V pražském metru testují schéma linek v černé barvě. „Jezevčík“ se ale zřejmě ještě změní
Schéma linek metra včetně zastávek visí vždy nade dveřmi vagónu. Na zkoušku je nyní s černým pozadím a probíhá průzkum mezi cestujícími.
V pražském metru pravidelně jezdí jezevčíci. Neštěkají, říká se tak totiž nízkým dlouhým schématům jednotlivých zastávek, umístěným nade dveřmi. Organizátor pražské dopravy Ropid loni v listopadu umístil do několika souprav graficky upravenou verzi, která je v černé barvě. Od té doby změnu vyhodnocuje a porovnává názory veřejnosti. I kvůli nim možná přidá ještě alternativní variantu.
Když Ropid novou podobu zveřejnil, způsobil vlnu nevole. Na vině já právě ona černá barva, která přitom rámovala schémata v metru už v minulosti. Ropid nyní barvu zvolil kvůli tomu, že jednotlivé grafické prvky jsou na tmavém pozadí viditelnější a čitelnější. Nejen pro běžné cestující, ale i pro ty, kdo mají nějakou vadu zraku. Černá barva není jedinou změnou. Linky se také prohodily, a tak shora dolů jsou vlevo v pořadí C, A a B. Současná mapka přitom respektuje řazení písmen v abecedě.
„Jezevčík má zajistit pohodlné zobrazení všech linek metra a snadné umístění nad dveře vagónů. Jak se ale linky rozrůstají na všechny strany, tvar jezevčíka je pro grafické zpracování všech potřebných informací čím dál větší výzvou,“ vysvětluje organizátor pražské dopravy s tím, že hlavní motivací pro změnu je blížící se potřeba přidat novou linku – déčko. Schéma má taky zobrazovat Václavské náměstí jako přirozené centrum Prahy.
Tmavé schéma je zatím jen v testovací fázi ve třech soupravách na každé lince metra a tak je možné, že bude doznávat změn. „Noví jezevčíci budou v metru do doby ukončení uživatelského výzkumu, tedy minimálně do března 2024. Aktuálně řešíme ještě doplnění alternativního návrhu, který reaguje na podněty veřejnosti,“ uvedl pro CzechCrunch mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal. Ten by se případně mohl objevit ve stejných vagónech testovacích souprav.
K jakým změnám by mohlo dojít, zatím nechtěl Drápal komentovat, nejvíce připomínek se nicméně sešlo ke špatné čitelnosti názvů stanic. Chystá se ovšem další uživatelský průzkum, který bude kombinovat rychlé dotazování náhodných cestujících a podrobnější odpovědi předem vybraných respondentů. Ve finále se tak může stát, že „jezevčík“ bude vypadat jinak než v současné, bílé verzi, ale i v té testovací.