Válka Česku přihrála technologické pracovníky. Ukrajinský startup tu buduje svůj evropský IT hub

Startup Parimatch Tech měl dřív své největší vývojové centrum v Kyjevě, odkud obsluhoval zákazníky v deseti zemích. Teď je nejvýznamnější Praha.

Iva BrejlováIva Brejlová

ashyrov

Foto: Parimatch

Artur Ashyrov, technologický ředitel společnosti Parimatch

0Zobrazit komentáře

Je to velký hráč. Společnost Parimatch Tech si pár překážkami musela projít už kvůli svému byznysu: poskytuje totiž online prostor pro sportovní sázky, což je aktivita ne ve všech zemích legální. Takže nějakou dobu nemohla své služby nabízet paradoxně rovnou v domovské Ukrajině. Přesto se základnou v Kyjevě úspěšně rostla do mnoha dalších států – až do konce letošního února. Se vstupem ruských vojsk na Ukrajinu se firma rozhodla, že najde pro své fungování lepší prostředí. Tím se stalo Česko.

Je to v podstatě moderní bookmaker s více než 2,5 miliony aktivních uživatelů, kteří každý den zadají stovky tisíc sázek. Patří k významným hráčům v oboru, loni například na tři sezóny uzavřel partnerství s britským fotbalovým klubem Chelsea, ambasadorem značky pak byl mezi jinými legendární boxere Mike Tyson.

Za fungováním stojí robustní systém. Přesto bylo rozhodnutí poměrně rychlé. Po ostřelování Kyjeva se Parimatch rozhodl, že své aktivity z hlavního města přesune. Někteří pracovníci se přestěhovali do několika coworkingových míst na západní Ukrajině, ale firma potřebovala jedno místo, kam bude moct směřovat vývoj. Volba padla na Prahu.

Parimatch sem přestěhoval své výzkumné a vývojové centrum, tedy specializované technologické pracovníky, kteří se podílejí na vývoji sázkařské platformy a celého ekosystému kolem ní. Dosud tu pracuje přes čtyřicet specialistů – a zatím jen malá část z nich jsou Češi.

„Naším globálním úkolem je zde vybudovat high-tech společnost s 200 lidmi v týmu,“ plánuje Artur Ashyrov, technologický ředitel společnosti. Mluví o horizontu zhruba roku a půl. Zaměstnance budou tvořit jak místní, tak kvalifikovaní pracovníci z jiných zemí. Pražská kancelář se má stát sjednocujícím centrem pro odborníky po celé Evropě.

Parimatch

Foto: Parimatch

Tatiana Davydova ze společnosti Parimatch

„Dnes máme příležitost přilákat do této komunity v pražské pobočce další silné odborníky a vytvořit mezinárodní výzkumné a vývojové centrum, které se stane zdrojem výkonných technologických řešení pro iGamingové společnosti z celého světa,“ plánuje Ashyrov.

„Česko je jedním z významných evropských IT klastrů, má pověst bezpečné a komfortní země a nabízí vysoký potenciál pro rozvoj podnikání,“ říká Tatiana Davydova, která má ve firmě zaměstnance na starosti.

Parimatch už v tuzemsku působí od května, kdy začal s deseti pracovníky. Teď skoro takový počet nabírá prakticky každý měsíc. Evgen Belousov, zastupující šéf, říká, že rozhodnutí přemístit se do Česka přispělo k celosvětové obchodní expanzi, zároveň ale poskytlo zaměstnancům, kteří byli nuceni opustit zemi, stabilní a známé pracovní prostředí.

„Zdejší IT prostředí je velmi bohaté a dynamické – přesně, jak se očekává od země s tolika technologickými startupy, mezinárodními podniky, IT inženýry a dalšími odborníky, kteří zde pracují. Je to vzrušující komunita, jejíž součástí můžete být,“ chválí Ashyrov.

Zůstaneme

Vývojáři jsou pro Parimatch extrémně důležití. Jsou hlavní hybnou silou digitálního světa, který vybudoval. Jde totiž o aplikaci, která lidem v prostředí sportovních online sázek nabízí přehledy, tipy, sledování statistik, analýzy, žebříčky uživatelů i toho, jak často se uživatel trefuje do správných výsledků.

Jen pro představu: platforma zpracovává v reálném čase desítky tisíc transakcí za sekundu, zpracovává objemy dat s denním přírůstkem datových sad o víc než 300 gigabajtů. A samozřejmě nechybí ani strojové učení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ashyrov říká, že se firma plánuje stát důležitou součástí ekosystému českého IT trhu. Další rozvoj – a třeba i své nové zaměstnance – si slibuje od vlastní technologické akademie, o které říká, že pomáhá mladým IT specialistům získat solidní úroveň znalostí i dovedností a nastartovat jejich kariéru. Ashyrov počítá s tím, že tu výzkumné centrum zůstane, ať se dál situace na Ukrajině bude vyvíjet jakkoliv.

Parimatch má vedle Ukrajiny pobočky ve Velké Británii, Kazachstánu, Tádžikistánu a Tanzanii. Do letošního března podnikal i v Rusku. Jeho služby jsou ale dostupné dohromady v desítce států na čtyřech kontinentech. Oficiální sídlo má na Kypru, firma nicméně do letošního února působila z Ukrajiny.

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.

Místo plastů vosk. Slovenské Peelo bojuje proti jednorázovým obalům a od investorů získalo miliony

Doteď slovenské Peelo prodávalo ekologické voskové obaly zejména na domácím a českém trhu. S podporou investorů směřuje do zahraničí.

Peter BrejčákPeter Brejčák

peelo_1

Foto: Peelo

Martina Ivanová a Tomáš Bukoven, zakladatelé projektu Peelo

0Zobrazit komentáře

Voskové obaly využívali pro uchovávání potravin již před tisíci lety například v Egyptě, časem se na tento vynález nicméně zapomnělo. V moderní verzi ale obaly z vosku vyrábí původem slovenská firma Peelo, která se pomocí nich snaží nahrazovat plastové potravinové folie, mikrotenové sáčky a další jednorázové plasty v domácnostech. A zajímá i investory.

Peelo před třemi lety založila podnikatelská dvojice Martina Ivanová a Tomáš Bukoven, kteří voskové obaly běžně používali, když rok cestovali a pracovali na Novém Zélandu. Po návratu zpátky na Slovensko zjistili, že se v našem regionu tyto produkty neprodávají – a pokud ano, tak ne v opravdu dobré kvalitě. Rozhodli se to změnit.

Výsledkem je udržitelný a ekologický produkt, který je možné používat opakovaně, umývat jej i kompostovat. Aby Peelo své voskové obaly dostalo z místní malovýroby také na pluty maloobchodů, tým navrhl a vyvinul technologii, která automatizuje výrobní proces a desetinásobně jej zrychluje. Díky němu teď dokáže vyrobit více než čtvrt milionů kusů ročně.

„Všechny potraviny se postupem času kazí, jde o přirozený proces. Peelo ale tento proces schnutí nebo plesnivění dokáže zpomalit. Prodlužujeme tak životnost potravin,“ vysvětlila Ivanová již před rokem pro CzechCrunch s tím, že životnost samotného Peela je jeden až dva roky. Poté si je může uživatel převoskovat, čímž firma chce zákazníky motivovat, aby to udělali sami doma a produkt jim vydržel co nejdéle.

peelo_1-1

Foto: Peelo

Voskové ubrousky na potraviny Peelo

Od uvedení prvních produktů na trh Peelo jen na českém a slovenském trhu přes svůj e-shop získalo více než deset tisíc zákazníků, přičemž další oslovilo přes retailový prodej (produkty nabízí například také slovenská síť drogerií DM) a takzvaný white labeling, kdy třetím stranám umožňuje na obaly přidat vlastní potisk a prodávat je pod vlastní značkou.

Za loňský rok firma zaznamenala obrat v přepočtu přibližně tři miliony korun, z čehož polovina plynula z Česka. Letos již cílí na celkových pět milionů. Aktuálním cílem Peela je ale výrazně rozšířit své mezinárodní působení, a to konkrétně například do Polska, Maďarska, Holandska či Dánska. Následně má na řadu přijít celá Evropa.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V tom Peelu pomohou také investoři. Prostředky do něj v rámci takzvané pre-seed investice vložil slovenský fond CB Investment Management společně s globálně působícím fondem Rockstart se zaměřením na agro-potravinářství, energetiku a nové technologie. Podle odhadu CzechCrunche se výše investice pohybovala v řádu nižších stovek tisíc eur, tedy vyšších jednotek milionů korun.

„Už při založení značky jsme měli ambice prorazit na mezinárodním trhu. Pro začínající firmu s malým týmem a omezenými možnostmi však může být tato cesta náročná. Proto jsme rádi, že jsme našli silné partnery, jako jsou CB Investment Management a Rockstart, kteří se k nám na této cestě připojili, abychom společně mohli pokračovat v naší vizi,“ říká Ivanová.

„Peelo zaznamenalo zajímavý růst, který ukazuje na rostoucí poptávku po plastových alternativách, a to i na méně environmentálně uvědomělých trzích jako Česko a Slovensko. Jejich tržní výhoda spočívá v technologii, která umožňuje automatizovanou výrobu ve velkém množství a má potenciál expandovat do segmentu B2B prostřednictvím služeb white-label,“ říká partner CB Investment Management Michal Nešpor, který očekává, že má Peelo potenciál získat významný podíl na trzích ve střední a východní Evropě i dalších zemích EU.

Každý měsíc vám představíme zásadní investice nejen v českých startupech.

cequence-startup-team

Přečtěte si takéAutomatizují řešení smluv pro Dell či Notino, získali desítky milionůSlováci automatizují řešení smluv pro Dell či Notino. Desítky milionů mají od miliardáře Faita

Newsletter Startup | Poslední vydání