Většina restaurací zavře do tří let. Startup Dishboard problém vidí ve financích a nabízí řešení
Tým zakladatelů původně dělal mnohem komplexnější produkt. Díky němu ale zaměřil pozornost na finance, s nimiž chce restauracím pomoct.
Nahradit v restauracích finančního manažera. Toho by chtěl dosáhnout český startup Dishboard, který vyvíjí analytický obchodní nástroj, jenž majitelům zpřehledňuje správu financí v podnikání. Právě nakládání s penězi, jejich plýtvání a špatné plánování jsou pro mnohé z nich jedním z hlavních kamenů úrazu, když staví gastronomický byznys. Mladá firma věří, že jim dokáže pomoct.
„Až šedesát procent restaurací končí za méně než tři roky od založení, a to kvůli neočekávaným mezerám v hotovosti a nedostatku obchodních a finančních zkušeností. Polovina z majitelů gastroprovozů pořád k výpočtu svých zisků využívá tabulky, zbytek vlastně ani neví, kolik peněz vůbec vydělávají,“ popisuje pro CzechCrunch Kirill Shamanin reálie gastronomického trhu, do nějž nahlédl i během své štace developera ve startupu Mews, který vyvíjí software pro management hotelů.
Podle zkušeností Shamanina majitelé restaurací měsíčně nadměrně utrácí i desítky tisíc korun – a ti, kteří na správu financí využívají Excel, ztrácí související administrativou tři pracovní dny. To ho společně s Darjou Esickovou (jež pracovala pro německého jednorožce Choco zaměřeného na dodavatelský řetězec v gastroprůmyslu) a Dmitriim Tkachenkem, bývalým kolegou z Mews, a Kseniií Simakhinovou dovedlo k tomu, aby restauracím nabídli pomocnou ruku.
„Pomáháme jim maximalizovat jejich zisky a odhalovat neefektivitu v podnikání díky online aplikaci. Dishboard umožňuje určit nadměrné výdaje a zvýšit tak čistý zisk. Například mzdové náklady jsou nejtypičtějším překročením výdajů, jelikož se špatně plánují směny,“ přibližuje Shamanin.
Nejvýraznější rutinu, tedy přepisování faktur do Excelu, Dishboard plně automatizuje, dále pomáhá eliminovat hotovostní mezery díky přesnému platebnímu kalendáři a dokáže také srovnat výsledky mezi jednotlivými měsíci a benchmarky, což firmě umožňuje zjistit, zda stagnuje, nebo roste.
Zmiňované funkce doplňují možnosti sledovat směny zaměstnanců a dny plateb, samostatně přidávat náklady nahráním přijatých faktur, které systém automaticky třídí do požadovaných sekcí jako platební kalendář, výkaz zisků a ztrát, takzvaný food cost a podobně. Automaticky tak sleduje procento nákladů na mzdy a jídlo, což jsou nejdůležitější variabilní výdaje restaurací. Nástroj je srovnává s ideálním stavem pro specifický typ daného gastropodniku.
„Gastronomie má svá specifika a naše řešení na ně odpovídá. Umožňujeme restauracím sledovat například náklady na zaměstnance a food costy přesně tak, jak to dělají v Excelu. Automatizujeme však otravné manuální procesy a vizualizujeme je způsobem, který jim dovolí rychle přistoupit k jakémukoli datu a zjistit, kde se mohou zlepšit,“ říká Shamanin.