Umělá inteligence přinese revoluci ve vzdělávaní. Na Unicorn University ji už zavádějí do praxe

Vzdělávání čekají velké změny. Učit a známkovat bude brzy umělá inteligence, kantoři se stanou tutory kreativního uplatňování znalostí.

TechCast Unicorn University

Foto: CzechCrunch

David Hartman a Marek Šťastný z Unicorn University a Unicorn Universe

Jednou z nejdůležitějších oblastí, kam umělá inteligence v současné době proniká, je vzdělávání. S jejím rozvojem se přímo nabízí myšlenka vzniku zábavných individuálních lekcí, které povedou avataři na míru aktuálním znalostem každého žáka. Učitelé se o práci bát ale nemusí. I když umělá inteligence zvládne učit a známkovat, učitelé dostanou příležitost stát se průvodci v kreativním uplatňování nabytých znalostí. Jediný, pro co ve vzdělávání budoucnosti není místo, je nuda.

I když si na tuto lákavou budoucnost ve veřejných školách budeme muset ještě pár let počkat, softwarová společnost Unicorn už některé principy zavádí do praxe firemní výuky softwaru. Lecturer at IT department na Unicorn University David Hartman a Product Hub Director v Unicornu o své vizi vzdělávání mluvili v novém dílu TechCastu, technologickém podcastu CzechCrunche.

„Programátoři vědí, jak náročné je naučit se nový programovací jazyk. Začátky jsou těžké především pro studenta, spousta věcí funguje divně, je potřeba si vše postupně zkoušet, opakovat a prohlubovat,“ vysvětluje Marek Šťastný, proč v první fázi není přítomnost lidského učitele tolik přínosná. Jenže učit se programovat jako dřív podle něj nebude brzy dávat smysl.

Jak se vývoj softwaru stává stále komplexnější disciplínou, je podle Šťastného mnohem důležitější být schopen sestavovat jednotlivé technologie a nástroje dohromady jako dílky puzzle, aby výsledek firmám s maximální efektivitou řešil byznysové problémy. Ve vzdělávání programátorů tak dnes vyvstávají zcela nové výzvy.

Schopnost ušetřit si práci vytvořením zadání pro nástroje postavené na umělé inteligenci, jako je ChatGPT, a jejich následná úprava, je mnohem důležitější než schopnost naprogramovat aplikaci ručně od nuly. Právě kvůli tomu mělo programování pro spoustu lidí nálepku noční můry. Nutnost mravenčí práce nebyla pro každého, obzvlášť když opomenutí nepatrných detailů mohlo znamenat katastrofální následky z pohledu uživatelské zkušenosti.

Umělá inteligence v tomto směru vše zjednodušuje a sama při tvorbě kódu některé okrajové scénáře řeší nebo na ně člověka upozorňuje. Ten se tak nemusí nudit při psaní jednotlivých funkcí, protože většinu lze s dobrým zadáním delegovat na robotický nástroj. Převzetím těchto činností nové nástroje otevírají vývojářům dveře k zajímavějším činnostem, kdy se mohou soustředit na analyzování, syntézu a algoritmizaci komplexních problémů.

„Podmínkou nutnou pro správné fungování jakékoliv umělé inteligence je dostatečné množství kvalitních dat. A ta v byznysu často chybí. Proto si sami budujeme framework, který umí řešit různé byznysové úlohy a analyzovat scénáře z praxe. Snažíme se v tomto směru propojovat Unicorn jako technologickou firmu a naši univerzitu,“ upozorňuje Šťastný na zajímavou synergii praktického a akademického světa, kde inovaci ve vzdělávání již realizují.

Dost možná umělá inteligence dokáže jednou člověka vzdělávat zcela jinak, než tomu bylo ve školách dosud. Nebude se muset držet pevně daného oboru, pravděpodobně bude studenty spíše navádět takovým směrem, aby využila jejich maximální potenciál. „Představit si to můžete tak, že sice nastoupíte na medicínu, ale postupně se ukáže, že byste byl spíš skvělý architekt. Tak vás umělá inteligence bude učit architekturu,“ vysvětluje Šťastný.

V tomto směru s talentem studentů už dnes pracují vzdělávací nástroje, které na základě série testů zjišťují jejich silné a slabé stránky. Není potom problém zjistit, pro co má student nadání, i když to sám zatím neví, případně mu nabídnout vhodnou lekci pro doplnění chybějících znalostí. Učitelé se ale o práci bát nemusí, ačkoliv se to tak často mezi lidmi povídá.

„Rolí učitele bude integrovat veškeré znalosti dohromady a podporovat studenty v jejich kreativním uplatňování. Představit si to můžeme jako v Anglii, kde funguje tutorský systém – studenti tam s profesory sedí před školou na trávníku a debatují o tom, co by bylo zajímavé dále zkoumat,“ vysvětluje Hartman, který ale druhým dechem dodává, že i učitelé budou za novou technologii rádi, ušetří jim čas například se známkováním a doporučí jim, kterým směrem studenty dále rozvíjet.

Další díl TechCastu si můžete pustit na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo na YouTube. Dozvíte se v něm také:

  • Jak ze studentů umělá inteligence vytáhne to nejlepší.
  • Co se mění na práci vývojáře.
  • Zda budou za pár let ještě potřeba učitelé.
  • Proč v budoucnu možná bude vzdělání větší zábava.
  • Jak velká je hrozba plagiátorství a jaká jsou další rizika nástupu umělé inteligence.