Vesmírně brutální návrat. Vyšel remake hororové hry Dead Space, nabídne i úplně nový konec

Moderní předělávka přináší nejen vylepšenou grafiku, ale i příběhové změny. Podle prvních recenzí se to však povedlo na výbornou.

Michal MančařMichal Mančař

dead-space

Foto: Electronic Arts

Hororový Dead Space se po více než deseti letech vrací v modernizované verzi

0Zobrazit komentáře

Vezměte hrůzu Vetřelce, zmutovanou změť nejen lidských tkání z Věci, přidejte špetku Horizontu události – a dostanete Dead Space. Tedy s tím rozdílem, že první tři jmenované jsou klasiky filmových hororů, zatímco Dead Space je úspěšná videohra z roku 2008. A to natolik úspěšná, že právě vyšel její dlouho očekávaný remake. Ten ji vylepšuje po grafické a uživatelské stránce, ale přidává i něco navíc k děsivému příběhu.

Jste jenom obyčejný technik jménem Isaac Clarke, který má v popisu práce opravy kosmických lodí. Oprava těžebního plavidla USG Ishimura by byla další rutinní záležitostí, kdyby na ní nesloužila vaše přítelkyně. A kdybyste brzy nezjistili, že na palubě se muselo stát něco strašlivého. A brutálního. Něco, čemu budete ve hře pro PC i nové generace konzolí převážně čelit jen pomocí svého pracovního vybavení, technických dovedností a zákonů fyziky.

Původní Dead Space z roku 2008 je dodnes opěvovaný survival horor, který vás nevybíravě vhodil do strašlivých scén plných kdysi lidských, nyní však už nesmírně (vesmírně?) nestvůrných nekromorfů. S krvelačnými monstry jste si museli poradit nikoliv obrovským vojenským arzenálem, ale spíš výběrem různého náčiní, které vám nekromorfy pomohlo likvidovat takřka industriálně a inženýrsky. Právě vydaný remake hrůzu posouvá ještě o něco dál. A to nejen graficky – a hlavně úspěšně.

Předělávka se totiž podle herních novinářů, kteří už měli možnost si ji vyzkoušet, povedla na výbornou. Na agregátoru recenzí Metacritic má působivě vysoké skóre okolo 90 procent bez ohledu na platformu. Nadšená hodnocení vyzdvihují věrnost remaku v těch ohledech, díky nimž originál tak děsil i bavil, současně ale připomínají, že vylepšená verze si dovolila přidat pár prvků navíc. Které se také podle všeho povedly.

Nově třeba lze rozsekávat, rozčtvrcovat a všeobecně likvidovat nekromorfy upravenými zbraněmi a nástroji. Samozřejmě ve zdokonalené grafice i s lepší audio stránkou, jež odráží patnáct let pokroku od premiéry originálu. Hráči také mohou ještě o něco víc vylepšovat oblek hlavního hrdiny – snad aby mohli lépe čelit novým nekromorfům, jež předělávka přidává. Možná nejzajímavější změna se nicméně netýká hratelnosti, ale děje. Kosmický krvák totiž občas šokuje svou brutalitou, ale to opravdu mrazivé znepokojení vyvolává jeho příběh.

Ten v prvním díle ještě neměl tak jasné obrysy jako v pokračováních, už tehdy ale vyprávěl o podivných artefaktech, které vkládají šílené vize do myslí nicnetušících lidí. Remake Dead Space přináší nové dějové scény, doteď málomluvný hrdina mnohem častěji promlouvá, předělávka dokonce obsahuje i alternativní konec, který hráči mohou odemknout. Větší zaměření na příběh by ale nemělo být velkým překvapením, však se základní trilogie Dead Space dočkala nejen pár herních odboček, ale i komiksu, knihy nebo animovaných filmů.

Moderní remake si po autorech původní trilogie ze zaniklých Redwood Shores (později Visceral) vzalo na starost studio Motive, tvůrci online střílečky Battlefront 2 a stíhačkového simulátoru Squadrons ze starwarsovského univerza. Hlavním strůjcem prvního dílu byl mimochodem Glen Schofield, který lásku k děsu, krvi a zmutovaným monstrům v prosinci přetavil do vlastní novinky jménem The Callisto Protocol, jež přesně na tyto prvky sází. „Ale navíc v ní děláme věci, o kterých jsme u Dead Space jenom snili,“ popsal svou hru.

Titul od duchovního otce Dead Space doprovázela velká očekávání, jenže i kvůli technickým problémům to úplně na výbornou nedopadlo. Stále však nabízí fantasticky realistickou grafiku i pořádnou dávku strachu. Nicméně ze srovnání prvních recenzí právě vydaného remaku a ohlasů na The Callisto Protocol tak zatím vítězně vychází zavedenější značka. Brutální souboj o pozornost fanoušků vesmírného hororu však teprve začíná. Důležité bude při tom neztratit hlavu. Ani jinou končetinu.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym