Velký český exit. Světový lídr v digitalizaci zákaznické péče NICE kupuje startup Brand Embassy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

vit-horky-brand-embassy

Vít Horký, spoluzakladatel a CEO Brand Embassy

0Zobrazit komentáře

Na české startupové scéně se zrodil další velký úspěch. Vít Horký a Damián Brhel prodali veškeré své podíly ve startupu Brand Embassy, který za osm let na trhu mimořádně vyrostl a se zákaznickou péčí pomáhá těm největším globálním hráčům. V transakci, na jejíž druhé straně stojí světový lídr v digitalizaci zákaznické péče, izraelská společnost NICE, prodávají své podíly i všichni investoři včetně českých fondů Rockaway Capital a Reflex Capital.

Brand Embassy se podařilo z pražského Karlína vyvinout unikátní software, který v sobě integruje a analyzuje všechny příchozí požadavky od zákazníků napříč digitálními kanály, což zásadně usnadňuje práci zákaznické lince v době, kdy lidé místo zvednutí telefonu otevírají Messenger nebo WhatsApp. Fakt, že si nyní český startup vyhlédla nadnárodní jednička ve svém oboru, oceňuje jeho kvality.

Ani jedna ze stran se nicméně rozhodla nekomentovat částku, za kterou NICE 100% podíl v Brand Embassy odkoupil. Jedním z důvodů je i skutečnost, že mezinárodní gigant je obchodovaný na newyorské a telavivské burze, kde se jeho aktuální tržní hodnota pohybuje kolem 8,8 miliardy dolarů. Ještě minulý týden přitom byla tržní valuace zhruba 8,1 miliardy dolarů. Pak ovšem NICE oznámil pozitivní finanční výsledky (meziroční růst obratu v Q1 o 12 % na 378 milionů dolarů) a do růstu ceny akcií se promítla i právě oznámená akvizice Brand Embassy.

damian-brhel-brand-embassy2

Foto: Brand Embassy

Damián Brhel, spoluzakladatel a CTO Brand Embassy

Řešení od českého startupu, který zaměstnává kolem padesáti lidí, bude v rámci NICE začleněno do stávající služby CXone, čímž vznikne unikátní platforma, umožňující správu, analýzu a řízení více než 35 různých digitálních komunikačních kanálů. Mezi nimi nechybí například e-maily, live chat i videochat, zprávy na Facebooku, WhatsAppu, Apple Business Chatu, LinkedInu, Twitteru a dalších, na což se právě soustředil i český startup.

Akcelerace dlouhodobé vize

„Dnešní zákazník na telefonní linku tolik nevolá, použije místo toho WhatsApp, mobilní aplikaci nebo chat. Právě pro takového zákazníka jsme náš produkt postavili a jsme nadšení, že se nyní spojujeme s lídrem na globálním trhu, díky němuž můžeme akcelerovat naši dlouhodobou vizi,“ říká Vít Horký, zakladatel a CEO Brand Embassy, po jehož boku stál od začátku jako spoluzakladatel a CTO Damián Brhel. Oba by měli spolu s kolegy nadále pracovat na svém produktu i v rámci NICE.

Vedle pražského sídla má Brand Embassy zastoupení také v Bostonu a Londýně, jelikož jeho řešení už využívá přes 100 mezinárodních firem včetně těch největších jako T-Mobile, Vodafone, Home Credit, Samsung či Alibaba, a v posledních letech tuzemský startup registroval pravidelně více než 100% meziroční nárůsty. Ani tady ale přesněji čísla komentovat nechce. Ostatně jen před několika týdny v rozhovoru pro CzechCrunch sám Vít Horký říkal, že obří kontrakt s velkým operátorem za více než milion dolarů, který jeho firma podepsala, je teprve začátek.

michal-hrabi-phonexia

Přečtěte si takéHlasové technologie z Brna používá i německá policie. Phonexia v mnohém předčí Google i AmazonHlasové technologie z Brna používá i německá policie. Phonexia v mnohém předčí Google i Amazon

Nakonec se ukázalo, že je to tak trochu i symbolický konec samostatného působení Brand Embassy, které se nyní začlení do zmíněné služby CXone. Z ní se stane nejkomplexnější řešení pro jednoduchou integraci jakéhokoliv digitálního kanálu do každodenního provozu zákaznické péče. NICE dnes poskytuje svůj produkt více než 25 tisícům firmám ve více než 150 zemích a českému startupu tak umožní oslovit ještě zásadně větší počet klientů.

„CXone je dnes zavedeným lídrem trhu, a to především díky své silné integraci a těm nejlepším službám na trhu – například WFO, analytice a omnichannelu,“ říká Barak Eilam, CEO NICE. „Díky tomu je ideální volbou pro podniky všech velikostí, které postupně přecházejí na cloudová řešení a svou konkurenční výhodu hledají v analytice. Společně s Brand Embassy, a jejich zprvu průkopnickým, ale dnes už dobře prověřeným modelem, teď CXone umožňuje firmám plně se soustředit na své digitální strategie, a to vše pod jednou platformou.“

brand-embassy-NICE

Brand Embassy původně vzešlo už v roce 2011 ze smíchovského akcelerátoru StartupYard a během své cesty nabralo na investicích kolem 7 milionů dolarů. Jedním z nejvýraznějších investorů byla skupina Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, která s dvojicí spoluzakladatelů aktivně spolupracovala v posledních šesti letech.

Podle vyjádření Dušana Zábrodského, investičního partnera v Rockaway, se investice jeho fondu v rámci transakce zhodnotila pětinásobně. I podle toho a dalších finančních indikátorů CzechCrunch odhaduje, že by se cena transakce měla pohybovat v desítkách milionů dolarů, ale její aktéři ji komentovat nechtějí.

„Příběh Brand Embassy a hlavně jejich přístup může posloužit jako inspirace pro ostatní startupy z našeho regionu. Globálního úspěchu lze opravdu dosáhnout, není to ale zadarmo,“ říká Dušan Zábrodský k úspěšnému exitu českého startupu.

Vedle Rockaway podobně dlouho Brand Embassy podporoval také Ondřej Fryc prostřednictvím svého Reflex Capital (na začátku ještě jako Spread Capital) a peníze včetně svých kontaktů a know-how do projektu vložila i celá řada angel investorů z celého světa. Nyní všichni stávající podílníci ze startupu vystupují.

Tesle hrozí, že jí do 10 měsíců dojdou peníze. Elon Musk proto osobně prověří všechny finanční toky

elon-musk-tesla

Šéf Tesly Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Automobilka Tesla je obrovským projektem, který musí být bez přestání krmen vydatnými dávkami dolarů. Ovšem apetit Tesly začíná být až příliš velký a zásoba financí není nekonečná. Proto její šéf Elon Musk prohlásil, že jsou nutné zásadní změny pro co nejefektivnější snížení nákladů. Pokud se tak nestane co nejrychleji, Teslu čeká konec mnohem dříve, než by koho napadlo.

O celém problému automobilky pojednává e-mail, který vedení rozeslalo mezi zaměstnance společnosti a získala ho například agentura Reuters. V něm stojí, že i přes nedávné výrazné navyšování kapitálu společnosti ve výši 2,7 miliardy dolarů je nezbytné přezkoumávat veškeré výdaje automobilky po celém světě, což by měl dělat sám Elon Musk a Zach Kirkhorn, nový finanční ředitel automobilky. Tento dohled by se měl dotknout v podstatě každé platby, která opustí bankovní účet Tesly, a bude zahrnovat i platy zaměstnanců, cestovní výdaje a nájmy.

modely3

Foto: Tesla

Tesla Model Y

Výše zmíněné 2,7 miliardy dolarů měly automobilce posloužit pro pokrytí samotného chodu automobilky, ale také pro další projekty spojené s dokončením a zahájením provozu továrny v Šanghaji či uvedením nového SUV Tesla Model Y. Podle slov Elona Muska však tyto peníze stačit nebudou. „Je to hodně peněz, ale momentálně máme s ohledem na první kvartál okolo 10 měsíců na dosažení zisku. Jedná se o hardcore opatření, ale je to jediný způsob, jak docílit toho, aby Tesla dosáhla finanční udržitelnosti a my uspěli v našem cíli učinit svět ekologicky udržitelným,“  okomentoval celou záležitost Elon Musk.

Jak na horské dráze

Tesla hledá ideální optimalizaci svých výdajů již delší dobu. Přesně před rokem, kdy se automobilka dostala se svou novinkou Model 3 do tzv. výrobního pekla, jak situaci sám Elon Musk nazval, byl zaměstnancům rozeslán podobný e-mail. V něm byli informováni o vzniku speciálního finančního týmu, který měl za úkol kontrolovat náklady a eliminovat veškeré výdaje, které nejsou nezbytně nutné. V červnu následně přišlo propuštění 9 % zaměstnanců, což Musk okomentoval tím, že doufá, že toto opatření automobilka nebude muset nikdy opakovat.

xprize-musk

Přečtěte si takéŠéf Tesly Elon Musk s nadací XPRIZE rozdali 15 milionů dolarů na podporu gramotnosti dětíŠéf Tesly Elon Musk s nadací XPRIZE rozdali 15 milionů dolarů na podporu gramotnosti dětí

V listopadu Musk přiznal, že se Tesla pohybovala jen několik týdnů od úplného kolapsu kvůli nedostatku financí. I přesto se automobilce podařilo zakončit rok v zisku a vše nasvědčovalo tomu, že konečně dosáhla tolik očekávané finanční stability. Nicméně se začátkem roku 2019 přišlo další propouštění, které se dotklo 7 % zaměstnanců, a následovaly další snahy jak ušetřit. Tesla například chtěla uzavřít většinu ze svých kamenných prodejen či neustále měnila ceny prodávaných elektromobilů, zejména Modelu 3, který měl Teslu dostat ze všech problémů. To však nedokázal, a tak Tesla v prvním čtvrtletí tohoto roku prokázala ztrátu 702 milionů dolarů.

Elon Musk

Na tento problém zareagovala nejen Tesla navýšením kapitálu, ale také cena jejích akcií. Ta se postupně propadá, a zatímco se minulý prosinec prodávaly za rekordních 365 dolarů za kus, dnes je jejich cena na dvouletém minimu při výši 211 dolarů za kus. Tento pokles hodnoty je zaviněn nejen ztrátou důvěry ze strany investorů, ale i se změnou strategie ovlivňující finální cenu vozu.

Finanční hospodaření Tesly skutečně připomíná jízdu na horské dráze. Období finanční nejistoty a tvrdých opatření střídají měsíce plné úspěchů a zisků. Nyní se však Tesla opět řítí střemhlav dolů a je otázka, zda se jí podaří najít dostatečné množství energie a peněz na to, aby mohla ve své jízdě pokračovat.