Umělá inteligence nebude pracovní místa jen brát. Firmy, co ji využívají, se zvětšují rychleji, říká šéf ABSL
Jak mohou technologie proměnit firemní procesy a změnit práci center podnikových služeb? O tom bude listopadová konference ABSL.
Sektor podnikových služeb v Česku roste. Před deseti lety v něm působilo kolem padesáti tisíc zaměstnanců, příští rok už by to měl být čtyřnásobek. Patří tak k jedné z nejrychleji rostoucích částí české ekonomiky. Důvod je jednoduchý: pro velké mezinárodní firmy představují centra podnikových služeb často životně důležité jednotky. Ty měly původně dělat pro své mateřské společnosti jen podpůrnou agendu, dnes se v nich ale vyvíjí inovace, klíčové produkty a další služby a jejich význam stoupá. A do jejich fungování promlouvají i technologie. „V našem oboru umělá inteligence funguje jako katalyzátor růstu,“ říká šéf asociace ABSL Jonathan Appleton.
V souvislosti s nástupem umělé inteligence a dalších technologií se mluví o tom, že řada pracovních míst zanikne. Souhlasí s tím také šéf oborové asociace ABSL, která v Česku zastupuje sektor podnikových služeb, jedním dechem však dodává, že se nebudou pracovní místa zdaleka jen rušit. „Roboti v našem oboru v tuto chvíli zastávají práci, která odpovídá 15 tisícům pracovních míst. Zároveň ale v oboru funguje téměř pět tisíc inženýrů, kteří automatizaci a umělou inteligenci programují a zavádí, a řada dalších expertů, kteří se věnují vzdělávání či analýzám dat,“ popisuje.
Právě změnám a výzvám, kterým čelí svět podnikových procesů, se bude věnovat velká ABSL Conference 2023, která proběhne od 1. do 2. listopadu v Brně a CzechCrunch je jejím mediálním partnerem. Vystoupí téměř 90 expertů, kteří budou hovořit o trendech využívání umělé inteligence ve firmách, o tom, jak dnes lidé spolupracují s technologiemi nebo jak inovují firemní procesy. A také o tom, jak je potřeba vzdělávat lidi pro kariéru budoucnosti. O své zkušenosti se podělí Danuše Nerudová, jeden ze šéfredaktorů Financial Times Yuri Bender a zástupci velkých společností jako Deloitte, Colliers, Grafton Recruitment či Accenture.
„Sektor podnikových služeb stojí před neuvěřitelnou změnou. A buď se tomu přizpůsobí, nebo postupně zanikne,“ věští Jan Hejtmánek, partner v oddělení poradenských služeb společnosti Deloitte, který se zabývá inteligentní automatizací. Právě ta spolu s nástroji umělé inteligence významně promění podobu práce v mnoha sektorech včetně podnikových služeb. Generativní umělá inteligence podle Hejtmánka dokáže řadu aktivit od lidí zcela převzít. „Zároveň se tím uvolní ruce řadě lidí, kteří oboru dobře rozumí a budou moci nad výstupy zpracovanými díky umělé inteligenci vytvářet užitečné analýzy,“ popisuje možný scénář.
Podle Jana Hejtmánka obecně platí, že velkou výzvou pro management firem bude pochopit a naučit se pracovat s faktem, že třeba až půlku zaměstnanců budou tvořit roboti, a to nejen ve výrobě, ale třeba také v administrativě nebo marketingu. Zároveň upozorňuje na to, že s umělou inteligencí bude třeba pracovat jinak než s běžnými technologiemi či nástroji typu Word, SAP či Oracle. Podle něj je třeba k umělé inteligenci přistupovat v podstatě jako k „věci“, která může chybovat, „neposlouchat“ nebo rozvíjet zadání jiným než kýženým směrem. „Pro firmy to znamená, že pokud implementují umělou inteligenci, musí se k ní chovat jako k nástroji, který pomáhá a je svébytnou entitou,“ říká.
Zároveň platí, že ani umělá inteligence pochopitelně nebude všespásná. „Lidskou činnost technologie nahrazují jen v některých oblastech, jako jsou opakované, rutinní úkoly. Lidé se tak mohou věnovat jiné, zajímavější a kreativnější práci, například rozvíjet nové služby. Vlastně můžeme říct, že v oboru podnikových služeb umělá inteligence funguje jako katalyzátor růstu. Z našeho průzkumu totiž vyplývá, že firmy, které využívají umělou inteligenci, rostou co do počtu zaměstnanců dokonce dvojnásobným tempem, než kolik činí oborový průměr,“ říká Appleton z ABSL.