Usnadňují e-shopům marketing, reklamy naklikají za ně. Česká Tanganica získala milionovou investici

Mladá firma, která se stala vítězkou třetího běhu CzechCrunch Startup Academy, během posledního roku obchodníkům přinesla obrat 200 milionů korun.

Peter BrejčákPeter Brejčák

00-tanganica-founders-boxed-min

Foto: Tanganica

Zakladatelé startupu Tanganica Samuel Machat, Filip Svárovský a Robert Tichý

0Zobrazit komentáře

Ulehčit marketing tak, že majiteli či manažerovi e-shopu stačí jeden klik a o všechno je postaráno. Takovou službu nabízí český startup Tanganica, jenž registruje již několik tisíc obchodníků a jen během loňského roku vyrostl čtyřnásobně. Aby svůj produkt dokázal vyvíjet rychleji a expandovat také do zahraničí, firma nyní získala investici v řádu milionů korun.

„Chceme, aby bylo nastavení marketingových kampaní tak jednoduché, že e-shop nebude potřebovat absolutně žádné zvláštní know-how nebo účty. Jednoduše přijde do aplikace, vyplní základní informace, dobije kredit a klikne na tlačítko ,Spustit‘. O vše už se postaráme my,“ vysvětlil již dříve zakladatel Tanganiky Filip Svárovský.

Ještě před rokem Tanganiku na automatizaci marketingu využívalo pět set e-shopů, nyní již podle Svárovského registrované uživatele počítá v tisících, z čehož by těch platících mělo být několik stovek. Cílem pro rok 2022 bylo pokořit dvacet milionů korun od klientů investovaných do reklamy. „Jen těsně se nám to nepodařilo,“ říká teď Svárovský. I tak prý loni šlo o čtyřnásobný růst.

Jak ale čtyřiadvacetiletý spoluzakladatel startupu doplňuje, během posledních dvanácti měsíců Tanganica svým klientům dokázala pomocí marketingových kampaní přinést obraty v celkové výši dvě stě milionů korun. „Nyní během léta je obecně v e-commerce slabší sezona, zároveň je trh v útlumu. Segment malých a středních e-shopů, na které se zaměřujeme, ale pořád dokáže růst,“ doplňuje Svárovský s odvoláním na statistiky společnosti Shoptet, podle nichž právě tento segment dokázal v letošním roce pořád růst.

Přihlaste se!

Tanganica byla účastníkem naší startupové akademie, do které se můžete se svou firmou přihlásit i vy! Do 31. října jsou pro vás otevřeny přihlášky do kola Rise pro začínající startupy. Více informací naleznete zde.

V dalším rozvoji Tanganiku podpoří také nový investor. Novira Capital úspěšného startupisty Vítka Vrby do startupu v rámci takzvaného pre-seed kola vkládá jednotky milionů korun. „Nejde jen o peníze, ale hlavně o know-how. Vítek se aktivně zapojuje a sdílí s námi své zkušenosti, které nasbíral během toho, jak budoval Webnode,“ říká Svárovský.

„Vášeň zakladatele, jeho jasná vize a v neposlední řadě skvělý produkt nás přesvědčily, že Filip a jeho Tanganica jsou na správné cestě a rádi jej na ní investičně podpoříme v dalším růstu,“ komentuje investici Vrba, jenž stál za exitovaným startupem Webnode a přes fond Novira Capital podpořil například Reservio, Smartsupp nebo nedávno prodaný Smartlook.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Investice má Tanganice pomoci s dokončením přestavby samotné platformy, aby byla připravena na větší škálování. Druhým cílem pak je zahraniční expanze. Doteď totiž působila jen v Česku a na Slovensku, vyhlíží však klienty v širším regionu střední a východní Evropy. Ještě letos ale startup plánuje představit platformu po redesignu s jednodušší uživatelskou cestou. Zároveň připravuje změny v rámci svého ceníku, který byl doteď nastavený jako poplatek čistě z prodejů přinesených e-shopům.

Tanganica je zároveň úspěšným absolventem Startup Academy od CzechCrunche, kdy během slavnostního ukončení vyhrála první místo v konkurenci dalších přibližně dvaceti mladých nadějných firem. „Na programu oceňuji zejména přístup ke skvělému networku lidí. Zkušeného mentora, který se ti věnuje každý týden hodinu, jednoduše jen tak nenajdeš. I workshopy byly dělané prakticky, hodně nás posunuly,“ hodnotí Svárovský.

Mentorem Tanganiky byl Vojta Roček, spoluzakladatel exitovaného startupu Stories.io a nyní partner fondu Presto Ventures. „Řešení na jedno kliknutí pro výkonnostní marketing mě vždy přišla atraktivní. Složitost celé oblasti přímo křičí po automatizaci a zjednodušení. S Tanganikou jsem si ověřil, že to lze postavit. A tým kolem Filipa má v ruce všechny karty k tomu, aby to dále škáloval. Jsem rád, že jsem měl šanci se s ním v rámci CzechCrunch Startup Adacemy potkat a pracovat s ním na dalším růstu jeho startupu,“ dodává Roček. Startup Academy má do 31. října otevřené přihlášky do programu Rise pro early-stage startupy.

Kryptoměny nemůžeme ignorovat, říká největší česká banka. Investuje do nástroje, který s nimi pomáhá

Česká spořitelna přes svůj Seed Starter posílá peníze do startupu, který dělá obchody s kryptoměnami srozumitelnější. Firma nasbírala 36 milionů.

Iva BrejlováIva Brejlová

blockmate

Foto: Blockmate

Zakladatelé Blockmate: Peter Laubert, Ivan Hladík, Szabolcs Balogh, Andrej Coplák

0Zobrazit komentáře

Kryptoměny prošly během pár let obrovskou proměnou, z jednoho z nedosažitelných trendy slůvek až po pojem, který alespoň do určité míry chápe široká veřejnost. Staly se běžně přijímanou možností toho, do čeho vložit reálné peníze. A to pro tolik lidí, že zprostředkovat přístup k nim je zajímavou a důležitou misí – aspoň tak to vnímá Česká spořitelna. Právě její fond poslal miliony do startupu, který lidem ukazuje kryptoměny ve světě klasických peněz.

Blockmate není nástroj, který by umožňoval přímo obchodování. Umí však digitální aktiva představit lidem tak, aby viděli, jak jim finance v nich rostou, nebo naopak klesají. Ukazuje také rizika a umožňuje například interakce s kryptoportfoliem.

„Digitální aktiva a kryptoměny nemůžeme ignorovat, jen v Česku s nimi obchodují desítky tisíc bankovních klientů a objemy jejich obchodů se měsíčně pohybují okolo dvou set milionů korun,“ říká Jiří Skopový, lídr programu Seed Starter České spořitelny.

Právě jeho prostřednictvím největší česká banka poslala investici do Blockmate. Navíc se přidala řada významných firem. Česká spořitelna se oproti předchozím zvyklostem pro obchod spojila rovnou se Slovenskou spořitelnou – s tím, že potenciál v kryptoměnovém projektu vidí obě, respektive Seed Startery bank v obou zemích. Jejich investice činí 760 tisíc eur, v přepočtu přes 18,5 milionu korun, a je ve formě konvertibilního úvěru, takže výše podílu bude určena až v budoucnosti podle aktuální valuace.

Jiří Skopový

Foto: Seed Starter

Jiří Skopový vede program Seed Starter

Další peníze přidal investiční fond Tensor Ventures, Depo Ventures, Token Ventures, BADideas.fund, Zaka Ventures a Diaspora Ventures. Celkem sedm investorů, tedy tato šestice a společná investice Seed Starterů, se složilo na 1,5 milionu eur, což je okolo 36 milionů korun.

„Toto investiční kolo nám umožňuje urychlit naše snahy o revoluci ve finančních službách a průnik těchto sektorů,“ věří Andrej Coplák, spoluzakladatel a ředitel Blockmate. Podle mladého projektu může platforma oslovit i více než 300 milionů uživatelů.

„Věříme, že Blockmate má skutečný potenciál propojit kryptoměny se světem tradičních financí a zpřístupnit tak jejich obchodování úplně každému,“ doplňuje partner Depo Ventures Petr Šíma.

Nejsme v záklonu

Investice do projektů, které můžou být přelomové – ale možná taky naopak nikdy nevyrostou na fungující firmu –, jsou v popisu práce zmíněných šesti rizikových fondů. Příklon velké banky je ale pro kryptoměnový svět velká věc.

Instituce se přidává k investorům až v druhém kole. Poprvé do Blockmate poslaly peníze v pre-seedové fázi fondy Tensor Ventures a Depo Ventures a projekt nasbíral půl milionu eur. „Tentokrát jsme se postarali také o to, aby se o projektu dozvěděli i zástupci velkého bankovního světa,” říká Roman Smola, partner Tensor Ventures.

deap

Přečtěte si takéČeská spořitelna si našla startup, online srovnávač energiíČeská spořitelna si našla nový startup, srovnávač energií. Dává mu desítky milionů a posílá ho do George

Česká spořitelna proklamuje jako své cíle zvyšování finančního zdraví a kultivaci prostředí, v němž obchody s digitálními aktivy probíhají. A Blockmate má představovat nástroj, jak mít o nich a s nimi spojenými transakcemi přehled.

Blockmate ukazuje finanční portfolio jako celek, tedy jak standardní bankovní produkty, tak třeba právě kryptoměny. „Díky tomu zvýší schopnost klientů řídit jejich osobní finance zdravým způsobem,“ myslí si Skopový.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Co se krypta týče, nejsme v záklonu a v defenzivní pozici, jak se nám občas podsouvá. Nebráníme se tomu. Jenže zároveň musíme být opatrní, jinak to prostě nejde, musíme respektovat zákon. Navíc jde o velmi mladé technologie a pro řadu lidí může být zkušenost s kryptem, jež může být pozitivní, ale s ohledem na výkyvy i dost negativní, tou určující investiční zkušeností. Klientům vždy radíme, že by krypto mělo být součástí širšího diverzifikovaného portfolia, protože když do něčeho pošlou 100 procent svých úspor, nemůžou se pak divit, když to špatně dopadne,“ vysvětloval pro CzechCrunch už loni postoj instituce její generální ředitel Tomáš Salomon.

Projekt sbírá všechny dostupné informace z kryptoprostoru. Nabízí jednotné rozhraní, jež usnadňuje přístup k finančním údajům z různých globálních služeb. Uživatelé Blockmate mohou získat například data o klientech kryptoúčtů, transakcích a zůstatcích, platforma zároveň poskytuje souhrnný finanční přehled o příjmech i útratách, včetně možných rizik na základě historie a chování.

Firma popisuje, že její snahou je propojit svět digitálních aktiv s otevřeným bankovnictvím. Právě s využitím Open Banking standardu propojuje miliony uživatelů kryptoměn s více než 25 tisíci existujícími fintechy, které tento standard v rámci svých řešení už používají. Projekt založil vedle Andreje Copláka také další Slovák Peter Laubert.

„I přes očistu, kterou si kryptoprostor prošel v roce 2022, dnes už málokdo pochybuje, že tento obor zde zůstane a bude nadále růst. To dokládá i obrovský výčet technologických firem jako Mastercard, Visa, Google nebo PayPal, které se touto technologií zabývají a budují si interní týmy a know-how, jak s ní pracovat,“ doplňuje Martin Jančík, spoluzakladatel Token Ventures.