V Litomyšli mají betonovou lávku s výtahem. Slouží i jako vyhlídka na zámek a dva nejstarší kostely
Město rozděluje vedví frekventovaná silnice. Původní lávka přes ni dosloužila, nově se přechází přes ocelovou konstrukci, která je zároveň vyhlídkou.
Už příští rok uplyne dvě stě let od narození Bedřicha Smetany. Jeden z největších českých skladatelů se narodil v pivovaru. A právě tam propuknou oslavy. Jméno slavného autora hudby prostupuje Litomyšlí skrz naskrz a jen pár měsíců ho připomíná také nová lávka ve městě. Nese nápis Smetana, to aby někdo náhodou nezapomněl nejen na místního geniálního rodáka, ale také na zmíněné oslavy. Ve městě, které je známé vysokou architektonickou hodnotou, je přemostění – jak jinak – originální.
Litomyšl, podobně jako i jiná česká města, rozděluje vedví frekventovaná silnice. Zatímco na jedné straně je historické centrum, na té druhé je městský úřad i zdravotnické středisko. Lidé silnici překonávali po lávce, jejíž životnost dosloužila. Litomyšl se jako vždycky chopila příležitosti a novu lávku nechala navrhnout architekty.
Pražské studio Ehl & Koumar architekti chtělo nejen nahradit původní přemostění z roku 1977, ale také zajistit bezbariérové spojení a zatraktivnit jinak nepříjemnou cestu přes rušnou komunikaci. Navrhli tak ocelovou konstrukci na masivních pilířích z železobetonu. Aby mohla být přístupná všem, dostala lávka výtah, který je umístěný v původní ose schodiště ve směru k historickému centru.
Pylon, ve kterém výtah jezdí, zároveň nese konstrukci celé lávky. Zdviž je otevřená od pěti od rána do deseti do večera. Město tak chce předejít výtržnostem. Lidé se zdravotním postižením ho ale díky speciálnímu klíči mohou používat 24 hodin denně. „Převýšený pylon zároveň vytváří dominantu – věž v průhledu Ropkovou ulicí ze Smetanova náměstí,“ líčí architekti.
Stavitelé přemostění zastřešili, aby tudy lidé mohli v jakémkoli počasí procházet. Úplně uzavřená ale lávka není, stěny zůstaly otevřené, podél horní konstrukce vede zábradlí. Lávka má délku 56 metrů, široká je tři metry. Stála 45 milionů korun. Architekti na vstupy do výtahu a zadní stěnu pylonu umístili grafiky české výtvarnice Ivany Šrámkové.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsHlavní devízou nové konstrukce je ale to, že slouží zároveň jako vyhlídka. A to díky visuté části nad řekou. „Lávku jsme navrhli zastřešenou, poskytující komfort a ochranu proti nepohodě a nabízející atraktivní průchod mezi korunami stromů nad řekou Loučnou s výhledy na město,“ popisují architekti. Vidět je odsud na historické jádro města. Z visuté konstrukce je tak možné sledovat například místní zámek nebo dva největší kostely.
V současnosti na silnici pod lávkou projede až 21 tisíc aut denně a jsou tu čtyři pruhy. Po vzniku dálnice D35, která povede okolo Litomyšle, místní provoz poleví. Úplně ale nezmizí, byť místo čtyř pruhů budou stačit dva. I kdyby pak lávky nebylo potřeba tolik jako nyní, vyhlídka se zcela jistě neomrzí.