V Jablonci poprvé otevřela škola vybudovaná miliardářem Dědkem. Děti se zde budou učit i robotiku

Dalibor Dědek chce v dětech vzbudit vášeň pro techniku již v útlém věku. Pomoci k tomu má investice do nové budovy Svobodné základní školy za 190 milionů korun.

dedek

Foto: Archiv Dalibora Dědka

Majitel Jablotronu Dalibor Dědek

0Zobrazit komentáře

Jméno Dalibora Dědka je spojeno nejen se společností Jablotron, ale také s řadou charitativních projektů. Právě dnes se žákům poprvé otevřela nová budova Svobodné základní školy, která stojí na místě, kde dříve sídlila Bižuterie v Jablonci nad Nisou. Nákladnou rekonstrukci objektu ve výši 190 milionů korun financoval Dědkův Jablotron, který nyní pracuje i na výstavbě nové ortopedické kliniky v Liberci.

Pozemek s fabrikou, v níž se vyrábělo zboží, pro které je Jablonec vyhlášený po celém světě, má Jablotron ve svém vlastnictví již delší dobu. Sousedí totiž s provozy podniku, který se od 90. let zabývá výrobou především zabezpečovacích a komunikačních systémů. Dalibor Dědek se však kromě byznysu věnuje také mecenášství. Odstartoval například iniciativu na podporu Ukrajiny ve válce s Ruskem. A právě snaha činit veřejné dobro je důvodem, proč se část bývalé továrny stala novým domovem Svobodné základní školy v Jablonci.

Tato instituce až doposud sídlila v provizorních prostorách, od dnešního dne však začne výuka probíhat v jednom z objektů někdejší fabriky, který si prošel kompletní rekonstrukcí, jejíž realizace měla vyjít na 190 milionů korun. Pro Dědka se jedná o splněný sen. Jak totiž řekl v rozhovoru pro SZ Byznys, již dlouho přemýšlel o škole, díky které by měl Jablotron technické specialisty.

Uvažoval proto o zřízení technického lycea, nakonec se však dopátral toho, že problém nedostatku specialistů v regionu začíná již na základních školách. Technických škol je v okolí dostatek, zájem o ně je však mezi studenty malý. „Mám pocit, že základnímu školství se daří žáky tak vyděsit matematikou a fyzikou, že na technické školy nechtějí. Proto jsem chtěl udělat něco už na začátku vzdělávání, aby děti měly matematiku, fyziku a technické předměty rády,“ řekl pro SZ Byznys.

jablonecka-sola1

Foto: Venclovský Architekti

Vizualizace budovy Svobodné základní školy v Jablonci

Důvod, proč Dědek vložil své naděje právě do Svobodné základní školy v Jablonci, pramení z již existujícího spojení mezi touto vzdělávací institucí, Jablotronem i samotnou rodinou Dalibora Dědka. I přesto, že se škola od 90. let, kdy byla založena, vypracovala na renomovanou instituci, nabízela pouze vzdělání prvního stupně. Před třemi lety však začal Dědek spolupracovat s ředitelkou školy Dagmar Sacherovou na rozšíření vzdělání i na druhý stupeň. Výuka ovšem probíhala v prostorách, které tomuto účelu příliš nevyhovovaly.

To se však nyní mění a žákům spolu s učiteli se otevírá zázemí, které pojme až 200 dětí. Jak již z názvu instituce vyplývá, od klasické základní školy se v některých ohledech odlišuje. Svoboda a její hodnota hraje ve výuce velmi důležitou roli. Škola se však liší i v dalších detailech. Každý ročník má pouze jednu třídu s přibližně dvacítkou žáků a i kantoři jsou vybíráni tak, aby předávali žákům znalosti formou, která děti co nejvíce obohatí a zároveň bude zábavná.

Dalibor Dědek (66)

  • Majitel skupiny technologických firem Jablotron Group a.s.
  • V roce 2016 odešel do částečné penze, ze které se však musel v minulém roce vrátit a opět převzít otěže Jablotronu coby jediný vlastník.
  • V minulém roce prohlásil, že Jablotron nikdy neprodá.
  • Kromě podnikatelských aktivit se věnuje také mecenášství. Pečuje o přirozenou tvář Jizerských hor, založil domov důchodců i noclehárnu pro bezdomovce a podporuje Nadační fond Neuron.
  • Nyní financoval přeměnu bývalé budovy původní Bižuterie na školní budovu pro 200 žáků.
  • Jeho jmění je odhadováno na 7,7 miliardy korun.

Například jako učitel matematiky a fyziky, tedy stěžejních předmětů pro následnou specializaci v technice, bude na škole působit bývalý zaměstnanec Jablotronu. Právě kvalitu učitelů Dědek označuje za jeden z nejdůležitějších elementů, s nimiž stojí a padá kvalita školství.

V nové škole, na níž vychází školné na 25 tisíc korun ročně, budou mít pedagogové i žáci k dispozici moderně zařízené učebny, mezi kterými budou i prostory vybavené pro výuku robotiky, truhlářské a hudební dílny či žákovské kuchyně. A zajímavým prvkem je i využití faktu, že škola sousedí s vedlejším domovem důchodců, na který nechal Jablotron přeměnit jinou bývalou budovu závodu na výrobu bižuterie. Škola má v plánu s domovem důchodců vytvořit sdílenou zahradu, ve které se budou moci setkávat generace a vzájemně se obohacovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K dalším mecenášským aktivitám Dalibora Dědka spojeným s vědou a vzděláváním patří podpora Nadačního fondu Neuron. Dědek také dlouhodobě pečuje o tvář Jizerských hor, když skoupil některé tamní louky, aby zabránil zástavbě. Dnes jsou na nich provozovány pouze zimní běžkařské tratě. Zároveň koupil, nechal opravit a otevřel turistům Prezidentskou chatu, která je jednou z nejstarších turistických chat v Jizerkách.

Mimo to se také zaměřuje na podporu zdravotnictví prostřednictvím finančních darů okolním nemocnicím a nyní také projektem nové ortopedické kliniky v Liberci, díky které by ve městě pod Ještědem měla vzniknout zcela nová instituce nabízející komplexní služby v oblasti ortopedické léčby. Za tímto účelem již měla být zakoupena budova, nyní se projektuje samotná klinika.

Účastníci programu Erasmus mají až o 12 procent vyšší plat. Pozitivněji vnímají také členství v EU

V posledních 24 letech se na zahraniční výjezd s podporou EU vydalo téměř 400 tisíc Čechů. Nový výzkum ukazuje, jaká pozitiva taková zkušenost přináší.

eu-erasmus

Foto: Soukromý archiv Tomáše Novotného a Terezy Burďákové

Tomáš Novotný a Tereza Burďáková, účastníci programu Erasmus+

0Zobrazit komentáře

Lepší pozice na trhu práce, vyšší platové ohodnocení, větší kompetence pro spolupráci v mezinárodním prostředí a pozitivní přístup ke členství Česka v EU. To je výčet části dopadů, které mají na život zahraniční výjezdy v rámci Erasmu+ a dalších mezinárodních vzdělávacích programů. Například studenti a studentky, kteří se zahraničního výjezdu účastní už během střední školy, si v průměru vydělají až o 12 procent více. Vyplývá to z výzkumu, který vznikl ve spolupráci Domu zahraniční spolupráce (DZS) s agenturou STEM/MARK.

Erasmus+ je jedním z programů EU, který umožňuje mezinárodní výjezdy nejen pro studenty vysokých škol, ale také pro učně, učitele, dobrovolníky nebo vedoucí mládeže a amatérských sportovních organizací. Vznikl v roce 1987 a v Česku začal fungovat v roce 1998. Programů souvisejících s mezinárodním vzděláváním je ale celá řada, jako například AKTION Česká Republika – Rakousko, Barrandův stipendijní program a další.

DZS zmíněné programy mezinárodního vzdělávání spravuje a zároveň sleduje jejich dopady na život českých občanů, kteří se do nich v průběhu let zapojili. Za období 1998 až 2022 šlo o celkem 378 941 lidí, za rok 2022 jich vyjelo 29 264. V rámci rozsáhlého výzkumu, který proběhl pod taktovkou agentury STEM/MARK, se v DZS zaměřili na to, jaké jsou reálné a dlouhodobé dopady účasti na zahraničním výjezdu. Ptali se přitom lidí ve věku 18 až 35 let alespoň se středním vzděláním.

navrh-bez-nazvu-2

Foto: DZS

Rozdíl ve výši platového ohodnocení

„V rámci výzkumu jsme se soustředili na tři zásadní výstupy: klíčové kompetence zapojených, odměňování a jejich hodnoty. Výzkum byl v řadě otázek velmi unikátní, jelikož jsme se v něm zaměřili nejen na lidi, kteří se programů zúčastnili, ale vytvořili jsme také kontrolní skupinu z lidí, kteří do zahraničí nevyjeli. Data jsou nevážená, takže tak, jak jsme je sebrali, je lze číst – díky tomu jsme mohli zkoumat celou řadu hypotéz a zjišťovat, jaký dopad výjezdy reálně mají,“ vysvětluje Michal Uhl, ředitel DZS.

Třetinu vzorku tvořili lidé, kteří na Erasmus vyjeli už během střední školy. A z výzkumu vyplývá, že dopad středoškolského výjezdu bývá zásadnější, než je tomu u vysokoškoláků. V případě středních škol totiž vyjíždějí i žákyně a žáci z odborného vzdělávání, včetně učňovských oborů, kteří často nepochází z privilegovaného prostředí. Vliv zahraničních zkušeností je tak v jejich případě mnohem výraznější.

Vyšší plat i schopnost navazovat kontakty

Patrná je tato skutečnost především na výši platů. Průměrný příjem lidí, kteří vyjeli během středoškolského studia, je dokonce až o 12 procent vyšší, než je tomu u lidí, kteří se nezapojili. Pro představu to činí rozdíl 28 tisíc korun měsíčně namísto 25 tisíc korun měsíčně. Průměrný příjem těch, kteří vyjeli během studií na vysoké škole, je pak o 6,45 procenta vyšší než u nezapojených (31 tisíc korun vs. 33 tisíc korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hlavní zjištění se týká také uplatnění na trhu práce. V poslední době se hodně diskutuje, že je problém, že lidé něco vystudují a pak nedělají obor, pro který jsou kvalifikovaní. Právě lidé, kteří vyjedou na zahraniční pobyt, mají o osm procent vyšší šanci, že zůstanou v oboru studia. Zapojení také častěji používají v práci cizí jazyk: 58 procent z nich uvedlo, že tomu tak je, z nezapojených šlo jen o 43 procent. A v případě lidí, kteří do zahraničí nevyjeli, dokonce 39 procent uvádí, že cizí jazyk v práci nepoužívají a ani ho používat nechtějí,“ doplňuje Uhl.

Absolventi vysokoškolských i středoškolských zahraničních výjezdů mají navíc podle výzkumu vyšší kompetence v oblasti spolupráce v mezinárodním prostředí (o 29 procent), v ovládání cizích jazyků (o 23 procent) a stejně tak i v oblasti navazování kontaktů, a to zejména v mezinárodním prostředí (o 9 procent). Výzkum také ukázal, že absolventi výjezdů mají větší potenciál uplatnění i na zahraničním trhu práce – jsou výrazně víc přesvědčeni, že by našli práci v cizině než nezapojení, a to o 22 procent. Zároveň si také v pracovní oblasti více věří.

„Ve třetím ročníku na střední škole jsem vyjel na pracovní stáž do Irska. Po návratu do Česka, když jsem byl ještě v maturitním ročníku, jsem začal hledat brigádu. A když jsem k životopisu přidal potvrzení, že jsem byl na zahraniční stáži, dostalo mě to do jedné makléřské společnosti, kde přitom hledali někoho s vysokoškolským vzděláním,“ popisuje svou zkušenost Tomáš Novotný, který v průběhu svých studijních let absolvoval již tři zahraniční výjezdy, poslední již v rámci zaměstnanecké mobility do Řecka.

navrh-bez-nazvu-3

Foto: DZS

Rozdíly mezi hodnotovými postoji v souvislosti s členstvím Česka v EU

Michal Uhl dodává, že lidé, kteří absolvují zahraniční výjezd, navíc mnohem lépe vnímají, jak se jednotlivé země mohou vzájemně obohacovat. K takovému zjištění pak dochází na základě osobní zkušenosti a prožitku – je totiž obtížné důvěřovat něčemu abstraktnímu, čemu člověk nerozumí, ale v momentě, kdy se potká s lidmi z různých států EU, začne lépe vnímat, kdo jsou Evropané a jak reálně vypadá evropská zkušenost.

„Účastníků výzkumu jsme se ptali také na to, jaké mají evropské hodnoty. Ukázalo se, že absolventi zahraničních výjezdů věří více v pozitivní přínosy členství Česka v EU: 64 procent zapojených se domnívá, že po našem vstupu do EU došlo ke zlepšení životní úrovně, z nezapojených jde o 52 procent. Zapojení mnohem lépe vnímají také migraci: 45 procent se k ní staví pozitivně, kdežto u nezapojených jde jen o 28 procent,“ říká Roman Klepetko, náměstek ředitele DZS.

Důraz na inkluzi

„Výzkum nám také ukázal, že Erasmus+ není elitní program pro úzkou skupinu vysokoškoláků či pro lidi s dobrým zázemím a silnou podporou rodiny, což byla jedna z jeho historických kritik. Velký důraz se stále více klade na inkluzi a program je navržen tak, aby na něj mohli vyjet opravdu všichni, aniž by došlo k jakémukoliv finančnímu zatížení rodin,“ vysvětluje Uhl.

U středoškolského Erasmu je grant postavený tak, že pokryje veškeré náklady, rodina studenta či studentky tak nezaplatí jediné euro. „Při výjezdu do Irska jsem měl zaplacené letenky, pojištění, ubytování, spal jsem v rodině, kde jsem měl snídaně a večeře a k tomu jsem měl asi sedmdesát eur na oběd,“ uvádí Tomáš Novotný.

Lidé, kteří vyjedou na zahraniční pobyt, mají o osm procent vyšší šanci, že zůstanou v oboru studia.

Screenshot

Přečtěte si takéPřed 20 lety vyšel Batman začíná. Ukázal, že komiks lze brát vážněPřed dvaceti lety vtrhl do kin Batman začíná a ukázal, že superhrdinské filmy můžeme brát vážně

Během vysokoškolského studia grant pokrývá vícenáklady, ale jsou destinace, které z něj lze zaplatit skoro celé, jako je například Slovinsko nebo Polsko. V rámci programu existuje také možnost získat stipendium ve výši dvě stě eur měsíčně, na které mají účastníci nárok, pokud pocházejí ze znevýhodněného socio-ekonomického prostředí či například řeší speciální stravu. V případě, že se potýkají s rozsáhlejším zdravotním znevýhodněním, se z grantu proplácí reálné náklady na speciální transport do školy, bezbariérové ubytování a podobně.

Granty jsou financovány z rozpočtu od EU, který pro tento rok činí pro Česko 80,5 milionu eur, a DZS očekává, že bude nadále růst – příští rok by mělo dojít k navýšení o přibližně tři procenta. Navýšení rozpočtu by mělo přinést do programu vyšší počet účastníků. Ti se aktuálně nejčastěji vydávají do Francie, Německa, Španělska a po vystoupení Velké Británie EU vzrostl zájem o Irsko, populární jsou rovněž severské státy jako Finsko či Švédsko.