Větší než Minecraft. Herní hit Roblox umožňuje hráčům vydělat miliony a burza ho teď ohodnotila na 45 miliard dolarů
Roblox patří mezi nejpopulárnější online hry současnosti
Na první pohled méně líbivá napodobenina známého Minecraftu. Ve skutečnosti fenomén, který zdánlivého konkurenta poráží v popularitě i penězích, jež se kolem něj točí. To je Roblox, nesmírně populární videohra – nebo lépe řečeno rozsáhlá herní platforma – která svým uživatelům umožňuje hry vytvářet, a dokonce na nich vydělávat. Po rekordně úspěšném roce Roblox ve středu vstoupil na newyorskou burzu, kde jeho akcie zakončily den na ceně 69,50 dolaru (1 530 korun) s celkovou valuací firmy v hodnotě 45 miliard dolarů (990 miliard korun).
Že Roblox neznáte? Dá se to pochopit, nejspíš už nejste dítě školou povinné. Především na nejmladší generaci hráčů tato kreativní platforma totiž cílí. A je to od jejích tvůrců sázka na jistotu, v uplynulých letech totiž Roblox strmě rostl. Už předloni dokonce počtem aktivních uživatelů překonal slovutný Minecraft. Nyní zaznamenává téměř 200 milionů hráčů měsíčně – a rekordní finanční výsledky.
Není proto divu, že v lednovém neveřejném investičním kole vybral Roblox 520 milionů dolarů, v přepočtu 11,5 miliardy korun, při ceně 45 dolarů (990 korun) za akcii. Zároveň byl už tehdy ohodnocen na úctyhodných 29,5 miliardy dolarů (660 miliard korun). Zájem investičních fondů jako Altimeter Capital nebo Dragoneer Investment Group přišel po nesmírně povedeném roce 2020, během kterého odhadovaná hodnota Roblox Corporation narostla sedmkrát.
V loňském únoru činila valuace Robloxu čtyři miliardy dolarů (90 miliard korun) a firma od různých investorů, mezi kterými byla například Warner Music Group, vybrala přibližně třetinovou částku ve srovnání se začátkem letošního roku. Následně však pandemie přikovala mladé hráče k obrazovkám, což se projevilo 82% meziročním nárůstem tržeb na částku 923 milionů dolarů, zhruba 20,5 miliardy korun.
S takto impozantními čísly Roblox Corporation vstoupila ve středu na burzu. Podobně jako Slack či Spotify zvolila přímý úpis a pod tickerem RBLX se její akcie začaly na newyorské burze obchodovat za cenu 64,50 dolarů (1 420 korun) a den ukončily na částce o pět dolarů vyšší. Jak uvádí CNBC, výsledkem je tržní kapitalizace 38,26 miliardy dolarů (840 miliard korun), která spolu s tzv. restricted stock units, tedy akciemi drženými firmou například pro zaměstnanecké opce, dává již zmiňovanou celkovou hodnotu téměř jednoho bilionu korun.
Podle magazínu PC Gamer tak firma předčila dokonce i některá z největších jmen herního průmyslu. Nižší kapitalizaci mají například Ubisoft, jenž stojí za tituly Assassin’s Creed a Far Cry, Take-Two se sérií Grand Theft Auto, ale i CD Projekt, autoři herního Zaklínače nebo kritizovaného, ale úspěšného Cyberpunku 2077. To není vůbec špatný výsledek na hru, která vznikla před patnácti lety a v očích mnoha lidí zůstává navzdory úspěchům a rozmanitosti jen předškolní variací na Minecraft.
Miliony her ve hře
Právě s Minecraftem bývá Roblox často srovnáván, ale styčných bodů oba tituly nemají tolik, jak se může zdát. Stylizovaná, dětskou stavebnici připomínající grafika totiž u obou her skrývá výrazně jiné principy. Zatímco v Minecraftu hráči obvykle popouštějí uzdu své kreativity v rámci dané kostičkové mapy, v níž získávají suroviny, budují více i méně impozantní stavby, případně čelí nástrahám fantasy světa, Roblox tento koncept aplikuje o úroveň výš.