Veřejná jízda na vodík. Praha otestuje autobus na alternativní pohon, zkoušet ho bude minimálně rok

Iva BrejlováIva Brejlová

autobus

Foto: DPP/CzechCrunch

Naposledy DPP pořizoval elektrické vozy

0Zobrazit komentáře

V druhé polovině letošního roku začne Dopravní podnik Praha testovat autobus na vodík. Vůz bude jezdit na lince 170 z Jižního Města na Barrandov a test potrvá jeden rok s možností prodloužení o dalších 24 měsíců. Autobusy na alternativní pohony město s dopravním podnikem nezavadí poprvé – naposledy před měsícem oznámil DPP nasazení nejnovějších elektrických vozů E’City 36 BB, kterých má v metropoli časem jezdit hned čtrnáct.

Vodík zatím takovou důvěru nezískal. „Účelem dlouhodobého testování je prověření provozních i technických parametrů vozidla v různých ročních obdobích,“ píše se podle ČTK v dokumentu, který mají v pondělí projednat pražští radní. Magistrát podepíše memorandum o testování s DPP a firmami Škoda Electric a Orlen Unipetrol RPA. Cílem je zlepšit životní prostředí.

Současná vodíková technologie podle dokumentu už po technické stránce provoz autobusů na vodíkový pohon umožňuje. „V rámci dostupných nízkoemisních a bezemisních alternativ se však jedná zatím o nejdražší variantu,“ píše DPP.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jeden kilometr jízdy vodíkového autobusu totiž vyjde asi na 30 korun, přitom náklady naftového vozu na kilometr zůstávají na desetikoruně. Zhruba dvojnásobně drahé jsou u tohoto alternativního pohonu opravy, údržba, odpisy a pronájem. Při dodržení plánu, kdy by autobus na vodík po Praze najezdil 50 tisíc kilometrů, jsou tak vícenáklady proti naftovému autobusu o necelé dva miliony korun vyšší.

Cílem je ale zlepšit životní prostředí. Test mimo jiné umožní provádět případné úpravy na vozidle. Spolupráci zároveň přislíbil zmíněný Orlen Unipetrol RPA, který chystá právě na Barrandově provozovat vodíkovou stanici. Škoda Electric by dodala testovací autobus.

dpp-elektricky-bus2

Foto: A Scheinherr/Facebook

Nový autobus Škoda E’City 36 BB, který nově jezdí v barvách DPP

„Chci, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a nastavoval laťku v kvalitě služeb i využívání moderních technologií. Vodík je rozhodně jedou z cest, kterými se do budoucna můžeme vydat,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr.

Linku 170 odborníci vybrali díky zmíněné plnící stanici, která se má stát první veřejnou vodíkovou stanicí v Praze. Je ale zajímavá i z hlediska čtyřicetikilometrové délky a kopcovitého profilu.

Alternativní pohon zůstává pro DPP důležitý. Nejblíž má podnik k elektrifikaci některých linek. Náměstek primátora Petr Hlubuček již dříve uvedl, že do roku 2030 by mělo být alespoň 75 procent vozového parku autobusů DPP nahrazeno bezemisními elektrobusy, bateriovými trolejbusy a nízkoemisními autobusy. Jen za 14 elektrobusů Škoda E’City 36 BB, které aktuálně uvádí do provozu, zaplatil 207 milionů korun.

S přispěním ČTK.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Závory zůstávají zdvižené. Zákaz vjezdu vozidel do centra Paříže se odkládá o dva roky

pariz

Foto: Pe_Wu/Flickr

Do centra Paříže prozatím půjde vjet, nikoliv jím jen projíždět

0Zobrazit komentáře

Poměrně velké pozdvižení vzbudila starostka Paříže Anne Hidalgo svým oznámením z loňského května, ve kterém představila záměr zcela uzavřít centrum města motorovým vozidlům. Toto rozhodnutí mělo vstoupit v platnost v průběhu tohoto roku, nyní se však odkládá na rok 2024, tedy na rok, kdy bude hlavní město Francie hostitelem letních olympijských her.

Lokalita takzvané klidové zóny, kam bude vjezd vozidlům zakázán, by se měla týkat čtyř městských obvodů, které tvoří samotné centru města. Jedná se o širší okolo dvojice ostrovů na Seině s katedrálou Notre-Dame, Louvrem a dalšími pamětihodnostmi města. Vozidla pak do této oblasti prozatím budou moci vjíždět, nikoliv však projíždět.

Město chce už letos zahájit namátkové kontroly a pokutování těch, kteří ulice centra využívají pouze k tomu, aby oblastí projeli a zkrátili si tak cestu do dalších městských obvodů. Do centra však bude i nadále možné zajet například na návštěvu za přáteli, nákupy, kulturou nebo do práce. Podle náměstka Davida Belliarda, člena týmu starostky, který je odpovědný i za dopravu ve městě, se zákazem projíždění odfiltruje přibližně sto tisíc vozidel denně, asi polovina současného stavu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mimo omezování vjezdu aut do centra Anne Hidalgo bojuje s řidiči také dalšími způsoby. Ve většině ulic Paříže je nutné jet maximálně rychlostí 30 km/h, vozům se uzavírají některé ulice podél Seiny, zanikají parkovací místa a zdražuje se parkovné. Strategie zaměřená na omezení vozidel ve městě se ovšem ze všeho nejvíc snaží roztáhnout náruč cyklistům, pro které bylo vytvořeno již přes 160 kilometrů nových cyklostezek.

David Belliard na svém Twitteru uvedl, že s první fází omezování provozu ve městě je spokojeno 78 procent ze 7 243 oslovených respondentů. Jak ovšem informoval deník The New York Times, ne všichni místní jsou z nastolených změn nadšení. Vadí jim především cyklisté, kteří ignorují pravidla silničního provozu, což je do jisté míry zapříčiněno špatným uspořádáním cyklopruhů.

Úřady na tyto stížnosti již měly zareagovat navýšením počtu policistů, kteří mají za úkol hlídat nezodpovědné cyklisty a také poučovat děti o pravidlech silničního provozu. Jak moc jsou obyvatelé Paříže, potažmo celé Francie, se strategií starostky spokojení, mohou naznačit blížící se prezidentské volby. Hidalgo je jednou z kandidátek, která se netají tím, že by v případě svého zvolení ráda prosazovala strategii měst bez vozidel napříč celou zemí. Velkou roli může hrát v dostupnější Paříži i plánovaná lanovka nad městem.