V Plzni otevírá Semlerova rezidence. Návštěvníci se zde mohou ponořit do Raumplanu architekta Loose
Po rekonstrukci, která trvala téměř dekádu, se otevírá nejrozsáhlejší bytová realizace podle konceptu architekta Adolfa Loose v Plzni.
Ve 30. letech minulého století se manželé Semlerovi setkali s architektem Adolfem Loosem, aby pro ně ve spolupráci s Heinrichem Kulkou v jejich bytovém domě vytvořil několikapodlažní byt, který se měl stát jakousi vilou v domě. Vznikl tak prostor, který vychází z Loosova konceptu Raumplanu, spočívajícím v prolínání různých výškových úrovní v závislosti na jejich funkci a významu v obytném prostoru. Vestavbu připomínající pražský dům Františka Müllera je možné navštívit od 23. září.
Adolf Loos se zapsal do architektonické historie svým puristickým přístupem a pohrdáním okázalou zdobností. Realizace, které vznikly na základě jeho návrhů, jsou funkční, minimalistické a nadčasové. A přesně taková je vila v domě, kterou společně s Heinrichem Kulkou navrhl pro manžele Semlerovy. Architekti navíc měli volnou ruku v úpravě stropních konstrukcí, díky čemuž se nemuseli držet standardního jednopodlažního konceptu.
Celý interiér se tak v šesti úrovních rozvíjí kolem centrální obytné haly, která se rozprostírá na padesáti metrech čtverečních. Samotná hala má výšku dvou podlaží a osvětlují ji velkoformátová posuvná okna, proti kterým je umístěna galerie a nad ní knihovna. Ze středu se prostor rozbíhá do dalších místností, jako jsou ložnice, dětské pokoje, pokoj vychovatelky, hostinský pokoj a kuchyně.
„K hale pod galerií přiléhá ještě odpočinkový kout a bar. Prostor obytné haly byl řešen symetricky podle podélné osy, kterou pohledově ukončuje krb, vsazený v ploše provedené z kamenných kvádrů. Dominantou protější stěny se stal rozměrný obraz Život Tsongkhapy pochazející z Tibetu 18. století a znázorňující život tibetského buddhistického světce a učitele,“ uvádějí zástupci Západočeské galerie v Plzni.
Rodina Oskara Semlera v roce 1938 emigrovala do Austrálie a v roce 1942 přešel dům do vlastnictví Německé říše. Štěstí s jeho znovunabytím neměli původní majitelé ani po návratu, kdy jako konfiskovaný majetek v roce 1950 přešel na město Plzeň a poté do vlastnictví státu. Jejich byt byl poté rozdělen na čtyři bytové jednotky a využíván mimo jiné jako sociální bydlení. Od roku 1969 je kulturní památkou, v roce 2014 se stal kulturní památkou celý dům.
Interiéry se navzdory četným zásahům dochovaly v překvapivém rozsahu, jejich technický stav byl však žalostný. Některé části bytu poškodila zatékající voda, utrpěly jak mahagonové podlahy a obklady, tak zlacený kazetový strop v knihovně nad galerií. Památka si proto dlouho říkala o důkladnou rekonstrukci. Ta začala po tom, co ji Plzeňský kraj svěřil do správy Západočeské galerie v Plzni.