Ve 22 letech ovlivňuje statisíce lidí. Karel Kovář alias Kovy o sociálních sítích, generaci Z a marketingu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

kovy2 (2)

V širším povědomí asi není influencera, kterého by bylo v poslední době vidět více. Dvaadvacetiletý Karel Kovář, který je na internetu známý pod přezdívkou Kovy, už roky baví i vzdělává statisíce diváků prostřednictvím kanálu na YouTube i příspěvků na Instagramu. Do toho se střídá s několika dalšími v moderaci vlastního pořadu na Televizi Seznam, cestuje, přednáší na školách. Je také významným insiderem v oblasti takzvané generace Z a díky širokému spektru činností se mu podařilo z youtuberů shodit nálepku tvůrců, kteří nic neumí.

Pardubický rodák už v útlém věku natáčel vlastní hudební nahrávky na kazety, vytvářel imaginární zprávy, fotil nebo s kamarádem Tomášem na základní škole natáčel příběhová videa a vydával školní časopis. Pro kreativní kariéru tak v podstatě vyrůstal a v patnácti letech se připojil do tehdy rostoucího trendu youtuberů. Založil kanál Gameballcz, kam nejdříve právě s Tomášem a později sám natáčel převážně videa z her. Popularitu si však vydobyl až později, především díky parodiím populárních seriálů, internetových memů nebo skladeb.

Rok a půl po založení prvního kanálu vznikl i současný kanál Kovy, kde Karel Kovář pokračoval v parodické a také imitátorské tvorbě, ale velmi brzy začal ve svých videích pravidelně i vzdělávat. A to prostřednictvím infotainmentu – tedy videí, která kombinovala zábavnou složku a zároveň se snažila upozornit na problém ve společnosti nebo zajímavý fenomén.

kovy4

Karel Kovář

Na své kořeny však nezapomněl a přesto, že širší veřejnost už ho dnes zná zejména pro vzdělávací videa, stále se na jeho kanálu čas od času objeví i parodické skladby, imitace nebo videa z cest. Právě hudební tvorba je na jeho kanále stále nejpopulárnější a Karlova verze hitu Despacito má již přes 10 milionů zhlédnutí. Videa se „značkou“ Kovy však běžně dosahují stovek tisíc zhlédnutí, nejpopulárnějšími z poslední doby byla i videa s tématy jako Článek 13, čínský kreditový systém nebo umělá inteligence.

Jak Kovář řekl v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch, nevidí v tom rozpor a zábavnou i vzdělávací složku považuje za nedílné součásti své osobnosti. Stal se tak v podstatě průkopníkem infotainmentu na českém YouTube a z nuly se za čtyři a půl roku vypracoval k více než tři čtvrtě milionu odběratelů. Vše od e-mailové komunikace přes natáčení až po postprodukci si dodnes dělá sám a popisuje tak svojí značku jako „media house sám pro sebe“.

Moderátor, lektor, instagramer i youtuber

Přestože mu tvorba každého videa mu zabere desítky hodin, vydává je jednou týdně. Za gró stále považuje videa, takřka denně ale se svými fanoušky komunikuje i na Instagramu, který sleduje téměř 600 tisíc lidí. Dle jeho slov je potřeba, aby tvůrci byli všestranní, flexibilní, a tak s oblibou říká, že „youtuber je mrtev, ať žije influencer“.

Mezitím začal kariéru rozvíjet ještě více – o své životní cestě napsal a vydal knihu Ovšem, k níž letos přibyla i audiokniha, a stal se jedním z moderátorů pořadu V centru na nově vzniklé Televizi Seznam. Mluvil tak například s generálem Petrem Pavlem, marketingovým odborníkem Martinem Jarošem nebo Josefem Průšou z úspěšného startupu Prusa Research. K jednomu z jeho posledních projektů patří i nový pořad Kovyho mediální ring, kde ve spolupráci s Člověkem v tísni představuje základy mediální gramotnosti.

karel-kovar-kovy1

Karel Kovář

Není proto s podivem, že Karel Kovář bývá označován za nejvlivnějšího Čecha na sociálních sítích a v roce 2017 se objevil v prestižním žebříčku Forbes 30 pod 30. Říká, že si uvědomuje svůj vliv, a proto pravidelně vystupuje v diskuzích a rozhovorech a jezdí přednášet do škol. „Influencer je podle mě nejsilnější médium, které dokáže ovlivnit své diváky mnohem víc než klasické zdroje informací i reklamy,“ říká Kovář a dodává, že s takovým vlivem se musí pracovat opatrně.

Vzrůstajícího vlivu influencerů si začaly všímat postupně i firmy, a tak vznikl obor, kterému se dnes říká influencer marketing. A právě díky němu se mohli z lidí, jako je Karel Kovář, stát tvůrci, kteří se sami uživí. Sám Kovy ale říká, že se naučil mít příjmy i z jiných zdrojů, aby své diváky nemusel tolik vystavovat přímé reklamě.

Těžko uchopitelná generace Z

Kovář také získal unikátní náhled na generaci Z, která je dle jeho názoru velmi špatně uchopitelná a neexistuje jeden konkrétní způsob, jak ji oslovit. Jednou cestou je vzdělávací video, druhou zcela bulvární obsah, ale právě infotainment může být také cesta k úspěchu. Ostatně Kovář uvádí, že ví o lidech, kteří se díky jeho videím začali zajímat o politiku. V každém případě je ale klíčovým médiem video.

michal-smida-twisto

Přečtěte si takéČeský fintech startup Twisto nabral 300 milionů korun od zahraničních investorů. Pomohou mu v expanzi po EvropěČeský fintech startup Twisto nabral 300 milionů korun od zahraničních investorů. Pomohou mu v expanzi po Evropě

Po sedmi letech své youtubové kariéry se rozhodl předávat své zkušenosti dál. A tak ve spolupráci se společností ELAI (European Leadership and Academic Institute) vede čtyřhodinový workshop, kde shrne veškeré know-how, které za dobu svého působení na internetu nasbíral. Zaměřuje se na tři zmíněné oblasti – sociální sítě, generaci Z a influencer marketing.

Účastníci se například dozví, s jakými firmami se Kovářovi spolupracovalo nejlépe a proč, jak influenceři využívají svůj dosah nebo proč na úspěchu nastupující generace do velké míry závisí osudy nás všech. Nejbližší workshop se uskuteční 4. 6. 2019 od 9 hodin, další termíny se připravují, a cena činí 7 900 korun bez DPH. Přihlásit se na něj lze přímo na stránkách ELAI.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Na pražském veletrhu Jobs Dev promluví vývojáři z českých firem jako Prusa Research nebo Spaceti

Filip HouskaFilip Houska

jobsdev3

Už jen necelý týden zbývá do momentu, kdy v prostorách pražského výstaviště v Letňanech odstartuje další ročník veletrhu Jobs Dev, který má za cíl propojovat seniorní programátory z různých technologických oborů se zkušenými lidmi se stejným zaměřením. Součástí celé akce, jež mimo jiné reaguje na nelichotivý trend, kdy zkušení programátoři nejsou motivováni nabídkami prací od jiných firem, bude vedle reálných setkání a networkingu také specializovaná konference.

Na konferenci vystoupí několik odborníků z praxe, kteří budou všem zúčastněným představovat a objasňovat specifické technologické problematiky s důrazem na to, jak je řešit. Jako první se na pódiu ukáže Jan Mikeš, zakladatel a technický ředitel startupu Entrydo, jež se specializuje na entry management, a člověk, který se v e-shopu Glami stará o „čistotu“ kódu. V rámci jeho přednášky pak vysvětlí, jak se mu a jeho týmu podařilo zmigrovat tisícovky tříd na jiný autoloading bez nutnosti zdlouhavého ručního zásahu.

jobsdev2

Půl hodinu nato se slova chopí Andrey Kukoverov, seniorní DevOPS inženýr ve Veeam Software, který bude hovořit o řešení, díky němuž mohou vývojáři automatizovat proces nepřetržitého dodávání aplikací k testování (CI/CD). Navazovat na to bude i téma pod názvem Standardizace vývoje prostřednictvím PaaS (Platform as a Service), kterého se chopí šéf byznysových služeb v Komerční bance David Švejda a objasní přístup, jenž banka zvolila pro renovaci svého informačního systému.

O problematiku takzvaných micro services také nebude nouze. Ondřej Michalčík a Rastislav Rusinko, integrační architekti ve firmě Stratox Cloud Native, se pustí do rozboru vlastních zkušeností s vývojem na architektuře ESB a motivace ke změně na bázi mikroservisu. Velký prostor bude mít během konference i Tomáš Sedloň z Adastry a jeho téma ohledně Big Data vývoje, který v sobě zpravidla přináší řadu programátorských nástrah, jež je nutné specifikovat.

jobsdev2018

Stejně jako Andrey Kukoverov i Alexandra Kolpakova ze společnosti Ataccama si chystá řeč na téma CI/CD, která bude popisovat, jak se firmě podařilo dosáhnout ideální úrovně automatizovaného testování. Co se týče dalších řečníků, zastoupení bude mít na akci i úspěšná česká společnost zaměřující se na vývoj nejprodávanějších 3D tiskáren Prusa Research, a to díky Vojtěchu Bubníkovi, vedoucímu vývoje softwaru Průša Slicer. Chybět nebude ani Ondřej Plevka, spoluzakladatel a CTO tuzemského startupu Spaceti.

Harmonogram přednášek

  • 10.30: Migrace vašeho legacy projektu na PSR-4 automatickými nástroji (Jan Mikeš)
  • 11.00: Self driving CI/CD (Andrey Kukoverov)
  • 11.40: Standardizace vývoje prostřednictvím PaaS (David Švejda)
  • 12.20: Cesta od ESB k micro services (Ondrej Michalčík, Rastislav Rusinko)
  • 13.00: Zákeřnosti Big Data vývoje (Tomáš Sedloň)
  • 13.40: Různé přístupy k testování v Ataccama (Alexandra Kolpakova)
  • 14.20: Programátorské výzvy při vývoji software pro 3D tisk v Prusa Research (Vojtěch Bubník)
  • 15.00: Svět IoT a mobilních aplikací pro digitální budovy (Ondřej Plevka)

Vstupenky stále jsou

Veletrh se bude konat již tuto sobotu 18. května (od 10 do 16 hodin). Vstup je zcela zdarma a vstupenky jsou stále k dispozici na webu veletrhu. Současně se můžete dozvědět i detailnější informace o celém průběhu akce. Na Jobs Dev se v letošním roce opět objeví desítky vystavovatelů, kteří dají návštěvníkům možnost nahlédnout do náborových i pracovních procesů uvnitř známých firem.

Mezi vystavovateli bude například online supermarket Rohlik.cz, Škoda Auto, ČSOB, Jablotron nebo startupy Represent a Ataccama. Mimo vystavovatelů bude součástí akce více než 700 již přihlášených programátorů. Jejich průměrná praxe převyšuje 6 let a nejvyšší počet mezi nimi zastupují JavaScripaři, péhápéčkaři, javisté a vývojáři v C#.