V USA padla další banka. First Republic přebírá JPMorgan, jde o druhý největší krach v historii

Větší banka ve Spojených státech padla jen v roce 2008. V době krize tehdy i teď přispěchal na pomoc ten největší americký hráč.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

First Republic Bank problémy neustála

0Zobrazit komentáře

Tři ze čtyř největších krachů amerických bank proběhly v posledních dvou měsících. Regulátoři v pondělí 1. května oznámili, že zavřeli First Republic Bank, která se zmítala v problémech několik týdnů. Federální společnost pro pojištění vkladů (FDIC), která na celý proces jako regulátor dohlíží, zároveň oznámila, že krachující finanční dům převezme největší americká banka JPMorgan Chase. Jde o většinu vkladů First Republic ve výši 103,9 miliardy dolarů (2,2 bilionu korun) a JPMorgan rovněž koupí většinu aktiv ve výši 229,1 miliardy dolarů (4,9 bilionu korun).

Součástí dohody je, že se FDIC s novým majitelem podělí o vzniklé ztráty, přičemž očekává, že z pojistného fondu agentury půjde zhruba 13 miliard dolarů. Přesná částka teprve bude upřesněna „V rámci transakce bude 84 poboček First Republic Bank v osmi státech dnes znovu otevřeno jako pobočky JPMorgan Chase Bank, a to v běžné pracovní době. Všichni vkladatelé First Republic Bank se stanou vkladateli JPMorgan Chase Bank a budou mít plný přístup ke všem svým vkladům,“ oznámilo ve svém pondělním prohlášení FDIC.

O problémech First Republic Bank se mluvilo od března, kdy zkrachovala Silicon Valley Bank. Také First Republic Bank je ze San Franciska a často u ní ukládaly své peníze startupy a movití zákazníci. V reakci na velkou paniku na trhu také z First Republic Bank v březnu odteklo velké množství vkladů, v celkovém součtu více než 100 miliard dolarů, což banka původně ustála jen díky tomu, že do ní největší americké bankovní domy včetně JPMorgan v polovině března nalili 30 miliard dolarů. Nakonec to ale k přežití nestačilo a regulátor nyní banku uzavřel.

Jedná se o druhý největší bankovní krach v historii Spojených států. Větší než First Republic, která byla na začátku roku čtrnáctou největší bankou v zemi a na konci prvního čtvrtletí měla v aktivech zhruba 233 miliard dolarů, byla pouze Washington Mutual, která padla v roce 2008, jak píše The Wall Street Journal. Třetí a čtvrtí největší pád si v posledních měsících připsaly již zmiňovaná Silicon Valley Bank a Signature Bank, která skončila jen dva dny po první jmenované. V případě Washington Mutual i First Republic do hry vstoupila největší americká banka JPMorgan, která tehdy i dnes banky v problémech převzala.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Naše vláda nás i ostatní vyzvala, abychom se zapojili, a my jsme tak učinili,“ uvedl v pondělním prohlášení Jamie Dimon, předseda představenstva a generální ředitel JPMorgan. „Naše finanční síla, schopnosti a obchodní model nám umožnily vypracovat nabídku na provedení transakce tak, abychom minimalizovali náklady Fondu pojištění vkladů,“ dodal Dimon. Jeho banka se s FDIC podělí o ztráty, zároveň by měla od regulátora získat pětileté termínované financování s pevnou úrokovou sazbou ve výši 50 miliard dolarů. Nebude přitom přebírat korporátní dluh ani preferenční akcie First Republic.

„Toto je poslední fáze počáteční paniky. Problémy First Republic začaly v důsledku pádů Silicon Valley Bank a Signature Bank. Nejde o příběh z roku 2008, kdy jedna banka padla a investoři se zaměřili na další největší banku, která by zakolísala,“ uvedl pro The Wall Street Journal Steven Kelly, vedoucí výzkumný pracovník Programu finanční stability na Yale. First Republic Bank působila v jedenácti státech, zejména v New Yorku, Kalifornii, Massachusetts a na Floridě, a podobně jako z jiných regionálních bank také z ní vkladatelé v rámci nejistoty na trzích v předchozích týdnech ve velkém vybírali peníze.

svb2

Přečtěte si takéDohra pádu Silicon Valley Bank: Obři ukazují odolnostDohra pádu Silicon Valley Bank: Obři v čele s JPMorgan ukazují odolnost, těm malým dál hrozí trable

Nejvíce tato panika nakonec postihla právě First Republic Bank, z jejíchž účtů v prvním kvartálu odteklo 102 miliard dolarů. To byla více než polovina všech depozit. Zatímco na začátku března stála jedna akcie této banky na newyorské burze přes 120 dolarů, rychle se propadla pod patnáct dolarů a v posledních dnech, kdy se již živě spekulovalo o jejím blížícím se konci, hluboko pod deset dolarů až na 3,5 dolaru. Mohly za to také minulý týden představené finanční výsledky za uplynulý kvartál.

V nich First Republic zveřejnila rozsah úbytku vkladů a uvedla, že díru ve své rozvaze vyřešila drahými úvěry od Federálního rezervního systému a Federální banky pro úvěry na bydlení. Podobně jako v případě Silicon Valley Bank a Signature Bank se také v roce 1985 založený bankovní dům se sídlem v San Francisku zhroutil poté, co se začaly rychle zvyšovat úrokové sazby a úvěry i investice banky ztratily na hodnotě. Bohatí klienti začali pro jistotu vybírat své peníze a investoři prodávat akcie banky. Když nevyšla jednání o možném prodeji banky, nakonec zasáhl regulátor.

„Podle mnoha bankovních odborníků byly potíže First Republic spíše opožděnou reakcí na březnové otřesy než začátkem nové fáze krize. Investoři jsou optimističtí, že žádnému jinému středně velkému nebo velkému věřiteli nehrozí bezprostřední krach. Zatímco akcie First Republic minulý týden znovu klesly, akcie ostatních bank se téměř nepohnuly,“ shrnuje situaci deník The New York Times. Přesto má podle něj americký finanční systém spoustu problém, krachy bank a rostoucí úrokové sazby přinutily banky omezit půjčování peněz a ekonomika zpomaluje.

Genzer a Suchánek zacvičili s cenami. Na internetu je to naše nejúspěšnější reklama, zní z Penny

Nejslavnější čeští komici, taneční kreace, rádoby cvičení a samozřejmě pennysky. Nová kampaň populární sítě supermarketů v Česku plní účel.

Filip HouskaFilip Houska

penny_1

Foto: Penny

Richard Genzer a Michal Suchánek v nové reklamě pro Penny

0Zobrazit komentáře

Zničehonic se objeví bříška dvou chlápků v červených oblečcích, jak si to směřují k regálům. Tam se upraví, aby během tanečního vystoupení dostatečně dobře reprezentovali. Pak to do rytmu jedné z nejchytlavějších melodií českého internetu rozjedou. Nebo tedy spíš rozcvičí. Už více než měsíc má řetězec supermarketů Penny novou kampaň, do které obsadil ověřenou dvojici komiků Richarda Genzera a Michala Suchánka. A dosáhl s ní přesně toho, co chtěl.

„Když se podíváme na YouTube, je to naše vůbec nejúspěšnější reklama, jakou jsme kdy udělali,“ říká pro CzechCrunch vedoucí strategického marketingu v Penny Vít Vojtěch a odkazuje na číslo 1,4 milionu, tedy počet přehrání, který od začátku března nová kampaň má. „Konkrétní čísla ohledně vlivu na atributy značky budeme mít až v polovině roku, nicméně nepochybujeme o tom, že budou pozitivní,“ věří. A vlastně se není čemu divit.

Hlavní role v nové reklamě Penny, která má propagovat nízké ceny nabízených produktů, se chopilo duo Richard Genzer a Michal Suchánek, tedy dost možná nejznámější čeští komici, kteří své diváctvo baví například v improvizační show Partička. Mimo jiné ale s diskontním řetězcem spolupracují i na pravidelné sérii Kroužkování, kde vybírají výhodné nabídky z akčních letáků. Proto se další obsazení pro Penny vyloženě nabízelo.

„Na Kroužkování s Genzerem a Suchánkem jsme dostávali řadu pozitivních ohlasů, proto jsme je oslovili, zda chtějí zkusit i něco víc. Zájem měli, a tak jsme si stanovili směr, jakým chceme jít, a začali kampaň připravovat,“ dodává Vojtěch. Spolu se studiem Wilhelm Kinga, který za celým konceptem spotu stojí, reklamní agenturou Hullabaloo, produkčním studiem Boogie Films a komparzisty proto na dvě noci vyrazili do prodejny v pražských Horních Počernicích, kde se spot natáčel.

Výsledkem je dílo, na které mají všichni názor, ať už pozitivní, nebo negativní – a tak to mělo být. Genzer se Suchánkem se totiž ve spartakiádních oblečcích prohání po prodejně, cvičí různé kreace a jsou znázorněním antisportovců, kteří mají hlavně pobavit. Velkou měrou se na zábavném aspektu reklamy podepisuje i přezpívaný hit Everlasting Love od populární německé zpěvačky Sandry.

Novinka nepřímo navazuje i na loňskou kampaň, do které Penny obsadilo populárního českého písničkáře Michala Davida. Ten také v zábavně laděném spotu z diskotékového prostředí propagoval nízké ceny – a také rozdělil český internet na dva tábory. „Vypadá to, že si celebrity volíme dobře,“ uvádí Vojtěch. Reklama Kompot ovšem (minimálně na YouTube) nemá zdaleka takový úspěch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

good-game-42

Přečtěte si takéGood Game: Díky simulátoru bezdomovce vzniká český ConanSimulátor bezdomovce z Ostravy dosáhl na víc než sto milionů. Díky nim teď vzniká český barbar Conan

Na jaké peníze nová kampaň Penny vyšla, nechce firma komentovat, vyjádřila se však k tomu, jak to bude s takzvanými pennyskami, respektive teniskami, ve kterých Genzer se Suchánkem cvičí. „V průběhu natáčení vznikla celá řada nápadů, tento konkrétní jsme alespoň virtuálně zrealizovali jen tak pro radost. Podle reakcí to baví nejen nás, tak uvidíme, co s tímto nápadem dál. Zvažujeme i možnost prodeje,“ doplňuje Vojtěch.

Kdyby se pennysky do prodeje dostaly, Penny by tímto krokem mohlo následovat to, co dělá například síť supermarketů Lidl, která své tematické zboží pro zákazníky již prodává. A také umí rozvířit internetové vody, což potvrdila hlavně loňskou kampaní, do které obsadila Jiřího Buriana alias Kapitána Dema ve vrtulníku a s řetězy. Penny ovšem poukazování na „luxus“ v dnešní době považuje za „špatný strategický krok“. A tak sáhlo po opaku.