Veřejná jízda na vodík. Praha otestuje autobus na alternativní pohon, zkoušet ho bude minimálně rok
V druhé polovině letošního roku začne Dopravní podnik Praha testovat autobus na vodík. Vůz bude jezdit na lince 170 z Jižního Města na Barrandov a test potrvá jeden rok s možností prodloužení o dalších 24 měsíců. Autobusy na alternativní pohony město s dopravním podnikem nezavadí poprvé – naposledy před měsícem oznámil DPP nasazení nejnovějších elektrických vozů E’City 36 BB, kterých má v metropoli časem jezdit hned čtrnáct.
Vodík zatím takovou důvěru nezískal. „Účelem dlouhodobého testování je prověření provozních i technických parametrů vozidla v různých ročních obdobích,“ píše se podle ČTK v dokumentu, který mají v pondělí projednat pražští radní. Magistrát podepíše memorandum o testování s DPP a firmami Škoda Electric a Orlen Unipetrol RPA. Cílem je zlepšit životní prostředí.
Současná vodíková technologie podle dokumentu už po technické stránce provoz autobusů na vodíkový pohon umožňuje. „V rámci dostupných nízkoemisních a bezemisních alternativ se však jedná zatím o nejdražší variantu,“ píše DPP.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Jeden kilometr jízdy vodíkového autobusu totiž vyjde asi na 30 korun, přitom náklady naftového vozu na kilometr zůstávají na desetikoruně. Zhruba dvojnásobně drahé jsou u tohoto alternativního pohonu opravy, údržba, odpisy a pronájem. Při dodržení plánu, kdy by autobus na vodík po Praze najezdil 50 tisíc kilometrů, jsou tak vícenáklady proti naftovému autobusu o necelé dva miliony korun vyšší.
Cílem je ale zlepšit životní prostředí. Test mimo jiné umožní provádět případné úpravy na vozidle. Spolupráci zároveň přislíbil zmíněný Orlen Unipetrol RPA, který chystá právě na Barrandově provozovat vodíkovou stanici. Škoda Electric by dodala testovací autobus.
„Chci, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a nastavoval laťku v kvalitě služeb i využívání moderních technologií. Vodík je rozhodně jedou z cest, kterými se do budoucna můžeme vydat,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr.
Linku 170 odborníci vybrali díky zmíněné plnící stanici, která se má stát první veřejnou vodíkovou stanicí v Praze. Je ale zajímavá i z hlediska čtyřicetikilometrové délky a kopcovitého profilu.
Alternativní pohon zůstává pro DPP důležitý. Nejblíž má podnik k elektrifikaci některých linek. Náměstek primátora Petr Hlubuček již dříve uvedl, že do roku 2030 by mělo být alespoň 75 procent vozového parku autobusů DPP nahrazeno bezemisními elektrobusy, bateriovými trolejbusy a nízkoemisními autobusy. Jen za 14 elektrobusů Škoda E’City 36 BB, které aktuálně uvádí do provozu, zaplatil 207 milionů korun.
S přispěním ČTK.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.