V Hermèsu za statisíce, ve Walmartu dupes za pár stovek. Wirkinka pobláznila TikTok a je vyprodaná

Levná napodobenina kabelky Birkin způsobila na TikToku poprask. Obchodní dům Hermès zatím mlčí, uživatelé si ale pochvalují, že nestojí tisíce dolarů.

wirkin

Foto: Walmart / CzechCrunch

Wirkinka

0Zobrazit komentáře

V americkém obchodním řetězci Walmart se dá sehnat vše od párků po zahradní bazén. A aktuálně i napodobenina ikonické kabelky, kterou jinak prodává luxusní dům Hermès. Tedy dala se sehnat. Od té doby, co se o ní dozvěděl TikTok, je beznadějně vyprodaná a není ani jasné, jestli ji Walmart vůbec znovu naskladní. Francouzský módní dům totiž nemá rád, když někdo kopíruje jeho produkty.

Kabelce se na sociálních sítích začalo říkat wirkinka, což je složenina z názvu Walmart a jména slavné kabelky – birkinky. Síť supermarketů ji prodávala za 78 až sto dolarů, tedy v přepočtu něco mezi 1 500 a 2 000 korunami. A podle tiktokerů a tiktokerek, kteří se k ní dostali, jde evidentně o kvalitní výrobek. Kabelka vznikla pod značkou Kamugo a mělo by jít o směs pravé hovězí a syntetické kůže.

Hermès zároveň není sám, jehož produkty „inspirují“ jiné firmy. Stal se součástí fenoménu, kterému se říká dupes a už delší dobu hýbe celým trhem. Podporují ho sociální sítě a generace Z, která už nechce utrácet vysoké částky za zboží, pokud ho jde pořídit levněji.

Kupuje tak napodobeniny dražších značek, nikoliv padělky. Například napodobeniny dražšího sportovního oblečení značky Lululemon lze koupit i na Amazonu. Předělává se také spodní prádlo Kim Kardashian Skims, lahve na vodu Stanley nebo kosmetika britské značky Charlotte Tilbury.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přístup značek k dupes se liší. Někteří, jako například Lululemon nebo Kim Kardashian, se z toho snaží marketingově těžit. Zato zmíněné značce Charlotte Tilbury došla před lety trpělivost a dohnala retailový gigant Aldi k soudu, který vyhrála.

Hermès zatím žádné vyjádření směrem ke svým dupes ve Walmartu nevydal, je ale pravděpodobné, že nějaká reakce z jeho strany přijde. „U extrémně hodnotného produktu, jako je birkinka, který by mohl ztratit svou exkluzivitu kvůli nadměrné popularitě, by nebylo překvapivé, kdyby Hermès zvolil agresivní přístup,“ míní pro server Women’s wear daily Douglas Hand, právník specializující se na módní průmysl.

Nebylo by to poprvé. V roce 2011 zažaloval Hermès módní značku Thursday Friday za to, že použila fotografie jeho kabelek na svých plátěných taškách. Před dvěma lety pak firma dala k soudu umělce Masona Rothschilda za to, že vytvářel NFT verze ikonické kabelky a prodával je. Soud mu nařídil uhradit Hermèsu 133 tisíc dolarů (v přepočtu 2,66 milionu korun) za způsobenou škodu.

dupes

Přečtěte si takéKdyž je kopie víc sexy než originál. Generace Z si oblíbila dupesKdyž je kopie legín víc sexy než originál. Generace Z si oblíbila dupes, jsou levnější

Za hype, který se kolem kabelky z Walmartu vytvořil, může ale minimálně zčásti i TikTok. Video z poloviny prosince, ve kterém tiktokerka Kristi Stephens vybaluje svou novou hráškově zelenou wirkinku, se stalo virálním a aktuálně má skoro osm milionů přehrání.

„Za osmdesát dolarů můžete předstírat, že máte birkinku. I když všichni asi poznají, že není pravá, protože kdo sakra má peníze na opravdovou birkinku? Já ne,“ glosuje ve videu a má pravdu. Cena originálu se pohybuje od deseti tisíc dolarů výše (takže nad dvě stě tisíc korun).

Zároveň to ale není jediná překážka pro koupi luxusní kabelky. Do obchodu Hermès totiž není možné přijít a jen tak si ji koupit, i když na ni máte. Firma vyžaduje, aby byl člověk pravidelným zákazníkem obchodního domu a nakupoval i jiné zboží – oblečení, vybavení do domácnosti a podobně.

@styledbykristi Walmart Birkin. Thanks for the recommendation @Jessi My ♬ original sound – StyledByKristi

„Birkinka byla vždy ikonickou kabelkou, ale pro velmi bohatou třídu. Díky sociálním sítím po ní touží jako po nějakém statusu mnohem víc lidí i mimo tuto skupinu,“ vysvětloval před časem pro CzechCrunch stylista Filip Vaněk. Módní dům si tak dál udržet punc exkluzivity.

Za veškerou slávu francouzské kabelky přitom může jedna módní ikona a nešikovné palubní zavazadlo. Psal se začátek osmdesátých let minulého století a Jane Birkin, zpěvačka, herečka a tehdy už bývalá partnerka francouzského zpěváka a skladatele Serge Gainsbourga, nastoupila v Paříži do letadla směr Londýn.

Snažila se svoji tašku umístit nad hlavu do prostoru pro zavazadla, ale nedařilo se jí to a celý obsah se vysypal na zem a na generálního ředitele Hermèsu Jeana-Louise Dumase, který měl náhodou sedadlo vedle ní.

Poté, co si Jane Birkin zanaříkala nad tím, že se jí nedaří sehnat vhodnou víkendovou tašku, která by se jí líbila, strávila dvojice let skicováním ideálního výtvoru, a to na pytlík pro případ nevolnosti nebo na ubrousek pod skleničku s pitím (záleží, kdo historku vypráví).

Hermès tašku uvedl do prodeje v roce 1984 a pojmenoval ji právě po Jane Birkin. Kabelka je specifická svou praktičností, ručně šitou kůží, vnitřním dělením na kapsy a pořádným uzávěrem, aby se její obsah nemohl vysypat.