Válka byznysu nepomáhá. Když bude nejhůř, jsme připraveni narukovat, říká zakladatel ukrajinského startupu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

finmap

Foto: Finmap

Oleksandr Solovej, Dmytro Dubilet a Ivan Kaunov, spoluzakladatelé Finmapu

0Zobrazit komentáře

S Ivanem Kaunovem jsme si psali ve středu večer, tedy ve chvíli, kdy celý svět ještě netušil, zda Vladimir Putin odstartuje vojenskou operaci s nedozírnými následky. Jen pár hodin poté už ruský prezident zavelel k napadení sousední Ukrajiny a rozpoutal válečný konflikt. Zmíněný Ivan Kaunov je zakladatel technologického startupu, jenž vyvíjí aplikaci pro správu firemních financí a většina jeho týmu sedí v Kyjevě, který byl spolu s dalšími ukrajinskými městy v ranních hodinách zasažen ruskými údery. „Vůči Putinovu zastrašování jsme imunní,“ říká Kaunov. Stejně jako ostatní ale netuší, jak bude jeho země vypadat, až se ráno probudí.

Vladimir Putin dal své armádě příkaz, aby překročila rusko-ukrajinskou hranici a zahájila invazi. Jeho ukrajinský protějšek Volodymyr Zelenskyj v reakci na agresi vyhlásil v zemi válečný stav. Debatuje se, jaké může mít taková akce dopady na celý svět, ale především o tom, jak dalece zasáhne samotnou Ukrajinu. Z jejího hlavního města operuje Ivan Kaunov se svými kolegy ze startupu Finmap. V rozhovoru pro CzechCrunch přímo z Kyjeva popsal, co tamní uživatelé prožívali v okamžicích před ruským útokem.

„Ukrajinci mají vůči Putinovu zastrašování imunitu. Válečnou situaci tu máme vlastně od roku 2014,“ připomněl Kaunov vojenskou intervenci před osmi lety, v rámci níž převzali ruští separatisté kontrolu nad poloostrovem Krym a konflikt od té doby v různých fázích pokračuje. „Téměř každá rodina té situaci nějak čelila. Já jsem vyrůstal jako dítě poblíž Doněcku. Mám několik příbuzných, kteří se odtamtud museli odstěhovat a v roce 2014 opustili své domy,“ řekl zakladatel Finmapu. Právě Doněck na východě Ukrajiny patří mezi oblasti, na něž si dělá úřadující ruský prezident zálusk.

V Kyjevě, který je od nejbližších hranic s Ruskem vzdálený vzdušnou čarou 200 kilometrů, vládl ještě před několika hodinami podle Kaunova klid. „Na zemi, která očekává vojenskou invazi, je tu situace celkem klidná. Neprobíhá panika nebo snaha utéct, naopak se všichni snaží najít způsoby, jak pomoci armádě. Lidé se připojují k obranným jednotkám nebo platí vládě mnoho daní předem,“ popsal situaci ve středečních večerních hodinách. Jenže ve čtvrtek ráno se v ukrajinské metropoli rozezněly sirény a stejně jako dalšími městy jí otřásly exploze.

finmap-team

Foto: Finmap

Část týmu ukrajinského startupu Finmap

Místní předáci i byznysmeni jsou prý konsolidovaní a připravení na jakoukoliv situaci, byť spoluzakladatel Finmapu neskrývá, že současný stav pochopitelně podnikání příliš neprospívá. Startup Finmap od roku 2018 vyvíjí nástroje pro řízení firemních financí a nedávno oznámil investici ve výši téměř 26 milionů korun.

Mezi investory byl i tuzemský venture kapitálový fond Presto Ventures, který ve střední a východní Evropě v poslední době hodně investuje a jeho zástupci teď bedlivě sledují i právě situaci na Ukrajině. Jedna věc je totiž vývoj samotné firmy, do níž vložili peníze, ale ještě důležitější je logicky bezpečnost všech členů týmu. Zástupci Presto Ventures už ukrajinským kolegům nabídli pomoc s relokací do Česka, ale to zatím Finmap s díky odmítá.

Jeho tým dnes čítá šedesát lidí, kteří působí v různých zemích, od roku 2019 navíc celá firma funguje na dálku, ale i tak největší část týmu včetně zakladatelů sedí v Kyjevě. „Máme spoustu plánů pro různé scénáře, ale věříme, že naše armáda je dostatečně silná a nebude potřeba se stěhovat,“ říká Ivan Kaunov. Při vědomí, že doslova každým okamžikem může zaútočit nepřátelská armáda, je sice někdy těžší najít dostatečný klid na práci, ale ve Finmapu ji v minulých dnech využívali alespoň jako dočasný lék na obavy z bezpečnostní situace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Když vidíte úroveň podpory od všech kolem, nutí vás to pracovat ještě usilovněji. To je náš způsob, jak se bránit – prostě dělat naši práci lépe,“ řekl Kaunov, který startup založil spolu s Dmytrem Dubiletem a Oleksandrem Solovejem. I přes neblahou situaci, která ztěžuje stabilní podnikání, se jejich projektu daří růst a získávat nové klienty. V letošním roce Finmap plánuje trojnásobně zvýšit své měsíční příjmy, přičemž pětina z nich má plynout z Česka a Polska, kde jim mají pomoci i noví investoři, kteří jsou vedle Česka také z Velké Británie a Estonska.

Na Ukrajinu a do dalších zemí střední a východní Evropy se tuzemský investiční fond Presto Ventures vydal i díky novému partnerovi v podobě Vojty Ročka. Ten se po úspěšném prodeji datového startupu Stories a odchodu z velké americké firmy, které ho koupila, rozhodl vyzkoušet právě venture kapitálové investování a příležitost s kolegy spatřil v tomto regionu. „Jedním z důvodů, proč je Putin v tomto konfliktu tak silný, je, že celkový hrubý domácí produkt Ukrajiny již více než dvacet let stagnuje. Startupy to mohou změnit,“ říká Roček, přičemž podobný scénář jednak platí nejen za současného výjimečného stavu a jednak i v sousedních zemích.

Během našeho e-mailového rozhovoru Ivan Kaunov několikrát opakoval, že věří, že se Ukrajině případnou ruskou invazi podaří odvrátit a k žádnému stěhování jeho týmu nedojde. Podotkl jen, že firmu pohání servery v Evropské unii, oficiální sídlo má ve Velké Británii a celý tým je zvyklý fungovat na dálku, potenciálně tedy odkudkoliv. A kdyby současné ukrajinské síly nestačily a bylo třeba pomoci přímo na frontě? „Pokud by došlo k plné mobilizaci a prezident řekne civilistům, aby narukovali, já a většina mých přátel by šla,“ říká Kaunov. Se všemi ostatními však pevně věří, že k tomu nedojde.

Realitní trh se přesunul do online světa a český Reas z toho těží. Loni zprostředkoval prodeje nemovitostí za čtyři miliardy

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-makos-reas-boxed2

Foto: Reas

Michal Makoš, spoluzakladatel a ředitel Reasu

0Zobrazit komentáře

Realitní trh byl dlouhá léta založený na osobním setkávání, i kvůli pandemii koronaviru a obrovské poptávce se ale i tento obor přesunul do online světa. Z toho těží tuzemský startup Reas, který začínal s vizí zpřehlednit složitý svět prodejů a nákupů nemovitostí a má dlouhodobou ambici stát na začátku každé realitní transakce. Za loňský rok hlásí překonání hranice čtyř miliard korun ve zprostředkovaných obchodech.

„Uplynulý rok byl u nás na všech frontách úspěšný,“ pochvaluje si pro CzechCrunch ředitel Reasu Michal Makoš. „Ve světě realit byl koronavirus hnacím motorem, který celý obor posunul o obrovský kus dál. Počáteční nejistota z roku 2020 o rok později nastartovala největší zájem, což se projevilo v historicky rekordních cenách nemovitostí,“ hodnotí.

Vysoký zájem o nákup nemovitostí byl loni v tuzemsku podle Makoše způsoben zejména třemi faktory – Češi vnímají cihlu jako bezpečnou investici, poptávku výrazně podpořily nízké úrokové sazby (které se ovšem ve druhé polovině roku začaly zvyšovat) a čas lidí strávený doma kvůli pandemii redefinoval, co pro ně znamená „domov“, protože si uvědomili, že chtějí žít jinde nebo jinak.

„Je jasné, že poptávka po nemovitostech bude letos slabší. Loňský rok se svou dynamikou opakovat nebude a je to cítit. Nicméně poptávka pořád převyšuje nabídku,“ popisuje Makoš. Přesnější predikci vývoje trhu dělat ale nechce – kvůli velkému množství faktorů, které jej ovlivňují. Jde například o nová pravidla pro poskytování hypoték, která začnou platit v dubnu, nebo o další možné zvyšování úrokových sazeb ze strany České národní banky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Reas svým klientům nabízí celou škálu služeb a nástrojů, jeho byznys stojí na propojování klientů s realitními makléři nebo investory, kteří mají zájem o koupi nemovitosti. Nebere si tak provize z transakcí a vydělává na nich nepřímo – čím víc jich bude dělat, tím víc také vydělá.

V loňském roce startup takovým způsobem zprostředkoval lehce přes 1 200 obchodů o celkovém objemu přibližně 4,2 miliardy korun – což je dvojnásobný nárůst oproti roku předtím. To se podepisuje i na byznysových ukazatelích firmy, které také vzrostly na dvojnásobek do řádu středních desítek milionů korun. Hospodářský výsledek se navíc překlopil do černých čísel.

Na trh Reas vstupoval v roce 2016, kdy jeho zakladatelé Michal Makoš a Hynek Husník chtěli zpřehlednit realitní trh a více jej otevřít lidem. Kdo se ve složitém světě nemovitostí nepohybuje, má problémy se v něm zorientovat. A právě Reas jim v tom chce nabídnout pomocnou ruku. V průběhu let se dostal na pokraj krachu, v dalším vývoji firmu podpořila investiční skupina Miton. Celkem získala 25 milionů korun.

michal-makos-reas-regular-22

Foto: Reas

Michal Makoš, spoluzakladatel a ředitel Reasu

Reas stojí za ekosystémem služeb, které jsou založeny na datech a mají na realitní trh přinášet více transparentnosti. Nejvýraznějším produktem je Atlas cen ukazující reálné ceny prodejů nemovitostí na základě informací z katastrálních úřadů. Dalším je například Odhad ceny.

„Zjistili jsme, že na trhu je velká poptávka po nezávislém odhadu, který by po zadání klíčových údajů sdělil majiteli cenu jeho nemovitosti, bez závazků a bez nutnosti osobního kontaktu,“ popisuje ředitel vývoje Hynek Husník důvody, proč se Reas pustil do tvorby dalšího nástroje.

I když Odhad ceny kromě běžných uživatelů využívají také realitní makléři nebo finanční poradci, jeho komerční uplatnění firma neplánuje. Místo toho se chce nadále soustředit na posilování tržní pozice v jádru svého byznysu – zprostředkování obchodů nebo rozvoji služby Okamžitá platba, kterou Reas spouštěl před dvěma lety.

Máme asi dvouprocentní podíl na všech realitních transakcích, takže pořád máme na čem pracovat.

„Podle našich odhadů máme asi dvouprocentní podíl na všech realitních transakcích, takže pořád máme na čem pracovat. Spočítali jsme si, že dnes už více než třetina všech prodávajících použije některou z našich služeb. Třeba jen navštíví Atlas cen, ale rozhodnou se transakci udělat jinde a jinak,“ říká Makoš s tím, že letos plánuje i navýšení týmu z třiceti lidí na dvojnásobek. S růstem se navíc chystá i do zahraničí.

„Vidíme zvyšující se poptávku po našich službách i v jiných zemích Evropy. Tím, že si na expanzi budeme vydělávat, chceme jít postupně. Letos bychom chtěli vystrčit drápek nejspíše na Slovensko, k tomu si analyzujeme další trhy. Konkrétní směr uvidíme podle připravenosti a situace,“ uzavírá Makoš.