Úspěch první nabídky akcií se neopakoval. Pilulka nyní upsala 67 milionů, chtěla trojnásobek

Lékárenská skupina ukončila svůj sekundární úpis cenných papírů. „Je teď na Pilulce, aby ukázala, že její byznys model má smysl,“ říká investor.

Peter BrejčákPeter Brejčák

pilulka-kasa-bratri-regular-min

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Ve čtvrtek skončil druhý úpis akcií lékárenské skupiny Pilulka. Její první úpis koncem roku 2020 byl považován za úspěšný a firmě tehdy vynesl přes 300 milionů korun. Nyní o podobném úspěchu mluvit nelze. Z celkem 500 tisíc nabízených kusů akcií společnost nakonec prodala bezmála 150 tisíc. Při ceně 450 korun za akcii mohla původně získat až 225 milionů korun, nakonec se ale částka zastavila na 67,4 milionu.

S akciemi Pilulky se obchoduje na parketu Start Pražské burzy, která je určena spíše malým společnostem. Druhý úpis akcií, takzvané SPO (Secondary Public Offering), měl dvě kola. První bylo určeno pouze pro stávající akcionáře, přičemž z nich se zapojilo celkem 45 a upsali 110 tisíc kusů akcií za 49,6 milionu korun. „Dopadlo lépe, než jsme očekávali, jsme spokojeni,“ reagovali tehdy v rozhovoru pro CzechCrunch zakladatelé Pilulky, bratři Petr a Martin Kasovi. Jak dodali, panoval u nich optimismus.

V druhém kole úpisu, které bylo otevřené všem investorům do 22. června, se pak upsalo 39 tisíc akcií za celkem 17,7 milionu korun. Dohromady za obě kola tak jde o 67,4 milionu korun. Stávající byznys plán, který Pilulka investorům předkládala, přitom počítal s mnohem vyšší částkou. Kasovi ale rovnou přidali, že pokud se vybere menší částka, Pilulka bude muset některé aktivity spojené s expanzí odložit na později, až si na ně vydělá sama.

„Výsledek je pro mě osobně potvrzením, jak extrémně rozhoduje makro a sentiment na trhu,“ komentuje nyní pro CzechCrunch Martin Kasa. Na jeho slova reaguje jeden z investorů a při úvodním úpisu akcií velký propagátor Pilulky Jaroslav Šura, podle kterého to je jen část příběhu. Sám je i nadále minoritním akcionářem, jak popisoval v našem podcastu.

jaroslav-sura

Foto: CzechCrunch

Investor Jaroslav Šura

„Když se podíváme na technologické tituly, a Pilulka o sobě říká, že je technologická, tak v USA výrazně vzrostly. Je nicméně fakt, že u technologických titulů, které jsou na trhu třeba pět a více let a dosud nevytvořily žádný zisk, není ten sentiment nijak úžasný, a to ani v USA. To platí i o Pilulce. Její výsledky za minulý rok navíc opravdu nikoho nepřesvědčily o udržitelnosti jejího byznys modelu. Je teď zejména na manažerech Pilulky, aby ukázali, že jejich byznys model má smysl a logiku,“ komentuje pro CzechCrunch Šura.

Během úpisu bylo pozastaveno obchodování s akciemi Pilulky, přičemž znovu zahájeno bude od pátku 23. června. Pilulka prostředky získané na burze plánovala směřovat zejména na posílení stávajícího byznysu na nových trzích, jak označuje Rumunsko, kam expandovala před čtyřmi lety, a Maďarsko s Rakouskem, kam se rozšířila teprve loni. Jako druhou prioritu označila stavění služeb s přidanou hodnotou, což je větev digitálních služeb v rámci takzvaného eHealthu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V následujících dnech představíme další kroky. Budeme se dále soustředit na náš jádrový byznys, který je profitabilní a hezky roste. Nižší úpis bude mít jistě vliv na nižší dynamiku některých našich aktivit,“ doplňuje Martin Kasa.

Podle konsolidovaných hospodářských výsledků za loňský rok skupina Pilulka dosáhla tržeb ve výši 2,465 miliardy korun s meziročním růstem o šest procent. Čistou ztrátu přitom meziročně navýšila z 26 milionů korun na loňských 65 milionů. Ukazatel EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy) dosáhl v minulém roce záporných 800 tisíc korun.

„Úpis akcií Pilulky nebyl, dle mého názoru, dobře načasovaný. Výsledek určitě nelze považovat za úspěch. Na druhou stranu i laťka očekávání byla podle mě, vzhledem k aktuální finanční kondici firmy, nastavena vysoko,“ komentuje pro CzechCrunch analytik společnosti XTB Tomáš Cverna.

2

Přečtěte si takéHájek & Šura: Burza má být výkladní skříní naší ekonomikyHájek & Šura: Burza má být výkladní skříň ekonomiky. Poláci nám ji dřív záviděli, než nás předběhli

Podle Cverny bude nyní Pilulka muset seškrtat své plány, což je velkým negativem pro akcionáře, kteří do úpisu akcií vstupovali s očekáváním. „Dle managementu má společnost v letech 2023 až 2026 růst průměrným tempem 17 procent ročně. I tato očekávání mohou být negativně ovlivněna neúspěchem při novém úpisu akcií,“ doplňuje.

Podobný názor má také Tomáš Pfeiler, portfolio manažer Cyrrusu: „Upsala se zhruba třetina z maximálního možného počtu akcií, což rozhodně za úspěch považovat nelze. Během úpisu v roce 2020 se Pilulka skvěle trefila do tehdejších investorských preferencí – prodej léčiv a e-commerce. Tyto sektory tehdy zažívaly takřka explozivní boom. Pandemická euforie se však stala vzdálenou vzpomínkou. Co se hospodaření týče, nepředvádí společnost excelentní výkony, proto se nelze divit vlažnému zájmu investorů o akcie.“

Komentář investora Jaroslava Šury

Zatímco první kolo bylo podle mého názoru docela úspěšné, druhé kolo naopak považuji za fiasko. Nemá smysl si namlouvat, že bylo úspěšné. Faktorů byla celá řada. Nepovedla se ani reklama v samotném závěru s hláškou, ať si lidé koupí Pilulku, protože takhle levně ještě nikdy nebyla. To se může používat u housek nebo spotřebního zboží, ale u akcií jsem to snad ještě nikdy neviděl. Myslím, že to do našeho konzervativního prostředí nepatřilo, a domnívám se, že to i část investorů odradilo.

Jelikož mi první kolo přišlo uživatelsky dost nepříjemné, protože nebylo tak snadné akcie nakoupit, počkal jsem na druhé kolo. Ale když jsem viděl neochotu ostatních investorů nakupovat, také mě to trochu ovlivnilo a nakoupil jsem méně, než jsem původně plánoval.

Důležitým ukazatelem je za mě EBITDA marže, která byla minulý rok u jádrového byznysu Pilulky v Česku a na Slovensku pouze 1,5 %. Jestliže chtějí expandovat do zahraničí, lze jen stěží předpokládat, že by tam fungovali zásadně lépe než na domácím trhu. Ziskovost Pilulky se tedy patrně dostaví později, než si všichni představovali. Pak zůstává otázka, jak koncipovat její budoucnost.

Vidíme, jaký byl rozdíl mezi Alzou a Mallem. Zatímco Alza byla od začátku stavěná jako výdělečná firma, Mall byl v permanentní ztrátě a stavěný tak, že se bude prodávat. Je možné, že se Pilulka během několika let někomu prodá, samozřejmě za lepší ceny, než jsou dnes, ale bude to nějaký proces.

Management bude muset výrazně sáhnout do nákladů, protože nejvýrazněji loni rostly osobní náklady, a to s EBITDA marží 1,5 % nemůže fungovat. Teď je míč na straně managementu, budou muset výrazně šetřit a redukovat náklady. Musí si dobře uvědomovat, že pokud by chtěli za dva roky další SPO, už jim nikdo nedá ani korunu.

Větší efektivita i umělá inteligence. Footshop, Kytary.cz, Pilulka a Pneumatiky.cz hodnotí letošní rok

Přední osobnosti české e-commerce v anketě přibližují, jakých výsledků aktuálně dosahují jejich firmy a jak mají nastavené letošní priority.

Peter BrejčákPeter Brejčák

e-commerce_6

Foto: CzechCrunch

Peter Hajduček z Footshopu, Filip Černý z Kytary.cz, Martin Kasa z Pilulky a Vojtěch Schwangmaier ze skupiny Onio

0Zobrazit komentáře

V Česku na internetu – ve specializovaných obchodech – prodá více zboží než oni jen málokdo. CzechCrunch oslovil s prosbou o zhodnocení jejich aktuální situace zástupce několika e-shopů, které se umístily v žebříčku stovky největších e-shopů u nás. Doba totiž na trhu obecně není jednoduchá a tržby maloobchodníků klesají již více než dvanáct měsíců v řadě.

Ve čtvrtém díle ankety mezi předními tvářemi českých e-shopů odpovídá zakladatel teniskového Footshopu Peter Hajduček, Filip Černý z hudebního projektu Kytary.cz, Martin Kasa z lékárenské Pilulky a Vojtěch Schwangmaier ze skupiny Onio, do níž spadá mimo jiné e-shop Pneumatiky.cz.

Otázky jsme jim položili dvě:

  1. Jak se vám vydařila první polovina roku a co očekáváte v té druhé?
  2. Zmiňte tři body/oblasti/projekty/strategie, které ve vašem byznysu pro letošní rok považujete za absolutně klíčové.

Anketa je součástí e-commerce speciálu

peter-hajducek_1-1

Foto: Footshop

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

Peter Hajduček, zakladatel, Footshop

Náš mindset jsou kvalitní exekuce, rychlé iterace, naskakování do příležitostí a velmi pragmatický přístup k rozhodování.

Klíčové oblasti: 

  • Operational excellence, což souvisí s několika oblastmi. Abychom si byli jistí, že máme nejlepší dosažitelné podmínky se všemi partnery včetně dopravy, platebních bran, nájmů apod. Hledáme možnosti pro automatizaci a zefektivňování interních procesů, například jsme zavedli chatbota a výrazně zefektivnili zákaznickou podporu. Chceme rozvíjet práci s daty, aby měl každý člověk ve firmě vlastní denní dashboard a dělal nad ním rozhodnutí. Vysoké tempo iterací – nedíváme se jen na nejprodávanější značku za minulý měsíc, ale každých pár dnů a snažíme se doskladňovat. To samé platí v marketingu, kamenných obchodech a dalších aspektech. Zároveň měníme IT infrastrukturu Queens na Footshop systémy, čímž podpoříme procesy a umožníme mezinárodní expanzi.
  • Rozšiřování kamenných prodejen. V červenci otevíráme v Bratislavě a díváme se po dalších prostorách pro Footshop i pro Queens.
  • Mobilní aplikace. Příští měsíc spustíme vlastní aplikaci pro Footshop, nyní dokončujeme přípravy a chystáme kampaň.
  • Private label a licensing. Hledáme nové příležitosti produktové expanze a pro posilování značky. Představíme první kolekci od nastavení nové strategie a sestavení nového týmu. Nad Queens také pracujeme na rozvoji prodeje licencovaných produktů Star Wars, Netflix apod.

filip_cerny

Foto: Kytary.cz

Filip Černý je marketingovým ředitelem e-shopu Kytary.cz

Filip Černý, marketingový ředitel, Kytary.cz

V první polovině roku se nám dařilo o něco lépe, než jsme plánovali. Byli jsme nastavení spíš na černé scénáře a stagnace byla v podstatě optimistická verze. Nakonec nárůsty zaznamenala většina našich aktivit, jak z pohledu B2B/B2C, tak online/offline nebo jednotlivých zemí. Daří se i našim výrobním projektům a privátním značkám. Zdá se, že jsme loňskou (inflační) optimalizaci udělali dobře. Výrazně se uklidnily i potíže s dostupností zboží a drahou logistikou, které nás provázely poslední roky. Naopak nedostatek kvalitních a volných lidí na trhu práce stále roste a to nám dělá trochu starosti.

Klíčové oblasti:

  • Jako většina firem sledujeme raketový nástup technologií umělé inteligence a postupně se snažíme využít to, co dává smysl nyní. Připravujeme se na budoucnost plnou robotů. Na některých odděleních je využívání AI nástrojů denním chlebem.
  • Zaměřujeme se víc na prodejní kanály v tom nejširším slova smyslu. Vylepšujeme online, tuníme prodejny a zlepšujeme většinu poskytovaných služeb. Chceme být neustále na špici v oboru.
  • Budování značky není nikdy dost. Jsme ve fázi, kdy toho máme hodně za sebou, ale také hodně před sebou. Teď je ten pravý čas posunout se zase o krůček dál.

martin-kasa-cc-min

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Martin Kasa, spoluzakladatel a spolumajitel Pilulky

Martin Kasa, spoluzakladatel, Pilulka

Čísla za první měsíce letošního roku se vyvíjejí přibližně podle našeho plánu. První kvartál byl pomalejší, ale už teď můžeme říct, že jsme historicky na nejlepších květnových číslech za deset let od založení Pilulky. Neobešlo se to ale bez úsporných opatření, která jsme zahájili vloni na podzim, kdy jsme postupně zeštíhlili manažerské struktury o bezmála dvacet procent.

Druhou polovinu roku ovlivní právě probíhající SPO (Second Public Offering). V případě úspěchu nám umožní plánovaný rozvoj na zahraničních trzích, na které jsme vstoupili v druhé polovině roku 2022. V Česku a na Slovensku plánujeme růst okolo dvaceti procent nad e-commerce trhem bez ohledu na výsledek veřejného úpisu akcií.

Klíčové oblasti:

  • Mimo transakční byznys a zmiňovanou expanzi se letos zaměřujeme na zdravotnickou aplikaci Plus Care, kde již máme uzavřeno několik smluvních partnerství s předními farmaceutickými společnostmi.
  • Stále více a více řešíme placenou komunikaci výrobců na naše zákazníky. Mimo prodejního kanálu jsme pro farmaceutické firmy stále cennější i jako takzvaný mediální dům. Málokdo má takový vliv, ale i odpovědnost za výběr spotřebitelů v sektoru jako my.

onio1

Foto: Onio

Vojtěch Schwangmaier, zakladatel skupiny e-shopů Onio

Vojtěch Schwangmaier, zakladatel, Onio (Pneumatiky.cz, Rucni-Naradi.cz)

První polovina letošního roku byla pro nás ve znamení finiše technologické obměny, kterou jsme začali před dvěma lety. Většina kapacit firmy směřovala do vychytání posledních much v naší nové produktové bázi a přechodu na nové ERP. Od toho si mimo jiné slibujeme výrazné zrychlení nasazování nových věcí a inovací, ale také lepší kvalitu a efektivitu.

Podařilo se nám úspěšně překlopit e-shop v Maďarsku pod novou značku Spintero, naopak spuštění této nové značky na Slovensku zatím plánované cíle neplní. Po výjimečně vydařené loňské jarní sezóně přišlo letos výrazné zpomalení a celý trh meziročně klesl o více než dvacet procent. Vidíme i změnu v zákaznickém chování. Největší pokles zaznamenává prémiový segment a je patrný přeliv do méně prémiových značek. Po této sezóně zůstává na skladech u mnoha prodejců hodně neprodaného zboží a lze očekávat tlak na cenu, pravděpodobně se objeví i více výprodejových akcí.

b4l

Přečtěte si takéAkce za 300 milionů: Na Beats for Love jede i Armin van BuurenKdyž není na jachtě, dělá v Ostravě festival za 300 milionů. Umělce domlouval i sedm let

Od zimní sezóny očekáváme oživení trhu. Průběžně sledujeme změny zákaznického chování a snažíme se na ně reagovat úpravou nabídky našich produktů.

Klíčové oblasti: 

  • Na konci sezóny na náš trh naplno vstoupili silní evropští hráči z řad marketplaců – Allegro a Kaufland. To znamená i výrazné zpřístupnění našeho trhu hráčům ze zahraničí, zejména z Polska. Lze očekávat větší konkurenci v rámci reklamních kanálů i rostoucí náklady za reklamu.
  • Dále bude stoupat důležitost kvality e-shopu a služeb navázaných na prodej. U nás nabízíme zákazníkům mimo prodeje pneumatik i možnost objednat si přezutí v našich partnerských pneuservisech. Využití této služby v posledních dvou letech stabilně roste a i v příští sezóně předpovídáme dvouciferný meziroční růst.
  • Vnímáme, že je před námi období, kdy je více než kdy dříve důležité kontinuálně přinášet malá zlepšení a nevsázet všechno na jednu klíčovou inovaci. Jsme přesvědčeni, že tyto změny v součtu přinášejí velmi rychle zásadní výsledky.