Kdo se nemůže dočkat červnového vydání Diabla IV, získá už za měsíc příležitost si ho zahrát. Vývojáři z Blizzardu spouštějí veřejnou betaverzi, během níž si vyzkoušíte, jestli za těch spoustu let od posledního dílu jejich schopnosti nezakrněly. A alespoň si o pár dní zkrátíte čekání na plnohodnotné vydání hry. Oznámení testu doprovází i zveřejnění úvodního videa, které má navíc jednu ne úplně obvyklou vlastnost. Bude se měnit podle vašeho hrdiny.
Sérii Diablo netřeba dlouze představovat, každá z fantasy her od známého studia Blizzard přinesla souboje s hordami monster, vylepšování bojových či magických schopností vašeho hrdiny a postup temným příběhem o válce proti peklu. To všechno v podobě, která občas dala přemýšlet o repetitivnosti, ale stejně byla pokaždé návyková. Zakrátko na osvědčený recept vsadí i Diablo IV, které po jedenácti letech od předchozího titulu opět rozšíří slavnou značku. A které si budete moci brzy zahrát ve veřejném testování.
Otevřený betatest čtvrtého dílu proběhne od pátku 24. až do neděle 26. března, nedočkaví zájemci, kteří si nové Diablo předobjednali, se k hraní dostanou už o týden dřív. Hráči prozkoumají celé první dějství, a byť tvůrci upozorňují, že se nejedná o finální produkt, beta nabídne vše, co se od Diabla očekává. Tedy souboje, získávání zkušeností i nového vybavení a plnění úkolů nebohých obyvatel sužovaných temnotou. Na možnost osahat si hru ještě před ostrým vydáním, které je naplánované na 6. června, navíc Blizzard láká novým videem.
Upoutávka je první scénou, která vás v betě – a následně ve finální hře – přivítá a uvede do děje, její závěr plynule naváže na start hry jako takové. Vývojáři navíc připomínají, že postava v této příběhové scéně i v dalších se bude dynamicky měnit podle toho, jak upravíte vzhled svého vlastního hrdiny. „Bez ohledu na to, jak vkusně nebo legračně ho obléknete,“ uvádí Blizzard.
Oblékat, tedy spíš vyzbrojovat a opancéřovávat svého vybraného bijce pekelných protivníků budete od šestého dne šestého měsíce (inu, Diablo…) moci na PC i na konzolích Xbox a PlayStation. Cena novinky začíná zhruba na 1 600 korunách podle verze a platformy, k mání jsou kromě standardní i deluxe varianty titulu, jež přidávají převážně kosmetické herní doplňky.
Nové video je už několikátou ukázkou očekávané hry za poslední měsíce. Tu zatím nejvelkolepější si Blizzard připravil na závěr loňského roku na vyhlašování The Game Awards alias herních Oscarů. Během nich se kromě oceňování nejlepších videoher odehrává také trailerový souboj herních studií, jež se předhánějí v tom, kdo na ostře sledované akci naláká na své novinky zajímavější upoutávkou. Vývojáři Diabla tehdy spolu s datem vydání zveřejnili tradičně velice povedený příběhový trailer ukazující válku pekel s nebesy.
Nechtěnou pozornost ale Diablo IV získalo už na podzim, kdy ji postihl únik informací. Z testovací verze hry určené pro šíření jen mezi rodinou či přáteli v září uniklo přes čtyřicet minut záběrů hry za postavu mocného barbara. To byla nepříjemná situace, ale ve výsledku mnohem méně škodlivá než ta, která se odehrála jen o pár hodin dříve. Video z nového Diabla se na veřejnost dostalo krátce po úniku zdrojového kódu i několika gigabajtů videí z vývoje – taktéž dychtivě očekávaného – Grand Theft Auto VI od Rockstar Games.
Před pěti lety začal středověk. Takový, jaký do té doby nikdo ve videohrách nezažil. V kulisách, ze kterých se historikům nemusely kroutit utrpením palce u nohou. V krajině, již byste v méně zastavěných částech Posázaví ještě možná našli. S herní náplní, která byla překvapivě uvěřitelná. Což někdy bylo fascinující, jindy frustrující, ale především málo vídané. Před pěti lety vyšlo Kingdom Come: Deliverance.
Ten příběh je už celkem dobře známý. A to nejen hráčům. Česká hra z českého středověku od českého studia? Která spíš než na máchání mečem a kosení tuctů nepřátel sází na autentický přístup? To před pár roky jen málokomu znělo jako recept na úspěch. Však s tím také v úvodních letech vývoje Kingdom Come: Deliverance tvůrci nově založených Warhorse Studios dlouho marně bojovali. Zkušení autoři Daniel Vávra, Martin Klíma, Viktor Bocan a další prostě ne a ne získat pro svůj projekt důvěru.
„Byli jsme pěkně nervózní. Po téměř dvou letech jsme byli v situaci buď, anebo. Kromě crowdfundingu jsme neměli jinou šanci získat pro naši hru finance. Žádný vydavatel nechtěl riskovat peníze na divnou historickou hru pro okrajové publikum. Žádný investor do toho bez důkazu o návratnosti nechtěl jít,“ popisoval tíživou situaci začátku roku 2014 Vávra, hlavní designér a nejvýraznější osobnost se hrou spojená. Když ta slova ale psal, už věděl, že je vyhráno.
Takto totiž začínalo jeho poděkování na stránce kickstarterové kampaně, v níž Kingdom Come vybralo přes milion liber, tehdy více než 36 milionů korun. V příspěvku na crowdfundingové platformě připomínal překážky, které se Warhorse Studios podařilo úspěšně překonat. A to nejen ty investorské. „Byli tu třeba naši spoluobčané, ten nejskeptičtější a nejsarkastičtější národ na světě: ‚Jste se zbláznili! Koho zajímají naše dějiny? To nikoho nezajímá!‘“ vzpomínal Vávra na zástupy nevěřících z českých luhů a hájů.
Jenže o pětatřicet tisíc platících podporovatelů a miliony korun později se pochyby rozplynuly. A nebylo to (jen) vzedmutí národní hrdosti českých milovníků dějepisu. Devět tisíc podporovatelů bylo ze Spojených států, čtyři tisíce z Německa, tři a půl tisíce z Velké Británie – jen o něco méně než právě z Česka. Průzkumy Warhorse Studios, které se potenciálním publisherům nepozdávaly, se potvrdily. I hra z prachsprostého středoevropského středověku by někoho zajímat skutečně mohla.
Od července 2019 souvisejí všechny náklady s vývojem a tvorbou nové hry.
„Důvody, proč nás vydavatelé odmítali, se ukázaly jako zcela mylné. Nejen, že lidi nepotřebují ve hrách fantasy nebo magii nebo draky. Ale oni hry bez nich dokonce zoufale chtějí,“ glosoval Vávra úspěšně dokončený crowdfunding. „Dungeons and no dragons,“ zněl i z úst tvůrců častý popis jejich díla s odkazem na známou hru Dungeons & Dragons a její různé digitální napodobitele, kteří zdánlivě nabízejí podobný zážitek, ale s fantastickou dávkou draků, magie a heroických kousků.
Samotný úspěch na Kickstarteru by nicméně na vývoj rozsáhlé a ambiciózní hry nestačil. Do Warhorse krátce po založení investoval byznysmen Zdeněk Bakala, crowdfundingová kampaň tak měla být důkazem, že o hru skutečně je zájem – a podmínkou pro další podporu vývoje. Ten však také nakonec spolkl částku o řád vyšší, než tvůrci vybrali v komunitním financování. Magazín Forbes odhadoval rozpočet na tři čtvrtě miliardy korun, sám Vávra ale v pozdějším rozhovoru pro Real Talkzmiňoval nižší částku. Stále je však řeč o stovkách milionů.
Za čtyři roky po crowdfundingu bylo hotovo. Třináctého února roku 2018 vyšlo Kingdom Come: Deliverance. Neposbíralo dokonalá hodnocení, technická stránka sklízela i nelichotivé poznámky, ale přesto to byl historický úspěch. A to nejen kvůli zasazení do dějin. Vznikla hra v nebývale autentických kulisách a s otevřeným světem a velkou mírou volnosti. Titul, který řešil hlad, čisté oblečení nebo to, jestli při střelbě z luku máte chráněné předloktí. Hra, v níž pustit se do boje s přesilou neznamenalo snadné vítězství hrdiny a zisk zlaťáků, ale spíš rychlou smrt.
Zájem ale nebudily jen herní mechanismy Kingdom Come. Žádné jiné české hře se nedostalo takové veřejné pozornosti. Kombinace anabáze s hledáním vydavatele završená na dlouhou dobu rekordním českým kickstarterovým projektem spolu se zasazením hry do předhusitských Čech, to je samo o sobě zajímavým příběhem. Ten navíc posilovala výrazná osobnost Daniela Vávry, otce v Česku uctívané videoherní Mafie. Anebo zapojení Martina Klímy, jednoho z autorů legendární stolní hry na hrdiny Dračí doupě. Či investice Zdeňka Bakaly.
Samozřejmě nelze nevzpomenout na jistou míru kontroverze, která vydání hry doprovázela. Kingdom Come si od zahraničních blogerů vysloužilo kritiku za nedostatečnou diverzitu. Autoři, především Vávra, jenž se ve vyjadřování svých názorů ani dnes nikterak neostýchá, samozřejmě kontrovali. Dokonale bělostně homogenní pozdní středověk ani v srdci Evropy nutně nebyl, ale těžko se přespříliš ohánět diverzitou ve hře odehrávající se na pár kilometrech čtverečních a v půl tuctu vesnic ve středověkém Posázaví.
Na jednu stranu je nutné zmínit, že tato bouře ve sklenici vody se částečně rozlila i mimo sociální sítě. Téma na pár chvil zaujalo i neherní média nebo akademiky, kteří tu kvitovali míru dějinného realismu, tu poukazovali třeba na nepřesné zobrazení nájezdnických Kumánů. Na stranu druhou – jak už to tak u internetových bouří bývá – se ve výsledku vcelku rychle přehnala a nezanechala trvalé následky, jež občas postihnou jiná díla třeba v podobě velkých bojkotů. Nejlepší důkaz toho přišel během pár dnů od vydání, kdy Kingdom Come prodalo milion kopií.
Dnes, o pět let později, už má za sebou pět a půl milionů prodaných kusů. Anebo vítězství v hráčské anketě o titul nejlepší české hry uplynulé dekády. Za tu dobu, tedy především v době krátce po vydání, stihli Warhorse Studios vydat šestici menších i větších rozšíření svého díla. Některá do hry přidala jen pár zakopaných pokladů, jiná ale více rozepsala příběhy jednotlivých postav či přinesla možnost pozvednout z popela vypleněnou vesnici v roli rychtáře.
Nemůžeme se dočkat, až náš nový projekt budeme moci odhalit.
Na jednu věc ale autoři kapacitu (či ospravedlnění vzhledem k nákladům a návratnosti) nenašli. Hlavní hrdina Jindřich a jeho okolí hovořili jen anglicky, francouzsky a německy, čeští hráči se ale museli spokojit s titulky. „Mít český dabing ve hře už v době vydání by samozřejmě bylo skvělé. Ale pro nově založené studio by to tehdy znamenalo nutnost něco jiného obětovat,“ zmínil pro CzechCrunch PR manažer firmy Tobias Stolz-Zwilling. Jenže půlkulaté výročí Kingdom Come: Deliverance i to změnilo.
Pro domácí fanoušky totiž páté narozeniny titulu znamenaly jeden moc pěkný dárek – Kingdom Come už promlouvá v češtině. Nový dabing se navíc do hry dostal oficiálně v rámci aktualizace, ačkoliv je iniciativou fanoušků. Podpora studia při technické implementaci a vydání projektu, který k původnímu nápadu nadšenců přidal i zvučná herecká či dabérská jména, například Ladislava Županiče nebo Jakuba Saice, přitom nebyly jedinou formou pomoci z řad Warhorse.
Daniel Vávra je totiž nejen designérem Kingdom Come: Deliverance, ale i předlohou pro digitální tvář šlechtice Hanuše, jedné z herních postav. A český dabing podpořil právě i hlasem pro pána z Lipé. Fanouškovské iniciativě také přispěl částkou 200 tisíc korun. Jedna věc by však silnou komunitu kolem hry od Warhorse potěšila ještě víc než český dabing. Navíc nejen ty české, potažmo slovenské, ale doslova z celého světa. Samozřejmě je řeč o Kingdom Come 2.
Pokračování Kingdom Come
Však to příznivci dávají velice často najevo pod jakýmkoliv příspěvkem studia na sociálních sítích. Pět let je totiž podle těchto středověkuchtivých fandů už dost dlouhá doba na to, aby vývojáři oznámili práce na pokračování středověké hry. Že na něčem novém pracují, to už je veřejně známé, ale detaily zůstávají tajné. Potvrzení toho, že vzniká Kingdom Come 2, se zástupci Warhorse vyhýbají. Ne snad z nedostatku zájmu a snahy z nich informace vymámit, jak by vám jistě sám Stolz-Zwilling potvrdil.
„K našemu chystanému projektu v tento okamžik bohužel stále nemohu poskytnout žádné informace. Kromě toho, že se nemůžeme dočkat, až ho budeme moci odhalit. Ale ten čas ještě nenastal,“ odpověděl diplomaticky na rozhodně ne první z dotazů CzechCrunche ohledně potenciálního pokračování. Při absenci oficiálních informací tak nezbývá než čekat. Anebo, což je ošemetnější, ale i zábavnější, se vydat na tenký led spekulací.
Dost možná jsou Warhorse Studios mistry nejrafinovanější herní kamufláže a v pražských kancelářích vzniká něco úplně jiného než Kingdom Come 2. Stále platí, že sami vývojáři vůbec nic nijak nepotvrdili. Ale příběh hry, její potenciál na trhu i vývoj dějinných událostí, jež popisuje, druhému dílu velice nahrávají. A především se už objevilo několik větších i menších náznaků toho, že pokračování se skutečně chystá. Ten dost možná nejzajímavější přišel trochu paradoxně od majitelů studia.
Úspěch jejich hry totiž Warhorse přinesl nejen zadostiučinění, že zvolená vize a sázka na něco nového mohou prorazit. Ale i zájem velkých hráčů z oboru. Na rok přesně od premiéry Kingdom Come firmu koupil za více než miliardu korun vydavatel Koch Media, dnes známý coby Plaion, jenž je součástí gigantické skupiny Embracer. Pod tu patří řada herních tvůrců, například brněnští Ashborne Games, nicméně obří kapitál i mimoherní ambice Embracer nedávno ukázal i pořízením práv na Pána prstenů.
Jako každý správný korporát i švédský obr rád vydává zprávy o růstu svého byznysu. Závěrem loňského roku jeden takový report skupina zveřejnila. Aniž by v něm jmenovala jediný název hry nebo vývojářské firmy, představuje dva anonymizované příklady studií ze své stáje. Jeden ze snímků prezentace popisuje situaci vývojářů, kteří vydali svou jedinou hru rok předtím, než se stali součástí Embraceru. Připomíná dobré výsledky v prvních dvou letech po převzetí. A zmiňuje i aktuálnější stav firmy rok před „promising sequel“, tedy slibným pokračováním.
Warhorse Studios nejvyšších tržeb logicky dosáhli v roce po vydání Kingdom Come: Deliverance, tehdy obrat přesáhl miliardu korun. Ale i poté se tržby držely vysoko. V následujícím roce šlo o 463 milionů, ve fiskálním roce 2020 pak o čtvrt miliardy korun. Že by dostatečně dobrá čísla pro zmínku v prezentaci? A co vydání jediné hry studia rok před převzetím Embracerem, to by na Warhorse sedělo jako kožené sedlo na válečného oře. Náhoda? Anebo slibná stopa?
Práce na „nové, zatím nijak nepojmenované“ hře potvrzují i veřejně dostupné dokumenty Warhorse Studios, které pravidelně uvádějí postupně rostoucí náklady na její vývoj. „Od července 2019 do března 2022 souvisejí všechny náklady s vývojem a tvorbou nové hry. Ostatní činnosti […] byly zcela utlumeny,“ zmiňuje loni na podzim publikovaná výroční zpráva, jež pokrývá účetní období od dubna 2021 do loňského března.
Letmé nastínění budoucích plánů, tedy spíš jen úsměvné podřeknutí se ohledně „Kingdom Come 2“, zaznělo už v roce 2019 od spoluzakladatele Martina Klímy v rozhovoru pro DVTV. V témže roce se nespecifikovaná chystaná hra s nálepkou „Top secret“ a logem Warhorse Studios objevila také v prezentaci mateřské firmy. Finální hrst náznaků už pak vše ze sféry neurčitých, ale přesto oficiálních zdrojů přesouvá do říše amatérských online detektivů. Ale dohromady to vše maluje zajímavý obrázek.
Závěr příběhu Kingdom Come: Deliverance hráče nasměruje za Otou z Bergova, mimo jiné pánem hradu Trosky. Stejného hradu, jehož trojrozměrný model už před pěti lety Daniel Vávra ukazoval na Twitteru. Zmínku o oblasti Trosecka pak před dvěma lety objevili všímaví fanoušci na fotce tabule v kancelářích Warhorse. A protože internet je jako vesnice a nic se na něm neutají, bystří příznivci zaznamenali ještě jeden další střípek o možném vznikajícím pokračování.
Londýnská castingová agentura se minulý rok na svém Instagramu měla pochlubit snímkem jednoho ze svých herců, jenž získal dabingovou roli „Jana z Lichtenštejna ve videohře Kingdom Come 2“. Příspěvek ze sociální sítě rychle zmizel, ale semínko spekulací bylo opět bohatě zavlaženo. Jistě, definitivní důkaz z něj ještě nevyrostl. Ale pokud by z toho všeho druhý díl Kingdom Come nakonec nevykvetl, bylo by to ještě větší překvapení, než když Stříbrnou Skalici vyplenili Zikmundovi zloduši.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.