Ve stopách Virgila Abloha. Americký hitmaker Pharrell povede pánskou módu v Louis Vuitton

Z hudebních pódií se vydal do streetwearu, což ho dovedlo až k tomu největšímu luxusu. A lze čekat, že se Louis Vuitton pod Pharrellem o něco omladí.

Filip HouskaFilip Houska

Hudební a módní umělec Pharrell Williams

0Zobrazit komentáře

Úzké propojení hudebníků s módou není nic neobvyklého, Pharrell ho ale posunul na novou úroveň. Vybudoval si jméno jednoho z nejosobitějších umělců světa, jehož služeb si cení jak Adidas, tak například Louis Vuitton, pro který teď začal naplno pracovat. Člověk, který se podílel na chytlavých megahitech jako Drop It Like It’s Hot, Happy nebo Get Lucky, se stává kreativním ředitelem pánské módy v LVMH, kde naváže na práci zesnulého Virgila Abloha.

Pharrell Williams má svůj život postavený na kreativitě. Už v dětských letech se našel v muzice, když na hudebním táboře do rukou popadl paličky a zkoušel hrát na bicí. To ho motivovalo založit školní kapelu, od níž se vydal do světa hip hopu – koncem devadesátých let stál u zrodu rapové formace The Neptunes, která jednoho času produkovala přes čtyřicet procent všech písniček, jež se hrály v amerických rádiích.

Poté následovala éra kapely N.E.R.D. a přísun několika obřích spoluprací, které Pharrella dostaly do středu mapy tehdejší hudební scény. Některé songy pro jiné umělce napsal, například slavný hit Hollaback Girl od Gwen Stefani, další doplňoval o své vokály, třeba Drop It Like It’s Hot od Snoop Dogga. Rezonovala i jeho sólová deska In My Mind z roku 2006, stejně tak zájem vzbudila jeho angažmá v diskografii světoznámé Shakiry.

Do naprostého mainstreamu se dostal v roce 2013 díky megahitu Get Lucky od francouzského uskupení Daft Punk, ve kterém hostoval. To už bylo navíc v době, kdy Pharrell ve velké míře pronikl do módy a měl za sebou například spolupráci s luxusní francouzskou značkou Louis Vuitton, pro niž spolunavrhl sérii slunečních brýlí a šperků. A právě do módního domu nejbohatšího muže planety se teď americký kreativec vrací.

Tenisky, na kterých dělal Pharrell s Adidasem

LVMH, pod jehož křídla prémiové značky typu Louis Vuitton, Dior, Tiffany nebo Hennessy spadají, oznámil, že Pharrell nastupuje na pozici kreativního ředitele pánské módy. „Jsem rád, že mohu Pharrella po naší spolupráci v letech 2004 a 2008 přivítat zpět doma. Jeho tvůrčí vize přesahující rámec módy nepochybně povede značku Louis Vuitton k velmi vzrušující kapitole,“ řekl šéf LV Pietro Beccari.

Pharrell tak bude zastávat roli, jakou měl v Louis Vuttion od roku 2018 slavný módní návrhář Virgil Abloh, mimo jiné zakladatel úspěšné streetwearové značky Off-White. Ten však v listopadu předminulého roku prohrál svůj boj s rakovinou, o němž veřejnost prakticky nevěděla. Pharrell má tudíž nastavenou laťku velmi vysoko, jelikož to byl právě Abloh, který značku představil širšímu publiku.

Jak se Pharrell v Louis Vuitton po tvůrčí stránce projeví, ukáže až čas, je ale zřejmé, že půjde ve stopách, které vyšlapal Abloh. A naznačit to může už v červnu, kdy by měl přijít se svou první kolekcí. Louis Vuitton už mnohokrát veřejně řekl, že nechce být značkou, která by nabízela jen zboží pro tu nejmovitější sortu lidí. Naopak má v plánu své oblečení a doplňky dělat svěžejší, aby zaujaly mladší publikum. Proto má být minimálně v pánských kolekcích hodně znát důraz na streetwear.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S tím má ostatně Pharrell velké zkušenosti. Už v roce 2003 spolu se zakladatelem populární značky A Bathing Ape (Bape) rozjel vlastní oděvní brand s názvem Billionaire Boys Club, který se stal žádaným v komunitě skateboardistů – a dokonce oslovil i slavného rappera Jay-Zeho, který se s ním spojil. Pracoval také s nizozemským domem G-Star, s nímž navrhl kolekci denimu z recyklovaných oceánských plastů.

Dost možná nejvíce zkušenosti ale nasbíral s Adidasem, se kterým spolupracuje již od roku 2016 a navrhl pro něj dnes už velice známou tenisku s označením Humanrace. Model se díky svému měkkému provedení a netradičně pojatým tkaničkám stal natolik populárním, že se jím inspirovala řada dalších výrobců. Dnes patří tato kolekce ke stálicím sortimentu Adidasu a bývá pravidelně obměňována o nové barevné kombinace.

Vedle LV pronikl Pharrell i do další prémiové značky – Moncler. Pro tohoto italského výrobce luxusních zimních bund, které stojí i vyšší desítky tisíc korun a zaujaly mimo jiné někdejšího šéfdesignéra společnosti Apple Jonyho Ivea, navrhl sluneční brýle. Stejně tak si přičichl také k francouzskému Chanelu, kde se podílel na vývoji parfému.

Nedaleko Českého Krumlova denně upeče více než 160 tisíc kusů pečiva. Nyní je mezi podnikateli roku

Historie Pekárny Srnín sahá do roku 1960. V roce 2019 ji koupil Josef Bukovský, kterého nyní EY vyhlásila Podnikatelem roku Jihočeského kraje.

ey01

Foto: EY

Josef Bukovský, vítěz soutěže EY Podnikatel roku 2022 Jihočeského kraje

0Zobrazit komentáře

Obec Srnín se nachází v podhůří Šumavy – nedaleko Českého Krumlova. Před více než šedesáti lety zde odstartovala provoz stejnojmenná pekárna, která si rychle získala oblibu okolních obyvatel. Už pět let po zahájení provozu tak zdejší pekaři připravili 3 198 tun chleba ročně. V 90. letech byl podnik zprivatizován a v roce 2019 se dostal do rukou nového majitele Josefa Bukovského. Ten se rozhodl držet se tradice, kterou však povýšil o soudobé inovace. I díky tomu ho společnost Ernst & Young vyhlásila vítězem soutěže EY Podnikatel roku 2022 Jihočeského kraje.

Pekárna Srnín v současné době zaměstnává 200 lidí, kteří denně vyrobí a prodají 150 tisíc rohlíků a 12 tisíc chlebů. Celkem nabízí na 800 druhů výrobků: slané i sladké pečivo, dorty, zákusky, lahůdky, saláty, bagety nebo specialitu v podobě koblih s českým Tuzemákem. I přes velké množství vznikají veškeré výrobky ručně a pekaři se drží staročeských receptů, jejichž základem je v případě pečiva vlastní mouka z regionálního obilí.

Josef Bukovský přitom není řemeslem pekař. Od mládí ale chodil pomáhat do samoobsluhy, která patřila jeho rodičům. Bavil ho kontakt se zákazníky a vybudoval si kladný vztah k prodeji, zároveň obdivoval rodiče v jejich zodpovědnosti a touze vybudovat vlastní podnik. V Pekárně Srnín působil třináct let jako ekonom a nakonec se rozhodl, že ji koupí.

S novým majitelem došlo v pekárně k pokroku v oblasti výroby, expedice i přepravy. Vše je nyní plně digitalizováno a rozvoz produktů zajišťují vozy poháněné stlačeným zemním plynem, které mají v porovnání s auty se vznětovým motorem o 20 procent nižší emise oxidu uhličitého. Do budoucna se chce Bukovský zaměřit na pečení čistě za pomoci obnovitelných energií.

„Josef Bukovský propojuje tradiční řemeslo s moderními technologiemi a nezapomíná při tom ani na udržitelnost svého podnikání. Své výrobky peče z mouky umleté ve mlýně poháněném vodní elektrárnou,“ uvádí Martina Kneiflová, vedoucí partnerka EY v České republice. Pro majitele pekárny je důležité rovněž snížení produkce odpadu nebo bezezbytkové zpracování surovin.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vítěz soutěže byl vyhlášen s podporou hejtmana Jihočeského kraje Martina Kuby, podle kterého je dobrým ukazatelem toho, že si Josef Bukovský označení Podnikatel roku zaslouží, především jeho schopnost přizpůsobit se dnešní turbulentní době, dávat lidem práci, obstát v obrovské konkurenci a při tom všem být stále o krok napřed.

„Vysoká míra inflace a cen energií, válka na Ukrajině, covid-19. Události poslední doby, které zasáhly každého z nás. Zvlášť podnikatele. Neustále vymýšlet nové projekty, uvádět je do praxe a vlastně nikdy si pořádně neodpočinout – to si zaslouží obrovské poděkování,“ říká Martin Kuba.

LILO & STITCH

Přečtěte si takéJe Lilo & Stitch remake, co má smysl? Film porazil i Toma CruiseDávají remaky animáků od Disneyho smysl? Nový film porazil i Toma Cruise a míří k miliardě dolarů

Soutěž EY Podnikatel roku vzdává hold výjimečným osobnostem a probíhá v téměř šedesáti zemích světa. Josef Bukovský se nyní spolu s dalšími vítězi regionálních kol, mezi něž patří Marcel Klaus z firmy Klaus Timber, Tomáš Dudák ze společnosti SPUR, Petr Palas z firmy Kentico a Jakub Havrlant z Rockaway s Pavelem Loudou z Louda Auto, bude ucházet o celorepublikové prvenství. Vítěz bude vyhlášen 28. února a následně bude Českou republiku reprezentovat v celosvětovém finále v Monte Carlu.

V porotě soutěže EY Podnikatel roku zasedli bývalí vítězové národního kola a známé tváře českého byznysu jako Tomáš Čupr z Rohlíku, Josef Průša z Prusa Research, Oliver Dlouhý z Kiwi.com, Radka Prokopová z Alcadrianu či Eduard Kučera z Genu (dříve Avast).