Úspěch první nabídky akcií se neopakoval. Pilulka nyní upsala 67 milionů, chtěla trojnásobek

Lékárenská skupina ukončila svůj sekundární úpis cenných papírů. „Je teď na Pilulce, aby ukázala, že její byznys model má smysl,“ říká investor.

Peter BrejčákPeter Brejčák

pilulka-kasa-bratri-regular-min

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Ve čtvrtek skončil druhý úpis akcií lékárenské skupiny Pilulka. Její první úpis koncem roku 2020 byl považován za úspěšný a firmě tehdy vynesl přes 300 milionů korun. Nyní o podobném úspěchu mluvit nelze. Z celkem 500 tisíc nabízených kusů akcií společnost nakonec prodala bezmála 150 tisíc. Při ceně 450 korun za akcii mohla původně získat až 225 milionů korun, nakonec se ale částka zastavila na 67,4 milionu.

S akciemi Pilulky se obchoduje na parketu Start Pražské burzy, která je určena spíše malým společnostem. Druhý úpis akcií, takzvané SPO (Secondary Public Offering), měl dvě kola. První bylo určeno pouze pro stávající akcionáře, přičemž z nich se zapojilo celkem 45 a upsali 110 tisíc kusů akcií za 49,6 milionu korun. „Dopadlo lépe, než jsme očekávali, jsme spokojeni,“ reagovali tehdy v rozhovoru pro CzechCrunch zakladatelé Pilulky, bratři Petr a Martin Kasovi. Jak dodali, panoval u nich optimismus.

V druhém kole úpisu, které bylo otevřené všem investorům do 22. června, se pak upsalo 39 tisíc akcií za celkem 17,7 milionu korun. Dohromady za obě kola tak jde o 67,4 milionu korun. Stávající byznys plán, který Pilulka investorům předkládala, přitom počítal s mnohem vyšší částkou. Kasovi ale rovnou přidali, že pokud se vybere menší částka, Pilulka bude muset některé aktivity spojené s expanzí odložit na později, až si na ně vydělá sama.

„Výsledek je pro mě osobně potvrzením, jak extrémně rozhoduje makro a sentiment na trhu,“ komentuje nyní pro CzechCrunch Martin Kasa. Na jeho slova reaguje jeden z investorů a při úvodním úpisu akcií velký propagátor Pilulky Jaroslav Šura, podle kterého to je jen část příběhu. Sám je i nadále minoritním akcionářem, jak popisoval v našem podcastu.

jaroslav-sura

Foto: CzechCrunch

Investor Jaroslav Šura

„Když se podíváme na technologické tituly, a Pilulka o sobě říká, že je technologická, tak v USA výrazně vzrostly. Je nicméně fakt, že u technologických titulů, které jsou na trhu třeba pět a více let a dosud nevytvořily žádný zisk, není ten sentiment nijak úžasný, a to ani v USA. To platí i o Pilulce. Její výsledky za minulý rok navíc opravdu nikoho nepřesvědčily o udržitelnosti jejího byznys modelu. Je teď zejména na manažerech Pilulky, aby ukázali, že jejich byznys model má smysl a logiku,“ komentuje pro CzechCrunch Šura.

Během úpisu bylo pozastaveno obchodování s akciemi Pilulky, přičemž znovu zahájeno bude od pátku 23. června. Pilulka prostředky získané na burze plánovala směřovat zejména na posílení stávajícího byznysu na nových trzích, jak označuje Rumunsko, kam expandovala před čtyřmi lety, a Maďarsko s Rakouskem, kam se rozšířila teprve loni. Jako druhou prioritu označila stavění služeb s přidanou hodnotou, což je větev digitálních služeb v rámci takzvaného eHealthu.

„V následujících dnech představíme další kroky. Budeme se dále soustředit na náš jádrový byznys, který je profitabilní a hezky roste. Nižší úpis bude mít jistě vliv na nižší dynamiku některých našich aktivit,“ doplňuje Martin Kasa.

Podle konsolidovaných hospodářských výsledků za loňský rok skupina Pilulka dosáhla tržeb ve výši 2,465 miliardy korun s meziročním růstem o šest procent. Čistou ztrátu přitom meziročně navýšila z 26 milionů korun na loňských 65 milionů. Ukazatel EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy) dosáhl v minulém roce záporných 800 tisíc korun.

„Úpis akcií Pilulky nebyl, dle mého názoru, dobře načasovaný. Výsledek určitě nelze považovat za úspěch. Na druhou stranu i laťka očekávání byla podle mě, vzhledem k aktuální finanční kondici firmy, nastavena vysoko,“ komentuje pro CzechCrunch analytik společnosti XTB Tomáš Cverna.

2

Přečtěte si takéHájek & Šura: Burza má být výkladní skříní naší ekonomikyHájek & Šura: Burza má být výkladní skříň ekonomiky. Poláci nám ji dřív záviděli, než nás předběhli

Podle Cverny bude nyní Pilulka muset seškrtat své plány, což je velkým negativem pro akcionáře, kteří do úpisu akcií vstupovali s očekáváním. „Dle managementu má společnost v letech 2023 až 2026 růst průměrným tempem 17 procent ročně. I tato očekávání mohou být negativně ovlivněna neúspěchem při novém úpisu akcií,“ doplňuje.

Podobný názor má také Tomáš Pfeiler, portfolio manažer Cyrrusu: „Upsala se zhruba třetina z maximálního možného počtu akcií, což rozhodně za úspěch považovat nelze. Během úpisu v roce 2020 se Pilulka skvěle trefila do tehdejších investorských preferencí – prodej léčiv a e-commerce. Tyto sektory tehdy zažívaly takřka explozivní boom. Pandemická euforie se však stala vzdálenou vzpomínkou. Co se hospodaření týče, nepředvádí společnost excelentní výkony, proto se nelze divit vlažnému zájmu investorů o akcie.“

Komentář investora Jaroslava Šury

Zatímco první kolo bylo podle mého názoru docela úspěšné, druhé kolo naopak považuji za fiasko. Nemá smysl si namlouvat, že bylo úspěšné. Faktorů byla celá řada. Nepovedla se ani reklama v samotném závěru s hláškou, ať si lidé koupí Pilulku, protože takhle levně ještě nikdy nebyla. To se může používat u housek nebo spotřebního zboží, ale u akcií jsem to snad ještě nikdy neviděl. Myslím, že to do našeho konzervativního prostředí nepatřilo, a domnívám se, že to i část investorů odradilo.

Jelikož mi první kolo přišlo uživatelsky dost nepříjemné, protože nebylo tak snadné akcie nakoupit, počkal jsem na druhé kolo. Ale když jsem viděl neochotu ostatních investorů nakupovat, také mě to trochu ovlivnilo a nakoupil jsem méně, než jsem původně plánoval.

Důležitým ukazatelem je za mě EBITDA marže, která byla minulý rok u jádrového byznysu Pilulky v Česku a na Slovensku pouze 1,5 %. Jestliže chtějí expandovat do zahraničí, lze jen stěží předpokládat, že by tam fungovali zásadně lépe než na domácím trhu. Ziskovost Pilulky se tedy patrně dostaví později, než si všichni představovali. Pak zůstává otázka, jak koncipovat její budoucnost.

Vidíme, jaký byl rozdíl mezi Alzou a Mallem. Zatímco Alza byla od začátku stavěná jako výdělečná firma, Mall byl v permanentní ztrátě a stavěný tak, že se bude prodávat. Je možné, že se Pilulka během několika let někomu prodá, samozřejmě za lepší ceny, než jsou dnes, ale bude to nějaký proces.

Management bude muset výrazně sáhnout do nákladů, protože nejvýrazněji loni rostly osobní náklady, a to s EBITDA marží 1,5 % nemůže fungovat. Teď je míč na straně managementu, budou muset výrazně šetřit a redukovat náklady. Musí si dobře uvědomovat, že pokud by chtěli za dva roky další SPO, už jim nikdo nedá ani korunu.