Velryba konečně doplula i do českých kin. Brendan Fraser je v ní skvělý, zbytek filmu za ním ale pokulhává
Po úspěšných snímcích z přelomu tisíciletí zmizel Brendan Fraser z dohledu. Teď zažívá dokonalý hollywoodský comeback v roli morbidně obézního učitele.
Velryba Darrena Aronofského je jedním z těch filmů, které jejich pověst předchází. A to doslova. Záběry aplaudujícího sálu a dojatého Brendana Frasera, který tak tak zadržuje slzy po premiéře na festivalu v Benátkách, obletěly před pár měsíci svět. Že se kdysi populární herec vrátil s výkonem, který vyráží dech, byla téměř jasná věc a o jeho roli se začalo mluvit jako o oscarové. Zároveň se ale objevily výtky, že Velryba je jinak až moc velká emoční ždímačka a obecně snímek, který příliš tlačí na pilu. Po dlouhých měsících, kdy nebylo jasné, zda vůbec dorazí i do českých kin, je konečně tu. A my si můžeme udělat vlastní obrázek.
Možnost k tomu máme během necelých dvou hodin, kdy v prostředí malého třípokojového bytu sledujeme několik dní v životě morbidně obézního (údajně téměř třísetkilového) vysokoškolského učitele psaní Charlieho. Ten se rozhodne obnovit a napravit svůj vztah s pubertální dcerou, kterou spolu s její matkou opustil před mnoha lety kvůli lásce svého života – muži jménem Alan. Ten ale zemřel a Charlie začal všechna svá traumata řešit přejídáním, které ho dostalo do stavu, v němž se sotva hýbe, a jeho život se odehrává na několika metrech čtverečních. Přesto v sobě má nezlomnou víru v to, že lidé jsou úžasní. A nemůžou nebýt dobří.
Filmová Velryba vychází ze stejnojmenné divadelní hry, která měla premiéru před deseti lety a již napsal americký dramatik Samuel D. Hunter. Ten se jejím prostřednictvím vyrovnával s vlastní nadváhou, jíž v mládí trpěl, a problémy, které mu to přinášelo. Režisér svébytných snímků jako Černá labuť, Wrestler nebo Requiem za sen Darren Afonofsky ji prý viděl zcela náhodou, ale Charlieho příběh mu prý natolik učaroval, že se ho rozhodl zfilmovat. Divadelní text do scénáře adaptoval sám Hunter, ačkoliv s tím do té doby neměl zkušenosti.
Divadelní kořeny v sobě film nezapře – projde jím všeho všudy šest postav (které většinou před vstupem na scény poctivě klepají na dveře), odehrává se v podstatě v jedné místnosti a stojí na tom, co si postavy říkají. Je to tedy snímek na výsost komorní, o to větší ale chce být jeho poselství. To je vtisknuté do věty „Lidé jsou úžasní,“ kterou Charlie v nejrůznějším obměnách často opakuje a která film provází i na českých propagačních materiálech.
Příliš tlustý Charlie se totiž sice téměř nepohybuje, jeho vnitřní život, který sytí i jeho práce učitele tvůrčího psaní, je ale bohatý až až. Skoro by se chtělo říct, že až těžko uvěřitelně. Když se s ním setkáváme, utěšuje se v úzkostných momentech esejí o Bílé velrybě, která ho provází celým filmem. A že v jeho průběhu dostává pořádně naloženo. Nejen svým zdravotním stavem, ale zejména od své dcery v podání Sadie Sink (Max ve Stranger Things), která sice souhlasí s nečekanými schůzkami, podle všeho ale hlavně pro to, aby se svému otci pomstila a něco na tom vydělala.
Vedle ní se ve Velrybě objeví ještě její matka, potulný misionář, zdravotní sestra a poslíček rozvážející pizzu. Až na posledně jmenovaného si každá postava řeší své vlastní problémy, do nichž Charlie více či méně vstupuje a pomáhá s jejich rozuzlováním. A právě tady Velryba nejvíc drhne.
Nápad vzít si za hlavní postavu obézního člověka je neotřelý, lidí s výraznou nadváhou po světě neustále přibývá, setkat se s jejich reálným zobrazením – a ne takovým, které by tloušťku podávalo ve zkratce nebo s ní pracovalo jako s komickým prvkem – není jen tak, body shaming je stále citlivé téma a sami tvůrci prý kvůli tomu dopředu nezveřejňovali příliš mnoho záběrů na filmové Fraserovo tělo. Už tím na sebe Velryba tedy poutala pozornost.