Velký krach v cestovním ruchu. Cestovka Thomas Cook po téměř 180 letech ze dne na den skončila

thomascook

Foto: Bene Riobó / Wikimedia Commons

Airbus A321 od společnosti Thomas Cook

0Zobrazit komentáře

V posledních letech na evropském trhu končí jedna aerolinka za druhou. A všechny problémy mají společného jmenovatele – nedostatek financí a problém se zajištěním dlouhodobé profitability. Takový osud proto nedávno potkal například islandský WOW Air, o jehož znovuzrození se nyní snaží nový investor s desítkami milionů dolarů, aerolinka pro mileniály Joon a v problémech je také Ryanair.

Vedle klasických aerolinek se ale v problémech ocitají také cestovní kanceláře. Příkladem za všechny mohly být mimo jiné tuzemské kanceláře jako Čedok nebo CK Fischer, které se potýkaly s finančními problémy. Teď se ovšem v problémech ocitla ta nejstarší světová cestovka vůbec, britský Thomas Cook, který obsluhoval více než půl milionu zákazníků po celém světě.

Po 178 letech fungování od založení své původní entity ukončuje veškerý provoz a propustí na 22 tisíc zaměstnanců. Celá skupina má pod sebou vlastní aerolinku Thomas Cook Airlines se 44 letadly, která okamžitě zastavila provoz, stejně jako navazující německé cestovní kanceláře. Například oblíbená letecká společnost Condor ale prozatím létá dál.

thomascook-p

Foto: Fabrizio Gandolfo / Jetmedia

Jedno z letadel letecké společnosti Thomas Cook Airlines, spadající pod stejnojmennou cestovku

Problémy se dotkly také české cestovní kanceláře Neckermann, která kvůli problémům nechala v zahraničí na 1 100 Čechů, ale slibuje zajištění jejich návratu zpět do České republiky.

„Očekáváme, že všechny lety by měly letět tak, jak mají. Klienti by měli přiletět v bezpečí z destinace. Lety jsou v pořádku zaplacené. Nečekáme teď žádné extrémní problémy tohoto stylu, že by někdo čekal na letišti a nedostal se domů,“ říká pro server iRozhlas.cz marketingový šéf CK Neckermann Jan Šrámek.

V rámci Velké Británie, odkud Thomas Cook původně pochází, je problém ale daleko větší. Zrušené lety se dotýkají až 150 tisíc Britů a společnost se nehlásí k odpovědnosti za jejich návrat – při krachu to totiž není její povinnost.

snohetta-under-2

Přečtěte si takéVyhlášená norská kuchyně v obklopení Severního moře. Nahlédněte do první podvodní restaurace v EvropěVyhlášená norská kuchyně v obklopení Severního moře. Nahlédněte do první podvodní restaurace v Evropě

Britský úřad civilního letectví tak otevřel speciální program s názvem Matterhorn, který by měl všechny poškozené pasažéry přepravit zpět domů. Náklady na celou operaci by se mohly vyšplhat až na 600 milionů liber, tedy zhruba 17,5 miliardy korun.

Je to přitom zarážející, jelikož sám Thomas Cook vládu žádal o finanční injekci ve výši 200 milionů liber, která by další provoz pokryla a k nastalé situaci by tak vůbec nemuselo dojít. Právě nedostatek financí na další provoz byl důvodem krachu nejstarší cestovní kanceláře, která původně vznikla již v roce 1841. I vzhledem k počtu cestujících jde jednoznačně o jeden z největších krachů historie, se kterým se musí poprat ve velkém nejen vlády, ale také pojišťovny.

Společnost oznámila zákazníkům svůj krach i na Twitteru:

Ke konci minulého měsíce ještě Thomas Cook sázel na čínskou společnost Fosun, od které měl získat finanční injekci ve výši 450 milionů liber. Další prostředky měli poskytnout stávající věřitelé a firma se měla rozdělit na samostatnou cestovku a aerolinky, aby mohla lépe kontrolovat riziko. Čínský Fosun pak měl v nově vzniklé samostatné letecké společnosti získat výměnou za svou investici majoritní podíl.

Bohužel se tak nestalo a hlavní věřitelé Thomas Cook v podobě Royal Bank of Scotland a Lloyds před několika dny na firmu zatlačili a chtěli, aby si zajistila dalších 200 milionů liber na slabší zimní období. Firma je bohužel sehnat nedokázala, byť o pomoc, jak bylo zmíněno výše, žádala i britskou vládu. Ta však ve finanční pomoci neviděla dlouhodobý smysl, podle ní by to jen odvrátilo podobný konec, jaký přišel nyní.

Česko je na tom dobře

Cestovní kancelář Neckermann proti tomu v tuzemsku dále bojuje a jen tak se vzdávat nenechá, byť je její majitel v likvidaci a končí i její německá odnož. „Jakožto dceřiná společnost tohoto koncernu jsme nuceni přejít do nouzového režimu a přerušit veškerý prodej jak našich zájezdů a pobytů, tak zájezdů a pobytů z koncernu skupiny Thomas Cook Group a dalších tour operátorů,“ říká k situaci Neckermann.

ckneckermann

Web české cestovní kanceláře Neckermann v nouzovém režimu

Na českém trhu tak bude pravděpodobně muset najít nového partnera, který jí pomůže s restrukturalizací společnosti a k plnému obnovení provozu. Vedle toho, že se všichni stávající klienti vrátí a těm, kteří si již zájezdy koupili, budou v případě jejich zrušení nabídnuty patřičné kompenzace podle všeobecných podmínek. Samotná firma Thomas Cook s.r.o., pod kterou CK Neckermann funguje, je ale dlouhodobě zisková – jen za loňský rok utržila necelou miliardu korun s čistým ziskem ve výši 15,3 milionu.

Možným způsobem, jak se mohou cestovní kanceláře i aerolinky proti krachu bránit, je spojení do jedné skupiny. Podobnou snahu má například Exim Tours, jehož vlastník – německá skupina Rewe – odkoupil od miliardáře Karla Komárka cestovní kancelář Fischer.

Ta byla ještě před přebráním českého miliardáře na pokraji krachu, ale dokázala se znovu vyšplhat až k miliardovým tržbám a stamilionovým ziskům. Na českém trhu tak vznikne největší skupina cestovních kanceláří s obratem 12 miliard korun s tím, že obě firmy budou nadále fungovat zvlášť.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Místo světel drony a výhled jako z vrtulníku. Audi představilo elektrický off-road budoucnosti

audioffroad

Foto: Audi

Dron svítí na cestu novému off-roadovému konceptu od Audi

0Zobrazit komentáře

Autosalon v německém Frankfurtu nabídl celou řadu unikátních konceptů, na kterých automobilky demonstrovaly své technologické umění a designové vize. Všechny přítomné však doslova zastínil koncept Audi pojmenovaný AI:TRAIL quattro, ve kterém německý výrobce prémiových vozů nastínil svou vizi budoucnosti off-roadů, jejichž běžnou výbavou by mohly být například podpůrné drony.

Audi nám servíruje zajímavé koncepty vozů rodiny AI: už od roku 2017. Tehdy představila koncept luxusního automobilu Aicon, určeného na dlouhé, plně autonomní cesty strávené v co největším pohodlí. O rok později se představil elektrický okruhový speciál PB 18 e-tron, který dnes nese označení AI:RACE. A letos Audi odhalilo koncept autonomního vozu do velkých měst jménem AI:ME.

Městský kompakt je koncipován tak, aby řidiči a zbylé posádce nabízel během čekání v zácpách a na semaforech dostatek zábavy a prostor pro smysluplné využití jinak ztraceného času. Ke kvartetu vozů budoucnosti nyní Audi přidala pátý koncept, který se tak trochu vymyká zaběhlým standardům. Nepřináší totiž chytré cestování v městských ulicích, ani ekonomicky šetrné řešení dopravy na dlouhé vzdálenosti.

audi-aitrail12

Foto: Audi

AI:TRAIL je stavěn na zdolávání i těch největší výzev

Je nositelem vize budoucnosti jízdy mimo jakékoliv zpevněné cesty. Koncept AI:TRAIL je prezentován jako čistokrevný off-road, který dává vale oblakům hustého černého dýmu, neodmyslitelné součásti všech pořádných off-roadových radovánek, a sází na elektrický pohon a celou řadu neotřelých technologických řešení.

Technologický dobyvatel

Se svou délkou 4,15 metrů a výškou 2,15 metrů se skutečně jedná o jeden z největších vystavovaných modelů na autosalonu. Mohutnost vozu ještě podtrhují obrovská 22“ kola s pneumatikami o vnějším průměru 850 mm, které poukazují na to, že byl tento stroj stvořen pro pohyb v surovém terénu plném nástrah a nebezpečí.

Aby byl řidič tohoto monstra schopen veškeré překážky co nejrychleji odhalit a reagovat na ně, vyvinulo Audi zcela unikátní systém osvětlení okolí vozu. Prvním zajímavým prvkem jsou pohyblivé zdroje světla, které po vysunutí slouží jako LED světlomety a po zasunutí osvětlují kabinu vozu variabilně nastavitelnou intenzitou světla. Stejným způsobem fungují i zadní svítilny off-roadu, které mohou osvětlovat zavazadlový prostor, nebo okolí vozu.

audi-aitrail10

Foto: Audi

Velké rozměry, ekologický pohon, inovativní technologie a jedinečný design tvoří charakter konceptu AI:TRAIL

Jako stolní lampa může posloužit další technologická vychytávka, kterou je Audi Light Companion. Jedná se o zdroj světla o velikosti větší kapesní svítilny, která ve voze běžně slouží jako dekorační osvětlení. Po jejím vyjmutí se však otevírá celá řada dalších možností, jak lampu využít. Může sloužit jako osvětlení u ohně, jako ruční lampa a díky vestavěným kamerám lze zařízení použít i pro natáčení videa, které může být rovnou zveřejňováno na sociálních sítích.

Navíc díky propojení s navigačním systémem může toto zařízení během jízdy promítat na silnici směrové symboly a textové informace a tím napomáhat posádce v orientaci při cestování. Tou vůbec největší technologickou lahůdkou vozu je ovšem hejno pěti dronů, které tiše vyčkává na střeše vozu ve svých indukčních nabíječkách a v případě potřeby vystřelí nad vozidlo a z výšky osvětluje prostor okolo vozu svým Matrix LED osvětlením.

rivian-electric-delivery1

Přečtěte si takéAmazon nakoupí 100 tisíc elektrických dodávek od Rivianu. Jeff Bezos chce být do roku 2040 uhlíkově neutrálníAmazon nakoupí 100 tisíc elektrických dodávek od Rivianu. Jeff Bezos chce být do roku 2040 uhlíkově neutrální

Drony pojmenované Audi Light Pathfinder jsou bezrotorové a vyznačují se extrémně lehkou konstrukcí i nízkou spotřebou energie. Navíc jsou vybaveny kamerovým systémem a zaznamenaný obraz jsou schopny živě přenášet prostřednictvím WLAN do kabiny vozu. Řidič tak má dokonalý přehled o okolí a díky objektivům dronů je schopen zpozorovat překážku dříve, než ji uvidí na vlastní oči.

audi-aitrail15

Foto: Audi

Posádce vozu přináší AI:TRAIL zcela nový zážitek z jízdy přírodou

Drony vzlétají vždy minimálně ve dvojici a celý let je koordinován automaticky, s tím, že cestující mohou některé z jejich funkcí ovládat ze svého chytrého telefonu. Drony totiž mohou sloužit nejen při jízdě, ale také ve chvíli, kdy se AI:TRAIL zastaví, aby si posádka dopřála třeba večerní piknik. V takovém případě mohou drony posloužit jako příjemné osvětlení prostoru u vozu, nebo svítit do kabiny skrze některou z prosklených ploch karoserie.

Skleněné království

Audi přirovnává výhled z interiéru konceptu k výhledu z vrtulníku. Prosklená je zde totiž snad každá plocha, u které to bylo možné. Přední okno je protažené hluboko dolů, prosklené jsou i boční stěny, téměř celá střecha, a dokonce i přední maska chladiče. Díky tomu má posádka dokonalý výhled na celé okolí a může si vychutnávat krásy přírody, kterými se vůz prohání.

audi-aitrail8

Foto: Audi

Interiér vozu doslova láka k projížďce

Samotný interiér vozu přináší velmi jednoduchý minimalismus. Najdete zde jen pedály, volant a několik fyzických tlačítek. Jako hlavní displej funguje chytrý telefon, který se dá upevnit nad volant. Po instalaci slouží jako ovládací centrála funkcí vozidla a také navigace. Zajímavé jsou i materiály, které se v kokpitu nachází.

Ty jsou na dotyk hrubé a zrnité, aby evokovaly charakter prostředí, ve kterém se vozidlo cítí nejlépe. Některé z nich jsou navíc vyrobeny z recyklovaných materiálů, například koberec na podlaze je z upravené vlny a recyklované kůže. A za zmínku rozhodně stojí i dvě zadní sedadla koncipovaná jako houpací sítě, které lze využít i mimo vůz.

AI:TRAIL nabízí možnost autonomní jízdy po silnici až do úrovně 4, tedy úrovně, kdy není vyžadována žádná podpora ze strany řidiče, ale autonomní jízda je umožněna jen po vhodné infrastruktuře, jako je dálnice či zóny ve městech. Při jízdě v terénu má řidič vše plně ve svých rukou, i když mu je stále k dispozici celá řada jízdních asistentů určených pro jízdu mimo zpevněné cesty.

audi-aitrail5

Foto: Audi

Výhled z off-roadu má připomínat výhled z vrtulníku

Zaostřeno na dojezd

Dojezd hrál při vytváření tohoto konceptu hlavní roli. Automobil by měl být schopen na jedno nabití ujet 400 až 500 kilometrů na silnici nebo v nenáročném terénu. Pokud se s ním chce řidič utkat se složitějšími nástrahami přírody, automobil bude spotřebovávat kvůli častým prokluzům kol více energie a dojezd na jedno nabití se tak smrskne přibližně na 250 kilometrů.

football-manager-2020-bellerin

Přečtěte si takéSega začíná vyrábět ekologické obaly pro své počítačové hrySega začíná vyrábět ekologické obaly pro své počítačové hry

Aby řidiči zbylo co nejvíce energie do terénu, je maximální rychlost vozu omezena na 130 kilometrů v hodině. Navíc elektronika vozu neustále sleduje tok energie a její spotřebu pro zajištění hospodárného nakládání s jejími zásobami, které slouží pro pohon čtyř elektromotorů. Každý z nich pohání své vlastní kolo a dohromady poskytují maximální výkon 320 kW. Maximální točivý výkon je pak 1000 N.m, což je dostatečná síla pro překonání téměř každé překážky.

audi-aitrail13

Projížďky volnou přírodou získávají zcela nový rozměr

Pokud patříte mezi osoby, které milují off-road, ale zároveň myslíte na životní prostředí, AI:TRAIL je budoucností, která by vám mohla být po chuti. A vůbec nemusíte zoufat při pomyšlení na cenu takového vozu, protože i tady Audi chystá velké věci. V rámci své služby Audi on demand chce automobilka nabízet možnost zapůjčení vysoce individualizovaných vozů na omezenou dobu.

Vše by mělo probíhat prostřednictvím aplikace, ve které si vůz objednáte, zadáte osobní preference, podle kterých bude vůz nastaven, a zvolíte si, jaké služby vám bude během jízdy zprostředkovávat. Zkrátka možnost splnění velkého snu o vlastním voze Audi, alespoň na určitou chvíli.

audi-aitrail2

Foto: Audi

Audi AI:TRAIL

audi-aitrail1

Foto: Audi

Audi AI:TRAIL

audi-aitrail3

Foto: Audi

Audi AI:TRAIL

audi-aitrail4

Foto: Audi

Audi AI:TRAIL

audi-aitrail7

Foto: Audi

Detail interiéru Audi AI:TRAIL

audi-aitrail9

Foto: Audi

Detail interiéru Audi AI:TRAIL

audi-aitrail6

Foto: Audi

Detail interiéru Audi AI:TRAIL