Ve virtuální realitě vás nechají projít domem, který ještě není. Slováci tak umí prodat byty i celé budovy
Slovenské WooW studio dokáže do virtuální reality přenést domy, byty nebo třeba celá auta s vybavením. Lidé podle jeho výtvorů s radostí nakupují.
Výhled z okna na jeřáby okolo ukazuje, že se tady ještě bude hodně stavět. Zato uvnitř v kancelářích je klid. Stoly uklizené a na nich tužky, klávesnice, dokonce i hrnky na kafe úhledně vyrovnané. Takový pořádek je jedna z velmi mála v běžném životě nereálných věcí, které připomínají, že tady ve skutečnosti nikdo není. Ani my. Pohybujeme se totiž jen virtuálně, v budově, jejíž přesnou kopii v digitálu vytvořilo slovenské WooW Studio.
Skypark Tower ze studia Zahy Hadid je 26patrová stavba, která má být jednou z nejvýraznějších budov celého Slovenska. Opravdu každému se však otevírá ve virtuálním světě, kde se dá podívat na téměř každý centimetr prostoru, procházet se v lobby, ale třeba i vyjít na ulici a obhlédnout budovu ze všech stran. A přitom sedět u počítače. Pro její vystavění v online světě bylo třeba vytvořit zhruba 35 tisíc čtverečních metrů ploch.
Budova v Bratislavě ještě nestojí, ale to vůbec nevadí. WooW umí i projekty, které jsou teprve na papíře. „V takovém případě prodáváme budoucnost,“ říká Lukáš Grünvaldský, obchodní ředitel firmy. Stavbu, která ještě není, umožňují projít si ve virtuální realitě. A obzvlášť pokud někteří lidé kupují byt na investici v zahraničí, virtuální svět jim stačí. Minimálně pro první fáze vyjednávání. Ale najdou se i tací, kteří si nemovitost koupí, aniž by ji kdy viděli naživo.
„Z neexistujících věcí, výkresů nebo 3D skenování dokážeme počítačovou grafikou vytvořit virtuální realitu. Je to jako Avatar ve filmu. Vše počítačové,“ dodává Grünvaldský.
Služby už využívají největší developeři, mezi které patří Penta Real Estate, CPI Group, Finep nebo UBM Development Group. Nejde však jen o developery. WooW má v portfoliu nadnárodní firmy jako Baumit, největší rakouskou realitní společnost 6B47 Development, Audi nebo výrobce kol Kellys. Pracuje pro firmy na Slovensku, v Německu, Rakousku, ve Slovinsku a v Česku. Právě na zdejším trhu ho teď ale mnohé firmy teprve objevují.
Západ slunce kdykoliv
Vedle výše zmíněného detaily sahají ještě dál. Systém dokáže ukázat prostředí, jak vypadá ráno, během denního světla i k večeru. Pohledem z okna poznáte, kde je jaká světová strana – můžete kouknout třeba na realistický západ slunce. Uvnitř vidíte pozici vypínačů i to, jak vypadají kachličky. Zvenku pak materiály na fasádě.
Nebo se můžete podívat na to, jak by vypadal vybraný byt, ale třeba i auto, kdybyste změnili jeho vybavení, barvu nebo zvolili jinou variantu, kterou výrobce nebo developer nabízí. „Představit si, jak bude vypadat konkrétní odstín dlaždiček v dané místnosti, není takzvaně z papíru jednoduché. Vizualizace je pro nás zásadní nástroj, jak lidem s výběrem pomoct. A čísla ukazují, že klientských změn díky ní přibývá,“ popisuje Grünvaldský.
Pokud si kupující z domova sám různé varianty „nakliká“, systém ví, co požaduje. Stačí pak prostě zmáčknout tlačítko k objednání a celý proces už je hotový. Všechny požadavky a výběr prvků a standardů jsou zapsané ve vygenerovaném košíku, který umí poslat export na stavbu, do CRM systémů a klientovi. Ceny jsou jasně vypsané, možnosti si klient projde v klidu, sám a ve chvíli, kdy na to má náladu. To šetří jak jeho čas, tak stovky hodin práce na straně firem a navíc odstraňuje možné chyby, které mohou vzniknout komunikací mezi klientem a zástupcem firmy nebo kvůli procesům uvnitř společnosti.
„Firmy, které kladou důraz na inovace, to velmi dobře chápou. Těm v podstatě nic nemusíme vysvětlovat. U těch ostatních jdeme po krůčcích. Ale vidíme, že se to otáčí. Velkou dělicí čarou se stala pandemie,“ popisuje Grünvaldský. To, co se dělo v showroomech, se teď odehrává ve virtuálním světě. Ale tak, aby to vypadalo mnohem víc jako v tom reálném. A někdy WooW celé showroomy ve virtuální realitě staví.
Cesta časem 3D prostorem
Je asi jasné, že není jednoduché vytvořit perfektní obraz předmětu v 3D formě a umístit jej do virtuální reality. Kromě významného technického zázemí, zajištění cloudu, přenosu informací a online dostupnosti – což je pro firmu proti konkurenci velká výhoda, říká Grünvaldský – tu hledají podklady na mnoha místech. Pokud jde o produkty daných firem, získávají je od nich. Ale pak je tu poměrně široký svět okolo, který je potřeba ztvárnit také.
Ve WooW tak nakupují satelitní snímky nebo mapy a pak je osazují do virtuálního prostředí. Tvoří modely se specializovanými grafiky, designéry i programátory. Okolo budov létají s drony a podle GPS hlídají, kde přesně právě jsou. I díky tomu mohou měnit výhledy z každého poschodí. Jak to ostatně udělali právě pro bratislavský Skypark Tower, kde se pohled z oken v každém patře malinko mění – přesně podle skutečnosti.
Mají 3D skenovací přístroj, kterým jsou schopni „ofotit“ jakoukoliv budovu. „To jsme řešili třeba při zakázce pro hlavní město,“ přibližuje Grünvaldský. Firma skenovala části historické Prahy, třeba hlavní nádraží. „Umíme sesbírat existující data a spojit je s minulými i budoucími. Tedy spojit současnost s minulostí i budoucností,“ usmívá se.
Takto stojí WooW za realizací multimediální výstavy, která umožnila virtuálně si projít část Prahy před sto lety – dávno neexistující park mezi Národním muzeem a hlavním nádražím, někdejší noblesní sadovou třídu a honosným městským parkem i dřívější podobu Vrchlického sadů, prostředí kdysi označované za nejkrásnější park v Praze.
Na Slovensku mezi významné zakázky patří například projekt pro Penta Real Estate Bory a Pri Myte, kde si zákazník mohl prohlédnout celou zónu, která ještě nestojí, okolí, vstoupit do svého bytu, podívat se na výhled a ve „svém“ bytě konfigurovat standard pomocí online aplikace. „Má představu o designovém vybavení a použitých materiálech, velikosti kuchyně i sedačky. A všechno to může sdílet se svojí rodinou a známými,“ popisuje Grünvaldský.
Systém byl napojený na CRM společnosti, takže jakmile kupující svůj zájem potvrdil, na e-mail mu přišly kompletní informace spolu s platnými údaji. A na straně developera se automaticky založila karta klienta tak, aby jakmile proběhnou všechny právní a platebně závazné úkony, systém sám poslal vybrané požadavky z virtuální reality na stavbu. Tam přesně uvidí, jaký výběr klient provedl a co je třeba objednat u subdodavatelů.
„Vývoj tohoto systému nám zabral přibližně dva a půl roku. Teď je to velká hodnota z pohledu všech zúčastněných. Z hlediska úspor, transparentnosti prodeje i představ o budoucnosti, které se následně zrealizují. I času – dnes integrace zabere pár týdnů,“ popisuje Grünvaldský. A vysvětluje, že napojení na CRM systém ušetří na všech stranách nejvíc času i nákladů. V tom firma spolupracuje se společností Real Pad, která jako softwarový nástroj pro developery slouží. A plánuje s ní systém dál digitalizovat.
VR specialisty do každé firmy
WooW funguje pět let. Založil ho tým architektů, kteří řešili problém, jak poutavě prezentovat návrhy svých objektů pro klienty, kteří si je jednoduše neumějí představit z výkresů a vizualizací. Zjistili, že pro realitní segment neexistuje aplikace, ve které by se lidé mohli procházet 3D prostorem, konfigurovat v něm prvky, sbírat informace, spojovat a digitalizovat celý proces. „Viděli jsme díru na trhu. Tak jsme se rozhodli, že do takového řešení investujeme. A vyrobíme si něco vlastního,“ říká Grünvaldský.
První klienti byli většinou soukromé osoby a menší developeři. Zmíněná pandemie pak byznys výrazně pošťouchla. Firma dostala větší zakázky doma i v zahraničí, začala najímat pracovníky a růst. Dnes pro ni pracuje patnáct lidí a další jako externisté. Firma každý rok roste o 20 až 30 procent a doteď byla financována z vlastních zdrojů.
„Segment, ve kterém působíme, je momentálně na velkém vzestupu. Ohlášené metaverse přineslo v naší oblasti velký rozvoj. Vnímáme ale i určitou potřebu vzdělávání a adaptace technologie na straně developerů. Je to velmi podobné jako období, kdy přicházely na trh webové stránky. Tehdy nikdo nevěděl, proč mít web. Dnes skoro každá větší firma má svůj tým, který rozumí online marketingu a web developmentu. Takže doufáme, že i v budoucnosti budou mít firmy své VR specialisty, se kterými budeme moci efektivně spolupracovat,“ těší se Grünvaldský.
Strategií firmy je budování virtuálních showroomů, ve kterých si lidi budou moct prohlédnout svůj budoucí domov – z pohodlí toho současného. Nebo jakýkoliv jiný produkt. Kompletně o něm vše zjistit i si ho koupit. „Zároveň chceme integrovat co nejvíc partnerů. Aby koncový uživatel, který si byt kupuje, nekupoval jen to, co ke standardům nabízí developer, ale i hypotéku, pojištění, židle, sedačku či například lampy. Tedy vybudovat kompletní řešení při nákupu realit přes VR,“ plánuje obchodní ředitel společnosti.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.