V obřích firmách vedl týmy s desítkami lidí, teď má startup. Chci kulturu Silicon Valley v Praze, říká

Prošel přes firmy Nvidia, Google, Dropbox, Airbnb. Jan Špidlen už buduje vlastní byznys a úvodní investiční kolo navýšil o dalších dvacet milionů.

Peter BrejčákPeter Brejčák

jan-spidlenStory

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Jan Špidlen

0Zobrazit komentáře

Prošel některými z největších technologických firem světa, po patnácti letech strávených na západním pobřeží Spojených států se ale rozhodl vrátit se do Prahy. Společně s kolegy rozběhl nový startup Myriad a firemní kulturu známou ze Silicon Valley chce přinést i sem, členům české části týmu. Jan Špidlen nemá malé cíle a plánuje změnit, jak finanční instituce dodržují neustále přibývající regulatorní požadavky.

Bakalářský titul v počítačových vědách Jan Špidlen získal ještě na pražském ČVUT, navazující magisterský už pak za oceánem na Georgia Institute of Technology. Ve stejné době před třinácti lety se nejdřív jako stážista dostal do Nvidie, kde nakonec strávil tři roky a postupně prošel štacemi v několika dalších největších technologických firmách jako Google a Dropbox. Poslední zastávkou bylo Airbnb, kde zůstal šest a půl roku, vedl týmy dohromady o padesáti až osmdesáti lidech a byl zodpovědný za podporu celého backendu, tedy „střev“ platformy.

Před přibližně rokem a půl se ale Špidlen rozhodl pro zcela novou výzvu – vybudovat vlastní startup Myriad. Síly spojil s americkými kamarády Dillonem Kellermanem a Ralfem Schonherrem, když viděli, jaké problémy mají finanční instituce s přibývajícími regulacemi. Oddělení tzv. compliance, odpovědné za dodržování předpisů, se potýká se stále větším náporem.

Špidlen jako příklad uvádí americký federální zákon o regulaci, který se během padesáti let zvětšil z deseti tisíc stránek na současných téměř dvě stě tisíc. „Vytváříme platformu s umělou inteligencí, která bude v reálném čase dohlížet na procesy firem ve všech ohledech podnikové compliance a upozorňovat na rizika, jakmile se objeví,“ popisuje pro CzechCrunch.

myriad-ai

Foto: Myriad AI

Tým startupu Myriad AI

„Finanční instituce na údržbu compliance procesů vynakládají extrémní peníze, někdy se jim ani nevyplatí nabírat nové zákazníky, protože tyto náklady rostou lineárně. A navíc za nedodržení hrozí obří pokuty,“ pokračuje Špidlen, jenž s kolegy pracuje na platformě, která bude tyto náklady snižovat. Cílem Myriadu je automatizovat co nejvíc procesů, aby zaměstnanci mohli na výsledky jen dohlížet a nemuseli všechny kontroly dělat ručně, jako to dělají doteď. To má však nějakou dobu trvat.

Proč to nejde hned? To Špidlen vysvětluje v kontextu jednoho z nejdůležitějších cílů – získání a udržení si důvěry u zákazníků. Pro zjednodušení přitom zmiňuje jako příklad nástroj Grammarly, který uživatelům pomáhá se zlepšením psaného textu v angličtině: „Pokud by udělal několik chyb a špatných rad, nebudete mu věřit a přestanete jej používat. Stejné je to u nás, proto musíme automatizaci pořádně vyladit a jít postupně.“

Důvěru přitom již Myriad získává u prvních zákazníků, ale také u investorů. Během loňského léta oznámil uzavření prvního, tzv. pre-seed kola ve výši dvou milionů dolarů (47 milionů korun), a to i od zdejších fondů N1 a BD Partners. Aktuálně startup hlásí, že toto kolo navýšil a získal tak celkové pre-seed prostředky ve výši 2,8 milionu dolarů, tedy 68 milionů korun. Novými investory jsou americký fond 10VC a německý Caesar VC.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Kolo jsme ani nechtěli navyšovat a byli jsme připraveni nabídku odmítnout, ale nakonec jsme se nechali přesvědčit. Partneři v Caesaru mají skvělou síť kontaktů na lidi z oddělení compliance z finančního sektoru, ke kterým je jinak velmi náročný přístup,“ komentuje Špidlen.

Tým Myriadu aktuálně tvoří dvanáct lidí – mimochodem pět z toho Honzů –, a zatímco většina z nich sedí v Praze, dva spoluzakladatelé odpovědní za sales a marketing působí přímo ve Spojených státech. Špidlen přitom přiznává, že největší výzvou pro vznikající startup je nábor nových lidí, které se ale do firmy snaží lákat i na vychytávky, jež zná ze svého působení za oceánem.

„Chci přinést kulturu známou ze Silicon Valley do Prahy,“ popisuje s tím, že hlavním benefitem jsou reálné zaměstnanecké akcie (tzv. ESOP), které členové týmu dostávají přímo od korporace založené v americkém Delaware. V budoucnu pak mají v kancelářích přibýt i benefity jako placené obědy nebo masáže. Špidlen ale doplňuje, že podobně jako v Americe vyžaduje velké pracovní nasazení.

„Lidé mohou pracovat flexibilně, ale musí makat. Obecně si zaměstnanci zvykli na pět týdnů dovolené, tady si to nemůžeme dovolit. Všechen pokrok se hýbe extrémně rychle, my jsme v začátcích a nechceme si nechat ujet vlak,“ vysvětluje. Zakladatel Myriadu kritizuje i českou legislativu o dvouměsíční výpovědní lhůtě. „To znamená, že na jednoho člověka čekáme i tři měsíce… my je ale potřebujeme ihned, včera bylo pozdě,“ říká.

Své klienty Myriad oslovuje rovnou na mezinárodní scéně v Evropě i ve Spojených státech, český trh je prý příliš malý. Zatím startup negeneruje žádné tržby, ranvej má ale navzdory tomu nastavenou na osmnáct měsíců. „Jsme zásobení, teď to musíme rozjet,“ popisuje Špidlen a k tomu zmiňuje známou startupovou mantru: Go big or go home. „Buď rychle vyrosteme, nebo rychle shoříme podle motta fail fast. V Česku taková mentalita běžná není, ale my se nebojíme,“ uzavírá.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.