Velký třesk ve Formuli 1. Proč po 20 letech končí šéf Red Bullu a znamená to, že Verstappen odejde?
Začíná přetahovaná o největší hvězdu Formule 1. Red Bull není po vyhazovu šéfa Christiana Hornera tak pevný, jak se zdálo.
Formule 1 zažívá otřes, jaký nepamatuje celé poslední desetiletí. Christian Horner, muž, který dvě dekády vedl tým Red Bull a stál za jeho přeměnou v jednoho z nejsilnějších hráčů celého startovního pole, s okamžitou platností končí. Tým to vyřešil strohým oznámením, velké fanfáry se nekonaly. Kam a jak bude Red Bull dál směřovat, nyní není jasné. A právě to může odstartovat další lavinu, v jejímž středu stojí jedna z největších hvězd motorsportu Max Verstappen.
Důvod Hornerova konce nebyl oficiálně zveřejněn. Zarytí fanoušci i experti ale tuší. Red Bull má za sebou turbulentní sezonu. Ztrácí výkonnost, propadl se v týmovém pořadí a hlavní tahoun týmu Verstappen přestává mít důvod věřit, že stáj bude i v příštích letech bojovat o špičku. Přitom právě důvěra, stabilita a výsledky jsou v prostředí F1 klíčové. Rozhodují totiž nejen setiny vteřiny, ale i dobré vztahy mezi jezdcem, šéfem a vývojovým týmem, musí mezi nimi být symbióza. A právě ta se začala v Red Bullu v posledních měsících rozpadat.
Horner navíc čelil internímu vyšetřování kvůli nevhodné komunikaci s jednou ze zaměstnankyň týmu. Podle britských médií mělo jít o opakované osobní zprávy, které údajně zahrnovaly i explicitní obsah. Red Bull ho sice loni na konci února oficiálně očistil, ale případ tím neskončil. Zaměstnankyně podala odvolání a podle BBC má záležitost pokračovat soudní cestou. Ať už bude výsledek jakýkoliv, což se dozvíme až v lednu 2026, skandál výrazně poškodil Hornerovu důvěryhodnost, a to jak uvnitř týmu, tak navenek.
After 20 years with the Team, Christian Horner departs Oracle Red Bull Racing as Team Principal and CEO.
We thank him for his tireless and exceptional work. He has been instrumental in building this Team into one of the most successful in F1, with eight Drivers‘ Championships… pic.twitter.com/9SyqjSBvEG
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) July 9, 2025
Zároveň tím došlo k zásadnímu zlomu. Jeho dosavadní klíčový spojenec, thajský majoritní vlastník Red Bullu Chalerm Yoovidhya, s ním podle Sky Sports přestal držet jednotnou linii. Horner tím přišel o politické krytí, které ho roky drželo v čele týmu i přes kontroverze. „Tohle je konec mocenského boje, který se v týmu vedl poslední dva roky a který Horner prohrál,“ komentoval situaci reportér Sky Sports Craig Slater. Připomíná zároveň, že z týmu odešli i další klíčoví lidé, včetně konstruktéra Adriana Neweyho, a vztahy s rodinou Verstappenových ochladly. „Vypadali jako vítězný tým, ale poslední měsíce působili spíš jako tým bez směru,“ dodal.
Hvězdný Verstappen pak veřejně připouští, že neví, co bude dál. Ačkoliv má podepsanou smlouvu až do roku 2028, podle zahraničních médií v ní existuje klauzule, která mu dovoluje odejít, pokud v letní pauze, tedy na začátku srpna, nebude patřit mezi tři nejlepší v celkovém pořadí. Což se může stát, v den vydání článku sice byl třetí, ale čtvrtý George Russell z Mercedesu na něj ztrácel jen 18 bodů. Do přestávky zbývá už jen jeden závod. Ve Formuli 1 získává vítěz 25 bodů, zatímco jezdec mimo nejlepší desítku neboduje vůbec. Stačí tedy, aby Verstappen v příštím závodě zaváhal a Russell dojel na bedně a pořadí se může otočit.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPrávě zmíněný tým Mercedes se pak v zákulisí skloňuje jako hlavní alternativa Nizozemcova přestupu a zajímavé je, že iniciativa údajně nepřišla od Mercedesu, ale z opačné strany. Podle několika zdrojů se zástupci Maxe Verstappena sami obrátili na německou automobilku, aby zmapovali možnosti případného přestupu. Že má Mercedes o aktuálního mistra světa vážný zájem, pak bez okolků potvrdil i šéf týmu Toto Wolff. „Jsem zodpovědný za nejlepší automobilovou značku na světě,“ prohlásil. „Je jasné, že zkoumám, kam povedou další kroky čtyřnásobného šampiona.“
Zároveň ale připustil, že situace není jednoduchá. Mercedes má totiž ve svém středu dvě vlastní jezdecké naděje a změna by znamenala odsun jedné z nich. „Máme v Russellovi a Antonellim skvělý pár,“ připomněl Wolff. „Ale abyste dobře naplánovali budoucnost, musíte mít přehled o tom, co se chystají dělat ostatní.“
Do karet hraje Wolffovi a spol. i to, že současná sezóna Red Bullu je plná nejistoty. Verstappen i nadále podává skvělé výkony, ale vůz už není tak dominantní jako dřív. Jeho týmový kolega sbírá jen minimum bodů a Red Bull se propadl v pořadí týmů na čtvrté místo, což v posledních letech nebylo zvykem.
Novým šéfem týmu se stává Laurent Mekies, inženýr, který prošel různými pozicemi v rámci F1, ale zatím nestál v čele týmu s ambicemi na titul. Pro vedení Red Bullu je sázkou na klid a kontinuitu. Pro Verstappena ale zatím není zárukou, že se tým dokáže znovu prosadit. Vzhledem k tomu, že od roku 2026 se mění technická pravidla a přichází zcela nové motory, je právě následující rok pro všechny klíčový. A jezdec, který míří na vrchol, potřebuje vědět, že jeho tým bude připraven.
Proto se teď spekulace o přestupu naplno rozjíždějí. Mercedes má zájem, Verstappen zvažuje možnosti a nově složený Red Bull se snaží přesvědčit svou hvězdu, aby zůstala. Jisté je, že pokud by se přestup upekl, šlo by o drahou záležitost. V této sezoně údajně Nizozemec inkasuje 75 milionů dolarů, tedy 1,6 miliardy korun.






