Vánoční trhy se přesouvají na internet. Stánkaře zachraňují Rohlík i Košík, odvážnější zakládají vlastní e-shopy

Iva BrejlováIva Brejlová

8aed8bbc-13d7-458f-b444-39fc34525c12

Foto: Petr Kratochvíl

Vánoční trhy v Praze ani jinde v Česku se letos nekonají

0Zobrazit komentáře

Po nařízení o uzavření vánočních trhů zbylo mnohým stánkařům vánoční zboží bez jakékoliv možnosti odbytu. Někteří se nevzdali a začali své obchody přesouvat do světa onlinu. Své platformy jim otevírají především internetové supermarkety Rohlik.cz a Košík.cz. Musejí ale pospíchat – zboží, které se mělo prodávat v každém větším městě, se rychle kazí.

Pro Josefa Divokého to nebyl první e-shop. Byl ale první, se kterým šel tak rychle ven. Takže i po zveřejnění musel dodávat řadu informací. Až na dotaz dopisoval, kam vlastně mohou lidé posílat platbu. Nebo kde zboží vyzvednout, když si zvolí osobní odběr. Není divu – Divoký ho začal tvořit asi před osmnácti hodinami, přitom už funguje od dopoledne.

Josef Divoký je majitelem firmy Alkohouse a jeho e-shop Pan Svařák má jen pár položek, pro firmu jsou ale zásadní. Potřebuje prodat zásoby, které si připravil na nadcházející dny – svařák, punč, vylisovaný mošt z čerstvých jablek na horké drinky. Dohromady má připraveno tisíce litrů nápojů, přičemž jen svařák napočítal na 15 tisíc litrů. Celkový odhad jejich ceny? Někde mezi 800 tisíci a 1,2 miliony korun.

„Neměli jsme v plánu prodávat svařák online. Je to platforma pro to, aby se vyprodaly zásoby. Jediné naše štěstí je, že jsme nepořizovali zboží, které má krátkou trvanlivost. Jako třeba ovoce, nechávali jsme ho na poslední chvíli. Svařák má trvanlivost půl roku,“ popisuje. Nejoblíbenější vánoční nápoj měl prodávat na vánočních trzích ve Zlíně, asi na dvaceti menších akcích a do restaurací. Pokud ho dodá alespoň restauratérům, bude ho minimum. Ani ti nesmějí prodávat alkohol tak, aby ho lidé mohli popíjet venku.

Divoký není zdaleka jediný, který se teď potřebuje rychle popasovat s další změnou v přijímání pandemické situace v Česku. Sám odhaduje počet firem s nápoji v podobné situaci na zhruba 200 až 300. Pak jsou tu ale další, menší živnostníci a farmáři, na které situace může dopadnout ještě výrazněji.

Na pomoc jim teď přispěchaly internetové supermarkety. Rohlik.cz oslovil malé producenty a výrobce přímo, a přesně tam, kde se teď mohou scházet – tedy v online prostoru, konkrétně na Twitteru. S e-shopem se mohou spojit. Jejich zboží je podle zveřejněných informací schopen nabízet za tři dny.

Košík.cz přišel s podobnou nabídkou. I on očekává, že zboží může zalistovat v řádu dnů. „Obchodní týmy nyní komunikují s malými dodavateli, zjišťují, co to pro ně zrušení vánočních aktivit bude znamenat a pochopitelně se bavíme o tom, jak jim můžeme pomoci,“ uvádí Tomáš Jeřábek, šéf firmy.

Pro ty, kteří si chtějí vyzkoušet vlastní e-shop, nabídla platforma Shoptet jeho založení zdarma. Spravovat bez poplatků ho můžou do konce letošního roku. Další pomocnou ruku nabídl Slevomat, jehož pracovníci si také prodejců opuštěných v online prostoru všimli. „Teď jsem dostal kontakt na kompetentní osobu. Objem zboží je takový, že to prostě musíme řešit,“ popisuje například Divoký.

Smysl poslední chvíle

Rohlik.cz i Košík.cz zmiňují, že malé dodavatele dlouhodobě podporují. U Košíku už přes rok funguje program pro podporu malých dodavatelů a farmářů, Rohlík má speciální farmářské sekce. Menším výrobcům a farmářům dlouhodobě pomáhá také Scuk.cz. Na svém online farmářském tržišti v současné době nabízí podle svých informací asi 12 700 produktů od 370 výrobců a farmářů.

Naopak například Tesco podle mluvčího Václava Koukolíčka produkty prodejců, kterým vláda zrušila vánoční trhy, do své nabídky zařadit neplánuje. Výběr dodavatelů je podle něho komplexní proces, který vyžaduje delší čas. Navíc je podle něho právě vánoční sezona, která se připravuje až s ročním předstihem. Proto ani nemá příliš smysl zahrnovat na poslední chvíli do prodeje sortiment, který zákazník v nabídce nečeká, dodal pro ČTK Koukolíček.

stanek-na-zlinskem-namesti

Foto: Josef Divoký

Tohle měl být náš stánek na zlínském náměstí, říká Josef Divoký

Jenže s velkým předstihem se na vánoční sezonu připravují obchodníci na všech platformách. Pronájem reálných trhů se řeší s několikaměsíčním předstihem. Stejně tak objednávky zboží, které pak prodejci na stánkách nabízejí. A finální přípravy samotného stánku trvají do posledního dne před zahájením prodejů.

Proto pro ně přišlo nařízení vlády, která zakázala s denním předstihem pořádání vánočních a adventních trhů, někdy ve chvíli, kdy své stánky finišovali. Někde trhovci už stihli otevřít, velká část prostor ale měla začít s prvním adventním víkendem. Tedy za dva dny.

Na některých místech, třeba v Ostravě, stánkaři na vánočních trzích přesto právě otevřeli. Ale jen na část dneška. Do večerní 18. hodiny, odkdy nařízení platí, se pokusí vměstnat to, co mělo být výsledkem několika týdnů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mezi takové obchodníky patří třeba obchod Farmářské brambůrky. Firma zmiňuje, že akci, která se nekoná, předcházely měsíce příprav, obrovské množství zásob a celodenní chystání stánku – v den, v jehož závěru vláda rozhodla o uzavření, respektive neotevření trhů.

Nakolik se jim podaří v online prostoru získat zákazníky, není jasné. „Máme dodavatele, kteří mají tak limitované výrobky, že se bavíme o desítkách prodaných kusů týdně při plné oboustranné spokojenosti, ale i dodavatele, kde jsme v řádech stovek a tisíců,“ popisuje pro CzechCrunch Jeřábek.

Podle něj je navíc velký rozdíl mezi trvanlivým a čerstvým výrobkem. U těch čerstvých výrobků je to samozřejmě složitější, protože prodej na ulici se hodně liší od toho, jak funguje online prodej jako takový, u kterého musíte mít například výrazně delší minimální trvanlivost. Nicméně platí, že online se může pro všechny řemeslné výrobce jednoduše stát hlavním kanálem. Jen to znamená určitou změnu v jejich přístupu,“ uzavírá.

S přispěním ČTK.

Ve skladech Datartu hraje italská Opera. Balicí stroj, který denně zvládne 20 tisíc balíků a recykluje veškerý odpad

Peter BrejčákPeter Brejčák

opera_clanek

Foto: Datart / Panotec

Stroj Opera dokáže za den zabalit více než 20 tisíc balíků

0Zobrazit komentáře

Vypadá jako takový menší vagon metra, ve skladu tuzemského prodejce elektroniky Datart v Jirnech několik kilometrů východně od Prahy ovšem neslouží na přepravu osob. Místo toho do černé, asi 15 metrů dlouhé krabice z jedné strany na dopravníku zajíždí zboží a na opačném konci pak vyjíždí automaticky a přesně na míru zabalené a připravené k odeslání zákazníkovi.

Samo o sobě už jen sledování pohybu zboží přes skleněná okna, jak jej robotické paže hezky balí, je uklidňující a překvapivě tichá podívaná. Mnohem zajímavější je však rychlost balení – za jednu hodinu dokáže původem italský stroj s názvem Opera zabalit devět set balíků, tedy přes 20 tisíc denně. A navíc recykluje veškerý odpad do formy výplňového materiálu.

Opera, kterou vyrábí společnost Panotec, nyní v Česku funguje jedna, a to právě v logistickém centru Datartu, kde jí zaměstnanci kvůli specifickému tvaru přezdívají „metro z Jiren“. Ostatně právě lidé jsou jedním z hlavních důvodů, proč se skupina HP Tronic, do níž Datart spadá, rozhodla do automatizace ve skladu investovat – na trhu je dlouhodobý nedostatek pracovních sil.

„Opera jako taková dokáže nahradit asi dvacet lidských operátorů ve špičce,“ pochvaluje si Michal Prádl, vedoucí logistického centra, podle nějž se však současní pracovníci ve skladu se o svoje místa bát nemusí. Stroj během nejnáročnějšího období, tedy aktuálně probíhající vánoční špičky, bude zastupovat práci agenturních pracovníků a sezonních brigádníků.

panotec_opn_house_2019_web_087_lc_5153

Foto: Datart / Panotec

Stroj Opera dokáže za den zabalit více než 20 tisíc balíků

Dlouhodobý nedostatek pracovní síly obecně nutí e-commerce i klasické retailové hráče ve velkém investovat právě do automatizace. Mateřská skupina Datartu tak zdaleka není jediná, plán alokovat do automatizace procesů v následujících měsících a letech více než miliardu korun nedávno představil například i zakladatel a šéf online supermarketu Rohlík Tomáš Čupr.

„Jeden z důvodů je, že chceme být efektivnější, ale druhý důležitý důvod je, že nejsou lidé. I když jim zaplatíte dvojnásobek, lidé v zemích, kam expandujeme, často nechtějí pracovat manuálně. Pokud chceme dál růst, musíme do automatizace investovat,“ popsal strategii Čupr, který se s Rohlik Group kromě Maďarska, Rakouska a Německa chystá expandovat také do Itálie, Rumunska a Španělska.

„Za listopad 2020 jsme zabalili stejný objem zboží jako za rok 2019.“

„Pro investici do automatizovaného balicího stroje jsme se rozhodli v loňském roce, kdy jsme v pandemické době čelili enormnímu nárůstu online objednávek. To způsobilo obrovský tlak na logistiku, především na balení zásilek. Jen za listopadový měsíc roku 2020 jsme zabalili stejný objem zboží jako za celý rok 2019,“ popisuje současnou motivaci Libor Křížka, ředitel logistiky Datartu.

„Věříme, že balicí stroj je pro nás klíčovou investici pro hladší zvládnutí nadcházející vánoční sezony, zvláště pak v případě, že by se nakupování opět přesunulo online,“ doplňuje Křížka. Celá skupina HP Tronic přitom razí strategii „zautomatizovat vše, co zautomatizovat jde“.

Stroj Opera, který v tuzemsku od italského výrobce distribuuje česká společnost Packung specializující se na výrobu krabic pro e-shopy i velké automobilky, je ve skladu v Jirnech využívaný na balení hlavně menších druhů zboží o velikosti do několika desítek centimetrů a hmotnosti maximálně třiceti kilogramů, čímž dokáže zabalit 96 procent veškerých zakázek Datartu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na větší bílou techniku má prodejce elektra specializovaný druhý sklad v Horních Počernicích, kde by měl balicí stroj časem fungovat také. Nejbližší měsíce však společnost bude svoje síly soustředit na jeho implementaci právě v Jirnech.

„Ve druhé fázi, která nás čeká na jaře, stroj propojíme se stávající skladovou technologií. Plánem je, aby jednokusové zásilky, které teď balíme ručně, automaticky vstupovaly do stroje, který je bez zásahu člověka zabalí. Toto napojení zrychlí proces ve skladu natolik, aby nám to umožnilo časový limit pro zákazníky pro sběr objednávek v daný den posunout ze šestnácté na osmnáctou hodinu,“ doplňuje Křížka.

Důraz přitom Opera klade také na udržitelnost. Stroj má patentovaný způsob vysekávání kartonu na míru zboží, což zajišťuje nízkou spotřebu materiálu a minimalizuje odpad. Navzdory tomu však nějaký odpad i tak vzniká, ten je ale nařezaný na kartonové kousky, které se dají využít jako výplňový materiál v krabicích s křehkým zbožím.

libor_krizka_1-min

Foto: Datart

Libor Křížka, ředitel logistiky Datartu

Nedostatek pracovní síly však není jedinou výzvou, se kterou se musí obchodníci vypořádat. Letošní vánoční sezona ovlivněná globálním nedostatkem čipů i nedostatečnými kapacitami v lodní a letecké dopravě je nutí výrazně více investovat také do skladových zásob, aby stoupající poptávku zákazníků dokázali pokrýt. A například největší tuzemský e-shop Alza si nechal vypravit vlastní vlak se zbožím přímo z Číny.

„Zboží, které máme připravené na vánoční sezonu v prodejnách a na našem e-shopu, je dost. V některých segmentech však nabídka nemusí být tak pestrá, na jakou byli zákazníci zvyklí z předchozích let,“ upozorňuje tisková mluvčí Datartu Eva Kočicová.

„Očekáváme, že i letošní vánoční sezona bude náročná především pro dopravce a plnění termínů doručení. Také proto jsme dostatečně zásobili naše prodejny zbožím. Je v nich připraveno více než dva miliony produktů ihned k odběru a současně jsme před sezonou rozšířili síť odběrných míst,“ doplňuje Kočicová.

Růst o 20 procent

I v letošním roce díky stoupajícímu zájmu zákazníků skupina HP Tronic, do níž kromě Datartu spadá také Euronics, výrobce ETA i e-shopy Kasa.cz a Hej.sk, očekává další meziroční nárůst tržeb, a to na úrovni 20 procent. V loňském roce přitom skupina dosáhla 21 miliard korun s růstem 30 procent.

Fabian Gabriel

Přečtěte si takéProgramovat se učil na gymplu, teď bude pracovat pro MicrosoftProgramovat se učil na gymplu ve Zlíně. Teď v Seattlu nastupuje do Microsoftu a radí, co pro to udělal

Obchodně-marketingový ředitel skupiny František Mikoška navíc pro magazín Exec uvedl, že Datart tvoří 80 procent výkonu celého HP Tronicu a zbylých dvacet procent postupně vytlačuje.

Zajímavostí je, že HP Tronic svými tržbami ve výši 21 miliard korun v loňském roce předběhl i e-commerce skupinu Mall Group, která utržila o jednu miliardu méně (fiskální rok Mall Group se však od HP Tronicu mírně odlišuje a trval od dubna 2020 do března 2021) a jež začátkem měsíce oznámila v transakci za 23,6 miliardy korun svůj prodej do rukou polského Allegra.