V pražském metru testují schéma linek v černé barvě. „Jezevčík“ se ale zřejmě ještě změní

Schéma linek metra včetně zastávek visí vždy nade dveřmi vagónu. Na zkoušku je nyní s černým pozadím a probíhá průzkum mezi cestujícími.

Eliška NováEliška Nová

jezevcik-metro

Foto: Ropid

Praha zkouší nové schéma metra

3Zobrazit komentáře

V pražském metru pravidelně jezdí jezevčíci. Neštěkají, říká se tak totiž nízkým dlouhým schématům jednotlivých zastávek, umístěným nade dveřmi. Organizátor pražské dopravy Ropid loni v listopadu umístil do několika souprav graficky upravenou verzi, která je v černé barvě. Od té doby změnu vyhodnocuje a porovnává názory veřejnosti. I kvůli nim možná přidá ještě alternativní variantu.

Když Ropid novou podobu zveřejnil, způsobil vlnu nevole. Na vině já právě ona černá barva, která přitom rámovala schémata v metru už v minulosti. Ropid nyní barvu zvolil kvůli tomu, že jednotlivé grafické prvky jsou na tmavém pozadí viditelnější a čitelnější. Nejen pro běžné cestující, ale i pro ty, kdo mají nějakou vadu zraku. Černá barva není jedinou změnou. Linky se také prohodily, a tak shora dolů jsou vlevo v pořadí C, A a B. Současná mapka přitom respektuje řazení písmen v abecedě.

„Jezevčík má zajistit pohodlné zobrazení všech linek metra a snadné umístění nad dveře vagónů. Jak se ale linky rozrůstají na všechny strany, tvar jezevčíka je pro grafické zpracování všech potřebných informací čím dál větší výzvou,“ vysvětluje organizátor pražské dopravy s tím, že hlavní motivací pro změnu je blížící se potřeba přidat novou linku – déčko. Schéma má taky zobrazovat Václavské náměstí jako přirozené centrum Prahy.

metro

Foto: Ropid/CzechCrunch

Nové a staré schéma metra

Tmavé schéma je zatím jen v testovací fázi ve třech soupravách na každé lince metra a tak je možné, že bude doznávat změn. „Noví jezevčíci budou v metru do doby ukončení uživatelského výzkumu, tedy minimálně do března 2024. Aktuálně řešíme ještě doplnění alternativního návrhu, který reaguje na podněty veřejnosti,“ uvedl pro CzechCrunch mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal. Ten by se případně mohl objevit ve stejných vagónech testovacích souprav.

K jakým změnám by mohlo dojít, zatím nechtěl Drápal komentovat, nejvíce připomínek se nicméně sešlo ke špatné čitelnosti názvů stanic. Chystá se ovšem další uživatelský průzkum, který bude kombinovat rychlé dotazování náhodných cestujících a podrobnější odpovědi předem vybraných respondentů. Ve finále se tak může stát, že „jezevčík“ bude vypadat jinak než v současné, bílé verzi, ale i v té testovací.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Změna schématu nade dveřmi vagónů je však součástí většího projektu, který se netýká jen souprav, ale v podstatě celé grafické podoby navigace v hlavním městě. Tmavý design by se měl objevit i na nástupištích a chodnících. K vidění je momentálně ve třech stanicích: Palmovka, Jiřího z Poděbrad a Chodov. Co se povrchu týče, nachází se na cedulích u nových vstupů do metra u Masarykova nádraží. Navigace pro pěší se pak testuje u tramvajové zastávky Holešovická tržnice u vstupu na Štvanickou lávku.

„Testujeme také nové totemy, což je dálková navigace v podobě označení vstupů do metra či na železnici. Ty jsou u Palackého náměstí a u nového vlakového nádraží Rajská zahrada. Tamtéž jsou umístěny také nové navigační tabule na lávce nad železniční zastávkou,“ uvádí Drápal.

Během letoška by měla být dokončena i nová grafika v celé stanici metra B na Palmovce, měly by se také zkoušet nové, lépe osvětlené nosiče, vzniknou další prvky navigace pro pěší, nové typy map a informační materiály ve vitrínách v přístřešcích povrchových zastávek i ve stanicích metra. Bude se testovat nová grafika pro digitální zařízení ve vozidlech hromadné dopravy a doplní se systém Správy železnic, který bude k vidění na zastávce v Dolní Počernicích.

jezevcik-metro2

Foto: Ropid

Detail takzvaného jezevčíka, který ukazuje v centru plánku Václavské náměstí

To vše je součástí pilotního projektu s názvem Čitelná Praha. Jakmile skončí a bude jasná finální podoba nové grafiky, budou nové mapy, schémata a vizuály postupně nasazovány po celém městě. „Některé prvky jako třeba totemy nebo prvky pěší navigace budou připraveny na celoměstskou implementaci asi už letos. Jiné, kde je vývoj fyzických prvků nebo grafiky složitější, začnou být nasazovány příští rok. Schémata metra mohou být vyměněna všude naráz, ale třeba u cedulí ve stanicích metra půjde o dlouhý a postupný proces,“ dodává Drápal.

Na podobu nového systému vyhlásil organizátor pražské dopravy soutěž. Z ní vzešlo jako vítěz grafické studio Side2, ateliér A69 architekti, typografické studio Superior Type a také designérka Dominika Potužáková, která se zabývá uživatelskou zkušeností, a historik a filozof Petr Hlaváček. Důvod je zastaralost systému – pochází ze sedmdesátých a osmdesátých let – a také jeho roztříštěnost.

Obnovené hodiny jako restart Florence. Místo na pomezí Prahy 1 a 8 se začne před ciferníky měnit

Původní hodiny toho viděly už hodně. Teď se na Florenc vrátila replika a dozajista toho také zažije dost. V plánu je proměna celé pražské části.

Eliška NováEliška Nová

hodiny

Foto: Facebook Zdeněk Hřib

Ikonická plastika hodin na Floreci

0Zobrazit komentáře

Možná vám až doteď na pražské Florenci něco chybělo, ale nevěděli jste přesně, co to je. Na přelomu roku to začalo být jasné. Unikátní hodiny, které zdobily Florenc několik desítek let, před třemi lety zmizely. Před vestibul metra se vrátila nejdřív hlavní konstrukce, pak i zbytek ikonické plastiky.

Dílo akademického sochaře Rudolfa Svobody stálo na Florenci už od roku 1985. Na vrcholu má kulaté ručičkové hodiny, níž pak tabulku se světovým časem, který ukazují hodiny překlápěcí. Kouknete se a vidíte, kolik je zrovna v Káhiře, Moskvě, Bombaji, Šanghaji, Tokiu, Sydney, San Francisku, New Yorku a v Londýně.

„Původní dominanta už byla v havarijním stavu. Do čtyřicet let staré konstrukce zatékalo, takže došlo k jejímu nenávratnému poškození,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Opravu plastiky si vzala na starost městská společnost Technologie hlavního města Prahy. Byť zachránit už se ji celou nepodařilo.

Ocelová, dvanáct metrů vysoká a pět tun těžká konstrukce byla poškozená tak, že by její oprava byla nákladnější než vytvoření repliky. A tak se právě k tomu Praha uchýlila. Přesná kopie vznikla v zámečnické firmě Kovo Lang v Jaroměřicích nad Rokytnou. Do Prahy pak konstrukce cestovala v jednom kuse jako nadměrný náklad.

„Na zhotovení repliky se musel připravit nový projekt a vypsat veřejná zakázka, což výrazně posunulo i původní plán realizace,“ uvedl předseda představenstva společnosti Technologie hlavního města Prahy Tomáš Jílek. Vyrábět se nakonec začalo až letos v květnu, hotová byla na přelomu září a října, kdy se také vrátila na Florenc, ale zatím bez hodin.

Ukazatele času, a to jak kulaté, tak i překlápěcí, repasovala pražská firma Elektročas. Zajímavostí je, že právě tahle firma stojí i za výrobou původní tabule světového času. S repasí hodin ale musel pomoci bývalý zaměstnanec, který už je v důchodu, protože podobné strojky se už dlouho nevyrábí, a seřídit je tak dokáže jenom pamětník.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na konci roku se vše zkompletovalo, položila se dlažba. Hodiny zůstanou dominantou Florence, která se ale začne před ciferníky pomalu měnit. V současnosti zde probíhá rekonstrukce stropní desky v části metra, na jejímž konci by mělo metro dostat další světelnou instalaci.

roger-federer-mvp-xy

Přečtěte si takéFederer vydělává víc než kdykoli dřív. Jackpotem byly botyHodinky, auta a hlavně tenisky On. Federer už je dolarovým miliardářem, mimo kurt si vydělal 10krát víc

Mnohem větší budou ale změny ve veřejném prostoru, které by se měly začít odehrávat podle urbanistické soutěže Florenc 21. Tu vyhrálo na konci roku 2021 architektonické studio Unit architekti, kteří navrhují mimo jiné i vznik nové ulice, která by měla vést za Muzeem města Prahy.

Ulicí by se mělo být možné dostat tam, kde končí Seifertova a začíná Husitská ulice na Žižkově a měla by se stát novou městskou třídou s obchody, byty a kancelářemi. Zároveň by na Florenci měl vzniknout také park a změnit by se mělo také autobusové nádraží, které nyní celé vlastní společnost Penta, jež ho na konci loňského roku odkoupila od ČSAD Praha holding. I ta má s Florencí velké plány, je také například vlastníkem zdejšího obchodu Billa.