními personami jsou schopní komunikovat, a díky nim získávají jistotu pro běžné interakce s jinými lidmi.
Kalifornsko-pražská spolupráce
Bunge se zabývá umělou inteligencí v souvislosti s péčí o duševní zdraví pacientů. Na vývoji chatbotů určených pro léčbu deprese a úzkostí se podílí v české společnosti Promethist.ai, do jejíhož týmu přistoupil v loňském roce. Díky tomu, že se věnoval výzkumu ve stejné oblasti, znal práci a jak říká, uvědomil si, že digitální persony můžou být pro lékaře a terapeuty skvělou „prodlouženou rukou“.
Promethist vznikl na ČVUT s cílem vylepšit programy, které se označují jako digitální persony. Tedy algoritmy, které lidé někdy vnímají tak, jako by mluvili s jinými lidmi – ač jde o stroje. Je to i díky tomu, že nejde o konverzaci vypisovanou jen do nicneříkajícího webového rozhraní, místo toho ji „přijímá“ konkrétní avatar. Tedy zpodobnění člověka. Stroj tedy na lidi pomyslně hledí prostřednictvím obličeje muže či ženy, různého věku i odstínu pleti, přitom vždy trpělivě.
Za Promethistem stojí Jan Šedivý, expert, který roky pracoval v Googlu či IBM a v konverzační umělé inteligenci pomohl ukázat Česko a ČVUT světu, když jeho tým Alquist opakovaně uspěl v soutěži Amazon Alexa Prize. Cílem projektu je vytvořit aplikace pro lidi, kteří mají například mentální potíže, deprese, různé duševní poruchy, v době, kdy jim není na blízku psycholog, psychiatr či například terapeut.