V obřích firmách vedl týmy s desítkami lidí, teď má startup. Chci kulturu Silicon Valley v Praze, říká
Prošel přes firmy Nvidia, Google, Dropbox, Airbnb. Jan Špidlen už buduje vlastní byznys a úvodní investiční kolo navýšil o dalších dvacet milionů.
Jan Špidlen
Prošel některými z největších technologických firem světa, po patnácti letech strávených na západním pobřeží Spojených států se ale rozhodl vrátit se do Prahy. Společně s kolegy rozběhl nový startup Myriad a firemní kulturu známou ze Silicon Valley chce přinést i sem, členům české části týmu. Jan Špidlen nemá malé cíle a plánuje změnit, jak finanční instituce dodržují neustále přibývající regulatorní požadavky.
Bakalářský titul v počítačových vědách Jan Špidlen získal ještě na pražském ČVUT, navazující magisterský už pak za oceánem na Georgia Institute of Technology. Ve stejné době před třinácti lety se nejdřív jako stážista dostal do Nvidie, kde nakonec strávil tři roky a postupně prošel štacemi v několika dalších největších technologických firmách jako Google a Dropbox. Poslední zastávkou bylo Airbnb, kde zůstal šest a půl roku, vedl týmy dohromady o padesáti až osmdesáti lidech a byl zodpovědný za podporu celého backendu, tedy „střev“ platformy.
Před přibližně rokem a půl se ale Špidlen rozhodl pro zcela novou výzvu – vybudovat vlastní startup Myriad. Síly spojil s americkými kamarády Dillonem Kellermanem a Ralfem Schonherrem, když viděli, jaké problémy mají finanční instituce s přibývajícími regulacemi. Oddělení tzv. compliance, odpovědné za dodržování předpisů, se potýká se stále větším náporem.
Špidlen jako příklad uvádí americký federální zákon o regulaci, který se během padesáti let zvětšil z deseti tisíc stránek na současných téměř dvě stě tisíc. „Vytváříme platformu s umělou inteligencí, která bude v reálném čase dohlížet na procesy firem ve všech ohledech podnikové compliance a upozorňovat na rizika, jakmile se objeví,“ popisuje pro CzechCrunch.
„Finanční instituce na údržbu compliance procesů vynakládají extrémní peníze, někdy se jim ani nevyplatí nabírat nové zákazníky, protože tyto náklady rostou lineárně. A navíc za nedodržení hrozí obří pokuty,“ pokračuje Špidlen, jenž s kolegy pracuje na platformě, která bude tyto náklady snižovat. Cílem Myriadu je automatizovat co nejvíc procesů, aby zaměstnanci mohli na výsledky jen dohlížet a nemuseli všechny kontroly dělat ručně, jako to dělají doteď. To má však nějakou dobu trvat.
Proč to nejde hned? To Špidlen vysvětluje v kontextu jednoho z nejdůležitějších cílů – získání a udržení si důvěry u zákazníků. Pro zjednodušení přitom zmiňuje jako příklad nástroj Grammarly, který uživatelům pomáhá se zlepšením psaného textu v angličtině: „Pokud by udělal několik chyb a špatných rad, nebudete mu věřit a přestanete jej používat. Stejné je to u nás, proto musíme automatizaci pořádně vyladit a jít postupně.“
Důvěru přitom již Myriad získává u prvních zákazníků, ale také u investorů. Během loňského léta oznámil uzavření prvního, tzv. pre-seed kola ve výši dvou milionů dolarů (47 milionů korun), a to i od zdejších fondů N1 a BD Partners. Aktuálně startup hlásí, že toto kolo navýšil a získal tak celkové pre-seed prostředky ve výši 2,8 milionu dolarů, tedy 68 milionů korun. Novými investory jsou americký fond 10VC a německý Caesar VC.