V Ostravě se chystá zdaleka nejvyšší mrakodrap v Česku. Bude stát v bývalé hornické oblasti

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ostrava-tower-chybik-kristof-2

Foto: Chybík+Krištof

Plánovaný ostravský mrakodrap bude čnít vysoko nad panorama města

0Zobrazit komentáře

Mrakodrapy v Česku takřka neexistují. Tedy alespoň podle toho, jak je definujeme. Někdy se toto označení používá pro budovy vysoké nad 100 metrů, což u nás splňují čtyři. Častěji ale mrakodrap znamená minimálně 150 metrů vysokou obyvatelnou stavbu. A taková u nás není. Teď se ale jedná o tom, že by v Ostravě vznikla budova, která tuto hranici dalece převyšuje. Nový návrh multifunkční Ostrava Tower zmiňuje 235 metrů a 56 pater.

Nejvyšší obyvatelnou stavbou v Česku je dnes N Tower v Brně se střechou o 111 metrech nad zemí. Samotná Ostrava má pak 68metrový Ostravský mrakodrap, který ale od roku 2013 zeje prázdnotou a čeká ho rozsáhlá rekonstrukce. Například vedle Nové radnice nebo průmyslového areálu Dolní oblasti Vítkovice patří mezi dominanty města. Vznik Ostrava Tower by tuto skladbu zásadně proměnil.

Mrakodrap má stát hned vedle obchodního centra Nová Karolina na pozemku s názvem Slza, za který už investor zaplatil asi 62 milionů korun. Město parcelu nabízelo s předpokladem, že na ní vznikne výšková budova. Jelikož zde ale byla kdysi průmyslová oblast i s dolem pro těžbu uhlí, proběhlo několik vrtů pro kontrolu stavu podlaží. Ty prý zjistily, že výškovou stavbu na pozemku je možné bezpečně postavit.

ostrava-tower-chybik-kristof-4

Foto: Chybík+Krištof

Restaurace s výhledem na okolí

Původní návrh s dvojicí věží se i kvůli geologickému výzkumu musel přesto změnit. Firma RT Torax, která chce Ostrava Tower postavit, úpravy nedávno představila zastupitelstvu města. Nová podoba od uznávaného architektonického studia Chybík+Kryštof má pouze jednu věž o pár metrů nižší, než se dříve očekávalo. Změny je potřeba s vedením Ostravy projednat také kvůli překročení původně vymezeného území pro stavbu.

Architekty prý k jinému designu přivedla spolupráce s městem nebo například odborníky na statiku budov. Jak uvádí Seznam Zprávy, podle slov náměstkyně primátora Zuzany Bajgarové úpravy nepředstavují problém a doprovodné stavby věže mohou zasáhnout do ploch určených pro komunikaci. „Považuji za přínos, že návrh nyní pracuje právě s okolním veřejným prostorem a napojuje Frýdlantské mosty přímo k tomuto objektu,“ řekla.

„Naší ambicí bylo z celého toho území udělat kus města a hlavně zmenšit dopad Frýdlantských mostů na celý vstup do města, kdy víme, že to je katastrofa. Je to obrovská bariéra,“ řekl Michal Krištof, jeden z architektů. Zároveň se s kolegy snažil projekt, dříve rozdělený na jednu kancelářskou a jednu obytnou věž, zjednodušit. Aktuální návrh Ostrava Tower s cenou odhadovanou v řádech nižších miliard korun je tak rozdělený do několika funkcí po patrech.

Spodní část má obsahovat administrativní kanceláře, hotel, restauraci a kongresové centrum. Ve střední části budou patra pro odpočinek následovaná kapacitními, luxusními a VIP byty. Nejvyšší patra pak mají nabídnout vyhlídkovou restauraci, bar a terasu s výhledem na okolí města. Pod mrakodrapem má vzniknout i několikapodlažní podzemní garáž s kapacitou přes 700 aut.

ostrava-tower-chybik-kristof-1

Foto: Chybík+Krištof

Ostrava Tower má mít 235 metrů a 56 pater

Primátor Ostravy Tomáš Macura už původní návrh Ostrava Tower loni označil za vyústění diskuze o využití Slzy probíhající od 80. let. „Vznik této ostravské dominanty doplní postupný rozvoj Nové Karoliny v moderní čtvrť s kvalitním bydlením a bohatou občanskou vybaveností. Postupná dostavba území, které ještě do roku 1986 bylo černouhelným dolem s koksovnou, architektonicky propojí historické jádro města na jedné a Dolní oblast Vítkovice na druhé straně,” řekl.

Mrakodrapy se většinou považují za velmi atraktivní objekty propůjčující okolí jistou prestiž. Často se nicméně setkávají také s kritikou. Kvůli konstrukční náročnosti jde typicky o velice drahé projekty, což je předurčuje jen vyšším sociálním sférám společnosti. Stabilní konstrukce stovky metrů vysokých budov také vyžaduje obrovské množství betonu a oceli, což z nich nečiní zrovna nejekologičtější záležitost. Tyto aspekty Ostrava Tower prozatím nejsou blíže známé.

Zatímco dřívější požadavky města zahrnovaly požádání o stavební povolení do prosince roku 2022 a dokončení stavby do roku 2026, firma RT Torax teď žádá o prodloužení termínů o 12 až 18 měsíců. Tyto a další úpravy ve smlouvách se mají projednávat v říjnu. V následujících dvou až tří letech pak mají následovat vyjednávání s úřady nebo hasiči, projektování a poté stavba. Reálný termín zprovoznění se odhaduje mezi lety 2027 a 2028.

ostrava-tower-chybik-kristof-3

Foto: Chybík+Krištof

Ostrava Tower má vzniknout vedle obchodního centra Nová Karolina