V první trafice přespával, aby mu ji nevykradli. Letos jeho skupina otevře 230. prodejnu

Nenápadný český DT-holding s třímiliardovým obratem stojí za sítí specializovaných prodejen Traficon. Díky franšízovému modelu si svou může otevřít kdokoli.

DT-holding-pursl
Foto: Veronika Rollerová
Jiří Puršl stojí od roku 2021 v čele skupiny DT-holding, založené Danielem Tomešem

Prodal vlastní byt, aby si mohl v Liberci otevřít první trafiku. Daniel Tomeš brzy poté začal přidávat další, kvůli častým krádežím v nich i přespával. Peníze ze zisku zpětně investoval, skromný byznys 28 let rostl a nabalil na sebe i další činnosti. Dnes je DT-holding třímiliardovou skupinou firem v různých oborech vedenou profesionálním managementem, která kromě 204 prodejen sítě Traficon provozuje i vlastní výrobu nábytku, vyvíjí pokladní systémy pro maloobchod, provozuje interní realitní kancelář a patří mezi největší organizátory mimoškolních aktivit pro děti.

Česká úspěšná firma o sobě dlouho nedávala příliš vědět. „Většinu našich tržeb tvoří prodej tabákových výrobků a to bude vždy kontroverzní téma. Naštěstí tato oblast prochází intenzivní evolucí a my se snažíme být tím, kdo zákazníkům zpřístupňuje cesty k méně rizikovým produktům. Pokud chci užívat nikotin, je spalování klasických cigaret jednoznačně tou nejrizikovější možnou cestou,“ vysvětluje CEO celé skupiny DT-holding Jiří Puršl.

Sám už před lety přešel na zahřívaný tabák, který je dnes spolu s vaporizéry nejviditelnějším trendem. „Prodej klasických cigaret padá o sedm procent ročně a především mladší generace uživatelů sahá téměř výlučně po alternativách,“ uvádí Puršl s tím, že nesouhlasí s taktikou některých dovozců, kteří se ovocnými příchutěmi snaží lákat příliš mladé uživatele. Celé odvětví podle jeho názoru prochází už od pandemie významným přerodem – proto ostatně zakázal ve firmě používat slovo trafika a začal s kolegy vytvářet strategii nového konceptu specializovaných prodejen.

„Zákaznické chování se mění a některá prodejní místa jsme museli zavřít, protože nedokázala zákazníkům poskytovat odpovídající kvalitu služeb. Každá naše prodejna je trochu jiná a nabízí přesně to, co zákazníci v jejím dosahu potřebují. V centru města občerstvení, tisk a jízdenky, v rezidenční čtvrti služby výdejního místa Zásilkovny a na vesnici třeba jen milou obsluhu, která už zákazníky zná a schová jim poslední díl sběratelského časopisu,“ vysvětluje Puršl. Stále platí, že největší podíl na tržbách Traficonu mají cigarety, ale nahřívaný tabák a vapy už je minimálně v generování zisku dohnaly.

DT-holding
Foto: Veronika Rollerová
DT-holding dnes vede profesionální management – Jiří Puršl (CEO skupiny), Pavel Bednář (CFO skupiny) a Jaroslav Smrčka (manažer franšízingové sítě Traficonu)

Tisk je podle Puršla z pohledu tržeb minoritní záležitostí tvořící maximálně pět procent obratu, ale z pohledu prodaných kusů jeho význam neklesá – v průměru každý druhý nákup nějaký ten tištěný plátek obsahuje. Neprodává se sice ve velkém jako před lety, ale i dnes se najdou ti, kdo si udělali z cesty pro nejnovější vydání novin nebo magazínu příjemný rituál. Velké vášně pak vzbuzují sběratelské edice časopisů, ke kterým je příloha v podobě minerálů, modelů aut nebo postaviček komiksových hrdinů. „Pořád nám chodí prosby, jestli bychom neuměli nějaké číslo schovat nebo doposlat,“ směje se Puršl.

Jako loď bez zapnutého motoru. Byla to obrovská škoda.

Sám sebe s trochou nadsázky řadí mezi zmíněná šťastná rozhodnutí Daniela Tomeše, který je nadále jediným vlastníkem celé skupiny. „Když máte velkou firmu nebo skupinu více firem, musí časem přijít profesionalita v řízení lidí, procesů, výběru systémů. Všichni úspěšní majitelé se ve správnou chvíli začali obklopovat šikovnými profíky a nechali řízení firmy zkušenějším,“ míní Puršl, který do pozice CEO nastoupil ke konci roku 2021.

Klíčová část celé skupiny, síť Traficon, v té době sice pomalu rostla, ale podle něj nevyužívala svůj potenciál naplno: „Připadalo mi to jako loď, která se kymácí na vlnách bez zapnutého motoru a bez funkčního kormidla, zatímco posádka lítá po palubě a snaží se uklízet. Byla to obrovská škoda.“

Dvojkou na trhu, ale jedničku v inovacích

V první fázi se tedy nový CEO zaměřil právě na optimalizaci maloobchodní sítě. „Definovali jsme strategii, vizi a základní potřeby společnosti. Firma neměla žádné sebevědomí,“ vzpomíná Puršl. Ambiciózní vize je ostatně platná i dnes – z Traficonu by chtěl mít druhou největší síť na českém trhu, ale jedničku v inovacích. Druhého ze jmenovaných cílů chce Traficon dosáhnout tak, že zákazníkům nabídne maximum informací o nových produktech a alternativách cigaret, například prostřednictvím tzv. experience zón.

Reduced risk products (RRP)

Jsou méně rizikové alternativy klasických cigaret, jako například nahřívače tabáku (bezkouřové, bezdýmné nebo také heat-not-burn produkty), elektronické vaporizéry (vape, elektronické cigarety) nebo jednorázové e-cigarety a nikotinové sáčky.

Tyto alternativy spojuje to, že s vysokou pravděpodobností představují nižší riziko škodlivého účinku ve srovnání s pokračujícím kouření klasických cigaret.

Inovace ale nejsou jen o produktech, jak říká Jaroslav Smrčka, manažer franšízingové sítě Traficonu: „Kompletně jsme přepracovali design prodejen.“ Firma v nových pobočkách sází na světlé barvy, které vytváří čistší a příjemnější prostředí. Rozděluje sortiment do segmentů od klasického tabáku přes heat-not-burn až po elektronické cigarety a významně rozšiřuje zapojení reklamnímu prostoru.

DT-holding-smrcka
Foto: Veronika Rollerová
Manažer franšízingové sítě Traficonu je Jaroslav Smrčka

„Přešli jsme na digital signage displeje, tedy centrálně ovládané obrazovky, což si troufnu v našem odvětví označit za unikát. Ještě dnes u konkurence občas musí někdo s USB flashkou objet pobočky a stáhnout do obrazovek nové bannery,“ dodává Smrčka. Digitální systém umožňuje marketingovému týmu spouštět nové kampaně napříč celou sítí prakticky okamžitě.

Další z inovací Traficon brzy začne testovat v pilotním provozu – půjde o novou prodejnu spojenou s kavárnou, kde bude možné užívat zahřívaný tabák a vapy. První takovou skupina otevřela v Havířově a další připravuje v Brně a Praze. Současně se Traficon snaží posilovat roli i dalších skupin zboží. „Nabízíme balíkové služby Zásilkovny, Sazku a možnost platit složenky. Do budoucna plánujeme rozšířit sortiment o knihy, nabíječky, kabely i širší nabídku nealko nápojů,“ vypočítává Smrčka. Cílem je, aby se prodejny staly komunitním místem, zvláště v menších městech.

Nová spolupráce s Philip Morris nás určitě posune dál.

Co se týče velikosti a pozice na trhu, má Traficon na rok 2025 velké plány – čeká ho výstavba 50 nových obchodních míst a přestavba 60 současných. „Povedlo se nám před pár dny podepsat několikaletou smlouvu s Philip Morris na modernizaci prodejních míst Iqos. Budeme se navíc starat například i o školení všech zaměstnanců, což je pro nás nová výzva, ale máme obrovskou radost, že nás tento globální hráč vnímá jako partnera číslo jedna v Česku,“ popisuje Smrčka.

V tuto chvíli vidí na dohled i splnění prvního z cílů, tedy že z Traficonu bude druhá největší síť prodejen s nikotinovými výrobky a tiskem v ČR. „Naše expanze je jedna z největších v odvětví, nová spolupráce s Philip Morris nás určitě posune dál, ale pro růst Traficonu je to jen jeden z impulzů. Mnoho míst máme nasmlouvaných na delší dobu dopředu. Už teď třeba víme, že některé pobočky budeme otevírat za dva až tři roky v dokončovaných obchodních centrech,“ vysvětluje Smrčka. Exkluzivní smlouva a možnost přidávat Iqos zóny do prodejen Traficonu podle něj otevírá dveře do lepších obchodních prostorů.

Holding si poradí s nábytkem i softwarem

Expanze Traficonu výrazně pomáhá i dalším firmám ve skupině. „Remy je dnes skoro generálním dodavatelem vybavení všech prodejen Traficonu na všech 110 nových a remodelovaných prodejních míst. Pro letošní rok to bude znamenat dvojnásobný růst obratu na úroveň 200 milionů korun,“ uvádí Puršl. Na přelomu roku výrobu přestěhovali do nové, moderní truhlárny s roboticky ovládanými pilami a zcela automatizovanou linkou. Daří se i firmě NG Retail dodávající pokladní systémy nejen Traficonu, ale i do prodejen sportovního vybavení nebo poboček O2, která letos plánuje posilovat zejména v zahraničí.

Specifickou roli v portfoliu DT-holdingu má investiční skupina E&Q, která se stará kromě realitní podpory a správy například všech nájemních smluv poboček Traficonu například také o portfolio nemovitostí v hodnotě přes půl miliardy korun a brzy ho rozšíří další retailový park. A zejména pak společnost Kroužky, jeden z největších organizátorů volnočasových aktivit pro děti v ČR. Pro majitele skupiny i výkonného ředitele je to způsob, jak ulevit svědomí a ukázat, že jejich firma dbá na společenskou odpovědnost, přestože základní byznys stojí na prodeji nikotinových výrobků. Kroužky fungují zcela samostatně pod Jakubem Reindlem – holding do jejich počínání nezasahuje a nechává je plnit svou čistě společenskou roli.

Konkrétní obrysy finančnímu snažení celé skupiny DT-holding dává Pavel Bednář, finanční ředitel. Růst na plánovaných více než 230 prodejen do konce roku 2025 má celé firmě pomoci překonat třímiliardový obrat a výrazně se promítnout i do zisku. „Rok 2021 končila skupina s EBITDA 80 milionů korun (zisk před zdaněním a odpisy – pozn. redakce), na letošek máme v plánu i přes výrazné investice 250 milionů. To je výsledek, který mluví za vše,“ doplňuje Bednář.

DT-holding ~ CzechCrunch
Finanční ředitel skupiny DT-holding, Pavel Bednář

Bednář dříve působil ve společnostech Pietro Filipi a Kara Trutnov. Obě skončily v mediálně známých insolvencích, i proto je v současnosti rád, že tuto kapitolu uzavřel a stal se součástí příběhu českého podnikatele, který svou firmu vybudoval z nuly: „Pan Tomeš je self-made man, který začal s jednou trafikou, pak jich měl pět, deset. Spal v nich, aby mu je nevykrádali. Je tam úplně jiný příběh než u některých podnikatelů z devadesátých let, kteří firmy získali ve velké privatizaci.“

Kromě toho úspěch DT-holdingu vidí především v tom, že se firma nebála zaměřit čistě na maloobchod, kde jsou vyšší marže. „Je to výrazně jednodušší i z pohledu řízení cash flow. Zpátky k módě s komplikovaným managementem zásob a plánováním kolekcí dva roky dopředu se nepotřebuji vracet,“ říká Bednář.

Podnikatelská příležitost v regionech

Klíčovým prvkem úspěchu Traficonu je franšízový model. „Naše vstupní náklady do franšízy jsou oproti jiným odvětvím minimální. Za 125 tisíc může člověk mít kompletně vybavenou a zásobenou prodejnu v hodnotě až 2,5 milionu,“ vysvětluje Smrčka možnost zejména pohledem místního podnikání. „Pro šikovného člověka z regionu, který se chce postavit na vlastní nohy, je to skvělá příležitost,“ věří.

Traficon sám aktivně vyhledává vhodné lokality, často u partnerů jako Penny Market, a propočítává predikce jejich životaschopnosti. Novým franšízantům pomáhá v prvních měsících, aby nové prodejny získaly prostor pro rozjezd, a zajišťuje pro ně například i marketingovou podporu. „Máme franšízanty, kteří dnes provozují více poboček – osm, pět, čtyři. Nejdůležitější je osobní přístup a vztah se zákazníky, kteří se pak vracejí ke konkrétním prodavačkám a prodavačům, ne do anonymní prodejny,“ zdůrazňuje Smrčka.

CC Premium
Partnerem článku je DT-holding