Ve 27 letech si žije splněný sen. Johaness Larsson cestuje po světě a při tom buduje finanční platformu Financer

larsson

Zakladatel projektu Financer Johannes Larsson

Johannes Larsson je ukázkovým příkladem noční můry všech rodičů, kteří vidí ve svém dítěti budoucího lékaře či právníka, a naopak splněným snem mladých lidí toužících po svobodě na cestách a velkém podnikatelském úspěchu. Je mu teprve 27 let, škola ho nikdy moc nebavila, a proto se rozhodl poznat svět a přitom rozjet úspěšný online byznys, který nyní přichází i do České republiky.

Johannesovi bylo 15 let a poslední, co jej zajímalo, bylo studium. Mnohem více ho lákalo poznávat svět. Než však začal objevovat ten reálný, pustil se do prozkoumávání online marketingu, kterému se začal věnovat stále intenzivněji. Jakmile pak dosáhl na dostatečný denní příjem, začaly se v něm objevovat pocity pochybnosti.

Má ještě smysl absolvovat další roky studia, když se mi tolik daří v podnikání? Larsson navíc neviděl ve svých studiích příliš velký potenciál, a proto se rozhodl nenaplnit očekávání svého okolí a vydal se svou vlastní cestou. Akademickou dráhu pověsil na hřebík, sbalil si batoh a začal cestovat. Přitom se pustil do budování projektu nezávislého na místě, vedení i zaměstnancích, který by mu zajistil stálý příjem. V online marketingu už to ale nebylo.

financer5

Johannes Larsson

V roce 2016 tak vznikl projekt s názvem Financer.com, který srovnává množství finančních produktů, respektive nejlepší nabídky pojištění, spotřebitelských úvěrů, kreditních karet nebo spořících účtů. „Náš nástroj porovnává všechna data a představuje uživateli nejlepší možnosti – pokud si uživatel jednu z nabídek vybere, dostaneme nějakou provizi,“ popsal Larsson, jak začal jeho projekt vydělávat peníze, v rozhovoru pro Business Insider.

star-wars-poster-skywalker-min

Přečtěte si takéDva měsíce do premiéry. Je tu poslední velký trailer na devátou epizodu Star Wars: Vzestup SkywalkeraDva měsíce do premiéry. Je tu poslední velký trailer na devátou epizodu Star Wars: Vzestup Skywalkera

Dnes již není Financer.com pouze záležitostí kluka v houpací síti na některém z indonéských ostrovů. Larssonův tým v současné době tvoří 42 lidí, kteří zajišťují chod webového portálu ve více než 26 zemích, včetně České republiky. Zde portál spolupracuje s téměř 80 společnostmi, mezi nimiž jsou také například Zonky, Zaplo nebo Credito.

V principu vše funguje poměrně jednoduše. Vyberete si kategorii, ve které chcete porovnávat nabídky, ať už jde o půjčky, pojištění či jinou oblast, a v té pak už jen porovnáváte jednotlivé ceny. Na ty jsou napojeny všechny základní informace, stejně jako hodnocení dalších uživatelů či z veřejných služeb, což pomůže odrovnat potenciálně nevýhodné nabídky.

financer4

Foto: Financer

Financer přináší porovnávání pojištění, půjček a dalších produktů

Vraťme se však zpět k Larssonovi. I přesto, že má jeho tým několik desítek zaměstnanců a jeho služba se výrazně rozrostla, Johannes se stále většinu času věnuje cestování a objevuje nové lokality, které ještě nenavštívil. Financovat svou zálibu pro něj již není problém, protože jen za minulý rok vykázal jeho Financer tržby kolem 2 milionů dolarů, tedy zhruba 47 milionů korun.

„Naše podnikání se nespoléhá na třetí strany ani na to, abych museli být pro generování výnosů aktivní. Strávili jsme spoustu času, abychom zajistili, že při provozu podniku nedochází k neefektivnosti a že celý proces bude fungovat bez našeho zasahování,“ vysvětlil Larsson a dodal: „Od chvíle, kdy je vše online, nepředstavují rozdílné lokace překážku.“

Fungování Financeru je tak zářnou ukázkou pozvolného rozpadu okovů zaběhlého modelu centralizace zaměstnanců na jednom místě, který může být v některých případech nahrazen modelem virtuální kanceláře, do níž mohou zaměstnanci docházet odkudkoliv na světě. Stačí jen využívat vhodné nástroje, jako je například Slack, Zoom a jim podobné – ty využívá i Larssonův tým pro interní a obchodní komunikaci.

financer3

Foto: Financer

Týmový oběd při jednom z meetingů. Larsson třetí zleva

Neznamená to však, že by měl tým nulový kontakt. Financer pro své zaměstnance pořádá pravidelné několikatýdenní meetingy v exotických destinacích. Ty nefungují pouze jako pracovní schůzky, ale zaměstnanci si mají během nich co nejvíce odpočinout a také se upevňují jejich vzájemné vztahy, například při čištění pláží od odpadu.

K fungování celého podniku navíc přispívá i model chodu společnosti, ve kterém nadřízení najímají zaměstnance s podnikavým duchem, jež sami jednají jako podnikatelé. Podle Larssona pomáhá tento model k rychlejšímu růstu a vývoji firmy, protože každý zaměstnanec chce odevzdat to nejlepší. Larsson je přesvědčen, že do budoucna bude tento model zavádět stále větší počet společností.

Kulatá krabice ukrývající pizzu s rostlinnými párky. Pizza Hut chce inovovat balení i složení italského pokrmu

Filip HouskaFilip Houska

pizza-hut-1

Foto: Pizza Hut

Jak „přelomová“ může být pizza v kulaté krabici?

0Zobrazit komentáře

Zamysleli jste se někdy nad tím, proč vám kurýr vaší oblíbené pizzerie doručuje pizzu ve čtvercové krabici? Tradičně je těsto tohoto pokrmu uváleno tak, aby tvořilo co nejsymetričtější kruh. Tak proč ho balit do podoby, do které svým tvarem vůbec nesedí? Odpověď je primitivnější, než jste si možná mysleli.

Hlavním důvodem, proč je pizza balena a následně doručována ve čtvercové krabici, je ekonomická výhodnost pro firmy, které krabice produkují. Je totiž levnější a mnohem jednodušší vyrobit box s rovnými hranami, protože jej stroj na lince přímo vyřeže z jednoho velkého kusu kartonu.

Nehledě na to, že čtvercová struktura je lépe skladovatelná – krabice mohou být po delší dobu uchovávány v rohu skladů nebo velkoobchodních mrazících boxů. Patrně za tím není nic výjimečného a drtivá většina konzumentů vlastně ani neřeší, v čem jejich pochoutka dorazí. To se raději rozebírá, zda na ni patří ananas, nebo ne.

pizza-box

Foto: Kristina Bratko/Unsplash

Tolik místa ve čtvercových krabicích

S tímto výrobním nastavením se někteří však nechtějí spokojit. Rádi by vystoupili z davu a představili pro tradiční italské jídlo krabici, která bude přesně kopírovat její tvary a nebude plýtvat místem, jež se standardně utváří v rozích hranatých boxů. Jedním z nich byl John Harvey, který tuto revoluci plánoval způsobit již před patnácti lety.

Tehdy navrhl řešení pod označením Presseal, s nímž chtěl myslet „out-of-the-square-box“. Byť se příliš neuchytilo, šlo o myšlenku, která začala vrtat v hlavách i lidem, kteří s gastronomií nemají nic společného. Mezi nimi byl i Apple, jedna z nejvlivnějších technologických firem posledních desetiletí.

Ještě za dob Steva Jobse, konkrétně v roce 2010, si nechala návrh kulaté krabice na pizzu s několika větracími otvory dokonce patentovat a následně tento výtvor ukázala ve vtipné reklamě, kde celý proces usilovného vývoje mapovala. Nyní má tento formát podle všeho nabízet ve své firemní jídelně, na běžný trh se nicméně nedostala. Zatím. Rozhodně by to byla atraktivní „one more thing“.

Otázku čtverce a kruhu řeší i Pizza Hut

Pokud by měl někdo jednou provždy říct, jaký typ krabice na pizzu je ten správný, musí to být podnik, který má v oblasti produkci tohoto pokrmu velké zkušenosti a značný vliv.

Ne, nejsou to typické italské pizzerie, jejichž majitelé by nikdy nedovolili, aby oblíbená pochoutka trpěla během jakéhokoliv převozu, ale nadnárodní řetězce s rychlým občerstvením. Například Pizza Hut.

Pizza Hut Round Box

Foto: Pizza Hut

Kulatá pizza = kulaté balení

Slavný americký řetězec, který na tuzemském trhu provozuje polská skupina AmRest s loňskými tržbami okolo 4,4 miliardy korun, nově začíná testovat „unikátní“ kruhový box, od něhož si slibuje nejen disrupci tohoto specifického výrobního odvětví, ale také zlepšení chuti samotné pizzy a pozitivní dopad na životní prostředí.

Podle slov zástupců Pizza Hutu má nová krabice uchovávat pizzu v mnohem křupavější i teplejší formě a na výrobu jednoho takového obalu se spotřebuje méně materiálu než v případě hranatých variací. A v době, kdy je ekologický pohled na jakoukoliv věc relevantnější než kdy dříve, jde nepochybně o zajímavý krok.

pizza-hut-min

Foto: Pizza Hut

Pobočka řetězce Pizza Hut

Design, který se ladil dva roky

Ptáte se, co může být obtížného na navržení kulaté krabice z kartonu? Něco pravděpodobně asi ano – řetězec Pizza Hut totiž na správném designu strávil údajně více než dva roky. Během nich spolupracoval se startupem Zume, který ve Spojených státech operuje s dovážkou pizzy, již připravují roboti. Právě s ním měl rozebírat i aspekt toho, aby byla krabice optimálně velká a zamezující jakémukoliv sklouznutí pizzy na stranu.

„Cílem bylo navrhnout takovou krabici, která by naši pizzu chuťově vylepšila – byla by teplejší a nabízela křupavější kůrku. Tento box zlepší našim zákazníkům jejich konzumaci pizzy a zjednoduší operace zaměstnancům,“ komentuje výhody nové krabice Nicolas Burquier, šéf provozu a zákaznického servisu v Pizza Hutu.

pizza-hut-2

Foto: Pizza Hut

Dva roky práce

Aktuálně je tato novinka testována, a to pouze na pobočce v americkém Phoenixu. Zatím nepadla zmínka, kdy by se mohla dostat i do dalších provozoven, natož na český trh. Jestli vůbec má ambice se drát i jinam. Pizza Hut tomu nicméně věří a bude pravděpodobně záležet na strávnících, kteří výhody této krabice poznají na vlastní kůži.

Do nové krabice nové složení

Aby toho nebylo málo, řetězec Pizza Hut se rozhodl, že spolu s představením nového obalu vyrukuje také s novým typem pizzy. Na variantu Garden Specialty Pizza sype alternativní párky založené na rostlinném původu. Konkrétně jde o variantu od firmy Kellogg’s (známé pro své snídaňové lupínky) pod příznačným názvem Incogmeato, pod nimž produkuje další suroviny s rostlinným proteinem.

ondrej-kratky-liftago-top

Přečtěte si takéLiftago jde naplno do balíků. Spouští systém pro městské doručování, který sdílí kapacitu přepravců a uleví ulicímLiftago jde naplno do balíků. Spouští systém pro městské doručování, který sdílí kapacitu přepravců a uleví ulicím

Pizza Hut pravděpodobně věděl, proč to dělá. Gastronomie totiž aktuálně čelí masivnímu trendu v podobě nahrazování klasického masa za „falešné“, respektive vytvořeného z alternativních rostlinných surovin. O tom se přesvědčují i McDonald’s, KFC, Burger King a vybraní výrobci své umělé variace nabízí i v Česku.

Dost možná tak jde o zvýšení mediálního zájmu, na druhou stranu lze spekulovat, jestli i Pizza Hut nenahlíží na veganské alternativy více než na nafouknutou bublinu a v budoucnu se nadobro neusadí v jeho nabídce.