Většina restaurací zavře do tří let. Startup Dishboard problém vidí ve financích a nabízí řešení

Tým zakladatelů původně dělal mnohem komplexnější produkt. Díky němu ale zaměřil pozornost na finance, s nimiž chce restauracím pomoct.

Peter BrejčákPeter Brejčák

team-min

Foto: Dishboard

Zakladatelé startupu Dishboard

0Zobrazit komentáře

Nahradit v restauracích finančního manažera. Toho by chtěl dosáhnout český startup Dishboard, který vyvíjí analytický obchodní nástroj, jenž majitelům zpřehledňuje správu financí v podnikání. Právě nakládání s penězi, jejich plýtvání a špatné plánování jsou pro mnohé z nich jedním z hlavních kamenů úrazu, když staví gastronomický byznys. Mladá firma věří, že jim dokáže pomoct.

„Až šedesát procent restaurací končí za méně než tři roky od založení, a to kvůli neočekávaným mezerám v hotovosti a nedostatku obchodních a finančních zkušeností. Polovina z majitelů gastroprovozů pořád k výpočtu svých zisků využívá tabulky, zbytek vlastně ani neví, kolik peněz vůbec vydělávají,“ popisuje pro CzechCrunch Kirill Shamanin reálie gastronomického trhu, do nějž nahlédl i během své štace developera ve startupu Mews, který vyvíjí software pro management hotelů.

Podle zkušeností Shamanina majitelé restaurací měsíčně nadměrně utrácí i desítky tisíc korun – a ti, kteří na správu financí využívají Excel, ztrácí související administrativou tři pracovní dny. To ho společně s Darjou Esickovou (jež pracovala pro německého jednorožce Choco zaměřeného na dodavatelský řetězec v gastroprůmyslu) a Dmitriim Tkachenkem, bývalým kolegou z Mews, a Kseniií Simakhinovou dovedlo k tomu, aby restauracím nabídli pomocnou ruku.

„Pomáháme jim maximalizovat jejich zisky a odhalovat neefektivitu v podnikání díky online aplikaci. Dishboard umožňuje určit nadměrné výdaje a zvýšit tak čistý zisk. Například mzdové náklady jsou nejtypičtějším překročením výdajů, jelikož se špatně plánují směny,“ přibližuje Shamanin.

kirill-1-2-min

Foto: Dishboard

Kirill Shamanin, spoluzakladatel startupu Dishboard

Nejvýraznější rutinu, tedy přepisování faktur do Excelu, Dishboard plně automatizuje, dále pomáhá eliminovat hotovostní mezery díky přesnému platebnímu kalendáři a dokáže také srovnat výsledky mezi jednotlivými měsíci a benchmarky, což firmě umožňuje zjistit, zda stagnuje, nebo roste.

Zmiňované funkce doplňují možnosti sledovat směny zaměstnanců a dny plateb, samostatně přidávat náklady nahráním přijatých faktur, které systém automaticky třídí do požadovaných sekcí jako platební kalendář, výkaz zisků a ztrát, takzvaný food cost a podobně. Automaticky tak sleduje procento nákladů na mzdy a jídlo, což jsou nejdůležitější variabilní výdaje restaurací. Nástroj je srovnává s ideálním stavem pro specifický typ daného gastropodniku.

„Gastronomie má svá specifika a naše řešení na ně odpovídá. Umožňujeme restauracím sledovat například náklady na zaměstnance a food costy přesně tak, jak to dělají v Excelu. Automatizujeme však otravné manuální procesy a vizualizujeme je způsobem, který jim dovolí rychle přistoupit k jakémukoli datu a zjistit, kde se mohou zlepšit,“ říká Shamanin.

Dishboard jako produkt začal fungovat v srpnu, nyní jej v rámci pilotní fáze testuje a využívá přibližně čtyřicet restaurací včetně například první restaurace pivovaru Matuška pojmenované Automat Matuška. Samotná firma přitom již v loňském listopadu získala podle odhadu CzechCrunche miliony korun v takzvaném pre-seed kole od akcelerátoru StartupYard a dalších tří andělských investorů. Nyní rozbíhá navazující kolo.

V tuto chvíli Dishboard funguje jako SaaS (software jako služba) se dvěma úrovněmi předplatného ve výši 60 a 100 eur měsíčně, v přepočtu 1 500 a 2 500 korun. Do budoucna ale chce monetizační model pozměnit za procentuální provizi odebíranou z tržních transakcí, v plánu má přes platformu restauracím nabízet také krátkodobé půjčky.

K nástroji, který gastronomickým podnikům řeší finanční management, se přitom devětadvacetiletý Shamanin s týmem dostal oklikou. Již před několika lety chodíval na obědy se spoluzakladatelkou startupu Kseniií Simakhinovou, přičemž oba štvalo, kolik času jim to zabere.

Naše vize je odvážná. Cílem je stát se jediným řešením, které bude majitel restaurace potřebovat k vyřízení svých finančních potřeb.

„Něco, co mohlo trvat patnáct minut, bylo na hodinu a půl. Společně jsme proto vymysleli a chtěli vytvořit řešení objednávek a plateb pro restaurace, ale teď už víme, že to byla jen špička ledovce,“ vzpomíná Shamanin. Rovnou totiž začali přímo u majitelů podniků ověřovat svou myšlenku a zjistili, že jen v České republice existují stovky různých pokladních systémů. Většina z nich přitom nebyla cloudová a jen těžko se integrovala s řešeními pro platby a objednávky.

Při setkávání s více a více majiteli restaurací začal nápad na vybudování řešení pro hosty ustupovat do pozadí. Navíc i gastronomický segment začal trpět kvůli pandemii koronaviru a provozovatelé museli řešit mnohem větší výzvy související s bojem o přežití než rychlost objednávek a plateb.

V té době ale tým, do nějž přibyl další spoluzakladatel Dmitrii Tkachenko, připravil první vizi produktu. Pod názvem Immerly vytvořili komplexní nástroj pro restaurace složený z několika modulů včetně analytiky, pokladů, skladového hospodářství, cash flow managementu, podpory a dalších.

meško

Přečtěte si takéNastupoval jako student, teď v Martinusu velí miliardovému obratuNastupoval jako student, teď velí miliardovému obratu. V Česku jsme ale narazili, říká šéf Martinusu

„Produkt byl ale moc komplexní a náklady na změnu byly pro majitele příliš vysoké. Aby mohli správně využívat naše analytické nástroje, museli vyměnit pokladnu a začít správně provozovat sklad, což je samo o sobě velmi složitý úkol,“ vysvětluje Shamanin s tím, že díky tomu si uvědomili, že trh potřebuje nástroj pro obchodní analýzu, jen ne na tak hluboké úrovni. Proto přišli s Dishboardem, který představuje odlehčenou verzi původní představy.

„Naše vize je docela odvážná. Dnes v gastronomii automatizujeme pouze základní finanční procesy, cílem je však stát se jediným řešením, které bude majitel restaurace potřebovat k vyřízení svých finančních potřeb. To nás dělá jedinečnými, budujeme fintech startup pro gastrosegment,“ uzavírá Shamanin.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina